KalibraceAbychom pochopili, proč je kalibrace tak důležitá, musíme si nejdříve uvědomit její význam. Kalibrovat znamená získat ze své obrazovky maximum a docílit tak co největšího zlepšení stávajícího obrazu.
Neznamená to však, že kalibrací zvyšujeme výkon, nebo že získáváme vyšší verzi obrazovky. Kalibrace dokáže upravit nastavení i někdy nad rámec stávajícího ovládání, které je běžně dostupné v menu. Pro správné měření je zapotřebí mít odpovídající zařízení se specializovaným softwarem. K docílení co nejlepšího výsledku je optimální, aby danou činnost prováděl profesionál s určitými zkušenostmi. V opačném případě by se totiž mohlo stát, že by konečný výsledek kalibrace byl nakonec horší než původní stav a pak nezbývá než resetovat celé zařízení.
Účelem kalibrace je získat z vaší obrazovky maximum a dopřát vám následně filmový zážitek v takové kvalitě, jakou si představovali tvůrci ve studiu.
Pár základních pojmů:EOTF - elektrooptický transfer, který se používá u obrazovek s dynamickým rozsahem k zobrazení určité úrovně jasu
RGB Balance-ukazuje rovnováhu bílé barvy od černé barvy po zcela bílou
Colorspace-Barevný prostor ukazuje správnost krytí barev, barvy by neměly být příliš saturované (příliš syté/šťavnaté).
3D LUTNejdříve začneme s pojmem LUT. LUT je zkratkou pro slovo Look Up Table. Jedná se o tzv vyhledávací tabulku, ve které jsou přesně popsané, jak se zdrojové barvy a jejich tonalita mění na požadovaný cílový odstín. 3D je tam proto, že každá RGB barva se skládá ze tří souřadnic. Celé si to můžeme představit jako krychli obsahující hodnoty jednotlivých barev. Díky tedy 3D LUT technologii získáváme přesnější krytí barev a jejich tónů. Většina TV je 1D LUT a vše je tak nějak zpracováno tak, že každá RGB barva jde zvlášť, ale u 3D LUT se to celé propojuje do jednoho celku a nedochází k žádnému překrytí barev
Zdroj obrázku: www.cinema5d.comVýsledky měření LG B9-měření probíhalo pomocí kalibračního programu Calman Video PRO s použitím video generátoru VideoForgePRO. Pro měření zde bylo použito sondy X-rite 1Pro3 a Klein-k10A. Nastavení bylo provedeno pomocí interní komunikace na základě spárování LG B9 obrazovky pomocí IP adresy vůči měřícímu počítači.
LG_B9_SDR_predToto je režim, který pán, u kterého bylo prováděno měření, používal. Zkusím rozepsat, co zde můžeme vidět.
EOTF – je vidět evidentní problém s jasem. Podle dané křivky obrazovka svítí více, než jak by měla a díky tomu viz obrázek vedle, se nám ztrácejí detaily na „greyscale“ (stupnici šedé). Což v praxi znamená, že detaily které mají být vidět, jsou přesvětleny a jsou někde ztraceny.
RGB Balance - začátek a konec se zdá být zcela v pořádku, ale jak se zvyšuje úroveň svitu tak se nám automaticky zhoršuje i celková barevná rovnováha a můžeme si zde i všimnout zvýšené hodnoty modré barvy.
Colorspace - barvy nejsou kryty, tak jak by měly být a celkově zde dochází k přesaturování barev.
LG_B9_SDR_poVysvětlení stavu po kalibraciEOTF - po kalibraci jsou vidět velmi malé odchylky, skoro nepozorovatelné.
RGB balance – kompletně zarovnáno
Colorspace - po kalibraci barev přes 3D LUT zcela perfektní, nicméně aby toto bylo tak opravdu velmi dobré, muselo se zde mírně upravovat manuálně pár věcí s ohledem na tón barev v Colorcheckeru. Trochu delší čas strávený s nastavováním pomocí sondy stál opravdu za to.