LG OLED 55C1 - problémy s jasností obrazu - PC mód

CRT, LCD, Plasma, projekční TV, projektory a jiné technologie zobrazování

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod D2MAC 14. 10. 2021 20:32

Pěkný den,
v pondělí jsem se po téměř pěti letech rozloučil s mou LG OLED 55E6, která celou dobu bez chyby sloužila jako PC monitor. Vše bylo perfektní a já byl spokojen. Nicméně měl jsem dobrou cenovou nabídku a uvítal jsem 4k120Hz 444 pro mé budoucí PC.

Po koupi a zkoušení jsem nastavoval, kalibroval a dosáhnul již velmi slušného obrazu. Nicméně neustále mě tlačí dvě věci, se kterými možná někdo poradí.

1. U E6 modelu bylo skvělé, že měl tak agresivní ABL, díky tomu celoplošná bílá neoslňovala, filmový obsah byl obrazově zcela vyrovnaný a bílý/barevný text na černém pozadí pěkné kontrastní.
Bohužel u C1 si ne a ne zvyknout na to, že při tak nějak normálně zářivém textu, je celoplošná bílá dost obtěžující. ABL je téměř neznatelné. Netuší někdo, zdali nějak ABL zagrerivnit? Žádné nastavení úspory energie a AI nepomáhá. A to ani jejich kombinace.

2. K výše psanému navazující problém. I když už nakonec najdu víceméně kompromis mezi neoslňující bílou a zářivým čitelným textem na černém / šedém pozadí, dochází zase k následujícímu jevu.
Text/grafika, po chvilce jakoby vadne a nezáří tolik. Zato bílá svítí pořád stejně. Trochu mi to připomíná otravné funkce na noteboocích, které tmavší obsah tmaví ještě více a světlý zase rozzáří. Tedy přesně opak toho, co potřebuji. Veškeré automatické a eko funkce jsem vypnul, procházel režimy a zkoušel.
Nevím, zdali to není mnou, nebo je napevno nastaven nějaký pohasínací mód, který funguje u statického obsahu?
V tomto případě se nejedná o ABL ani o ASBL. ABL nemá co ovlivňovat při černé obrazovce s drobným bílým textem a jedná se o změny v rámci vteřin, kterých si málokdo všimne. Takže ani šetřič obrazovky, který po pár minutách utlumí, s tím nemá co dočinění.
Nebo se jedná spíše o paměť zpracování zraku, která po přechodu z jasného obrazu na tmavý kontrastní ještě chvíli "dobíhá" a pak si přivykne?

U E6 jsem nic takového nepozoroval, nejspíše asi proto, že tam s každým procentem svítícího obsahu navíc, nepatrně vše tmavlo až k nesycené bílé. Kdežto C1 tak pokročila, že mi příjde, jako by se chovala opačně?
Podotýkám, TV má za sebou ca 40 hodin provozu od vybalení. A já už přemýšlím, co s tím. Zdali si přivyknout, nebo zkusit CX? která prý má agresivnější ABL?

U E6 jsem měl "štěstí" že už byla zajetá, kupoval jsem ji jako několik týdnů starou. Ale okamžitě po zapojení jsem udělal jen dvě věci, HDMI ultra deep color/PC Mode a režim eco na střední. A za celých 5 let mi vůbec nic nevadilo.

Tak jsem blázen, nebo se to dělá jinak? Nebo jsem si měl nechat E6 a koupit další do zásoby?
D2MAC
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod riddle 15. 10. 2021 06:31

Všechny herní režimy na LG OLED jsou špatně, nenašel jsem žádnou která by se blížila lepšímu nastavení (filmovému režimu). Na LG OLED se musí reřit hned několik věcí, GAMMU, PODSVÍCENÍ, RGB-BALANCE (GREAY SCALE). Pokud budeš mít špatně GAMMU tak nikdy nedosáhneš správného jasu a úrovně černé barvy (u SONY pouze ve speciálním profilu). Potřebuješ nastavit správně jas a na něj nastavit odstíny šedi s RGB neutralitou. Díky tomu také ovlivňuješ i GAMMA. Nastavení v TV přes DO GAMMA 2.4 fakto opravdu nefunguje. Máš dvě možnosti, buď si kalibruješ TV vs PC přes ICC profiler ale používáš tak cca 20% možností nebo se kalibruje TV a díky 3D LUT a editace EOTF lze dosáhnout perfektního výsledku. Každá drobnost vše ovlivňuje, kontrast třeba úroveň zelené na odstínu šedi v určité části.
PS: nedoporučuji ti lézt do servisního menu v TV přes DO, v případě reklamace pokud na to přijdou tak máš smůlu.
Specialista na TV/Projektor kalibrace SDR, HDR a Dolby Vision
Software: Calman Video PRO, ColourSpace, LightSpace
Hardware: Murideo Seven (audio a video generátor), JETI spectraval 1511 HiRes (spektrometr), Klein-k10A (Colormetr)
riddle
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod D2MAC 16. 10. 2021 22:32

Jen pro jistotu, o hry v mém případě vůbec nejde a naposledy jsem v 90tých hrál Mária a Prehistorika.

Obsah mé prácozábavy je webování, hudební produkce, sem tam trochu wordu, seriály/filmy. Vše s podobným poměrem až na ten word (20min denně).
Ale jinak rozumím a buď nejsem tak náročný, nebo jsem měl při vybalení E6 štěstí a teď ho nemám. Obraz na E6 byl prostě perfektní. A to jsem si s tím vůbec nehrál. Naposledy jsem měl vytáhnutou gammu softwarově za dob IPS LCD kvůli filmům.
Jinak zkušenosti 0 a jedu od oka tolik, dokud nemám pocit že je to vyvážené a něčemu se to rovná.

Jen se obávám, že ani kalibrace za 100 000 přímo od LucasFilmu by mi s mým problémem nepomohla. Prostě chybí agresivní ABL a přemýšlím, zdali nezkusit model CX nebo mám jít shánět E7 a opustit 120Hz desktop (který zatím nemám a nechyběl by mi).
D2MAC
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod riddle 19. 10. 2021 08:24

Celý problém herních profilů je v několika věcech. Obrazovka svítí mnohem více nebo méně než by měla, aby se problém maskoval tak se tam mírně uhne hodnotou na gamma a korunu tomu nastaví špatná RGB balanc kde rozdíl mezi modrou a červenou v oblasti bílé barvy činí až 50% (to je nutno redukovat). Ten to tip televizí se dávno nekalibruje už pomocí DO ale optimálně připojením na počítač, kde se optimalizuje konkrétní nastavení v systému, které není vidět v MENU TV. Proč dochází k takovému přepalu na odstínu šedi, až vlastně ty detaily nejsou vidět? To bohužel nevím, ale čím lepší režim tím je to horší (HDR a DV). Přechod na CX ti nepomůže, tam je situace hodně podobná. C1 oproti CX má vyšší krytí na DCI-P3.

herní SDR režim na LG C1 - před optimalizací
SDR_herni_rezim_pred.png


herní SDR režim na LG C1 - po optimalizaci
SDR_herni_rezim_po.png


měřené barevné spektrum LG C1 u konkrétní tv
LG_65_C1_spektrum.png


měření DCI-P3 LG C1 u konkrétní tv
LG_65_C1_dcip3.png
Specialista na TV/Projektor kalibrace SDR, HDR a Dolby Vision
Software: Calman Video PRO, ColourSpace, LightSpace
Hardware: Murideo Seven (audio a video generátor), JETI spectraval 1511 HiRes (spektrometr), Klein-k10A (Colormetr)
riddle
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod D2MAC 20. 10. 2021 11:03

Právě testuji E9, příjde mi pocitově lepší, úroveň černé stejná (ale má nahráno teprve pár hodin). Celoplošná bílá je o něco příjemnější. Nastavení stejné jako na C1.
Jako referenci mám Z Fold 3, který mi příjde že na neutrální nastavení odpovídá snad dokonce filmovému režimu. A je tam vidět vše, na co jsem zvyklý.
Ale ca 20 mrtvých subpixelů po stranách. Normálně to nemá vliv a vidět je to fakt jen na celoplošné bílé, tak otázkou je, zdali to stojí za slevu, nebo se bude rozšířovat.

Jinak vycházím z tohoto videa, kde je vidět právě můj problém na C1.
https://www.youtube.com/watch?v=1SdhfbAcqPs&t=165s

Otázkou zůstává, jestli si to prostě nastavit C1 příjemně pro oči a neřešit, nechat si E9, kalibrovat C1 za mastný cash a pak být třeba i nespokojený. Zkusit CX. Nebo to zkoušet sám metodou pokus omyl.
Ale stejně je zajímavé, jak opticky na E9 je při stejném nastavení bílá méně obtěžující a přitom téměř žádné ABL. A příjde mi, že prostě na černé to všechno více září. škoda, že nemám možnost si vedle sebe zapnout všechny 3 a porovnávat.

Po kalibraci ta C1 vypadá dost přesně. Je touto kalibrací myšleno i oprava nepřesných a chybějících detailů černé/tmavé? Upřímně je mi fuk, co je záměrem tvůrce, ale pokud je ve světlé místnosti někdo v saku a to sako nemá detaily a je celé černé, tak to neberu. Obzvlášť když na Z foldu jsou ty detaily vidět a přitom obraz je vyvážený a neoslňuje.
D2MAC
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod riddle 20. 10. 2021 19:15

Ano máš pravdu, E9 vůči C1 je zcela jiná televize ne jen co se týče vyššího výkonu OLED panelu ale i co se týče lepšího továrního nastavení. Některé C8 které jsem kalibroval měli třeba mohem vyšší výkon jak 9 řada.

Kalibrací je myšleno, že se třeba na křivce odstínu šedi (RGB) provádí korekce tak aby ten určitý odstín šedi měl přesnou rovnováhu, jas a dynamiku podle EOTF. V rámci této korekce se odstraní veškeré nedostatky z panelu a až na to jdou nanášet barvy které jsou počítány pomocí 3D LUT technologie. Po optimalizaci tam sedí pán v černém saku a na saku můžeš pozorovat jemně bílé nitě které celé sako prošívají.

Pokud máš špatně nastavenou gammu tak je buď obraz zcela tmavý nebo zas velmi přesvětlený, v kombinaci s tím vším je to dost zajímavý koktejl který bohužel musí uživatel zpořádat do konce. Každá značka má nějaké své určité omezení které může využít ve svůj prospěch. Někdo si pořídí SONY pro svoji ostrost a někdo zas Panasonic pro jejich lepší tovární nastavení ale PC/herní režim mají všichni docela dost špatný.
Specialista na TV/Projektor kalibrace SDR, HDR a Dolby Vision
Software: Calman Video PRO, ColourSpace, LightSpace
Hardware: Murideo Seven (audio a video generátor), JETI spectraval 1511 HiRes (spektrometr), Klein-k10A (Colormetr)
riddle
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar