od EKKAR 24. 11. 2010 19:39
Pohon mechaniky je asynchronním motorkem, tzv. "spindle" motorem (pohání bez dalšího převodu přímo středový unášeč disku). Protože tento motorek je bezkomutátorový, pro roztočení potřebuje přepínat svoje "statorové" cívky, aby vzniklo rotující magnetické pole, které roztočí unášeč pevně spojený s permanentním magnetem. Synchronizační signály pro obvod, řídící spínáním právě několika sad cívek (nejčastěji 3) otáčky těchto motorků, vytváří přímo ten permanentní magnet - tím, že se pohybuje kolem nejméně dvou (častěji také 3) čidel, která obsahují tzv. Hallův generátor. To je citlivý snímač změny magnetického pole. Pro synchronizaci otáčení by stačil jen 1, dva ale umožňují roztočení motorku z jakékoliv polohy - jsou totiž umístěny tak, aby se jako sepnutý choval vždycky jen 1 z dvojice. Pokud se jeden porouchá, není elektronika schopná sama bez vnější pomoci "rozjet" motorek. Kdybys byl bastlíř, poradím Ti propájet spoje kolem Hallových sond a zkontrolovat vodivost k nim příslušných spojů - jestliže ale nebastlíš, bude lepší doporučit výměnu celé mechaniky.
je mi tady z toho na blití.