DTS HD / TRUEHD

AV receivery, stereo zesilovače

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod eviljack 25. 1. 2023 09:17

České mixy jsou obecně děs a hrůza, proto už roky (a taky proto, že dabing většinou stojí za prd a totálně to zprasí film) upřednostňuju originální stopy. DD bývá většinou při stejné hlasitosti víc slyšet (u české verze je to nesmyslně přepálené), zatímco DTS je takové přirozenější, nebo jak to říct. Ale u DTS a DTS-HD bych asi taky rozdíl nepoznal.
Cambridge Audio CXA61 + PC / HifiBerry DAC2 Pro + Heco Aurora 700
Onkyo TX-NR6100 + Heco Metas 500 set + Heco Krypton Subwoofer + Heco Aurora 200 jako DA
Projektor Benq W1090
Asustor Nimbustor 4 - AS5304T
eviljack
Pokročilý

Odeslat příspěvekod ppepko 25. 1. 2023 09:31

No ja osobne mam skusenost, ze audio stopy s nizkym bitrate ako zakladny DD5.1, ale aj DDP a Atmos maju dost zle namixovany zvuk. Ceska audio stopa je vacsinou nepouzitelna, ale zla byva aj anglicka. Amazon alebo Netflix maju niektore filmy dobre, ale niektore su zufale a to nie len preto, ze by bola nevyrazna hlasova zvukova stopa, ale zda sa mi, ze byva inak namixovany surround zvuk. Pokial mam moznost si vybrat zvukovu stopu TrueHD 7.1, alebo najlepsie su namixovane prave DTS formaty ako DTS X, DTS-HD a DTS-MA. A tie su licencovane a niektori vyrobcovia ich nepodporuju. Ale naozaj je pri niektorych filmoch velky rozdiel v tom co streamuje netflix a v tom, co je v plnej kvalite ulozene v DTS formate na bluray ... Oni ako keby original zvuk, ktory je namixovany v 9.2, 5.1.2 a podobne, len hlupo zoberu zadne kanaly a zlucia ich surovo do jedneho zadneho kanalu a potom prelet vrtulnika alebo prejazd motorky nema vobec plynuly priestorovy zvukovy zazitok. A este narocky znizia centralnu stopu a posilnia ekvalizerom predny lavy a pravy repro a potom sa film neda v noci vobec pozerat ... Atmos format by mal prave riesit dynamicke mixovanie objektov a ich transformaciu do mensieho poctu kanalov, ale ja som teda z vysledku obvykle sklamany ...
ppepko
Junior

Odeslat příspěvekod eviljack 25. 1. 2023 10:31

Copak já mám taky drtivou vetsinu filmu s DTS-HD, nebo MA, ted uz teda koukam i po tom, jestli tam je Atmos, protoze uz mam AVR, co to umi, a bedynky :) Zatim se mi to zda paradni.
Cambridge Audio CXA61 + PC / HifiBerry DAC2 Pro + Heco Aurora 700
Onkyo TX-NR6100 + Heco Metas 500 set + Heco Krypton Subwoofer + Heco Aurora 200 jako DA
Projektor Benq W1090
Asustor Nimbustor 4 - AS5304T
eviljack
Pokročilý

Odeslat příspěvekod S4nt4 25. 1. 2023 11:30

Je mozne, ze rozdil nevnimate na radove drazsich sestavach. V tom pripade nevidim smysl proc utracet za hi-res zvuk. Pouzivam pouze puvodni zvukovou stopu BRremuxy, cze je katastrofa pokazde (vyjimka Pan prstenu cz DTS-HDMA).
S4nt4
Junior

Odeslat příspěvekod Wallcott 25. 1. 2023 12:49

Ja som tiež dlhu dobu mal len zakladnu 5.1 a neriešiel som zvukove formaty. Ako som upgradol na 5.2.2 s front height a prvykrat začal riešit atmos zistil som že moja tv aj napriek tomu že má earc nedokazala poslať viac ako dd+ so stratovým atmosom. Kedže každú chvílu by mi mal prísť nový reciever planujem upgrade aspon na 5.2.4, kupil som nvidiu shield ktorá už dokáže poslať všetky formaty a medzi true hd a dd+ je počuť už aj teraz rozdiely, ten 5-nasobiny bitrate sa niekde musí prejaviť, nie je to dramatický rozdiel, ale je to akoby všetko také čistejšie, nezastreté a verím že čím viac repro. tým sa ten rozdiel viac dá počuť. Som zvedavy aj na auro-3D či oproti natívnemu atmosu.
Wallcott
Junior

Odeslat příspěvekod eviljack 25. 1. 2023 14:39

Ja nerikam, ze tam ten rozdil neni, nebo ze neni slyset, ale ono spis mam drtivou vetsinu filmu, ktere maji DTS a DD stopy, nebo DTS-HD/MA a DD, ale tech, co maji DTS i DTS-HD, moc nebude, az budu mit cas, tak to schvalne vyzkousim. Jak uz jsem psal, DTS mi obecne prijde takove prirozenejsi a vyvazenejsi, sice vetsinou musim pridat hlasitost, ale zase tam neni takova ta agresivni prepalenost jednotlivych zvuku, jako u DD.
Cambridge Audio CXA61 + PC / HifiBerry DAC2 Pro + Heco Aurora 700
Onkyo TX-NR6100 + Heco Metas 500 set + Heco Krypton Subwoofer + Heco Aurora 200 jako DA
Projektor Benq W1090
Asustor Nimbustor 4 - AS5304T
eviljack
Pokročilý

Odeslat příspěvekod ppepko 25. 1. 2023 14:48

Cize nehovoris nic o tom, ci bitrate u DD5.1 staci alebo nestaci, a ci vyssi bitrate musis mas repro za milion, ale skor hovoris o tom, ze zakladny DD5.1 byva horsie namixovany ako vyssie verzie kodekov, bez ohladu na realny datovy tok zvukovej stopy ?
Lebo ak ano, tak pod to sa podpisem aj ja ...
ppepko
Junior

Odeslat příspěvekod eviljack 25. 1. 2023 15:06

Tak já rozhodně nemám repro za milion, ale rozdíl slyším znatelný. Heco Metas, co používám na filmy, jsem někdy v roce 2009 kupoval v Německu za cca 29k korun a k nim tehdy na Mallu AVR Yamahu RX-V765 jako výběhový model za cca 15k, jestli se dobře pamatuju, a znát jako prase to bylo už na tom.

Když mám film s anglickou stopou v DD a DTS, tak vždycky upřednostním DTS. Osobně si myslím, že to spolu souvisí a DD se svými 640kb/s / 768 u DD+ s Atmos musí zákonitě znít hůř, a co tam chybí, to se dohání tou agresivitou, ale nejsem žádný odborník, tak třeba nás někdo poučí.
Cambridge Audio CXA61 + PC / HifiBerry DAC2 Pro + Heco Aurora 700
Onkyo TX-NR6100 + Heco Metas 500 set + Heco Krypton Subwoofer + Heco Aurora 200 jako DA
Projektor Benq W1090
Asustor Nimbustor 4 - AS5304T
eviljack
Pokročilý

Odeslat příspěvekod S4nt4 25. 1. 2023 15:24

Vse o cem se bavis je ztratove. Rozdil samozrejme muze byt v efektivnejsim algoritmu (aktualni DD+ vs historicke DTS). Stale je to orez a velka komprese. Bitrate Dolby TrueHD a DTS-HDMA je az 24,5 Mbps.
S4nt4
Junior

Odeslat příspěvekod eviljack 25. 1. 2023 15:54

To já nezpochybňuju, ale je prostě rozdíl, jestli má DD 640 a DTS-HD třeba variable v rozmezí 5 693 - 8412, jako Mad Max - Fury Road, co tu mám.
Cambridge Audio CXA61 + PC / HifiBerry DAC2 Pro + Heco Aurora 700
Onkyo TX-NR6100 + Heco Metas 500 set + Heco Krypton Subwoofer + Heco Aurora 200 jako DA
Projektor Benq W1090
Asustor Nimbustor 4 - AS5304T
eviljack
Pokročilý

Odeslat příspěvekod L.U.K. 25. 1. 2023 16:33

Ono je to s těmi multikanálovými formáty trochu složitější. Dolby TrueHD například nemá datovej tok 24,5 Mbps, ale 18,4 Mbps a v Dolby Atmos je zvuk buď v Dolby TrueHD nebo v DD+.

1. Dolby Digital (to je formát známej taky jako DD, Dolby AC-3, Dolby 2.0 nebo DD 5.1):
Dolby Digital podporuje maximálně 6 kanálů (takže max 5.1), ale počet kanálů samozřejmě může být i nižší, například stereo Dolby 2.0. Maximální vzorkovací frekvence je 48 kHz. Maximální datovej tok je 640 kbps a je to ztrátovej formát. Dolby Digital je možný posílat přes HDMI jakýkoli specifikace.

2. DTS (označovaj taky jako DTS 5.1 nebo DTS Surround):
DTS je formát, kterej umožňuje opět max. 6 kanálů a umožňuje datovej tok až 1 500 kbps, ale u spousty Blu-rayů se zvukem v DTS je datovej tok jen 768 kbps. DTS je stejně jako Dolby Digital možný posílat přes HDMI jakýkoli specifikace.

3. Dolby Digital Plus (známej jako DD+ nebo E-AC-3):
DD+ podporuje prostorovej zvuk až v konfiguraci 7.1 (ale samozřejmě může mít i míň kanálů, např. 5.1). Maximální datovej tok DD+ je už ale až 6 Mbps. I když u většiny Blu-ray disků je z důvodu šetření datovej tok DD+ sníženej na nějakých 1,7 Mbps. Maximální vzorkovací frekvence DD+ je 48 kHz a je to pořád ztrátovej, komprimovanej formát. Dolby Digital Plus zvládne přenést až HDMI ve verzi 1.3 nebo vyšší. A už ho není možný přenést přes SPDIF optiku ani SPDIF coax. Pokud se někdo pokusí poslat DD+ přes SPDIF optiku nebo SPDIF coax, tak přehrávač automaticky převede zvuk jen na standardní Dolby Digital (AC-3) a teprve ten odešle po tej optice či coaxu do AVR.

4. DTS-HD High Resolution Audio (na obalu Blu-ray disků je tenhle formát někdy uváděnej jako DTS 7.1-HD HR):
To je rozšířený DTS a tenhle formát navyšuje oproti zákadnímu DTS počet kanálů až na 8 (tedy až 7.1) a maximální datovej tok na 6 Mbps. Ale pořád se jedná o ztrátovej, komprimovanej formát. DTS-HD High Resolution Audio zvládne opět přenést až HDMI ve verzi 1.3 nebo vyšší a opět ho nelze přenést přes SPDIF optiku ani SPDIF koax.

5. Dolby TrueHD:
Dolby TrueHD už je bezztrátovej komprimovanej formát, kterej podporuje až 14 kanálů. V konfiguraci 7.1 podporuje až 24 bit a 96 kHz a u zvuku v 5.1 zvládne až 24 bit a 192 kHz. Datovej tok Dolby TrueHD je až 18,4 Mbps (přesněji 18 432 kbps), což opět znamená, že přenos signálu v tomhle formátu je možnej pouze přes HDMI 1.3 nebo vyšší.

6. DTS-HD Master Audio (jinak taky DTS-HD MA):
DTS-HD MA je bezztrátová verze DTS. Má nejvyšší datovej tok ze všech DTS formátů a to až 24,5 Mbps. DTS-HD MA zvládne až 8 kanálů (neboli až 7.1) při 24-bitech a 96 kHz (u 5.1 zvládne až 24-bit/192 kHz, tedy stejně jako Dolby TrueHD). Opět platí, že přenos tohohle formátu je možnej pouze přes HDMI minimálně ve verzi 1.3.

7. Dolby Atmos:
To je kodek, kterej posouvá prostorovej zvuk na novou úroveň. Může obsahovat až 128 různých zvukových stop. Výhodou Dolby Atmos je mimo jiné třeba i to, že zvukovej signál je vedenej jen jedním jediným datovým proudem a není už předem rozdělenej na separátní kanály, kterým musí odpovídat rozložení zvukové soustavy. Dolby Atmos tedy nepoužívá předem určený zvukový toky podle striktně nadefinovanýho mixu pro jednotlivý kanály, jako u 5.1 nebo 7.1. Tenhle jedinej datovej proud je v případě technologie Dolby Atmos rozdělenej až dekodérem (v AVR) na základě danýho nastavení v konkrétního prostoru s konkrétní audio apraturou. Zvuk tak v konečným důsledku působí realističtějším dojmem a zároveň se líp adaptuje na danou konkrétní soustavu reproduktorů, kterou má danej posluchač doma.

Místo jednotlivejch kanálů jsou u Dolby Atmos zvukový stopy definovaný jako "objekty." Za objekty jsou považovaný ty prvky celýho zvukovýho mixu, který nejsou vázaný na konkrétní prostor ve kterým je zvuk přehrávanej, obvykle se "napevno" umisťujou jen hudba a dialogy, ale všechno ostatní, jako např. šumění deště, projíždějící auta, padající strom, vystřelený kulky/nábojnice ze střelných zbraní nebo třeba hukot mořských vln atd., se stává zmíněným zvukovým objektem, jehož pozici neurčuje umístění reproduktorů, ale tzv. metadata. Tyhle metadata nesou přesnou definici umístění daného objektu (zvuku) v prostoru. Na základě metadat pak systém, kterej datovej proud dekóduje, tedy nejčastěji AVR, dopočítává pozici jednotlivých zvukových objektů v prostoru, a to podle konkrétní soustavy reproduktorů, na níž je zvuk přehrávanej. Tudíž až tak moc nezáleží na tom, jak velkou místnost s jakým tvarem ozvučujeme, či jaký počet reproduktorů k tomu ozvučení použijeme, každý jednotlivý objekt (zvuk) bude vždy přesně na tom místě, na kterým ho zvukař zamýšlel mít.

Dolby Atmos není na Blu-ray disku uloženej jako samostatnej komplexní audio mix, ale zvukový "objekty" jsou zakódovaný do stopy v Dolby TrueHD (případně do Dolby Digital Plus). K přenosu je tedy zapotřebí HDMI 1.3 a vyšší.

K poslechu Dolby Atmos je ale potřeba konfigurace reproduktorů 5.1.2 / 5.1.4 / 7.1.4 / 9.1.2 atd. Poslední číslo uvádí v případě Dolby Atmos počet kanálů pro vytvoření vertikálního prostorovýho zvuku, zkrátka další reproduktory na stropě. A samozřejmě je k poslechu Dolby Atmos taky potřeba AVR, kterej tenhle formát dokáže zpracovat a je možný k němu připojit potřebnej počet reprosoustav.

8. DTS:X:
DTS:X je další prostorovej audio formát využívající "objektový" audio stopy. Využívá existující stopu DTS-HD MasterAudio (DTS-HD MA) jako základ (k přenosu DTS:X je tedy opět zapotřebí HDMI 1.3 a vyšší). Rozdíl mezi DTS:X a Dolby Atmos je ten, že DST:X striktně nevyžaduje ty další přídavný výškový reproduktory a je možný provozovat ho i na sestavě repro v 5.1 nebo 7.1 konfiguraci. Pro přehrávání DTS:X je samozřejmě potřeba AVR, kterej tenhle formát podporuje, neboli ho umí dekódovat a pracovat s ním.
L.U.K.
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod eviljack 25. 1. 2023 17:09

Paráda, díky za pěkné shrnutí :)
Cambridge Audio CXA61 + PC / HifiBerry DAC2 Pro + Heco Aurora 700
Onkyo TX-NR6100 + Heco Metas 500 set + Heco Krypton Subwoofer + Heco Aurora 200 jako DA
Projektor Benq W1090
Asustor Nimbustor 4 - AS5304T
eviljack
Pokročilý

Odeslat příspěvekod zimcol 25. 1. 2023 17:18

Len doplním, že Dolby Digital a DTS podporuju aj viac ako max. 6 kanalov = Dolby Digital EX a DTS-ES (Matrix/Discrete)- tam je konfiguracia 6.1 (7 kanalov)
Samsung 50J6282►Marantz SR-6011►Creek 5350SE►5.1.2 Q Acoustics 3050+3090+Magnat Interior for Atmos; REL HT/1003
HRT MS II►C&C BH►HE-400i
FiiO X3 2nd►VISO HP50/Custom Art FIBAE 3
zimcol
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Wallcott 25. 1. 2023 17:19

Ja tiež len doplnim ked už sa to tu tak pekne rozpisalo že prichadza aj novy DTS:X Pro

https://www.youtube.com/watch?v=iAf6ahRKeSs
Wallcott
Junior

Odeslat příspěvekod ppepko 25. 1. 2023 18:26

DTS-HD je zpětně kompatibilní. V DTS-HD streamu je Core část, která je původní komprimované DTS 1,5 Mbps. Zbytek pásma do 4096 Mbps je rozdílový stream vůči nekomprimovanému audiu.
- TrueHD není zpětně kompatibilní. Kompatibilitu řeší tak, že tam musí být dva streamy. TrueHD s kvalitou až do 6144 Mpbs + běžné DD s "nejvyšší" kvalitou 640 kbps.
- Čili vše, co zvládne DTS-HD na to TrueHD potřebuje o 640 kbps víc.
ppepko
Junior

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků