Homemade zesilovač Zetawatt

AV receivery, stereo zesilovače

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod šeďour 21. 2. 2014 12:27

Jasně, že to udělej.Buď to dopadne dobře a bude to fungovat a nebo ne, a pak vznikne opravdu malá škoda.
Vždycky se tyhle věci daj předělat líp a dráž a úplně od základu...ale o tom dotaz nebyl :pozor

Takže za mě, rozhodně to udělej tak, že tam nabastli TDA 2030.Já bych to v tomhle případě udělal taky tak.
Doma: Ultimativní audio miniPC, DAC + zesilovač HEGEL, třípásma LSM (geniálně navrhl Kocour)
Sluchátka: AKG K812, AKG K701,Beyer 770, 990, planární SDR wood.DAC + zes. TEAC
Na ven: FiiO X5, Trinity Delta II, Oriveti Primacy, FiiO X1, Sony MH1, atd.
šeďour
Pokročilý

Odeslat příspěvekod Petr67s 21. 2. 2014 15:28

Přesně takovej byl záměr, pokusit se to opravit s minimálníma nákladama aby mě to nebylo líto až to ponesu do popelnice (i když, jak se znám, do popelnice bych to nikdy nedal, šlo by to do stále se prodlužující fronty čekatelů na GO).

Včera mě napadla ještě jedna věc. Ten jeden kanál co mě na tom zesilovači nehraje neodešel výbuchem, odcházel tak že postupně (asi půl roku) zeslaboval a zeslaboval až nehraje vůbec. Ze začátku se to dokonce dalo dohnat stereováhou. Tak mě napadlo že by možná mohlo být to MDA dobrý a odešlo něco jinýho, třeba nějakej kondík. Je to přecejenom domamont staršího data výroby. Já jsem to totiž neměřil. Jak jsem psal, měl jsem to rozdělaný jen jednou a narychlo a jen proto abych se podíval co je v tom za integráče.
Petr67s
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod ThalesX 1. 3. 2014 08:01

A nechceš to udělat raději takto? Přeci jen doba pokročila. Mám i verzi DPS na ARK svorkovnici kdybys chtěl. Eventuálně pokud bys nechtěl leptat tak v brzké době budu pro někoho objednávat pár kousků tak ti to k tomu přihodím. Ve stejné velikosti (70x50mm) a provedení je k dispozici i modul ochran.

A ty LM1875 se opravdu vyplatí věř tomu. Jen je nekupuj v GESu, tam se mi povedlo koupit jakýsi pajc co vyletěl komínem.

Obrázek

Obrázek

Obrázek

Komplet dokumentace a podklady pro nekomerční použití:
http://thales.analog.cz/Amplifiers/LaDA2075/
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petr67s 2. 3. 2014 11:32

Díky za nabídku ale nejsi jedinej kdo mě tady láme na kompletní výměnu konců, na výměnu korekcí, případně snad i zdroje a to si ještě nejsem jistej jestli bych to nakonec mohl nechat původní krabici :-D
Na generálku se opravdu nechystám, jak jsem psal někde nahoře, nechci do toho moc investovat a taky na to už mám čím dál míň času. Na to k jakému účelu zesilovač slouží mě toto řešení vyhovuje. Možná si někdy ještě nějakej postavím, ale to bude všechno od základu nový...
Petr67s
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod EKKAR 2. 3. 2014 14:32

Myslím že Thalesovo řešení je několikrát blbovzdornější a asi i kvalitnější než původní Zetawatt, ať už bude s origo MDA/TDA2010-2020, nebo s 2030 - už třeba jen kvůli odolnosti proti nechtěnýmu rozkmitání...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod ThalesX 3. 3. 2014 08:37

Právě - ta deska topologicky a zapojení jako takové (ač určeno na méně náročné účely) je navrženo tak, aby to bylo blbuvzdorné proti všemu co si lze jen představit - důkladně zablokované napájení (obr průšvih u původního Zetawattu - jak to pak má být stabilní? I když hned neunikne magický dým tak co ty víš jestli to nekmitá a ten bordel neleze do repráku? Výškáč to pak upálí velmi snadno když nepočítáme zkreslení), na vstupu dolní propust proti průniku VF bordelu, na výstupu RLčlen aby se zesilovači lépe pracovalo s komplexní zátěží. Ne že bych to považoval za nějaký zázrak, ale tohle vše prostě ke slušnějším zesilovačům patří, Zetawatt nic z toho nemá. Pokud je někdo šetřílek dá se na tu desku dát beze změn i TDA2030 (nebo TDA2030A, TDA2040, TDA2050, TDA2051, LM1875, LM675). Podstatné je že i když je toto základní konstrukce tak Zetawatt je proti tomu hrozný bastl. Ta deska byla blbě navržená už v době vzniku. Neplivám na to proto že by to bylo staré, naopak staré stroje opravuju a tuním rád, ale tohle prostě ne. Navíc dávat na tu původní desku něco v pouzdře pentawatt sice funkčně lze, ale je to mechanicky prostě prasárna. Stejně bys tam alespoň ty blokovací kondy k pouzdru musel někam napájet. Ale jak chceš - každý svého štěstí strůjcem ;o)
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 24. 7. 2014 20:17

Ono ten zesák už je řešení starý 30 let, tenkrát se s itegráčema začínalo, tak se holt nadělaly chyby, přesto to vydrželo alespoň mně mraky let spokojeně hrát...

Nicméně tvoje konce jsem do svýho zetawattu, kterej sice už nepoužívám, ale protože to byl můj první integorvanej zesák s korekcema dostatečnýho výkonu pro doma (do 4R) tak už ho z ruky nedám... jenže protože po 15 letech odešly původní mda 2020 a nový stály za *****, udělal jsem konce pro 1875, nejdřív jsem do nich šoupnul šuplíkový tda2030A ale nelíbilo se mi na nich to co tenkrát před lety, prostě blbý spodky, to uměla 2020 líp... takjsem tam šoupnul LM1875 a zvukově spodky jako 2020, vršky lepší... akorát s přechodem na 8R bedny neměl dost síly ani po výměně trafa za toroid na vyšší napětí tomu odpovídající.... tak jsem přešel na silnější diskrétní.. Nicméně dědeček je tu furt a bude.. to už je citovej vztah :-)
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MarekD1 8. 4. 2015 12:54

Postavil som si nedavno ten zetawatt1420. Fungoval dobre, az kym som nezoskratoval napajanie led-kontrolky o sietovy ISO vypinac. Odpalilo to Led-diodu a poistku. Po zalozeni novej poistky sa odpalila zase.

Skusenosti ohladom hladania problemu(skratu) nemam ziadne. Nemoze niekto poradit ako by som mal postupovat pri hladani a odstranovani poskodenich suciastok?
MarekD1
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 8. 4. 2015 14:37

No nazdar...
To vypadá, žes tím šlusem poslal síťovinu střídavinu přes přívod k LEDce do stejnosměrný části, tudíž existuje možnost (a to poměrně značně reálná), že ten zesilovač bude zralej rovnou na odnesení do červenýho kontejneru. Jak se ti vůbec mohlo podařit vyzkratovat síťovej spínač s kontrolkou? Tos tam šmátral šroubovákem, nebo co?
Napiš mi odkud jseš, mám na Slovači pár známejch, kterým by nemělo dělat problém aspoň udělat diagnózu, pokud už ne rovnou opravit napáchaný škody...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod MarekD1 9. 4. 2015 08:15

Dakujem za odpoved. Odstranil som tu spalenu led diodu, vymenil zase poisku a zetawatt nejakym zazrakom nabehol a zda sa ze funfuje dobre.
Problem bol, ze som nemal nijako zaizolovany(zive casti) ten vypinac a dole pod nim bola ta dioda. Takze som ho hned otocil izolacnou paskou aby sa to neopakovalo.

Ale ked ste sa uz ozval, nevedeli by ste mi poradit ohladom mechanickych VU-metrov. Nasiel som mnozstvo schem, ale vsetky sa zapajaju az na vystup, paralelne s reproduktormy. A realne funguju az ked zosilovac ide hlasnejsie. Ja to checem zapojit niekam za predzosilovac, ale tam je este slaby signal. Nasiel som takuto schemu(http://elektrokolos.wz.cz/konstrukce/vumetr/vumetr.php).
Zakupil som tento VU-meter(http://www.svetsuciastok.sk/index.php?f ... &anid=5536). Nakolko nemam skusenosti tak mam problem s napajanim, nakolko v scheme je predpis 9-15V a na usmernovaci mam okolo 19V a este presne neviem kam to mozem propojit do zosilovacu. Mozno niekam pred potenciometer hlasitosti(no neviem).
Schema zosilovaca sa da pozriet tu(http://zdenoeddie.sweb.cz/Zetawatt1420.pdf).
MarekD1
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 9. 4. 2015 08:28

Večer se na to kouknu, teď buším v rachotě....
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod EKKAR 9. 4. 2015 21:56

Teď jsem se konečně dostal k tomu, abych doplnil odpověď. První odkaz (web Elektrokolos) je opravdu KOLOSÁLNĚ de.bilní - ono to je jasně vYdět z toho slovního doprovodu - pokud někdo páchá podobný násilí na jazyku, asi toho užitečnýho mezi ušima moc mít nebude.

Hlavně - pokud má ručičkový měřidlo plnit funkci VU-metru, nelze ho zapojit přímo za usměrňovací diodu, ale musí tam bejt RC člen, kterej zpomalí pohyb ručky (odpor v sérii, kondenzátor paralelně k měřidlu, odpor paralelně k měřidlu). "Lidsky" řečeno, usměrňovač musí přes jeden odpor nabíjet kondenzátor, kterej je zároveň vybíjenej přes druhej odpor, kterej je paralelní kombinací vnitřního odporu měřidla a přídavnýho odporu - měřidlo pak indikuje kolísající napětí na tom kondíku podle určený charakteristiky. Rychlost nabíjení i vybíjení byla v minulosti přímo určená normou, protože VU-metry byly původně přesně cejchovaný měřidla - já si to z hlavy nepamatuju, ale myslím, že se to bude dát poměrně lehko zjistit. Nabíjení je určitě rychlejší než vybíjení - další se pokusím zjistit. Případně nahodím nějakej odkaz na plánek, jak zapojit trochu polovodičů PŘED ty "stěrače", aby jejich funkce nebyla jen na ozdobu, ale aby opravdu o něčem vypovídaly...

Beru si na to lhůtu do víkendu, dnes jem měl 12h denní a zítra mám repete, přitom abych to zjistil musím trochu pohledat v archívech , na netu i poprosit kamaráda. Ale něco sbastlit půjde, to se neboj...

Jinak aby ses nenudil, můžeš se sám trochu pohrabat po netu a zkusit najít nějaký plánky a návody na zapojení, kterým se obvykle říká "Indikátor vybuzení" s tím, že si tam přidáš slovo "ručkový". VU-metr je v podstatě stejný zapojení, jen má jiný časový konstanty náběhu a poklesu ručky na měřáku...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod MarekD1 10. 4. 2015 11:26

Ja som to uz hladal a nasiel som bud diodove prevedenie(toho je vsade kopa aj stavebnice), alebo analogove s pripojenim na vystup(za vykonovu cast, ktora vsak suvisi s hlasitostou, takze ked pojde zosilovac tichsie co bude asi najcastejsie tak sa ruciciky nebudu hybat). Ja to chcem dat niekam za predzosilovac, aby sa to hybalo stale.
MarekD1
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 10. 4. 2015 20:24

Takže mám jeden odkaz na zapojení rafičkovýho indikátoru, teda je to spíš indikátor špiček, ale v podstatě to je indikátor úrovně - zapojení je sice starý jako samy polovodiče, ale funguje a realizovatelný je i dneska. Rozdílnost mezi indikátorem úrovně a indikátorem špiček je vlastně jen v čase, jak dlouho udrží rafička pozici po krátkým vstupním impulsu...
Takže se zkus podívat, jestli otevřeš tenhle odkaz: http://www.ebastlirna.cz/modules.php?na ... 009#586009 . Je tam schéma se 2 křemíkovýma a 1 germaniovým tranzistorem, který umí indikovat to, co potřebuješ.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod ThalesX 10. 4. 2015 20:53

Já bych použil tohle:

http://doc.chipfind.ru/pdf/toshiba/ta7318p.pdf

K sehnání např. zde:
http://www.avelmak.sk/index.php?lm=377& ... ticle=2709

Grolmusovci na to mají myslím i DPS. Dělalo to více lidí. Možná to stojí o pár korun více, ale je to bez babrání a všichni co to stavěli byli pokud vím spokojeni.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků