Homemade zesilovač Zetawatt

AV receivery, stereo zesilovače

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod ThalesX 23. 5. 2013 07:30

AZS222 i 223 hrají zcela stejně. Ten obvod s tranzistorem byl ve 222 byl jen z počátku výroby, drtivá většina vyprodukovaných strojů je naprosto shodná s 223, jen bez toho blikátka.

Kmitání slyšet nemusíš, obvykle je to v nadakustickém pásmu. Na zvuku se to projevit může a nemusí, to záleží jak vysoko a s jakou intenzitou se tak děje. Hlavní je však kontrola stejnosměrných bodů, pak ty keramiky ve zpětné vazbě, předpětí a teprve pak kontrolovat Vf stabilitu.

Ano klidový proud v každém kanále řídím dvěma tranzistory, zapojení je stejné jako třeba v DPA220, jen jsem tam myslím upravoval nějaké hodnoty odporů (z hlavy teď ale přesně nevím, ale někde jsem si to poznamenal). Je to vidět na těch fotkách když si to porovnáš s originálem.

Jak jsem psal na tom stroji se dá upravit mnohé. Výškám pomůžeš jak tím kliďákem, tak tím že si zkusíš upravit kompenzační kapacitu dle původní 222, kde byla menší. Konec se tak zrychlí a hraje to lépe. Je ale nezbytně nutná kontrola stability na osciloskopu! Pokud osciloskop nemáš nech tam původní hodnoty z 223.
Dále se dá upravit obvod korekci a zejména fyziologické regulace hlasitosti, který je v původní podobě poněkud nešikovný. Spolu s úpravou zdrojové části to velmi napomůže projevům na basech. Nemyslím tím více basů, ale spíš pevnější a kontrolovanější basy které pak nejsou tolik zahuhňané. Tomu též pomůže i odstranění různých odporů na výstupu zesilovače tvořených různými nešťastnými kontakty, pojistkami, přepínači, tenkými drátky a někdy i silně zoxidovanými konektory... Dá se vylepšit filtrace pro napájení předku rozdělením jednoho RC členu na trojnásobný (to je těch 6 kondů uprostřed desky) - zlepší se tak odstup rušivých napětí. I stejnosměrný offset se dá vylepšit - u mnoha kusů je dost velký. Změříš ho klasickým multimetrem na výstupních svorkách.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 23. 5. 2013 14:02

já myslel že ty kondy jsou paralelně.

Takže cesta k lepšímu zvuku vede přes trafo a úpravy v cestě, pro vejšky další. Ke trafu bych se, pokud se na to nebude pospíchat, jsem schopen se dostat i k zakázkovýmu, parametry napětí teda jako původní.

děkuju za vizi, ozvu se s prvním sněhem, nebo až bude čas bádat a osciloskop na stole :-)
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 23. 5. 2013 14:15

Nejsou paralelně - mezi každým je odpor. Ale až se k tomu dokopu rád bych tam zkusil nabastlit polovodičový filtr.

Zakázkové trafo můžeš, ale přesně akorát se tam vleze trafo 2x24V 120VA z GM a 18G Nippony. Jen je pak třeba trochu převorat jištění.

Cesta k lepšímu zvuku je komplexní - každá úprava pomůže něčemu a podstatný je pak celek. Zatím co originál vážně nehraje moc dobře tak dobře upravená verze se už na nějaké méně náročné použití dá. Samozřejmě existují i lepší konstrukce, ale pokud tě baví se v tom vrtat tak proč ne? Mnoho to nestojí.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 23. 5. 2013 15:22

kouknul jsem do GM, je tam 120VA 2x22V, 2x24V je 150VA... vzhledm k tomu, že ve schématu je origo 2x19, to bude to 2x22v?
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 23. 5. 2013 15:45

Je možné že provedli nějaké změny v sortimentu - dej tam tedy ten 2x22. Preventivně si prověř rozměry. Hlavní je že ten toroid je o dost tvrdší, původní trafo je měkota a ještě k tomu původní značně poddimenzovaná filtrace udělala své. Měl bys pak vyměnit i usměrňovací diody, přeci jen se silnějším trafem a větší filtrací jsou více zatížené. Zkontroluj si jestli paralelně k těm diodám nejsou jako odrušovací kondenzátory osazené TC235, v některých sériích byly. Pokud ano vyměň je za keramiku na alespoň 250V. Paralelně k primáru můžeš zapojit kond 1nF na 1000V stejnosměrných nebo 275V střídavých - omezí to lupance při zapínání a vypínání.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 23. 5. 2013 16:02

nějaký žlutý svitky u diod jsou, ale musel bych to zase otevřít, abych zjistil konkrétně. Teď už musím do rachoty. :-)

mám tu navíc ten další nedostavěnej ZW, co přinesl kolega...

když se budu chtít držet max na těch cca 2*19V po vyhlazení (2x5mF) tak by z terfa mělo lézt tak 2x12 až 2*13V, ne? dal bych tam tak 60-70VA
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 23. 5. 2013 16:42

To záleží na tom jak moc je to trafo měkké a od toho se odvíjí jeho napětí naprázdno. Napětí naprázdno můžeme jen odhadovat, lépe je ho změřit. vezmeš napětí trafa naprázdno, vynásobíš ho 1,414 a máš napětí naprázdno na filtračních kondech. Správně by si měl ještě do úvahy zahrnout možné kladné toleranční odchylky rozvodné sítě.
Jenže pak zjistíš že při zátěži má zesilovač sinusový výstupní výkon dosti chabý. Pokud ten zesilovač opravdu chceš využít tak jak byl pak by nebylo od věci napájecí napětí stabilizovat. U takto malých výkonů se to ještě dá rozumně, máš-li čím chladit. Tím máš zajištěnou nejen provozní bezpečnost, ale zejména to že sinusový výstupní výkon je pak stejný, jako hudební bez stabilizace, tedy podstatně vyšší. Zda se to vyplatí či ne si musíš přebrat sám.

Také zkus zvážit nákup origo TDA2020 který je podstatně odolnější. Myslím že býval k dostání v Tipě. Je také možné že bude hrát o cosi lépe, ale přímo jsem to neporovnával. Odhad vychází z toho že jsem porovnával některé licenční kopie IO od Tesly s originály a originály byly lepší. Holt Tesla uměla vyrobit kopii tranzistoru, která byla lepší jak originál ale u IO to vždy neplatilo.

Jestli jsou ty 5mF filtrační kondy co tam máš z řady TC93x tak je důkladně zkontroluj po všech stránkách, tedy kapacita, svod a nejlépe udělat i proudový test přežitá. Už to mívají často za sebou a nebo jsou napůl jeté a to i když se nepoužívaly. Holt to jsou kondenzátory vyrobené technologií z 60. let i když se vyráběly až do počátku 80. let. Náhrada za ně je řada TE92x která je naopak vynikající a to i po letech kdy dostávaly pěknou nálož. Vyplatí se je recyklovat i použité. Za celý život jsem nemusel měnit ani jeden kus vyjma jednoho, který byl poškozený mechanicky.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 23. 5. 2013 16:49

Ne, to trafo (z GM) má dávat PŘI ZATÍŽENÍ těch 2x22V... Naprázdno pojede kolem 25-27V. Stejnosměrná hodnota při zatížení by měla bejt stejná, naprázdno bude Uef trafa x odmocnina ze 2 (mínus úbytky na diodách)...
ThalesX píše:...
Také zkus zvážit nákup origo TDA2020 který je podstatně odolnější. Myslím že býval k dostání v Tipě. Je také možné že bude hrát o cosi lépe, ale přímo jsem to neporovnával. Odhad vychází z toho že jsem porovnával některé licenční kopie IO od Tesly s originály a originály byly lepší. Holt Tesla uměla vyrobit kopii tranzistoru, která byla lepší jak originál ale u IO to vždy neplatilo.
....
Pod tohle nezbyde než se podepsat - originál TDA2010/2020 jsou mnohem odolnější jak proti přepětí, tak i proti rozkmitání se. Teslácký klon vyžadoval laborování, někdy nekmital jenom nezablokovanej, jiný kus vyžadoval blokovat jen jednu větev napájení a další se musel důsledně blokovat v obou větvích. Bez vošklivoškopku se ZW s tesláckýma IO oživoval jen velice nesnadno, protože kmitání se odehrává v pásmu stovek kHz až jednotek MHz.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod ThalesX 23. 5. 2013 19:09

Což je pak důvodem že to mimo jiné topí víc než AZS jak tady Pech psal.

MDAčka z posledních sérií už prý byly též nějaké rozumnější, ale raději bych na to nespoléhal.

U toho trafa z GM napětí naprázdno nevadí, zesilovač to unese. Jen je pak potřeba si fakt pohlídat ten kliďák. Jen doufám že to hned napoprvé nevrazí natvrdo do zásuvky a použije alespoň omezovací žárovku v přívodu.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 24. 5. 2013 06:08

Já jsem sice svoje první MDA kupoval v roce cca 2000, ale problémy s ním nijak hrozný nebyly, blokovaný to je, hraje to ok.. ale to je jedno.

ZW nechám žít, jen mám chuť oživit i ten druhej, je totiž hezky malej výkon mi stačí a on se pak někam využije. Změřím co leze z toho trafa co mám ve svém zw, a o voltík půjdu dolů.

Jak jsem psal o extrémní výkon nejde ani u azs223, spíš jen trochu porovnat zvuk. ALe na to te´d nebude čas, tak až někdy na zimu, teď bych si jen zadal to tráfko, aby na to nebyl spěch..

Z toho co je tam teď, leze u nevybuzenýho zesu za zdrojem +-27V, a z trafa cca 21V na větvi... zbytečně to tejrat do výkonů nepotřebuju.

Takže bych mohl taky jít cestou zadat si trafo na seriovou hodnotu, co je teď, jen toroid, aby byl tvrdší?
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod šeďour 24. 5. 2013 08:32

To větší trafo z géemka, tedy 2x24V 150W dává po usměrnění 2x 36V.
Vím to, protože je používám.
U toho slabšího si to nepamatuju přesně, ale je to asi 32V.
Trafa jsou to dobrý, samy o sobě nejsou hlučný, ale zalil jsem střed epoxidovou pryskyřicí.
Doma: Ultimativní audio miniPC, DAC + zesilovač HEGEL, třípásma LSM (geniálně navrhl Kocour)
Sluchátka: AKG K812, AKG K701,Beyer 770, 990, planární SDR wood.DAC + zes. TEAC
Na ven: FiiO X5, Trinity Delta II, Oriveti Primacy, FiiO X1, Sony MH1, atd.
šeďour
Pokročilý

Odeslat příspěvekod ThalesX 24. 5. 2013 14:43

Tak ještě jednou zopakuju - tady nejde jen o výkon, ale o to že ten původní zdroj je měkký jak bláto. Měkké trafo, nedostatečná filtrace 2x2G provedená kondenzátory s poměrně velkým vnitřním odporem... Je to jedna z řady příčin proč má ten zesilovač tak blátivé basy. Jen tak blbě hučí, přesné a kontrolované basy se nekonají. Ten výkon však také neradno podceňovat. On ten výkon není jen na to aby se hrálo nahlas, to je častý omyl laiků. Tam jde hlavně o to aby se ten zesilovač nedostával do stavu limitace. 25W zesilovač je v limitaci prakticky každou chvíli pokud to nemáš jen jako kulisu nebo na poslech v blízkém poli. Alespoň jestli si tam pouštíš nějakou rozumnou hudbu, která má i nějakou dynamiku. Kdyby sis tam přidělal rychlý indikátor limitace se zpožďovacím obvodem tak bys to viděl. Limitace se samozřejmě velmi negativně podepisuje na zvuku. Jak hraje tento zesilovač v origo a v upraveném stavu vím moc dobře, už jsem jich takto upravil dost (momentálně mě na tutéž úpravu doma čekají další dva kusy) a dokud neuslyšíš tak neuvěříš. Kdybys byl blíž (ač nevím odkud jsi) pozval bych tě a názorně ti to předvedl.
A ještě něco k tomu výkonu - subjektivně se mi zdá že od mých počátků hraju stále stejně nahlas nezávisle na tom jestli jsem to ždímal z 20W zesilovače a nebo jako dnes ze 450W zesilovače. Co se však zásadně liší je kvalita reprodukce. Mimo jiné je to proto že dneska už nemusím poslouchat zesilovač v limitaci ani při těch nejvyšších špičkách.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 25. 5. 2013 13:41

Limitace není o samotným výkonu. Limitace je o tom, jak velký má zes napájecí napětí a jak velký výstupní napětí od něj vzhledem k požadovaný výstupní hlasitosti požadujeme. I vysokovýkonnej zes dostaneš do limitace tím, že mu do vstupu nacpeš příliš vysoký signálový napětí, protože výstupní napětí se rovná vstupní napětí KRÁT nastavený zesílení zesilovače. Když z týhle rovnice vyjde výstupní napětí natolik vysoký, že je vyšší než napájecí napětí konců zmenšený o úbytek na saturovanejch výstupních trandech, výstupní napětí se i přes rostoucí absolutní hodnotu vstupního napětí i trvající zesílení přestane zvětšovat = konec přejde do limitace. A udělá to doslova jakejkoliv zesilovač - stačí jen překročit tu podmínku, aby se výstupní napětí PŘIBLÍŽILO k některýmu napájecímu a zesilovač začne řezat vršky půlvln jak truhlářská protahovačka...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod ThalesX 25. 5. 2013 15:23

Jenže v konečném důsledku pro uživatele to je závislé na výkonu, který je zesilovač schopen reálně dodat. Čím je potenciální výkon zesilovače větší, tím menší je šance že ho při stejné subjektivní hlasitosti zaženeme do limitace. Za předpokladu že srovnáváme stejně citlivé bedny a nahrávku se stejnou dynamikou. Jasně, i zesilovač se značnými rezervami je možné dostat do limitace, ale chci vědět co by to bylo za magora který by doma ten rambajz poslouchal.
A ještě něco a to je dost podstatné. Krátkodobé přetížení nedeformovaným signálem reproduktory snášejí lépe než ten fujtajbl co leze z limitujícího zesilovače.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 25. 5. 2013 21:00

ekkar: thales: souhlasím, chce to trochu citu k zařízení. Já bych diskusi o výkonu prozatím uzavřel s tím, že skutečně nejsem extrémista a ten výkon mi pro poslech běžných hlasitostí v běžném 25m2 OP, ve vzdálenosti buď metr za stolem a nebo 4m v gauči skutečně stačí, na větší stejně nemám bedny, nechci nikoho urážet, nebo odrazovat, ale já asi nejsem hifista, byť mám nároky assi vyšší, než většina populace, tak asi zase nižší, než většina zdejších uživatelů. Jde mi aby to se azs zlepšil aspoň na úroveň ZW, protože mne mrzí, že je zvukově horší.

z vašich informací vyznívá, že zdroj je měkký, špatně vyhlazený a to je základní problém.

Já jelikož navyšování výkonu nepožaduji a z dědouška, co měl život nelehký, dělat úžasné síly zdroj, bych zkusil jít tedy cestou nového trafa, toroidu, který je jak říkáte tvrdší, což znamená, že z vátěži tolik nepadá napětí, a nových vyhlazovacích kondů, které popsal thales. Ty budou znát určitě, ZW se mi kdysi po přechodu z 2x2G na 2x5G kondy zlepšil na hloubkách hodně.

To originální napájecí napětí není problém, jelikož mám přístup k trafu na zakázku. Toroid bude novinka, zatím jsem všude cpal plecháče. Až bych to udělal, poreferovali bychom dál. Někde o pár stran z5 jsem ještě četl o změně kapacit pro lepší vejšky - to pročtu a pak bychom mohli, v případě nespokojenosti a po úpravě řízení KP ladit dál :-)

Jinak k dotvoření obrazu - osazení reprosoustav: hloubky ARN6614, středy ARE567, výšky PHT11, impedance 4Ohm, ozvučnice regálovka, oddělený vejšky a střed, vnitřní objem komory s basákem je 42l, uzavřenka. "moje odhadovaná :-)" zatižitelnost 15w Obvykle, podle toho co do beden průměrně leze se pohybuji mezi jedním a pěti watty na kanál :-)
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků