Výkon RMS na Watty

AV receivery, stereo zesilovače

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Petulda 1. 3. 2017 06:46

platprd:
Vubec jsi nepochopil, o cem pisu. Ale je to casty omyl veci neznalych laiku, ze 2x200 W zesilovac musi nutne znamenat "poslech pro hluche". Proc to tak neni, jsem vysvetlil vcelku jednoduchym jazykem vyse.
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod Jaromír Puk 1. 3. 2017 08:07

Petulda píše: V jiné situaci s hudbou s dynamikou 16-18 dB v zatlumené místnosti, poslechovým místem 3 m od beden s citlivostí 85 dB/W/m může být 2x200 W trvalého výkonu na hudebním signálu a při "rated" THD+N vnímáno jako nedostatečných.


Samozřejmě, když poslouchám klasiku a chci přenést plnou dynamiku, tak jsme jinde než u taneční hudby. Carmina Burana budiž příkladem. Problematické ale jsou taky soundtracky některých filmů, kdy například některý Zimmer pošle naprosto spolehlivě do kytek sestavy, o kterých by si člověk myslel, že hrají.
Jaromír Puk
Redaktor

Odeslat příspěvekod bacil2 1. 3. 2017 08:43

Petulda píše:... V jiné situaci s hudbou s dynamikou 16-18 dB v zatlumené místnosti, poslechovým místem 3 m od beden s citlivostí 85 dB/W/m může být 2x200 W trvalého výkonu na hudebním signálu a při "rated" THD+N vnímáno jako nedostatečných.
... zase úplné totálne nezmysly, ako je tvojím dobrým zvykom :mrgreen:

Pri citlivosti = 85 dB/W/m a vzdialenosti do 3m od bední postačí aj pri extrémne hlasnom posluchu (SPL=cca 90dB) trvalý výkon zosilovača 10W ... samozrejme pri požadovanej dynamike 18dB by potom musel krátkodobo v špičkách zosilovač zvládnuť cca 640W ... čo je ale pri bežnom domácom posluchu nezmysel ... našťastie v praxi neexistuje žiadny "normálny" hudobný materiál, ktorý by bolo pri tak obrovskej dynamike nutné súčasne počúvať pri tak vysokej hlasitosti v zmysle potrebného trvalého výkonu 8-)
bacil2
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod platprd 1. 3. 2017 09:33

Jaromír Puk píše:
Petulda píše: V jiné situaci s hudbou s dynamikou 16-18 dB v zatlumené místnosti, poslechovým místem 3 m od beden s citlivostí 85 dB/W/m může být 2x200 W trvalého výkonu na hudebním signálu a při "rated" THD+N vnímáno jako nedostatečných.


Samozřejmě, když poslouchám klasiku a chci přenést plnou dynamiku, tak jsme jinde než u taneční hudby. Carmina Burana budiž příkladem. Problematické ale jsou taky soundtracky některých filmů, kdy například některý Zimmer pošle naprosto spolehlivě do kytek sestavy, o kterých by si člověk myslel, že hrají.


Tak u nějakých soundtracků to taky můžou být jenom občasné změny hladiny hlasitosti, to není žádná dynamika ve slova smyslu okamžitých výkmitů jako ve vážné hudbě.
Upozornění administrátora: Odstraněn podpis odporující pravidlům fóra.
platprd
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod krmelec 1. 3. 2017 10:52

Tak ono, když si člověk koupí bedny, kdy jejich impedance klesá i pod 3ohmy, tak pak se není čemu divit, že vzniká takové to hifi klišé o tom, jak teprv 200W zesík dokázal rozehrát tyto bedny. Přičemž se o slabých zesilovačích zmiňuje jako o sračkách atd., ale že jsou sračky ty bedny, to si nepřipustí.
To pak máme ten mýtus o párování stejně drahých zesilovačích, či i dražších, k reprosoustavě.
Ale i v leckterých recenzích to jde celkem dobře rozklíčovat.
Třeba když se napíše, že bedna se rozehraje s kterýmkoliv zesíkem - konstrukčně je zvládnuta.
Nebo: K bednám je potřeba stejně nebo i několikrát dražší, stabilní, výkoný a já nevím co, zesilovač - technicky špatně udělaná bedna, impedance padá i k 2 ohm a je to jako na horské dráze.
Ale je to jen koníček.
CW DAC 1 + Yamaha A-S501 + Wharfedale Linton Heritage
krmelec
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Jaromír Puk 1. 3. 2017 10:52

To Platprd: Pravda. To jsem nespecifikoval přesně. U soundtracků se setkávám spíše problémy s velmi nízkými kmitočty a s tím, že jsou tam kombinovány zvuky přirozené a uměle vytvořené. Dynamický rozsah jako takový bývá ještě docela v pořádku, ale některé skladby jsou velmi mohutné a s velkým ansáblem, tam bývá problém přenést v plné kvalitě a s energií, kterou by si to zasloužilo. Prostě ozývají se zvuky, ale nehraje to.

-- 1. 3. 2017 11:01 --

krmelec píše:Tak ono, když si člověk koupí bedny, kdy jejich impedance klesá i pod 3ohmy, tak pak se není čemu divit....

Tohle je také fakt. Jenže to chcete po lidech, aby hledali reálné naměřené impedance? Myslím po normálních lidech? Potom se to zjednodušuje na rady typu "Vykastrovaný samče od krávy, to chce větší výkon". Jak z toho?
Jaromír Puk
Redaktor

Odeslat příspěvekod Petulda 1. 3. 2017 11:02

Bacile, možná si toho nejsi vědom, ale bezezbytku potvrzuješ má slova o tom, že ani zesilovač s trvalým výkonem 2x200 W (a tedy špičkami kolem 300 W) prostě mnohdy na nezkreslenou produkci nestačí.

A akustický tlak 90 dB není bůhvíjaký extrém - odpovídá normálnímu rozsahu mnoha neamplifikovaných hudebních nástrojů nebo taky u mnoha reprosoustav trvalému příkonu menšímu než 1 W. Při požadavku na poslech při realistické hlasitosti se pak skutečně může být ve špičkách potřeba velkých stovek wattů. To je všeobecně známý fakt.
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod Petulda 1. 3. 2017 11:21

krmelec:
To je, řekl bych, takové hodně lidové chápání problematiky. Oni ti výrobci, kteří takové bedny vyrábějí, nejsou žádní pitomci, na jejichž hlouposti by je každý byť jen trochu znalý člověk nachytal. Všechno má své důvody a není pochyb, že tyhle "nezvládnuté" bedny jsou výsledkem velmi pečlivých úvah, měření a optimalizace.
Daní za vzorné impedanční chování je mnohdy právě citlivost a citlivost je jednoznačně parametr, který má vliv jak na potřebný výkon zesilovače, tak na zvuk beden jako takových.

Ono by se to taky dalo brát z druhé strany tak, že zesilovač deklarovaný pro 4ohmovou zátěž, se kterým slyšitelně zamává reprosoustava s lokálním propadem impedance třeba na 3.6 Ohmu, je pěkná srágora. Ale stejně jako v případě hodnocení reprosoustav, i v případě hodnocení takového zesilovače by to byla taková ta lidová hospodská "pravda".

Nehledě na fakt, že onou problematickou zátěží pro zesilovač není ani tak pokles impedance, jako spíš její kombinace s posunem fáze signálu. To klade velké nároky na proudový výstup zesilovače a to je ten kámen úrazu. A zase, můžeme to brát jako nedostatek beden, že potřebují velký proud nebo jako nedostatek zesilovače, že velký proud neumí dodat.
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod Petulda 1. 3. 2017 11:39

krmelec píše:Tak ono, když si člověk koupí bedny, kdy jejich impedance klesá i pod 3ohmy, tak pak se není čemu divit.

Sám víš, jaké důvody tě vedly pořídit si tvé Elacy s minimem impedance na 3.1 Ohmu, tedy "konstrukčně nezvládnuté bedny". Ono to není tak černobílé, jak by se na první pohled mohlo znát.
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod poprdaj 1. 3. 2017 11:56

Prečo je pre zosilňovač problém 2 Ohmová bedňa ? Menší odpor znamená, že do reproduktoru ľahšie pretlačí el. prúd pri rovnakom napätí. Robí zosilňovaču problém väčší prietok prúdu ?
poprdaj
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod krmelec 1. 3. 2017 12:08

Jednoduše řečeno se zvětšuje proudové zatížení koncových stupňů zesilovače a s přidáváním volume doprava dojde k rychlejšímu nástupu limitace zesilovače, který se třeba projevuje uřvanosti až ostrosti reprodukce.
CW DAC 1 + Yamaha A-S501 + Wharfedale Linton Heritage
krmelec
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bacil2 1. 3. 2017 12:31

poprdaj píše:Prečo je pre zosilňovač problém 2 Ohmová bedňa ?
... pre dobrý zosilovač s menovitou impedanciou 4ohmy by nemala byť žiadnym problémom ... treba si hlavne uvedomiť, že také bedne, aké tu kritizuje aj krmelec, nemajú tak nízku impedanciu v celom rozsahu ale iba v určitom užšom frekvenčnom pásme, takže žiadne zásadné prúdové a tepelné preťaženia pri normálnej prevádzka nehrozia ... problém nastane vtedy, ak má zosilovač problém so stabilitou pri nižšej alebo komplexnej záťaži - taký zosilovač ale bohužiaľ určite nie je dobrý :D
bacil2
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod poprdaj 1. 3. 2017 13:01

Takže ak má moja reprosústava minimálnu impedanciu 2 Ohm na 200Hz a vo filme mi varhany zahrajú dlhý hlasný 200Hz tón, tak mi cez koncový stupeň prejde vysoký prúd a tento prúd môže spôsobiť skreslenie toho tónu, alebo deštrukciu koncového stupňa ?
Ale zase na druhú stranu ak by reprosústava mala 4Ohm na 200Hz tak by zahrala ten tón tichšie kôli väčšiemu odporu ?
poprdaj
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod krmelec 1. 3. 2017 13:12

Tak předpokládám, že v dnešní době mají běžné zesíky nějakou ochranu, která se uvede v činnost dřív než se ze zesíku zakouří. Ta kritická impedance není zpravidla jen na jedné frekvenci, ale má nějaký rozsah a to pak v kombinaci s nějakou hlasitosti, dynamikou hudby atd. vede k nástupu limitace, která se projevuje tím nepříjemným zkreslením.
CW DAC 1 + Yamaha A-S501 + Wharfedale Linton Heritage
krmelec
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bacil2 1. 3. 2017 13:21

poprdaj: nič sa nestane, ak máš: 1. dobrý zosilovač, 2. tón netrvá bez pauzy rádovo dlhšie ako minútu, 3. max. úroveň výstupu zosilovača sa pohybuje viac ako 3dB pod jeho limitáciou
... ak sú splnené uvedené požiadavky, tak sa taký posluch nebojím označiť ako "bežnú prevádzku" 8-)
bacil2
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků