Dlouho jsem poslouchal Xavian XC Mia II - Hand Made 2p regály, kovový basreflex dozadu, na terminálu šrouby skrze stěnu, žádná vanička ap., podložené (vlastní ?) kůží s uvedením modelu a vypálené v.č. ! Mají perfektní dýhování, výborný povrch s dotažením do detailů navazování dýhy. Ale v tomto ohledu nejsem nijak náročný, klidně si vystačím s povrchem black. No ale když je v nabídce třešeň, tak proč se nepotěšit i oko ?
Protože mají b-flex dozadu, docel si chce vyhrát s umístěním do prostoru. Začínal jsem s 25 cm od stěny, pak 35, 50 ale nakonec skončily asi 1m od zadní stěny (ještě 75cm bylo pro zvuk přijatelné) i boky. Ne že by v menší vzdálenosti hrály extra špatně, to nikoliv, je z nich postupně lezlo více a více detailů a prostoru. Problém je v umístění, protože pak se nedá normálně bydlet a vyvstala potřeba samostatné místnosti. Oblast poslechu byla kupodivu širší než jsem očekával, asi pro 2 lidi s nakloněnýma hlavama k sobě (50-60cm ?). Když jsem si byl poslechnout sněhuláky Visaton, který mi o pár dní "vyfoukl" jeden zdejší přispěvovatel, tak ty byly podstatně více citlivé na sweet point - byl jen na jednu hlavu a nesměl jsem se příliš hýbat (směrovost výšek). Což při poslechu taky není úplně nejlepší.
a) místnost - moje viz. výše, delší poslech a známé prostředí jsou (+)
b) výšky - 25mm Vifa-Peerless treated fabric soft dome unit, textilní 1" kalota, jemné lehké hedvábné čisté samozřejmé podání, přijatelné sykavky, žádné sypoucí se krystaly, nebo kovový nádech, tento zvuk se mi zatím líbil asi nejvíce.
c) středobasy - 149mm Vifa-Peerless Premium Line paper membrane driver, výborný papírák, dělící kmit. 3000 Hz, hodně dobře navázáno na výšky. Výšky a středy dohromady vykreslily super prostor, byl takový jemný až hmatatelný, kdy přímo přede mnou stála zpěvačka. I když Xavian používá lepší měniče (citlivost), tak tyto jsou k sobě excelentně sladěné. Při vyšší hlasitosti jsem zaznamenal "mírnou záclonu", asi jako když sundáte textilní rámečky. Zde jsem se utvrdil, že elektrická kytyra - přeze všechna její plusy a oblíbenost - je nástroj nalevačku. A mistrů, kteří HRAJÍ na elektriku, je opravdu pomálo... U VMA-II byl prostor jiného charakteru, pro mě takový tvrdý, ale spíše bych to přisuzoval charakter místnosti než reproduktorům.
d) basy - čisté jemné s pozvolným poklesem a subjektivně mi přišlo, že odhadem asi kolem 120 Hz konec ( i když v manuálu uvádí 60 Hz), nešly až úplně dolů (ani nemůžou díky velikosti bedny). Na takovéto budky je basů opravdu dost na mé nároky ale nikoliv. Takže jsem se nakonec přistihnul, že točím Volume doprava, aby více zabasovaly. Kdybych bydle v paneláku a měl problém se sousedy, tak nepřemýšlím o změně. Takže vyvstala ot., jak doplnit basy ? Pořídil jsem si Subwoofer Sony SA-WM40 a po měsíci ještě jeden. Jedná se o trochu lepší SW k DK (nový stál kus pod 10 tKč). [Více zde v diskusi - 2 Subwoofery výhody/nevýhody.] Oba SW mi příjemně vrněly k muzice. K filmům to byl sqělý úlet !! Po čase se ovšem vynořila pravda. SW jsou určené k DK a tak jsem nakonec skončil při muzice s děličkou na nejnižší fr. pod 70 Hz a na Volume se muselo citlivě. Průšvih je, že většina filmů pod 70 Hz toho moc nezahraje, takže se musí nastavit vyšší fr. a na hudbu zase nižší. A u muziky velmi záleželo na kvalitě nahrávky resp. dolních basů. Nakonec jsem pak skákal k SW vpravo, velvo a ještě skontrolovat stejné nastavení, poslechnou a doladit. Odpoledne muzika, večer film a na usnutí zase muzika, a zase tanečka kolem SWů, uf uf => vyvstala nutnost DO a k tomu i lepší oba SW. Po zjištění cenových nároků na Velodyne ve dvou kusech, jsem od tohoto řešení upustil.
=> Další krok 3p SLOUPY - opět CZ výrobek AQ
(+/-) kdyby repro byly citlivější bylo by to ku prospěchu, ale třeba Roberto měří poctivě a vyšší citlivosti si "nechává" na dražší bedny.
A nakonec (-) vyložené (-) nevidím resp. neslyším.
Xavian 125 - hrají více detailněji, trochu hlouběji... ale ve finále na tom jsou charakterem "podobně". Zkrátka, když někdo drží kontrabas a brnkne na struny tak je rozdíl jestli jestli je ta basa velka 60cm nebo 1:1. No a když někdo hraje na Cello ani nemluvě. Asi už mám vysoké nároky (a v tomoto momentě se pomalu začíná čoudit z peněnženky) a hledám detaily.