Tannoy vs. Dynavoice

Stereo a vícekanálové reprosoustavy, subwoofery

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Hoffi 75 24. 5. 2013 09:50

Žiju v rodinném domě, ale moc velkou diskotéku si dovolit nemůžu. Ostatní členové mé drahé rodiny jaksi nemají pro můj koníček pochopení :lol: Ale když jsem doma sám ... :oboze

-- 24. 5. 2013 11:04 --

V neposlední řadě také záleží, jak kvalitní a stabilní zesilovač je připojen. Všechno souvisí se vším a když se to vychytá a všechno si to spolu sedne ... :-)) 8-D :shock:
Hoffi 75
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod ThalesX 24. 5. 2013 14:18

mjusic píše:
ThalesX píše:Ta vzdálenost od zdi není ani tak moc kvůli bassreflexu, to je jen část důvodů proč by bedny neměly být u zdi. Jsou tam i jiné vlivy (difrakce zejména na středních a vyšších kmitočtech). Když bys měl možnost ty bedny dát třeba metr od zdí tak se ti značně vylepší podání prostoru a rozlišení jednotlivých nástrojů. Zkus to.


to je ale způsobeno tím, že se mu tam tlučou basy, je to taková zahuhňanost, že je to basy a ne středy je krásně poznat podle toho, že to dělá až při vyšších hlasitostech, když narůstá objem basové složky. Stejně jako, tahle zahuhňanost zmizí, když ucpeš bassreflex, což je jasná známka toho, že je to mydlením se basů.

u takovýchle prdítek typu tannoy V4 se na nějaký difrakce středů můžeš vyprdnout, protože ty bedny samy o sobě hrajou tak, že je nějaká difrakce navíc nijak nepoškodí.


Nemáš pravdu. Vysvětlil jsem že nejde JEN o basy, ale že se jedná o problém brzkých odrazů/difrakcí, které se právě uplatňují zejména na středech a výškách. To je to co tvoří ten prostor, ne basy. To je právě důvod proč uživatel "rcph" pociťuje zlepšení v podání prostoru. Odsunutím beden od zdrojů difrakcí dojde k prodloužení doby mezi dopadem přímo vyzařovaných vln a difrakcí. Když jdou tyto vlny (přímá a nepřímá) příliš rychle za sebou mozek to vyhodnotí jako jeden zvuk, avšak zkreslený jelikož to neodpovídá tomu co bedna jako taková vyzářila. Protože efekt stereofonie je založený na fázové přesnosti tak toto nechtěné příliš rychlé posčítání vln způsobí horší lokalizaci a vůbec celkový vjem. Když se zvětší odstup už to vnímá spíše jako dozvuk a lépe se s tím vypořádá - zvuk se pročistí, vnímání prostoru se zlepší. To že to má vliv i na basy je pak zcela jiná záležitost, která se jen zcela náhodně děje současně v tomtéž prostoru. V zásadě jde o dva oddělené jevy.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod krmelec 24. 5. 2013 14:54

Nevím proč, ale poslední dobou se tady každé téma zvrhne do nějakých myšlenkových pochodů, které jsou produkovány všemožnýma samozvanými znalci a nemají vůbec, ale vůbec nic k danému tématu.
CW DAC 1 + Yamaha A-S501 + Wharfedale Linton Heritage
krmelec
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hoffi 75 24. 5. 2013 16:24

Tak je to diskuse a občas se to možná odkloní od původního tématu. Možná je to tím, že tazatel někdy jakoby ztratí zájem o téma a po prvotním dotazu již moc nereaguje a diskusi dále nusměrňuje.
Hoffi 75
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod ThalesX 24. 5. 2013 17:16

Tak někdy je třeba offtopic-neofftopic učinit poznámku k tomu, když se tu tvrdí něco, co není až tak úplně pravda. Tím spíše jde-li o zažitý mýtus.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mjusic 24. 5. 2013 17:18

ThalesX píše:Nemáš pravdu. Vysvětlil jsem že nejde JEN o basy, ale že se jedná o problém brzkých odrazů/difrakcí, které se právě uplatňují zejména na středech a výškách. To je to co tvoří ten prostor, ne basy. To je právě důvod proč uživatel "rcph" pociťuje zlepšení v podání prostoru. Odsunutím beden od zdrojů difrakcí dojde k prodloužení doby mezi dopadem přímo vyzařovaných vln a difrakcí. Když jdou tyto vlny (přímá a nepřímá) příliš rychle za sebou mozek to vyhodnotí jako jeden zvuk, avšak zkreslený jelikož to neodpovídá tomu co bedna jako taková vyzářila. Protože efekt stereofonie je založený na fázové přesnosti tak toto nechtěné příliš rychlé posčítání vln způsobí horší lokalizaci a vůbec celkový vjem. Když se zvětší odstup už to vnímá spíše jako dozvuk a lépe se s tím vypořádá - zvuk se pročistí, vnímání prostoru se zlepší. To že to má vliv i na basy je pak zcela jiná záležitost, která se jen zcela náhodně děje současně v tomtéž prostoru. V zásadě jde o dva oddělené jevy.



potom je ovšem tedy poměrně divně, že když ucpeš bassreflex, tak ta zahuhlanost zmizí.
mjusic
Junior

Odeslat příspěvekod ThalesX 24. 5. 2013 17:23

To je zase jiný jev který tam nastává. Lze ho snadno vysvětlit, ale to bychom si zase museli vysvětlit něco o směrovosti, bafflestepu, vlnové délce a podobných srandách. Otázka je zda by o to byl zájem.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hoffi 75 24. 5. 2013 17:44

Souhlasím s ThalesemX, že vzdálenost repro má vliv i na prostorovost atd., ale většinou jsou právě ty zahuhlané a dunící basy nejrušivěší a představují největší a často ani neřešitelný problém, pak samozřejmě v hudbě mizí prostor, srozumitelnos, přesnost ...
Naposledy upravil Hoffi 75 dne 24. 5. 2013 17:54, celkově upraveno 1
Hoffi 75
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod mjusic 24. 5. 2013 17:50

samozřejmně že to vliv má, na druhou stranu je to taky odlišný bedna od bedny, a co je měřitelé, nemusí být vždy slyšitelné. obzvlášť u laciných bedýnek, kde je nectností tolik, že nějaká difrakce na výškách je to poslední, co by člověka zajímalo.
mjusic
Junior

Odeslat příspěvekod rcph 24. 5. 2013 21:20

...neměl jsem problém s "huhňavostí", ve stereu byl poslech dobrý a čistý, v režimu DK naprostá spokojenost i bez SW. Jen jsem potvrdil že při posunutí došlo opravdu k mírnému zpřesnění podání, a k mírnému poklesu basové složky došlo jen v režimu DK. Měl jsem v minulosti několik různých sestav, v současné době jsem se vzhledem k prostoru a podmínkám rozhodnul pro Tannoy, a nelituju toho
rcph
Junior

Odeslat příspěvekod ThalesX 24. 5. 2013 23:36

Problém je že ne vždy jsou zahuhňané basy chybou konstrukce bedny, ale chybou majitele, který bedny navržené a určené pro samostatné umístění v prostoru strká ke zdi nebo dokonce do kouta a pak to svádí na vzdálenost bassreflexového nátrubku od zdi. Netvrdím že je to tak vždy, ale velkou částí to tak je. Pak jsou také bedny špatně navržené (ať už úmyslně nebo z ojebu) a tam se pak ten efekt ještě zvětšuje.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hoffi 75 25. 5. 2013 01:40

To si člověk pořídí opravdu dobré bedny, které každý vychvaluje až do nebe, doma je šoupne ke stěně, nebo jak bylo řečeno v horším případě do kouta s tím, že to i u stěny bude nějak hrát a nevěří svým uším, že tohle mohl někdo chválit :grr: A přitom se o tom všude píše, jak potřebují "dýchat" ...
Kdysi jsem u jistých sloupů, v jednom obchodě s hi-fi četl odpověď prodejce na dotaz ohledně vzdálenosti ode zdi a tento "odborník" tazateli odpověděl, že ta doporučovaná vzdálenost a prostor kolem nich je pouhý blud a fáma, protože by jinak byla většina reprosoustav neprodejných ... Tak snad to byla pouze vyjimka potvrzující pravidlo a mnoho takovýchto "odborníků" takovýmto způsobem neradí a nesnaží se prodávat.
Hoffi 75
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod ThalesX 25. 5. 2013 10:15

Jak jsem psal problém má dvě roviny - basy a difrakce. Pokud někdo z nějakých důvodů bedny, které si nemůže dovolit správně umístit a u zdi být prostě musí pak se to dá řešit. Ne dokonale ale dá. Difrakce se dají řešit kvalitními akustickými úpravami stěn za bednami a vůbec blízkého okolí. není to dokonalé ale pomůže to hodně.
Bedny u stěny způsobí nárůst basů klidně o +3dB a v koutech i dvojnásobek. To způsobí značně nevyváženou reprodukci. Dá se to řešit buď při výrobě beden (individuální návrh nebo úprava stávající konstrukce) a nebo vhodným ekvalizérem (běžné dvoupásmové korekce nebo pětipásmový EQ opravdu nestačí). Ucpání bassreflexu je svým způsobem také určitý druh ekvalizace, kdy jeho ucpáním nastane pokles citlivosti bedny na nejnižších kmitočtech. V tomto případě je to však nevhodný způsob. Ten fungu je pouze tehdy pokud je BR naladěný na nfrekvenci blízké rezonanční frekvenci místnosti. Důvodem je že ten problém se podle rozměru bedny a vzdáleností projevuje +- už od 200Hz směrem dolů, kdežto při ucpání BR se ovlivňuje jen nepříliš široké pásmo kolem frekvence jeho naladění. Když se tedy BR ucpe tak v takovémto případě nastane široká boule s vrcholem kolem cca 100Hz (to je dost individuální - údaj jen pro přiblížení) a teprve až dole se to srovnává. Celá problematika je samozřejmě mnohem složitější, toto je jen takový nástin
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Hoffi 75 25. 5. 2013 13:26

V domácích podmínkách je to vždy (většinou) problém a člověk se musí rozhodnout co je pro něho z hlediska reprodukce menší zlo. Protože akustika a ani možnost správného umístění beden nebývá ideální (estetické důvody, velikost místnosti, apod.). Kolikrát ty bedny hrajou nejlépe na naprosto nepraktickém místě :'( Mě to například nejlépe hraje při umístění beden cca 1 m od zadní zdi, ale se potom ty bedny pěkně pletou a šoupat s nima sem tam se mi moc nechce (při poslechu ode zdi a pak zase vracet). Těch 50 cm je takový rozumný kompromis, se kterým se dá ještě běžně žít.
Hoffi 75
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod bertold8 25. 5. 2013 21:30

Tak oboje repro uz jsem slysel, byt na neporovnatelnych sestavach (onkyo 616 vs stereo sestava od Vincenta). Lip mi znely dynavoice, snad ne jen kvuli te lespi sestave. Zvuk mi prisel plnejsi a i predni basreflex je pro me praktictejsi. Jeste zvazuju jaky vezmu AVR, zda Yamahu nebo Onkyo
nikon d750, 28-105/3.5-4.5, 70-300VR, 50/1.8, 85/1.8, 24/2.8, blesky
Audinst MX1 + Shure 940 || Sansa Zip + ZS5
bertold8
Junior

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků