Fonum 501 neberu úplně jako vintage. Částečně kvůli stáří, hlavně však kvůli koncepci, provedení a použitým materiálům. Do toho spadají i ty plastové koše které vidím jako "výdobytek" moderní doby a je to současně i důvod proč se to podělalo. Kdyby tam byly ty PC hráčem opovrhované poctivé staré materiály jsko je tlakově litý hliník tak se to v životě nestane.
Když je v háji membrána tak si prostě v háji. Bavíme se o membráně - u tebe jsem neviděl že by byla porušená, viděl jsem jen roztrhlou středičku, prasklý koš a pochroumanou cívku. Membrána totiž zcela zásadním způsobem ovlivňuje zvuk. Dá se sice nahradit jinou která tam fyzicky pasuje a reproduktor může být pak zcela funkční, ale bude to mít dopad na zvuk. Neříkám nutně že negativní. Je klidně možné že vznikne i lepší reprák než to byl předtím, ale nebude to na to odladěné. Navíc je pak velmi vhodné udělat totéž i u druhého reproduktoru který je v pořádku a to z toho důvodu aby obě bedny byly stejné. Klidně i stejně blbé ale hlavní je aby byly stejné protože když nejsou stejné tak nemůže rozumně fungovat stereo. Jenže to se pak zase blbě předěláívá když se ten reprák někde sežene dodatečně. Proto se mi jeví po všech stránkách nejlepší varianta zkusit číhat na eBayi. Možná to nebude hned, ale bude to to nejlepší co můžeš udělat.
VMA vs. Totemy.
Do jisté míry je pravdou že jde o bedny z jiné kategorie, ale to jsem nemyslel tím že jde o jinou filozofii. Myslel jsem spíš to že autor VMA zastává klasickou tradiční filozofii návrhu beden. Samozřejmě jako každý jiný přítup má i ten nějaké své drobné mouchy a nedokonalosti protože vždy platí že je něco za něco. Proto jde u jakékoliv konstrukce vždy o kompromis. Myslím si že jejich autor volí kompromisy velmi dobře a mě tento přístup vyhovuje.
Autor Totemů (nejen jich - má i jiná podstatně dokonalejší díla) přikládá větší váhu jiným vlastnostem, proto dělá i jiné kompromisy a klasickou koncepci považuje řekněme za přežitek. Konkrétně za dominantní pojal směrové vyzařovací charakteristiky a tomu podřídil vše ostatní. Z toho se pak odvíjí i výběr reproduktorů, dělící frekvence a tedy i výsledné celkové vlastnosti beden. Neříkám že směrovky nejsou důležité, samozřejmě že jsou (nějakou formou je řeší každý slušný výrobce ve vyšších modelových řadách), ale ne tak abych jim já osobně některé věci obětoval (což je ovšem ryze subjektivná záležitost.) Nelze tedy říci jestli jsou lepší nebo horší, jsou prostě jiné a každý si musí přebrat co mu vyhovuje.
Nezaměňoval bych to však s rozdíly mezi jednotlivými typy konvenčních beden od různých výrobců, to jsou jen "drobné" změny v rámci konvenčního řešení kdežto toto je zcela zásadní rozdíl v pojetí klasické technologie dynamických reproduktorů. Je to téměř srovnatelné s odlišností třeba elektrostatické technologie (filozoficky - ne technologicky). Také je třeba si uvědomit že tato myšlenka je plně rozvinutá až u jiných projektů (např. RPM1, RPM2, Open12) kdežto Totem je jen takový nízkonákladový derivát. Přestože jde o nízkonákladovou záležitost neznamená že je na tom něco špatně. Myslím že zcela bez problému vypráská řadu podstatně dražších komerčních soustav a to zejména verze Totem TWR a Totem 100B. Pro lenochy je pak nevýhoda že si ej prostě nekoupí v obchodě. Je třeba si objednat stavebnici, eventuálně se s někým domluvit na kompletaci.