studiove monitory. zvuk mimo sweet spot

Stereo a vícekanálové reprosoustavy, subwoofery

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod lhocan 20. 11. 2019 18:49

ahoj. daji se pouzit studiove monitory pro ozvuceni celeho pokoje (3.5x4 m). je mi jasne, ze nejlepsi zvuk je ve sweet spot ale zajima me jestli je zvuk poslouchatelny i z vetsi vzdalenosti? treba i 3 m u nearfield monitoru. pokud ne, bude lepsi poridit midfield nebo se monitorum uplne vyhnout? akustiku zatim resenou nemam, posloucham hlavne klasickou hudbu. monitory se mi libi ptz., co jsem vycet, reprodukuji hudbu bez zvyrazneni urcitych frekvenci, coz mi u klasiky prijde nejlepsi, ale hlubsi znalosti a zkusenosti nemam. a taky se mi zda, ze prevysuji svymy parametry hifi repraky ve stejne cenove kategorii. prosim o radu
lhocan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod tombas 20. 11. 2019 19:44

Na to není odpověď. Chce si to něco o tom nastudovat a pak zvážit, zda to splňuje tvé požadavky nebo ne a podle toho se rozhodnout.
Poměrně dobře popsané je to např. zde:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 2UgYksq0-2
tombas
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lhocan 20. 11. 2019 20:09

diky za uzitecne info
lhocan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod lhocan 21. 11. 2019 20:08

tombas píše:Na to není odpověď. Chce si to něco o tom nastudovat a pak zvážit, zda to splňuje tvé požadavky nebo ne a podle toho se rozhodnout.
Poměrně dobře popsané je to např. zde:
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... 2UgYksq0-2

jeste jednou dik za info, ale nejak jsem tam nenasel jak je to s tim zvukem mimo sweet spot. nekdo mi rikal, ze to neni zadna slava, resp. ze je spatny. prosim o pomoc
lhocan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 21. 11. 2019 22:33

Monitorům se nemusíte vyhýbat, ale nejsou primárně určeny na poslech v místnosti. Ovšem dnes se v kategorii "aktivní monitory" objevuje kde co :)
Na klasiku bych vybral Adam Audio T5V nebo lépe, dovolí-li rozpočet, T7V. Adam Audio mají odlišnou konstrukci výškového reproduktoru, kterou částečně eliminují směrovost zvuku a zvukový obraz je tak relativně věrný i mimo ideální střed.
https://www.adam-audio.com/en/t-series/t7v/

Další hodně zajímavá konstrukce je u repro Micca OoO. Seženete je pouze v zahraničí a nejedná se o aktivní monitory, proto bude třeba i zesilovač, nicméně na klasiku jsou bezva. Lze je provozovat klasicky nebo položeny na bok. Právě v leže díky konstrukci střed + výšky + střed eliminují směrovost a lépe rozprostírají zvuk po celé místnosti.
https://www.miccatron.com/micca-ooo-boo ... l-speaker/

Ovšem máte-li místnost, dívejte se raději po pasivních sloupech nebo větších regálových bednách + zesilovači. Fyziku lze ošálit jen do jisté míry. Říkám to jako dlouholetý uživatel aktivních monitorů (mnoha značek). Monitory hrají z pravidla neutrálně, ale mají jednu zásadní nevýhodu - nepodají prostor. A ani se o to nesnaží, nemají to v popisu práce a ani na to nejsou konstruovány.
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lhocan 22. 11. 2019 20:26

Emile moc dekuji za odpoved. 1. pokud zvolim cestu aktivnich monitoru, tak ADAM jasne vede, konkretne AX trida. nejvic se mi libi a77x ale nejsem si jist jestli se hodi do me male mistnost (3.5x4 m). 2. poslednimu odstavci moc nerozumim. neni tam nejaka chybka nebo chybejici slovicko?
lhocan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 23. 11. 2019 01:00

Ano, je to trochu kostrbaté. ...máte-li místnost = chcete-li ozvučit prostor a ne jen malou oblast (stůl). Pokud je to tedy ta část, na kterou narážíte. Jinak místnost 3,5×4 m není malá. Záleží i na tom, jaké je v místnosti vybavení a jaký má akustický charakter. V kontextu monitorů je velká až až.

Adam A77X je z monitorů výborná volba. A právě díky vhodnému rozložení (viz výše OoO) velice rovnoměrně vykreslují jednotlivá frekvenční pásma s relativně malým dopadem na pozici posluchače. K tomu ovšem nutno dodat, že se jedná o pozici v definovaném rozsahu vzdálenosti. A77X spadají do kategorie bližší až střední vzdálenost poslechu, tedy od 50 do 150 cm.
Monitory jsou zvukovým projevem cíleny na zřetelnou separaci pásem, ne na podání sterea. Nakonec proto se prodávají po jednom kuse. Chápejte je hlavně jako pracovní nástroj. Jejich přednes je upraven na krátkou vzdálenost z důvodu eliminace vlivů okolí.
Pro stereo (a vícekanálový) poslech je samozřejmě použít lze, stejně tak s nimi lze ozvučet místnost, ale protože nejsou navrhovány jako pár, není při jejich konstrukci brán ohled na prostorový obraz a na to, jak budou hrát v konkrétní konfiguraci.
Pokud bych to měl popsat na příkladu, pak při poslechu skladby uslyšíte a rozlišíte naprosto zřetelně všechny nástroje, šelesty a ruchy v nahrávce. Nicméně všechny nástroje budou hrát ze stejné pozice a vy budete velmi jasně vnímat, že vše hraje ze směru před vámi. Jasně, levou i pravou stranu poznáte také :)
Naopak u pasivních velkých reprobeden nemusí být zřetelnost a rozlišitelnost tak jasná, ale stereo obraz bude velmi výrazný. Klasické reproduktory jsou konstruovány s ohledem na co nejlepší pokrytí plochy. Zvuk Vás prakticky obestře.

Co pro Vás bude nakonec zásadním jevem, to si musíte odpovědět sám. Já například skončil u kombinace aktivní monitory / pasivní repro a zesilovač. Volím dle nálady A, B nebo A+B. Jak si na tu zřetelnost jednou člověk zvykne, nesnadno se opouští. Zvláště u mluveného slova a středového pásma obecně.
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lhocan 23. 11. 2019 12:07

MOC dekuji Emile. presne tuhle informaci jsem hledal. takze pro upresneni, monitory hraji jakoby z jednoho mista, kdezto hi fi vyplni cely prostor, spravne? a jeste bych mel jednu zasadni otazku. jaky je idealni vykon pro ozvuceni o neco vetsi mistnost, rekneme 5x5?
lhocan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod f1sker.com 23. 11. 2019 12:43

No s tou smerovostou to neni take jednoznacne. Zalezi to od viacerych veci... od velkosti menicov aj ich konstrukcie...napr paskovy vs kalotovy vyskac, od deliaceho kmitoctu vyhybky. Mal som Genelec 8030 a tie boli pomerne smerove, sweet spot bol dost uzky. Teraz mi tu hraju malicke 8010 a tie sa v priestore uplne stracaju a zobrazia priestor velmi pekne.
Tie a77x by si mal nechat v horizontalnej polohe a nedavat ich vertikalne, kvoli vyskacu.

dalej sa mozes pozriet v tejto kategorii aj na EVE audio SC307,Focal Shape Twin, Dynaudio LYD-48 (tie sa mi hodne pacili)
f1sker.com
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Houbičkar 23. 11. 2019 14:16

Ja bych jeste podotkl, ze je treba rozlisovat studiove monitory a bezne aktivni stojanove repro. Studiove monitory se skutecne hodi, a jiz to popsal uzivatel pastelka, pro profi praci se zvukem (jiz zmiňované vyhodnocovani ruchů, chyb pri nahrávání, posuzování zvuků jednotlivych nastrojů atd.). Pro poslech v beznych mistnostech a z beznych poslechovych vzdaleností urcene nejsou, chybel by jednoznacne faktor zábavnosti a tolik kýžený prostor. Proste se pouzivaji u mixaznich pultu a na pc stolech. Kratka poslechova vzdalenost je vyzadována. Naopak stojanove (regalove) aktivy, to je uz jina pisnicka. Super pohodlná zařízení, kde neni nutno brat zretel na spravne parovani zes a repro. Vysledky mohou byt fascinujici a nekdy dokonce lepsi nez pri klasicky rozdelenem hifi. Jako jeden priklad za vsechny bych uvedl "kef ls 50 wireless". Hraji opravdu nadherne. Hifi a profi zarizeni proste nelze michat do kupy.
Naposledy upravil Houbičkar dne 23. 11. 2019 15:57, celkově upraveno 1
Houbičkar
Junior

Odeslat příspěvekod bacil2 23. 11. 2019 14:37

Houbičkar píše:... Hifi a profi zarizeni proste nelze michat do kupy.
Ja nemám na to "míchání" profi a hifi až tak vyhranený názor ... a naopak skôr dávam prednosť "normálnemu" zvuku z profi zariadenia (ktoré je väčšinou aj lacnejšie) pred kadejakým "kvázi úžasným" zvukom (spravidla aj dosť predraženého) "hi-endu" ... ale je to vždy iba vec zvukového/hudobného vkusu a posluchových skúseností konkrétneho užívateľa.
bacil2
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 23. 11. 2019 19:08

lhocan píše:monitory hraji jakoby z jednoho mista, kdezto hi fi vyplni cely prostor

Ano, obecně to tak lze shrnout. A jak píše Houbičkar, ještě do toho můžete přimíchat faktor zábavnosti. Ten je ovšem subjektivní. Pokud je pro Vás zábavné analyticky rozkládat nahrávku a kochat se nad faktem, že slyšíte jednotlivé nádechy interpreta a otáčení notového záznamu v pozadí, pak jsou monitory ty nejzábavnější reproduktory pod sluncem. (Například při výuce cizího jazyka a vnímání intonace jsou opravdu výborný pomocník.)
Té analytičnosti zase u A77X není tolik, že byste se jí měl bát. Naopak ve své třídě jsou to jedny z nejsnáze poslouchatelných monitorů. A to není žert. Extrémně detailní lineární reprodukce dokáže unavit po pár minutách. Únavu z reprodukce poznáte tak, že začnete snižovat hlasitost, přepínat skladby a uvědomíte si, že to pořád není tak nějak ono.

lhocan píše:jaky je idealni vykon pro ozvuceni mistnosti 5x5?

Na takto položený dotaz není jednoznačně správná odpověď. Záleží na vybavení místnosti, složení zvukového řetězce, dynamického rozsahu skladby a preferované úrovně hlasitosti poslechu. Ten dynamický rozsah je rozdíl nejtišší a nejhlasitější části skladby v dB. U moderních popových skladeb je díky struktuře hudby a masteringu dynamický rozsah i pod 5 dB zatímco u klasické hudby a starších rockových nahrávek to bývá kolem 17 dB.
Zesilovač pracující se skladbami s téměř konstantní hladinou zvuku nemusí narážet na svůj výkon (krátkodobé maximum) v exponovaných částech tak často či vůbec. Tím klesá i teoretický požadavek na určitý výkon. U dynamických skladeb pak nastává přesně opačný stav, tedy dochází i k posunu toho teoretického požadavku na výkon.
A neposledně - udávaný výkon zesilovače není nějak extrémně kontrolován či certifikován. Každý výrobce k tomu přistupuje s mírou svéráznosti danou drzostí marketingového oddělení. Existují značky, které vyloženě lžou, značky které jsou lehce zavádí, ale i takové, které naopak uvádějí hodnoty nižší.
Prostě zmatek a zde vyniká další lákavý prvek aktivních monitorů, tedy to, že máte vhodný pár zesilovače a reproduktoru v jednom balení. ...a to jste ještě ani nenačal, čím budete to repro živit.
Emil Pastelka
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod tombas 23. 11. 2019 21:00

Něco k tomu potřebnému výkonu zesilovače, kdysi jsem tady dával takový elaborát, snad to trochu objasní situaci:

A ten výkon, to je trochu alchymie. Pro nalezení vhodné kombinace s repro musíš vzít v úvahu nejen výkon reprosoustav (doporučený výkon zesilovače a příkon reprosoustav), ale taky jejich impedanci a citlivost. Všechny tyhle parametry hrají roli při volbě vhodného zesilovače a naopak.
Větší výkon zesilovače není na škodu, alespoň má rezervu a lepší kontrolu, ale není to tak jednoduché a přímočaré.

-- 10. 9. 2019 22:41 --

Tohle jsem sepsal na jiném fóru, takže to nikomu nekradu, to jen pro pořádek.

To se taky nedá takhle říct. Zesilovač klidně může mít mnohem větší výkonovou rezervu, než je trvalý příkon reprosoustavy, ale to neznamená, že to je špatně. Naopak se minimalizuje riziko, že se dostane zesilovač do limitace a dojde k poškození reprosoustav.
Na druhou stranu jsou např. lampové zesilovače s výkonem několika jednotek W nebo desítek W, které dokáží rozehrát reprosoustavy zcela s přehledem. Jak jsem psal výše, pro dosažení určité hlasitosti záleží hlavně na citlivosti reprosoustav.
Abys měl představu, jaká je závislost hlasitosti na citlivosti reprosoustavy a výkonu zesilovače, představ si následující situaci:
Reprosoustava má citlivost 86dB měřeno ve vzdálenosti 1m při výkonu 1W.
Pro zvýšení hlasitosti o 3 dB je potřeba zdvojnásobit výkon zesilovače, tj.
86 dB / 1W / 1m
89 dB / 2W / 1m
92 dB / 4W / 1m
95 dB / 8W / 1m
98 dB / 16W / 1m
101 dB / 32W / 1m
...
hlasitost klesá se zvětšující se vzdáleností od reprosoustavy cca 3 dB / 1m, takže při citlivosti reprosoustavy 86 dB bude ve vzdálenosti 3m a výkonu zesilovače 1W hlasitost 77 dB. Pro dosažení poslechové hlasitosti 92 dB ve vzdálenosti 3m od reprosoustavy je potřeba výkon 32W, pro 95 dB už 64W atd.
Pro dosažení stejné hlasitosti u reprosoustavy, která má citlivost 92 dB (tj. o 6 dB více) je potřeba pouze čtvrtinového výkonu, tj. 8W.


Závěr 1. je, že stejně důležitá, nebo ještě důležitější než zatížitelnost reprosoustav je jejich citlivost.
Závěr 2. je, že při přebuzení málo výkonného zesilovače tento zesilovač produkuje napětí, které je schopné poškodit i reprosoustavy s vysokou zatížitelností.
Závěr 3. je, že zesilovač s výkonovou rezervou je pro reprosoustavy bezpečnější.
tombas
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod lhocan 24. 11. 2019 09:02

vsem Vam MOC dekuji za odpovedi, ktere mi moc pomahaji.

jeste bych chtel par informaci ke zdroji hudby, na ktery Emil narazi. hudbu poustim jen z PC (integr. zvukovka) nebo mobilu. co se kvality tyce, tak stahuju FLAC , mp3 320, 256, 192 kbps. driv jsem stahoval z YT v co nejvyssi kvalite. takze mam v planu poridit DAC. staci Audioquest Dragonfly red, nebo si mam priplatit?

a jeste mam jeden dotaz a to jsou kabely. nemyslim kvalitu a prumer (ale rad si prectu Vase rady), je mi jasne, ze cim mensi odpor tim lepsi, ale jak propojit PC nebo mobil s reproduktory? staci (pri pouziti DAC Dragonfly) kabel jack 3.5 male na jedne strane a 2x XLR male na druhe strane. XLR chci ptz. delka kabelu bude az 10m (kabel povedu po odvodu stolu a rohy mistnosti, proto velka delka)
lhocan
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod ondraen 24. 11. 2019 09:22

Ahoj. Sám jsem před časem hledal aktivní reprobedny na domácí poslech ze vzdálenosti kolem 1,5 metru s tím, že je budu občas poslouchat i jako podkres mimo sweetspot z větší dálky.
Měl jsem možnost pár hodin porovnávat několik studiových monitorů u profesionála ve studiu (namátkou Adam T7V, Focal Alpha 80, Focal Shape 65, Genelec 8351, Pioneer RM-07, APS AEON).
Po této zkušenosti bych na domácí poslech akustické hudby v kategorii studiových monitorů do 50 tisíc vybral cokoliv z řady Focal Shape, nebo Alpha, nebo Pioneery RM-07. Sám zvukař říkal, že si Focal kupují lidé na akustické žánry. Adamy se hodí spíše na elektronické žánry. Můj dojem byl, že Focal vedou jak v podání prostoru, tak i reálnosti podání akustických nástrojů. Dynaudio jsem neslyšel. Vyplnění místnosti zvukem bych se nebál.

Především ale doporučuji osobní poslech na vlastní uši. Přece jen se nejedná o pár drobných, které by člověku nevadilo jen tak vyhodit oknem. Jedno odpoledne poslechu vydá za měsíc diskusí na fóru.

Co se DAC týká... Jako dočasné řešení mám Audioquest Dragonfly Red s kabelem 3,5 mm jack na jednom konci a XLR na druhém konci. Dá se koupit/objednat v hudebninách. Dragonfly jde zapojit na přímo do počítače, nebo přes usb otg redukci do mobilu.
Dragonfly Red -> monitory Pioneer DJ RM-07; Zhaholu d2.5 -> Sennheiser HD600, Etymotic ER4P, AT IM-02
ondraen
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků