Wataz reproduktorov (RMS vs PMPO atd)

Stereo a vícekanálové reprosoustavy, subwoofery

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod EKKAR 25. 4. 2007 19:53

Další OT, tentokrát FOR ALL:
Velmi nezaslouženě obecně opomíjená (používá ji sice pár znalců, kteří si své zesy museli sami postavit a ještě ke všemu jsou ve zničující menšině oproti zbytku "takyhifistů") řada zesilovačů DPAxxx, pocházející z tvůrčí dílny pana Pavla Dudka, byla původně vytvářena pro kvalitní poslech v automobilu - viz Konstrukční příloha AR 1990. Na začátku celé stati, popisující typy DPA 410, 411, 235 a 280 (další typy vyšly v pozdějších číslech a následně i v rámci seriálu také na stránkách AR) je i popsáno, jak vlastně jsme tenkrát (a hodně z nás ještě i dnes) poslouchali v autech a jak je to s tím údajem o výkonu RMS a PMPO.

Momichodem, zkratku PMPO jeden z mých známých překládá jako Pro Mozkově Postižené Občany, ale mně osobně se víc líbí překlad Poslední Moment Před Odpálením...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Narcissus 25. 4. 2007 21:34

1 OT: Jo dépéáčko, mám doma desky, trafa a koncové tranzistory na 380 už asi dva roky. Jen se pustit do stavby... :)

2 OT: Je jen jedna věc, která umí v autě udělat hifi, a tou je CAPACITOR (pozor, zásadně ne kondenzátor). Nejlépe s displejem. Pak teprve se dá auto-audio zařadit do kategorie hifi :)
Nemám rád angličtinu v podpisech. Nestyďte se za svůj jazyk...
Narcissus
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod cache 25. 4. 2007 23:01

vanDave: Postarsie Pioneer DEH-P3000R, mosfetovy zosik.

EKKAR&Narcissus: zosik nechcu, zbytocna provokacia pre zlodejov.. Ked som auto kupil, tak som mal zosik kenwood a repro pioneer v celkovej kupnej hodnote cca 10 litorv (oboje uz boli postarsie modely co sa par rockov nepredavaju a vtedy to bolo drahsie). Navyse bol tak trocha zbytocny, pretoze aby mi to zozadu prilis nehulakalo, bol som donuteny to faderom presunut dost dopredu.
Dnes uz nemam nic, pretoze si dakto spominany zosik vsimol zospodu zadneho plata, ked som otvaral kufor (opel corsa). Keby mi tie svine aspon nezobrali plysaka..


Nakoniec som sa rozhodol pre jednu sialenost. Ak to nepojde, budem mat mozno par repro zbytocne navyse :)
Trochu zbrklo som kupil pred par dnami "super repro do auta" (last minute aukcia), nakoniec som zistil ze vobec nie su do auta, ale do hifi zostav. Su to male 10cm 8ohm stredobasy 35/50W s kevlarovou membranou (linka).
Kamos, ktory sa trocha hrava s audiom (ak sa teda da povazovat postavenie vlastnych bedni za hranie s audiom) mi poradil nasledovne. Kupit jeden konkretny dvojcievkovy basak TVM (linka), ktory je tiez 8ohm, paralelne ho pripojit ku tym stredobasom (odporucil pre ten basak tlmivky ale ze nie su nutne) a ziskam celkovo 4ohm na kanal. Repro budu hrat tichsie, ale da sa to vyrovnat faderom.
Tak to skusim, chystam si drevene plato, kam to umiestnim. Ak to nebude hrat dobre, tak namiesto toho basaku dam ten Monacor Carpower a namiesto tych 10cm dam bassreflexove trubky. On ze to potom odo mna zoberie, dokupi vyskace a spravi 2.1 bedne co potom streli na inzerat.

P.S. ani on nevedel ako su vlastne tie waty u reprakov :) Repro si robil ku nejakej beznej mikrovezi a nastastie kupil to co bolo na vezi PMPO tak to je u reprakov RMS :)
Můj bože, to je budoucnost! Mí rodiče, přátelé, má dívka.. Už je nikdy neuvidím.. JUPÍÍÍÍÍÍ! (Fry s1e1)
cache
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Narcissus 26. 4. 2007 07:38

S těma bassreflexovýma trubkama pozor, ony fungují jen v případě, že máš přesně vypočítaný průměr a délku, jinak je nanic.

A jak už se tu psalo, PMPO fakt nebrat vážně. Jednou jsem četl teorii, že PMPO u věží je reálné, ale znamená celkový výkon energie všech kondenzátorů ve věži v čase jedné setiny sekundy :D
Nemám rád angličtinu v podpisech. Nestyďte se za svůj jazyk...
Narcissus
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod cache 26. 4. 2007 10:30

Narcissus: tie trubky ani nebudu funkcne, to bude len aby som tam nemal hole diery :)
Můj bože, to je budoucnost! Mí rodiče, přátelé, má dívka.. Už je nikdy neuvidím.. JUPÍÍÍÍÍÍ! (Fry s1e1)
cache
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vanDave 26. 4. 2007 16:42

Nějaká diskuze o PMPO je tady a tady.

To není jen o tom, že to repro nějak pospojuješ dohromady. Musíš udělat i výhybku (=vypočítat hodnoty prvků podle vzorečků), aby do každého repro šly jen ty signály, co tam mají jít.
Tou výhybkou navíc srovnáš i rozdíly citlivostí jednotlivých repro.

Ten basák TVM ARN-200-09/8, na který jsi tady dával odkaz, má doporučený objem ozvučnice 28-32 litrů (viz tady), takže když to hodíš do zadního plata, tak se Ti ten basák může překmitávat a k poslechu to moc nebude.

Máš 2 možnosti: Buďto něco zbastlíš sám, což může ale taky nemusí dobře hrát a nebo koupíš už hotovou sestavu repro od jedné firmy (což bude mít určitě i vyrovnanější zvuk) i s odladěnou výhybkou pro ty konktrétní repro.

Pár ochodů s auto"hifi":
http://www.ahifi.cz/komponentni-d42.html
http://www.vltava2000.cz/sekin/default. ... tmentID=14
http://www.automart.cz/autohifi-shop-reproduktory
Některé z nich vozí i na Slovensko.

Pokud chceš mermomocí něco zbastlit, tak určitě prvně mrkni na http://diyfans.org/tp-autohifi.htm .
vanDave
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 26. 4. 2007 17:11

RMS je reálný sinusový výkon, který repro snese bez destrukce po (relativně) neomezenou dobu. Dříve se to v Teslácké terminologii nazývalo TRVALÝM výkonem. Další hodnotou byl HODINOVÝ výkon - byl větší než trvalý, ale měl tu nevýhodu, že při provozu s tímto výkonem už se kmitačka repra nestíhala ochlazovat a po hodině provozu by její teplota dosáhla destruktivní meze teploty. Tento výkon nemá dnes používanou mezinárodní zkratku. Poslední hodnotou výkonu byl výkon ŠPIČKOVÝ, který byl reproduktor schopen vydržet pouze po dobu jedné až dvou půlvln - tento výkon NĚKOLIKANÁSOBNĚ převyšuje hodnotu výkonu trvalého. Mezinárodní označení je PEAK POWER. Tento výkon byl spíše než tepelným namáháním kmitačky určen mechanickou pevností materiálu kmitačky a membrány repra, neboť výchylka při něm dosahuje mechanického maxima a kmitačka má snahu "táhnout dál". Samozřejmě, tato zátěž je opakovatelná, ale až po prodlevě, kterou v případě TESLY určovala podniková norma i ČSN.
Výkon PMPO u zesilovačů se týká stavu, kdy filtrační kapacity jsou nabity na maximální napětí zdroje naprázdno - tedy efektivní hodnota střídavého napětí na sekundáru trafa KRÁT odmocnina ze 2, to celé MÍNUS úbytek napětí na použitém usměrňovači. Není zde uvažováno s úbytkem napětí na vnitřním odporu zdroje vlivem odběru. Naproti tomu výkon RMS je určován podobně jako trvalý výkon u repra - tedy jako výkon stálý, dlouhodobý. Při něm je zdroj stále a pravidelně zatížen, takže na jeho vnitřním odporu a součtu ostatních odporů v obvodu zařazených (přechodové odpory, odpor vodičů atd) vzniká úbytek napětí. Takto určené napájecí napětí je samozřejmě nižší, než maximální, proto výkon, odevzdávaný zesilovačem napájeným tímto napětím, je přirozeně nižší, než kdyby byl napájen ustáleným napětím o maximální hodnotě. Podle konstrukce zesilovače a jeho zdroje je tento rozdíl větší nebo menší, ale vždy existuje, protože síťový zdroj má impedanci v řádu ohmů (součet impedance vinutí, přetransformované impedance sítě a dynamického odporu usměrňovače). Proto se dá říci, že pokud není výkonový zesilovač provozován se stabilizovaným napájením (což se skoro nikdy nedělá), dá se rozdíl mezi výkonem trvalým a špičkovým jasně určit. Výkonový zesilovač v automobilu (pokud není napájen výkonovým měničem s transformátorem) je napájen elektrickou soustavou vozu, která se chová jako velmi tvrdý zdroj napětí - akumulátor sám má vnitřní odpor v řádu tisícin Ohmu, když běží motor, je alternátor také poměrně tvrdým zdrojem - vždyť má proudový výkon desítek Ampér - navíc ve spojení s regulátorem nabíjení a akumulátorem zdrojem dosti dobře STABILIZOVANÝM - není zde proto tolik patrný onen úbytek napětí při odběru (ten sice nastává také, ale až při odběru v řádu stovek Ampér - třeba při startování motoru...) plného napájecího proudu zesilovače. Výkon trvalý je tedy (s minimálním, spíš mikroskopickým rozdílem) shodný s výkonem špičkovým, neboť napájecí napětí se téměř nemění ani při maximálním odběru zesilovače. Uvádět proto u zesilovače do auta bez zvyšovacího měniče výkon PMPO je holým nesmyslem, sloužícím POUZE KE ZMATENÍ A OKLAMÁNÍ NEZNALÉHO SPOTŘEBITELE.

Zájemce o přesné zdůvodnění matematickými vzorci odkazuji na článek p.Pavla Dudka v Konstrukční Příloze Amatérského rádia z r.1990 o kvalitní reprodukci v automobilu, je zde i popsáno, jak se dá určit maximální dosažitelný výkon zesilovače z jeho napájecího napětí a impedance repra. Opravdu vážným zájemcům pošlu sken článku po zaslání jejich mail adresy na SZ.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod vanDave 26. 4. 2007 22:42

pro EKKAR: Noo pěkně. Tak tohle si myslím zaslouží dát do Důležité nebo vytvořit FAQ.
vanDave
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Narcissus 27. 4. 2007 00:46

Jo jo, pěkně napsáno :)
Nemám rád angličtinu v podpisech. Nestyďte se za svůj jazyk...
Narcissus
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod S-Tony 27. 4. 2007 01:11

Když už se to tady dostalo k těm Bassreflexům tak nemůžu jinak než připomenout adresu s projetky dost dorých domácích hi-fi sloupových reproduktorů za výbonrou cenu:

http://diyfans.org/vase-sloup.htm

Sám jsem si podobné postavil :-B


PS: Jsou tam samo i automobilové udělátka :-)
http://diyfans.org/vase-autosub.htm
Když se smíříte s tím, že život už nic nového nepřinese, tak teprve to je ten okamžik, kdy všechno důležité teprve začíná...
S-Tony
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod cache 27. 4. 2007 09:49

vanDave: a teraz mi povedz, aky je rozdiel ked dam TVM basak do plata a komponentnu zostavu do plata. Ziaden, ani na jedno z nich nebude vhodna ozvucnica, kedze bude ozvucnica cely kufor..
Co sa tyka tlmivky pre basak, uvazujem nad tym, ale zbastlit daco je u mna nerealne, mam nulovu prax a navinut cievku rozhodne nezvladnem. A kupit zasa bude asi nakladne dost, takze to najprv skusim bez.
Co sa tyka zapojenia, tak toto sa praveze moze len tak zapojit, oba maju 8ohm a paralelne zapojenie spravi celkovy odpor 4ohm, takze to nevadi, len budu tichsie (vyrovna sa faderom).

EKKAR: super popisane, dik

S-Tony: tu stranku poznam, ale su tam pre auto len pasivne subace :)
Můj bože, to je budoucnost! Mí rodiče, přátelé, má dívka.. Už je nikdy neuvidím.. JUPÍÍÍÍÍÍ! (Fry s1e1)
cache
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod vanDave 1. 5. 2007 14:58

Já si myslím, že rozdíl bude.
Určitě bude rozdíl mezi 20cm repro za 400Kč s (nenalakovanou) papírovou membránou a mezi 16cm nebo 20cm repro např. za 1500Kč, které bude mít určitě mnohem pevnější a přitom možná i lehčí membránu (z polypropylénu, kevlaru, uhlíkových vláken...), takže se při větším zatížení ta membrána nebude tolik deformovat a díky lehčímu materiálu bude lépe "sledovat" signál ze zesilovače autorádia. A pravděpodobně to repro bude dimenzované na větší výkon zesilovače, takže se dá předpokládat, že závěsy repra budou konstruované pro větší výchylku...

Navíc to repro TVM je primárně určené do reprobeden na domácí poslech, takže je otázkou, jak to repro s papírovou membránou (a závěsy toho repra) bude vypadat (a hrát) po několikaročním vystavování mrazu, vlhkosti a přímému slunci... ;-)

Kdybych byl na tvém místě, tak bych koupil do zadního plata sestavu dvou značkových středobasů s průměrem 16cm (nebo nějakých oválů) a 2 výškových repro (s odladěnou výhybkou), aby cestující vzadu neposlouchali jen basy. Např. sada SINUS LIVE SL-F165 + NEO 13S (sice jsou asi určeny do dveří, ale to si myslím nemá vliv) nebo SINUS LIVE SL 160.

A kdybych měl pocit, že mám těch basů málo, tak bych do kufru přikoupil KVALITNÍ aktivní subwoofer. V autorepro se příliš neorientuju, třeba Ti někdo poradí lépe.

EDIT:
O reproduktorech a ozvučnicích: 1. díl - Proč stavět, výkon a příkon, parametry reproduktorů
2. díl - Zvukové vlny a trocha teorie, co dělá ozvučnice, počet pásem
vanDave
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod cache 5. 5. 2007 12:56

Tak uz to mam doma cele komplet (2+1 mez tlmiviek), zapojil som to tak ako to budem mat v aute na vezu 2x8W a hra to velmi dobre (i ked ticho, ale to napravi fader v aute).
Mozno som menej narocny na kvalitu prednesu, ale subjektivne sa mi to zdalo proste velmi dobre za maly peniaz.
Teraz sa chystam niekedy na pilenie dreva. Uvidime kedy sa najde cas :)
Můj bože, to je budoucnost! Mí rodiče, přátelé, má dívka.. Už je nikdy neuvidím.. JUPÍÍÍÍÍÍ! (Fry s1e1)
cache
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bubuxin 27. 7. 2010 15:51

cache prepáč, ale tvoj kamarát sa veľmi nevyzná keď ti doporučil také zapojenie ako si postavil. "Basák" TVM pripojiť bez výhybky ku 10 cm streďáčiku. TVM bude hrať všetko a streďáčik tiež, takže bude neúmerne zaťažovaný nízkymi kmitočtami. Celé zapojenie je zlé a navyše končí pri 8 kHz. Niekto nado mnou ti radí Sinus Live, ja sa pridám. Do zadného plata si kúp SL240.
bubuxin
Junior

Odeslat příspěvekod Kynio 22. 12. 2010 17:00

mě by třeba zajímalo jak je to s výkonem domácího kina od panasonicu. Teď obecně jakákoliv plastová sestava. Kamoš úplně žasnul, když viděl panasonic domácí kino co má 1000W. Samozřejmě to za asi 12 000 kč koupil (blbec). Tohle je podle specifikací hodnota RMS. To jako fakt takový plastový m*dky vyloudí 1000W?? Nebo je to zase jen marketing známých výrobců (sony, panasonic atd)
Kynio
Junior

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků