Stránka 1 z 5

Wataz reproduktorov (RMS vs PMPO atd)

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 14:55
od cache
Mam autoradio 4x45W. Repro sa predavaju s hodnotami napr. 40/60W.
Jedine co viem, ze repro nesmu byt watazou nizsie ako je zdroj (autoradio), inak hrozi ich znicenie.
Ktora hodnota sa teda berie? Nizsia ci vyssia? Jedine co sa mi podarilo zistit, je, ze nizsia hodnota je RMS/Sinus a vyssia je MAX.
Je to trivialita, ale kedze som v tomto uplny zaciatocnik, tak to neviem a neda sa to nikde dohladat.

A este otazka, kebyze na to autoradio zapojim 180W MAX repro, nebudu hrat strasne ticho oproti repro s nizsou maximalnou watazou? Chcem si pridat zadne repro, ale netusim ake mam predne, tak nechcem dopadnut tak, ze zadne budu hrat strasne ticho (resp. nehrat).

Vdaka.

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 15:09
od Dzon
Nebude ti hrat potichu.
A neznicis ho kdyz bude mit o neco nizsi prikon, pokud to nebudes provozovat naplno - coz pravedepodobne nebudes.

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 15:42
od Jersey II.
Jak jsi správně řekl, výkon udávaný u pasivních reproduktorů je ve skutečnosti výkonová zatížitelnost.. Jsou dva druhy udávaných zatížitelností, RMS a PMPO (té si nevšímej).. Důležitá pro Tebe je ta RMS.. Pokud ale připojíš repro s nižší zatížitelností, samo o sobě se nic nestane, problém nastane až při velkém vybuzení zesilovače..

Zatížitelnost neudává, jak hlasitě bude reproduktor hrát, má za úkol jen naznačit, kolik je do něj možno pustit.. O hlasitosti rozhoduje impedance a citlivost reproduktoru. Čím nižší impedance a vyšší citlivost, tím vyšší celková hlasitost. Zde platí zase dodržení impedancí, reproduktor by ji neměl mít nižší než výstup zeilovače. Autoreproduktory jsou většinou 2-4 Ohmové.

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 15:52
od cache
Cize ak tomu spravne chapem, tak nebude hrat potichu, ale zvladne vyssie hlasitosti.
Ale stale neviem ktora z tych hodnot wataze je smerodajna. Zacinam mat dojem, ze to fakt nik nevie :)

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 16:03
od Pytlík
Pořád nechápeš, že o hlasitosti rozhodují jak watty, tak citlivost. Takže se docela klidně může stát, že reproduktory sice s vyšším zatížením, ale nižší citlivostí budou hrát slaběji, než reproduktory kvůli své nižší zatížitelnosti méně zatížené, mající ale vyšší citlivost (aby jsi neby v omylu - neplatí, že reproduktory s vyšší zatíželností by měly mít nižší citlivost).
Mohu tě ale ujistit, že těch pár wattů rozdílu tě ani moc nemusí trápit. Když reproduktor začneš přebuzovat, tak dřív, než se začne přehřivat, či deformovat, tak tak příšerně zkresluje, že sám, v zájmu svých uší, snížíš hlasitost. A 40W trvalého výkonu v autě, tak to by ti praskly bubínky.

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 16:07
od Jersey II.
cache
Nerozumím té první větě, s čím je spojena?

Vždyť jsem uvedl, která výkonová zatížitelnost je směrodatná :wink: .. Je to tam RMS.. PMPO je jen výkon ve špičce, kterého ale reproduktor většinou nikdy nedosáhne neb by byl již dávno zničen. Toho si vůbec nevšímej, je to spíše jen takový reklamní trik. Pak lidé problematiky neznalí vidí 1000W a řeknou si, to je úžasný výkon, to musím mít.

[quote="Pytlík";Pořád nechápeš, že o hlasitosti rozhodují jak watty, tak citlivost...o/quote]
A Pytlík má samozřejmě pravdu, jen ještě upřesním, že má na mysli Watty, které jsou do reproduktoru puštěny ze zesilovače - ne ty, které jsou uvedeny na reproduktoru. To jen, aby jsi to špatně nepochopil. Citlivostí má na mysli citlivost reproduktoru.

oquote="Pytlík"; A 40W trvalého výkonu v autě, tak to by ti praskly bubínky.n/quote]
No ale 4x45W, které je uvedeno na autorádiu je opět onen PMPO výkon, skutečný bude třeba 4x8W.. Jinak samozřejmě vím, že mluvíš o trvalém, tedy RMS výkonu - to máš pravdu, byl byl to slušný kravál.

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 16:23
od cache
Jersey II: ups, ani som si nevsimol tvoj prispevok :) Co sa tyka odporu (impedancie) repro, to nastastie chapem - mam za sebou elektrotechniku :)
Takze podstatna je hodnota RMS, cize cito teoreticky, repro 40/60 je pre autoradio 45 pri maxime nedostatocne, ak to spravne chapem. Nebude vadit, pokial nepojde na maximum, ale pokial by som to vytiahol na maximum, tak uz by riziko bolo (stale teoreticky).

Pytlík: to tu ani nebolo vysvetlene, dalsi udaj na zapamatanie (o citlivosti). Co sa tyka poznamky, ze 40W by bolo neznesitelne, preco sa potom vyrabaju 4x400W zosilnovace? Nejako mi to nedochadza :)

Dovod preco som s diskusiou a zaujmom o tuto oblast zacal je, ze si chcem pridat zadne repro. Povodne som zamyslal nejake ovaly, ale lakavejsie pre mna zacinaju byt len stredobasy/basy s moznostou pripadneho neskorsieho pridania vyskacov. Aktualne mam totiz len predne repro, ktore mi viacmenej dostacuju, ale ak chcem lepsi zazitok s basov, tak ich musim nahulit ekvalizerom potom rezonuju cele dvere a zazitok je prec. Takze som browsoval a zastal som na tychto troch variaciach:

2x http://www.somogyi.sk/jsp/folap.jsp?old ... &cikk=3077
2x http://www.somogyi.sk/jsp/folap.jsp?old ... &cikk=3078
alebo 1x http://www.hudobne-nastroje.sk/katalog/ ... 00_tcr.htm (dve cievky)

Takze som teraz v pomykove, ktore by bolo najlepsie..

edit:
Jersey II - zase si zareagoval pocas mojho prerusovaneho pisania :) Tak uz tomu konecne chapem, co sa tyka hodnot watov. Ta informacia 4x8W chybala :)

edit2: rep konecne sa mi podarilo najst manual ku nejakemu autoradiu delphi grundig, kde pisu ze vhodne repro je 25/50. Takze v mojom pripade asi budu vhodnejsie tie 16.5cm mam dojem.

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 16:41
od Pytlík
Chceš vědět, proč se vyrábějí tak výkonné zesilovače? Protože je to technicky proveditelné - a drahé.
Na druhé straně je pravda, že krátkodobé špičky signálu (např. úder do bubnu) mohou mít pozoruhodnou úroveň a pro kvalitní reprodukce je nezbytné i tyto špičky přenést (a vyzářit) nezkresleně.
A malá zajímavost, jako protiklad k honbě za desítkami wattů: Akustický výkon normálně mluvícího člověka je 20uW (t.j. 20 milióntin Wattu).

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 16:43
od Jersey II.
cache píše:Takze podstatna je hodnota RMS, cize cito teoreticky, repro 40/60 je pre autoradio 45 pri maxime nedostatocne, ak to spravne chapem. Nebude vadit, pokial nepojde na maximum, ale pokial by som to vytiahol na maximum, tak uz by riziko bolo (stale teoreticky).

Ano podstatná je hodnota RMS, ale pokud bys měl reproduktory 40W RMS a autorádio 45W RMS, tak by to opravdu při maximální vybuzení mohlo způsobit poškození.

oquote="cache"]Co sa tyka poznamky, ze 40W by bolo neznesitelne, preco sa potom vyrabaju 4x400W zosilnovace? Nejako mi to nedochadza :)[/quote]
Výkonnější zesilovače se vyrábí z toho důvodu, že je lepší mít vždy výkonovou rezervu, než budit zesilovač do limitace. Výkonnější zesilovač dokáže také lépe kontrolovat nezkresleně basové pásmo, ...

lquote="cache"]edit:
Jersey II - zase si zareagoval pocas mojho prerusovaneho pisania :) Tak uz tomu konecne chapem, co sa tyka hodnot watov. Ta informacia 4x8W chybala :) [/quote]

Hehe.. No, ono samozřejmě není jisté, že to autorádio má 4x8W, ale zpravidla je to tak, že informace na předním panelu rádia, např. tedy to 4x45W je právě onen PMPO výkon. Takto jsem to měl například i u starého autrádia Sony, ve předu 4x45W a vzadu suše 4x8W..

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 17:07
od cache
Jersey II: ty sa vyznas, tak este porad, ma vyznam kupovat aj niektre z tych 20cm moznosti, alebo to autoradio nebude mat dost vykonu aby s nimi pohlo? Ono ked sa relativne bezne montuju 6x9 ovaly s max 130W na autoradio, tak by to mohlo zvladat aj taky basak, nie?

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 17:22
od Jersey II.
No příteli, o Auto "HiFi" se moc nezajímám, myslím, že by se zde na toto téma našli mnohem větší odborníci.. Pokud chceš ale přesto slyšet můj názor, čti dál :wink: ... Osobně bych tyto basové reproduktory nekupoval, resp. bych je nekupoval jen pro takovéto autorádio, nabízí se možnost samostatného zesilovače, ale to už je zase podle mého zbytečná investice.. Být Tebou, zakoupím dozadu menší ovály se slušnou citlivostí. Přehrají "celé" frekveční pásmo, takže vzadu sedící neuslyší jen bum bum bác. Já sám a to jsem velmi náročný na reprodukci zvuku, mám v autě ve předu ve dveřích nějaké no name středobasy, pravděpodobně ještě oroginály, v palubce dva výškáče z Octavie a vzadu malé dvoupásmovky a naopak mám basy ještě korekčně ubrané - naprosto mi to takto stačí, ale to bude asi tím, že si v autě neumím hudbu vychutnat.

Odeslat příspěvekNapsal: 24. 4. 2007 17:36
od S-Tony
Výkon zesilovač / repro má být asi tak 60% / 100% . Tzn jeslti máš zesík v atuorádiu 45 tak repro minimálně těch 60 W.
Jinak u repro platí že při nižsších hlasitostech dávájí věrnější zvuk. Takže když máš výkonejší repro a slabší zesilovač, tak ty 60 W repro budou hrát třeba jen na třetinu výkonu (méně výkoné 40W by hrály na 60% výkonu) a díky tomu bude při stejné vjemové hlasitosti věrnější zvuk.

Já mám taky třeba proto doma sestavu Zesík 140 W a repro 200 W. Vetšinou to pouštím maximálně na 20% výkonu a díky tomu mám věrnější zvuk. Nic není přebuřené a všechny pásma hrajou líp. A i při nižsích hrasitostech jsou perfetní basy. Kdybch to pustil na maximum tak odletím na mars :-)

Jinak ještě platí že máš kupovat takový zesák a repro abys nemusel pouštět zvuk nad 60% výkonu sezivolače.

Odeslat příspěvekNapsal: 25. 4. 2007 08:53
od Narcissus
Já bych ten poměr dal ještě větší, tak 50% / 100%, protože neznám nikoho, komu by po čase neodešly zadní reproduktory. Jediný, komu se zadní repro nezničilo jsem já. A to jen proto, že nemám auto. Nejde o žádnou teorii, ale čistě praxi - člověk vzhledem k rachotu v autě neslyší, jestli zadní repráky mají dost nebo ne, pak to hulí a nakonec má repro natrženou membránu apod.

A OT pro Jerseyho: bavíš se o neexistujícím problému, jelikož nic jako Auto Hifi neexistuje. Buď je auto, nebo je hifi, ale ne dohromady :mrgreen:
//Jersey II.: No tak teď jsi mě dostal! :wink: Máš naprostou pravdu, vůbec nevím, jak jsem mohl slovo HiFi vypustit ve spojení s autem :D .. Už jsem to dal do uvozovek.

Odeslat příspěvekNapsal: 25. 4. 2007 09:32
od AndyF1
Cache : Z tych 3 uvedenych odkazov by som bral posledny Monacor.
Mozno by neboli zle aj Visaton T 200

Odeslat příspěvekNapsal: 25. 4. 2007 17:15
od vanDave
pro cache:
Možná jsem to přehlédl, ale jaké značky/typ je to tvé autorádio... Aby jsme tady nevybírali zbytečně drahé nebo naopak příliš levné repro...