Vyvážený neutrální zvuk je samozřejmě zcela objektivní a reálnej pojem. Odpovídá situaci, kdy nelze sluchem rozeznat, jestli hraje aparatura nebo živí hudebníci.
Dosáhnout takového vyváženého neutrálního zvuku ale není v praxi možný. Se sluchátky už vůbec ne.
Narychlo mě napadají tyhle důvody:
- ovlivnění zvuku samotným nahráváním, tedy charakteristikou mikrofonů, jejich postavením vůči nástrojům, procesem digitalizace
- rozdílnost akustiky nahrávací místnosti a poslechové místnosti
- rozdílnost ve vzdálenosti a poloze mikrofonu vůči nástrojům a posluchače vůči bednám (odrazy, dozvuky, prostorovost)
- zkreslení reprodukčního řetězce
- největším zabijákem je ale PRASÁCKÝ MASTERING drtivé většiny nahrávek - viz konec mýho příspěvku
Poslechem přes bedny se lze k neutrálnímu vyváženému zvuku dostat podstatně blíž než poslechem přes sluchátka. U sluchátek chybí přirozený prostor, kterým se zvuk šíří, hrají izolovaně přímo do uší. Binaurální nahrávky se s tím částečně vyrovnávají, ale pořád jde zvuk přímo do uší namísto přirozeného šíření volným prostorem.
U uměle tvořených zvuků samozřejmě neexistuje reálná reference, ke který by se daly vztahovat, tudíž se nedá říct, jaký zvuk syntezátoru je "ten pravý". Osobně se mi osvědčilo, že čím hraje aparatura přirozeněji reálné nástroje, tím lépe se poslouchají i ty uměle (elektronicky) vytvořené.
Andrejsvk tu jako neutrálně hrající uvádí malý stojanový aktivní bedýnky s jedním 7'' středobasem. Výrobce u nich udává rozsah od 42 Hz bez udání tolerance (tzn. v lepším případě to bude při -6dB). Tzn. svým frekvenčním rozsahem nemají šanci pokrýt basovou kytaru, kontrabas, klavír, gran casa, kopák... Takhle malé bedny navíc nemají šanci zprostředkovat relevantní velikost kontrabasu, mohutnost sboru. Nezvládnou tranzienty basových nástrojů, k tomu je třeba rozhýbat zásadně větší množství vzduchu než co zvládnou dva 7'' středobasy. Nehledě na to, že ani dynamicky by neměly šanci zvládnout realistickou hlasitost např. dobřa nahraných bicích. Výrobce sám uvádí, že zvládnou vytvořit akustický tlak max 90 dB v 1 metru ale až od 100 Hz výše...
Přibližování se k reálnému zvuku je bohužel hodně o penězích.
Nejlepší nahrávka, co se realističnosti týká, je pro mne bohužel jen pokusný počin Ivo Rozehnala (cough) s bicími. Srovnejte, jak znějí reálné bicí (kdo měl tu možnost), jak znějí bicí na jeho nahrávce a jak je slýcháváme v běžných nahrávkách, které hodnotíme jako zdařilé. Je to 100:1...
http://hifi.slovanet.sk/bb/viewtopic.ph ... ight=vajnl