[recenze] Meze Empyrean

Stereo a vícekanálová sluchátka

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod pavel1756 6. 12. 2019 12:17

Vážení příznivci kvalitního zvuku,

už je to nějaký ten pátek, co jsem zakoupil nová sluchátka pro domácí poslech a myslím, že uzrál čas podělit se s Vámi o nabyté zkušenosti, protože českých recenzí na Meze Empyrean je ještě méně než šafránu a tato sluchátka si to nepochybně zaslouží. V době, kdy jsem Empyreany pořídil, jsem zde na fóru zveřejnil první utříděné dojmy a postřehy s těmito sluchátky a z důvodu určitých názorových neshod jsem se zavázal napsat recenzi až za dva roky. Svůj slib samozřejmě dodržím, ale dva roky jsou přeci jen dlouhá doba, a tak jsem se rozhodl napsat první recenzi již teď po osmi měsících od koupě.
V následujících odstavcích bych se chtěl zaměřit jednak na celkovou charakteristiku Meze Empyrean, na jejich srovnání s konkurencí, kterou jsem měl k dispozici a také na to, co mi tato sluchátka přinesla a zda se vyplatilo investovat nemalé peníze na jejich pořízení.

Úvodní charakteristika, balení a konstrukce
Meze Empyrean jsou otevřená circumaurální magnetoplanární sluchátka, určená pro domácí poslech (konstrukce měničů je označena jako hybridní isodynamická, kterou lze, dle slov výrobce, chápat jako další vývojový stupeň magnetoplanárních měničů). Jde o vrcholný model rumunské společnosti Meze Audio v cenové relaci 3000 € (v našich končinách je lze zakoupit za 75990 Kč).

Součástí balení je kromě samotných sluchátek, černý kovový kufr pro jejich skladování, nebo přepravu, dva nesymetrické kabely, které se do sluchátek připojují dvěma mini XLR konektory, jeden kabel je třímetrový zakončený 6,3 mm jackem a druhý stodvaceticentimetrový zakončený 3,5 mm jackem; dále jsou v balení dvě sady náušníků, kožené a alcantarové (velurová umělá kůže z laminované netkané textilie). A také děkovná kartička se sériovým číslem, podepsaná osobně zakladatelem společnosti, Antoniem Mezem. :-)

Sluchátka jsou precizně zpracovaná a působí luxusním dojmem. Jejich hmotnost činí 430g, což není málo, ale díky neobvyklé konstrukci hlavového mostu je jejich váha dobře rozložena a i po několikahodinovém poslechu nijak neobtěžuje. Hlavový most se skládá ze dvou částí, vnější karbonové a vnitřní kožené, podobně jako tomu je u novějších modelů Audeze LCD. Hlavní rozdíl spočívá v horizontálním zakončení mostu, nikoliv vertikálním jako u většiny konkurence.
Přítlak sluchátek je optimální. Zprvu se mi zdál spíš menší a měl jsem obavu, že sluchátka nebudou dobře sedět, ale to bylo dáno zvykem na těžkotonážní Audeze LCD 4, která mají kvůli své váze přítlak znatelně větší. Pokud sedíte v klidu a neházíte hlavou sem tam, nebo nejste v předklonu (či záklonu) o více než cca 45°, sedí Empyreany perfektně a jistě.
Impedance činí 31,6 Ω a citlivost 100dB/1mW, sluchátka lze obstojně rozehrát i s méně výkonným železem. Bez větších obtíží si s nimi poradí i mobilní řešení jako je Audioquest Dragonfly Red, nebo Chord Mojo. Samozřejmě, pro využití plného potenciálu sluchátek, je třeba co nejlepší sestavy. K tomu podrobněji dále.
Jak jsem již psal, součástí jsou dvě sady náušníků, oboje sedí velmi dobře, ale z hlediska komfortu a trochu lepšího držení preferuji alcantarové. Náušníky se dají velmi snadno střídat. Se sluchátky jsou spojeny pomocí magnetu, který je umístěn po celém jejich obvodu. Stačí vyvinout trochu větší sílu a náušník se oddělí. Jde o velmi elegantní, rychlé a utilitární řešení.
Co do konstrukce mám pak pouze jednu větší výtku, a tou je nepoddajný kabel, který se pořád motá do smyček (podobně jako u Focal Clear). Rozhodně také nepůsobí stejně hodnotným dojmem jako samotná sluchátka. Zhruba před třemi měsíci jsem jej vyměnil za výrazně reprezentativnější, splétaný a poddajný Empyrean Silver Plated PCUHD Copper (499 €), který Meze Audio nabízí jako upgrade základního kabelu dodávaného se sluchátky. Kabel jsem samozřejmě nekoupil kvůli vzhledu, nýbrž kvůli jeho zvukovým vlastnostem, k těm se ale dostanu až později. Recenze obecně odráží zvukovou kvalitu sluchátek se základním kabelem.

Zvukové představení
Nyní se dostáváme k tomu, asi pro většinu z nás, nejzajímavějšímu a tím je zvuk.
Poslouchal jsem přes následující sestavy: Audio-Technica AT-HA5050H (DAC+zesilovač), Burson Audio Conductor V2+ (DAC+zesilovač), Chord Hugo 2 (DAC+zesilovač) a sluchátkové zesilovače Auris HA2 SE, Schiit Mjolnir 2/Lyr 3 a Canor SH 1, u kterých byl jako DAC použit Chord Hugo 2 (pro propojení Huga a zesilovačů jsem použil kabely RCA-RCA Audioquest Victoria, nebo Golden Gate Bridge). Jako zdroj jsem vždy použil MacBook Air (2019) a aplikaci Roon. Co se hudby týče, poslouchal jsem zejména klasickou hudbu, a to jak orchestrální, tak komorní včetně sólových nástrojů (klavír, cello) a operu. Vše referenční nahrávky jak uměleckým výkonem, tak zvukovou kvalitou. Modernější žánry jsem téměř vynechal, protože je poslouchám velmi okrajově a dané nástroje neznám dobře na živo. Nicméně, aby byla recenze v tomto ohledu úplnější, uvedu zde krátké hodnocení mého otce, hudebníka a zvukaře, který je na poli moderní hudby profesionál.
Pro zvukovou charakteristiku Meze Empyrean jsou samozřejmě zásadní použité typy náušníků. Tak se nejprve podíváme na Empyreany s koženými náušníky.

Meze Empyrean s koženými náušníky
Tonálně jsou sluchátka laděna přirozeně. Záměrně nepíši neutrálně, i když ta slova ve spojení se zvukem považuji za synonyma. Ale ještě pořád doznívají časy, kdy mnozí recenzenti označovali za neutrální taková sluchátka, která k tomu měla dle mého názoru hodně daleko. "Neutralitu" typu AKG K 701 tedy nečekejte. Empyreany nabídnou velmi dobře vyvážený zvuk, kde žádné frekvenční pásmo není na úkor jiného upřednostněno a nedominuje nad ostatními. Nic zde nechybí, od nejhlubších basů přes malebné středy až k těm nejvyšším frekvencím, vše sluchátka prezentují v přirozeném poměru jako by to byla samozřejmost. Asi není překvapením, že pro dosažení co nejlepšího výsledku (v této oblasti) je zapotřebí vhodného zbytku řetězce. Z výše uvedených si nejlépe vedly Hugo 2 (jako DAC) ve spojení s Auris HA2 SE, oba s velmi neutrálním (vlastně přirozeným) zvukem. Naopak jedním z nejhorších byla paradoxně nejdražší Audio-Technica AT-HA5050H (za závratných 6000 €), která Empyreanům nasadila kabát vřelosti a i když mám vřelejší zvuk rád, tohle bylo už trochu moc.
Jako většina dobrých magnetoplanárních sluchátek i Empyreany nabídnou mocný bas s příkladným rozlišením, objemem, úderností a hloubkou. Ve druhé větě Beethovenova Koncertu pro klavír a orchestr č. 4 G dur, Op. 58 (BIS Records: Osmo Vänskä & Minnesota Orchestra), kde vede klavír spolu se smyčcovou sekcí temný dialog, můžete zřetelně sledovat jednotlivé polohy basu u smyčcových nástrojů, putující od hlubokých basů přes basy k vyšším basům a nazpět, to vše ve vyváženém poměru, s dobrou texturou a váhou nástrojů. Na 18. taktu (1:07), kdy právě smyčce dokončují myšlenku a předávají slovo klavíru, je cítit hloubka a mohutnost, ale zároveň absolutní kontrola pásma 60-125Hz nezasahujícího mimo své území. Basy jsou také téměř v perfektní rovnováze s nižšími středy a nepřekrývají je. Přechod k nim je tak velmi přirozený. Hned na začátku závěrečné věty Beethovenova Koncertu pro klavír a orchestr č. 5 Es dur, Op. 73 (BIS Records: Osmo Vänskä & Minnesota Orchestra), kde klavír mocně prezentuje hlavní téma celé věty, je tato rovnováha mezi basy a nižšími středy dobře zřetelná.
Obecně lepší, respektive stejně dobré basy jsem neslyšel u žádných jiných sluchátek s výjimkou Audeze LCD 4/4z.
Pásmo středů obsahuje obrovské množství informací a stejně jako u basů mají jednotlivé polohy příkladnou texturu a nekonkurují si. Barva a plnost jsou optimální. Lidský hlas, klavír, violoncello, všechny nástroje jsou sluchátky reprodukovány na středech velmi přesně a přesvědčivě. Nejproblematičtější pásmo vyšších středů, na které je lidské ucho nejvíce citlivé, není nijak ostré, nebo agresivní a zároveň nabídne adekvátní detail a plnost. Přechod do výšek je bezproblémový. Ještě donedávna bych řekl, že lépe prezentované pásmo středů jsem na žádných sluchátkách neslyšel. K tomu blíže až u srovnání s konkurencí.
Výšky na světelné roky vzdálené realitě à la Sennheiser HD 800 byste hledali marně. Empyreany nabízí akurátní, detailní, syté a neunavující výškové pásmo, které se vám nebude snažit provrtat díru do středu mozku. Nicméně výše zmíněný aftermarket kabel ukazuje, že přeci jen to jde o trochu lépe, aniž by to bylo za cenu přílišné ostrosti a agresivity. Ve třetí větě Brahmsovy Symfonie č. 4 e moll, Op. 98 (PentatoneMusic: Marek Janowski & Pittsburgh Symphony Orchestra) už základní kabel nabídne znělý a detailní zvuk trianglu. To po připojení aftermarket kabelu jakoby najednou odpadl neviditelný závoj a na světlo vyplula doposud neslyšená textura, mikrodetail a razantnost, když palička udeří do trianglu.
Osobně nemám nejmenší problém, co se zvuku týče se základním kabelem, který nabídne velmi dobré výškové pásmo, možná méně detailní než u HD 800, ale zato citelně přirozenější. Vyměňte jej ale za Empyrean Silver Plated PCUHD Copper kabel a dostanete výšky world class.
A ještě chvíli zůstaneme u Brahmse. Spolu se 129. taktem závěrečné věty Symfonie č. 4 e moll, Op. 98 (PentatoneMusic: Marek Janowski & Pittsburgh Symphony Orchestra, od 5:32) se vrací úvodní téma, nástroje postupně nabírají sílu až ke klimaxu na 133. taktu a Empyreany ukazují svoji nekompromisní dynamiku, která se řadí k těm nejlepším, jakou jsem na sluchátkách slyšel.
Pravo-levý prostor je veliký, nabídne vyvážený poměr mezi horizontální a vertikální rovinou. Znám jen několik sluchátek, které jej mají větší (k tomu podrobněji u srovnání s konkurencí). Předo-zadní podání je vynikající a řadí se k těm vůbec nejlepším. Zvuk jde do hloubky, nástroje jsou vykresleny velmi plasticky, realisticky a prostorově. Krásně je slyšet jejich tělo, plnost a váha. Celá hudební scéna je taky adekvátně posunuta před posluchače. Separace nástrojů, vzdušnost prostoru i akustika jsou velmi realistické a jdou ruku v ruce prostorovému podání sluchátek. Na 17. taktu druhé věty Mozartovy Symfonie č. 40 g moll, K. 550 (Ambroisie: John Nelson & Ensemble Orchestral de Paris, od 0:58), kde se k tématu hraném částí smyčcové sekce přidávají dechové nástroje, Empyreany přesně vystihnou kontrast mezi podsaditostí smyčců ku vzletnosti příčné flétny a nechají vyniknout jejich separaci v orchestru a akustiku sálu.
Ať už hraje sólový nástroj, celý orchestr, nebo jeho jednotlivé sekce, Empyreany vždy prezentují prostorové podání jako celek přesně a přesvědčivě.

Meze Empyrean s náušníky z alcantary (a pár slov navíc)
A nyní přejdeme k náušníkům z alcantary. Tady se omezím na srovnání a rozdíly mezi oběma typy a uvedu krátké zamyšlení nad mými preferencemi.
Tonalita se posouvá na vřelejší stranu od neutrálu. Subbasy jsou o trochu slabší, méně razantní. Zbylé pásmo basů má o trochu větší objem. Přechod k nižším středům je přesto lehce plynulejší. Barva středového pásma je sice méně přesná, ale zato hřejivější. Pásmo od (přibližně) 750 Hz do 2 kHz je trochu propadlé. U vyšších středů dochází k rychlejšímu nárůstu, jako by chtěly kompenzovat nedostatky nižšího pásma a v cílové rovině okolo 4 kHz lehce předbíhají koženou konkurenci. Výšky mají zprvu o trochu větší prezenci, ale v oblasti za 10 kHz jim dochází dech a přednes je zde měně sytý, respektive je více vzdušný.
Dynamika je totožná. Pravo-levý prostor je větší, předo-zadní téměř na stejné úrovni, hudební scéna je o trochu víc vzadu. Separace je přirozenější, prostor mezi nástroji je více temný, homogenní. Zvuk je více soustředěn k tělu nástroje, akustika je temnější.
Náušníky z alcantary nabídnou celkově vřelejší, klidnější a méně dramatický zvuk, který je možná méně přesný, ale zato "lidštější".
Zprvu jsem více preferoval kožené náušníky kvůli jejich vyváženějšímu zvuku. Ale ty alcantarové u mě jasně vítězí v oblasti prostorového podání, které je u klasické hudby mimořádně důležité. Aktuálně jsou mé preference padesát na padesát. Hodně záleží na konkrétní nahrávce. U každé mám svého favorita mezi náušníky, ale i tak si rád poslechnu danou nahrávku s oběma typy. Je to jako byste střídali sluchátka. Toto považuji za obrovskou devizu Meze Empyrean, protože si za cenu jedněch top sluchátek kupujete vlastně dvoje. Náušníky můžete měnit pořád dokola bez jakéhokoliv opotřebení a výměna trvá pár vteřin. O tom si může konkurence nechat jen zdát.

Stock vs aftermarket kabel
Nejpodstatnější rozdíly mezi nimi jsem už uvedl výše. Těmi jsou tedy kvalitnější zpracování a v oblasti zvuku detailnější výšky. Dále má aftermarket kabel o trochu detailnější pásmo vyšších středů, lepší kontrolu basů u navazujících nižších středů a o něco přesnější separaci.
Prémiový kabel tedy nabídne o něco čistší a detailnější zvuk. Základní kabel trochu více vřelosti. Otázkou je, zda se za poměrně vysokou částku (499 €) vyplatí aftermarket kabel pořídit. Podle mého názoru ano, protože vezmu-li to optikou ceny konkurenčních sluchátek, která jsou většinou citelně dražší než Empyreany (Audeze LCD 4/4z 4000 €, Hifiman Susvara 6000 €), stále docela dost ušetříte a dostanete ještě o kousek lepší zvuk.

Synergie s ostatními komponenty
Uvážím-li různé preference každého posluchače, mohou být Meze Empyrean párovány prakticky s čímkoliv. Pokud se chcete koupat v oceánu vřelosti, bude Audio-Technica AT-HA5050H pro vás to pravé. Malinko světlejší zvuk? Například Burson Audio Conductor V2+. Osobně spíš preferuji vyváženou prezentaci, proto moji finální sestavou jsou Chord Hugo 2 v roli DAC a Auris HA2 SE jako zesilovač, které nabídnou vyvážený zvuk v highendové kvalitě za velmi příznivou cenu.
Ať už budou vaše preference jakékoliv, je samozřejmě třeba zvolit kvalitativně rovnocené partnery. Osobně vidím jako minimální standard pro tato sluchátka železo typu Burson Audio Conductor V2+, nebo Chord Hugo 2 (jako DAC i zesilovač).

Srovnání s konkurencí
Přímé srovnání jsem měl s následujícími modely sluchátek. Audeze LCD 4, Audeze LCD 4z, Audio-Technica ATH ADX5000 a Hifiman Susvara. Pro účely srovnávání jsem používal Empyreany s oběma typy náušníků, ale následující hodnocení odráží obecně charakteristiku s těmi koženými. Pokud někde srovnávám s náušníky z alcantary, je to výslovně uvedeno.

Meze Empyrean vs Audeze LCD 4
Použitá aparatura: Burson Audio Conductor V2+/Chord Hugo 2/Schiit Mjolnir 2
Srovnáváním těchto dvou modelů jsem strávil nejdelší čas, protože to byly právě Audeze LCD 4, o kterých jsem uvažoval, že je pošlu do světa a nahradím je Empyreany. Test probíhal ve třech fázích. Před koupí Empyreanů, dále (již pro účely recenze) během jednoho týdne po jejich koupi a na závěr čtyři měsíce poté.
Tato dvoje sluchátka toho mají po zvukové stránce na jednu stranu mnoho společného. Vynikající dynamiku, váhu a celkovou uvěřitelnost nástrojů, velmi podobnou hloubku předo-zadního prostoru, realistickou barvu basů a výšek, plnost zvuku napříč celým frekvenčním pásmem, ale na druhou stranu je zde celá řada odlišností. Audeze mají temnější středy hned od pásma 250 Hz až do cca 1 kHz. Vyšší středy a navazující začátek výšek jsou sice u obou konkurentů pěkně syté a detailní, ale na rozdíl od Empyreanů mají LCD 4 expresivnější podání v oblasti mezi 2 – 5 kHz, kde až moc tlačí na pilu a zvuk tak působí poněkud jedovatě a negativně to narušuje ostatní frekvenční pásma. Celkově je tedy vyšší pásmo u LCD 4 agresivnější a dravější. Zvuk Empyreanů je zde měkčí, ale realističtější. Pásmo basů je ve všech aspektech velmi podobné, ale lépe vyzní na Empyreanech, které těží z výrazně vyváženějšího zvuku.
Dalším větším rozdílem je podání prostoru. Jak už jsem psal, hloubka je v podstatě na stejné úrovni, nicméně oblast, kde Empyreany převyšují Audeze, je velikost pravo-levého prostoru (zejména ve vertikální rovině) a lepší separace nástrojů. LCD 4 v tomto směru působí podsaditě, těžce a nevynikne u nich tolik akustika. Jejich prostor je menší, komornější.
Co se konstrukce a vzhledu týče, se svými 735g jsou LCD 4 výrazně těžší (Empyreany 430g) a celkově robustnější. Oboje sluchátka působí luxusním dojmem. Audeze jsou mnohem více tradiční a konzervativní, Meze nabídnou více futurističtější, modernější design. Nicméně, při bližším prozkoumání je znát větší preciznost a důraz na detail u rumunského konkurenta.
Možnost pravidelně střídat náušníky je u LCD 4 s ohledem na konstrukci vyloučena (s měniči jsou spojeny lepidlem).
S odporem 200 Ω a citlivostí 97dB/1mW patří Audeze LCD 4 k těm hůře vybuditelným sluchátkům. Burson ani Mjolnir, kteří mají výkonu na rozdávání, s nimi nemají problém, v podstatě ani Hugo ne, jen při nastavení hodně vysoké hlasitosti mu už dochází dech (citelný pokles dynamiky). Osobně tuto skutečnost ale nevnímám jako nějakou slabinu. Ano, Empyreany při troše dobré vůle rozehraje téměř cokoliv, ale nakonec se u obou sluchátek očekává párování s adekvátním železem a ne mobilním řešením typu Dragonfly Red apod.
I přes výše uvedené považuji Audeze LCD 4 za prvotřídní sluchátka a vůbec jedny z nejlepších, které můžete v současné době pořídit. Nicméně, Meze Empyrean mají jasně navrh a pominu-li výraznější vyšší pásmo LCD 4 (což je dle mého názoru víc ke škodě než k užitku), není zde žádná oblast, kde by je o 1000 € dražší Audeze převyšovaly.

Meze Empyrean vs Audeze LCD 4z
Použitá aparatura: Burson Audio Conductor V2+/Chord Hugo 2
Vzhledem k tomu, že jde o sesterský model k LCD 4 a jsou si zvukem velmi podobné, omezím se zde pouze na vymezení rozdílů. V případě LCD 4z se Audeze pro změnu rozhodlo pásmo vyšších středů podhodnotit, jsou tedy taky nevyvážené jako jejich sestry, ale opačným směrem. Odnesly to i výšky, ale na druhou stranu je přechod k nim pěkně plynulý a jsou tak v rovnováze s vyššími středy. Tonálně jsou tedy LCD 4z temnější. Empyreany zde nabídnou větší prezenci i detail.
Dalším, ale podstatně menším rozdílem je o něco čistší, temnější prostor mezi nástroji, velmi podobný, respektive stejný, jako mají Meze. Na druhou stranu mám v tomto určité pochybnosti, zda LCD 4 s menší čistotou, nenabízí přeci jen přirozenější reprodukci v této oblasti.
Těžší sluchátka než Audeze LCD 4 neznám, jejich sestry jsou na tom o něco lépe, ale pořád jde o poměrně dost těžká sluchátka s hmotností 600g. Vzhledově vycházejí z modelu LCD MX-4 a nutno podotknout, že jim to sluší, zachovávají si určitou míru konzervatismu z LCD 4, ale v modernějším designu. Zpracování je zde ale na vyšší úrovni a srovnávají tak krok s Empyreany.
Z hlediska vybuditelnosti (15 Ω, 98dB/1mW) jsou na tom v podstatě stejně jako Meze. Například Burson má nastavitelnou hlasitost v 99 krocích, kde každý krok zesiluje zvuk o 0,5dB a když jsem Empyreany poslouchal na úrovni 40, tak pro dosažení stejné pocitové hlasitosti jsem LCD 4z poslouchal na 42. Pro srovnání, u LCD 4 jsem musel nastavit hlasitost na úroveň 62.
Stejně jako jejich sestry i Audeze LCD 4z patří k absolutní sluchátkové špičce. Rumunský konkurent sice celkově nabídne víc, ale pokud chcete špičková sluchátka se zvukem skutečné temné strany síly a nevadí vám určité kompromisy ve srovnání s Empyreany, pak neznám lepší než Audeze LCD 4z.

Meze Empyrean vs Audio-Technica ATH ADX5000
Použitá aparatura: Audio-Technica AT-HA5050H/Chord Hugo 2/Burson Audio Conductor V2+/Canor SH 1/Mjolnir 2
I přes nemalé rozdíly mezi rumunskou vlajkovou lodí a dvěma sestrami z Kalifornie, je celkový charakter zvuku podobný. Naproti tomu japonský samuraj, ten je z úplně jiného těsta.
Tonálně jsou ADX5000 laděna na světlejší stranu. Překvapivě (vzhledem k tomu, že je to Audio-Technica) nabídnou velmi dobrý bas. Sice ne na takové úrovni jako Empyreany, které jej mají hlubší, mocnější a údernější, ale i tak jde o jeden z nejpůsobivějších basů, který jsem na dynamických sluchátkách slyšel. Méně detailní pásmo nižších středů je trochu upozaděno basy, což není takový problém jako dominance navazujících středů, které raketově rostou až k vyšším středům, nad kterými ještě dominují výšky s vrcholem okolo 7 kHz. Ve srovnání s Empyreany je tak zvuk ADX5000 značně nevyvážený. Sice nabídnou mnohem větší detail ve vyšších pásmech, ale za cenu značné nepřirozenosti.
Dynamika ADX5000 je o trošku slabší, nástroje nemají takovou váhu a nejsou tak realisticky vykresleny v prostoru, neslyšíte rezonanci těla nástroje a jeho charakter jako u Empyreanů.
Pravo-levé podání prostoru má japonský konkurent obrovské, znatelně větší než Meze i než jakákoli jiná sluchátka, která znám. Na této ploše vás zahltí velkým množstvím detailů a textury zvuku, které mohou snadno zůstat u konkurence nepovšimnuty. Problém je, že máte na jedné straně extrémní detail, ale na straně druhé hudební nástroj bez těla. Předo-zadní prostor je plošší, zvuk nejde tolik do hloubky jako u Empyreanů. Nejcitelnější to je u nahrávek s velkým orchestrem, kde v danou chvíli hraje jeden, nebo jen několik nástrojů. Separace je větší, ale u klasické hudby, zejména u větších orchestrálních kusů to dělá víc škody než užitku, protože jednotlivé sekce jsou od sebe nepřirozeně daleko a orchestr jako celek ztrácí na objemu a soudržnosti. U ostatních hudebních žánrů to není tak markantní problém, ale i u nich je nepřirozeně velká separace zřejmá. Empyreany v tomto nabídnou přesvědčivější přednes.
Po konstrukční stránce vynikají ADX5000 zejména svou hmotností (270g) a pohodlností. V tomto ohledu převyšují Empyreany i většinu ostatní konkurence. Luxusním dojmem ale nepůsobí, naopak, když je držím v rukou, mám pocit jako by to byla sluchátka za pár korun a měla se každou chvíli rozpadnout. Což je samozřejmě pouze dojem, který vychází z dané konstrukce, která je jinak na vysoké úrovni.
I přes značně vyšší impedanci (420 Ω, citlivost 100dB/mW) jsou v oblasti vybuditelnosti na hodně podobné úrovni jako Empyreany. Nejlépe hrály přes Audio-Technica AT-HA5050H, která je jim zjevně dělána na míru a která alespoň částečně krotí jejich podání vyšších frekvencí.
Oproti vrcholným modelům Audeze umožňují tyto Audio-Technicy výměnu náušníků bez speciální sady a odlepování. Je to ale peklo, zabere vám to moře času, abyste pak zjistili, že základní alcantarové náušníky dodávané se sluchátky nabídnou výrazně lepší zvuk než kožené Dekoni, které jsem měl možnost slyšet.
ADX5000 jsou sluchátka s extravagantním typem zvuku, který není pro každého. Mají několik velmi silných stránek, ve kterých jdou do extrémů a dají vám v nich maximum. Platí za to ale tvrdou daň v jiných oblastech. Meze Empyrean nabídnou celkově dospělejší a realističtější zvuk. Na druhou stranu jsou ADX5000 výrazně levnější (u nás o víc než 20000 Kč) a pokud jste, jak říká jeden můj velmi dobrý kamarád, který tato sluchátka vlastní, lovci těch nejmenších detailů ve vyšších pásmech, pak možná dáte přednost právě samuraji z Japonska.

Meze Empyrean vs Hifiman Susvara
Použitá aparatura: Audio-Technica AT-HA5050H/Chord Hugo 2/Schiit Lyr 3/Burson Soloist MKII
A máme zde poslední srovnání, a to s nikým menším než s cenovým titánem z Číny.
Když jsem se dozvěděl, že si budu moci konečně tyto Hifimany poslechnout, měl jsem velkou radost a po kladných zkušenostech s nižšími modely této značky zároveň velká očekávání. U nás se dají sehnat za cenu přesahující 150 tisíc korun a to už je pálka. Pominu-li Sennheiser Orpheus (což je ale celý řetězec), dražší sluchátka neznám. Testoval jsem je jeden týden.
Začnu od konce a položím otázku, zda Susvary hrají dvakrát lépe než Empyreany, když stojí dvakrát tolik? Odpověď je samozřejmě jasná. Ani náhodou. To se ale ani neočekává, protože od určité cenové hranice audio aparatury většinou cena roste násobně rychleji než kvalita. Takže snížím nároky a upravím otázku. Hrají tedy Susvary lépe? No a odpověď zní: ani náhodou. Ale když stojí dvakrát tolik, tak přeci musí hrát aspoň stejně dobře jako Empyreany, nebo ne? Myslím, že odpověď už znáte podle toho divadélka, které tu vedu. Tak se teď podíváme na to, kde udělali soudruzi z Číny chybu.
Jádrem největších problémů Hifiman Susvara jsou basy. Celé jejich pásmo je podhodnoceno. V hudební scéně tak převládají zbylé frekvence. Velmi negativně se to projevuje při hře celého orchestru. V códě první věty Dvořákovy Symfonie č. 9 e moll, Op. 95 (Warner Classics: Nikolaus Harnoncourt & Royal Concertgebouw Orchestra) má orchestr v podání Empyreanů patřičnou mohutnost (ve smyslu velikosti) a váhu, zvuk je dobře vyvážený a nástroje hrají v souhře. Susvary zde místo toho nabídnou prázdnější hudební scénu a "ukřičený" zvuk bez patřičného základu.
Vyšší středy jsou opatrnější, méně plné než u Empyreanů a spolu s basy nechávají vyniknout zbylé pásmo středů, které je největší předností čínského rivala. Od nižších středů až po hranici vyšších tak dostanete asi dokonalost ve všech myslitelných aspektech.
Výšky, dynamika a předo-zadní prostor jsou v zásadě na stejné úrovni. Pravo-levý mají větší Susvary, respektive mají jej stejně velký jako Empyreany s náušníky z alcantary. Separace je přesnější na Empyreanech, a to hlavně kvůli nedostatku basové složky u Susvar, jejichž prostor je prázdnější.
U produktu této cenové kategorie bych čekal vrcholnou prezentaci, co se balení a konstrukce sluchátek týče. Nedostanete ani jedno. Kazeta, ve které jsou Susvary uloženy má výrazně horší zpracování v podobě vrzajících pantů a špatně lícujících hran než ta, co se dodává spolu se Sennheiser HD 600/650! Na fotografiích vypadají sluchátka velmi dobře, skutečnost je ale jiná. Zpracování je průměrné až podprůměrné. Hlavový most sem tam vrže, náušníky jsou nesymetrické a je vidět, že je dělal někdo na koleni. Třešničkou na dortu je pak tmavá gumová hadička, které říkají kabel. Horší jsem asi neviděl. Měniče mají průměrné zpracování jako u sluchátek za desetinu ceny.
Sluchátka jsou navíc neskutečně nenažraná (60 Ω, 83dB/1mW) a vyžadují velký výkon zesilovače, a to ještě víc než Audeze LCD 4. Ale opět toto nevidím jako nějaký problém. Je třeba adekvátní sestavy.
I přes tvrdé hodnocení, které vychází z nehorázné ceny s ohledem na celkový přínos, patří Hifiman Susvara v oblasti zvuku k pěti nejlepším sluchátkům, která znám. Trestuhodný nedostatek basové složky alespoň částečně kompenzují nejlepším pásmem středů do 2 kHz a v ostatních aspektech si vedou ve srovnání s konkurencí obstojně. Někde lépe, jinde zas hůře. Nicméně vezmu-li teď z konkurentů do úvahy pouze Meze Empyrean, představa, že dá někdo před nimi přednost Hifiman Susvara, které stojí dvojnásobek a celkově hrají hůř, je nereálná.
Stejný, nebo obdobný (i negativnější) názor mají také tři moji přátelé, kteří Susvary slyšeli. Náš závěr je takový, že s ohledem na jejich nedostatky, cenu a tvrdou konkurenci jsou sluchátka neprodejná.


Meze Empyrean a moderní hudba z pohledu profesionála
Použitá aparatura: Burson Audio Conductor V2+/Chord Hugo 2/Canor SH 1/Dragonfly Red
Hudební žánry: Rock, metal, pop
Otec byl samozřejmě na sluchátka zvědavý, když jsem je tolik vychvaloval, ale bral to s určitou rezervou, protože v minulosti mnou doporučované Audeze LCD X hodnotil velmi rezervovaně až negativně. Sám používá (nejen) pro pracovní účely troje sluchátka, a to Audeze LCD 4, Sennheiser HD 600 a Sennheiser HD 25. Empyreany (s koženými náušníky a aftermarket kabelem) srovnával zejména se svými nejlepšími sluchátky, tedy s Audeze LCD 4.
Už od první chvíle, jak jsem jej při poslechu pozoroval, mi bylo jasné, že hodnocení bude kladné. Uznalé pokyvování hlavou střídal výraz překvapení a snad i nevěřícnosti. První dojmy přeskočím a rovnou uvedu jeho verdikt po náležitém naposlouchání.
Sluchátka mají vyvážený a detailní zvuk napříč celým frekvenčním pásmem, skvělou dynamiku a velký prostor s dobrou separací nástrojů. Ve srovnání s LCD 4 mají méně vyzářené vyšší středy (což považuje za pozitivum) s nejcitelnějším rozdílem v okolí 2,5 kHz, dále lepší prezenci basů a větší prostor. Hodnocení uzavřel přirovnáním LCD 4 ke špičkovým studiovým monitorům a Empyreany k prvotřídní highendové sloupové reprosoustavě.


Pár slov na závěr
Kdybych měl Meze Empyrean vystihnout jedním slovem, pak by to byla přirozenost. Ano, nemají tak ohromující pravo-levý prostor jako ADX5000, ultimátně detailní středy Hifiman Susvara, nebo svůdnou temnotu Audeze LCD 4z, ale na rozdíl od nich nedělají nic špatně. Jako celek nabídnou výborně vyvážený zvuk a v jeho jednotlivých aspektech kvalitu, která se od sluchátek nejvyššího HighEndu očekává. Obrovským benefitem je geniální řešení střídání náušníků, díky kterému máte za jednu cenu hned dvoje sluchátka.
Za celou dobu, co se věnuji kvalitnímu poslechu hudby, tu byla jen dvoje sluchátka, která mě skutečně ohromila a díky nimž jsem mohl zapomenout na všechnu tu audio aparaturu a prostě jen s radostí poslouchat hudbu. Těmi prvními byly Sennheiser HD 600. A nyní se k této legendě připojují Meze Empyrean, které neváhám nazvat endgame sluchátky a nepochybuji, že stejně jako u HáDé Šestistovek, se o nich bude mluvit ještě dlouhá a dlouhá léta.
76 000 Kč za sluchátka a případně dalších 12 500 Kč za kabel je hodně peněz, nemluvě o ceně zbytku řetězce. Ale dostanete za to hudební zážitek bez kompromisů a s ohledem na většinou dražší konkurenci ještě ušetříte. Osobně nelituji ani jedné vynaložené koruny na jejich pořízení a kdybych se měl vrátit v čase před jejich koupi, první co bych udělal, okamžitě bych je né šel, ale běžel koupit znovu.
Asi největším "problémem" při psaní této recenze, byla pro mě paradoxně skutečnost, že se jim nedá moc, co vytknout, protože spousta lidí (bohužel) raději čte špatné zprávy a přílišná chvála je podezřelá. Všem takovým proto doporučuji, a to nemyslím nijak zle, právě naopak, zajít si Meze Empyrean nejdříve poslechnout, ta možnost v našich končinách je, a potom můžeme dále diskutovat o jejich vlastnostech.
A také všem, kteří uvažují nad pořízením sluchátek nejvyššího highendu, ať už jde o kterýkoli model, před koupí vřele doporučuji poslechnout tento (ne)skutečný zázrak z Rumunska, protože jsem přesvědčen, že zdaleka nebudu sám (o tom nakonec už teď svědčí mimořádně pozitivní ohlasy ze zahraničí), pro koho budou ty pravé a kdo je považuje při nejmenším za jedny z nejlepších sluchátek současnosti.
(PS: Pro domácí poslech. Na ven asi budou lepší nějaká jiná. :D :pozor )
Přílohy
Kufr1.jpg
Kufr2.jpg
Náušníky1.jpg
Náušníky2.jpg
Aftermarket kabel.jpg
Audeze LCD 4.jpg
Empyrean&ADX5000.jpg
Empyrean&Susvara.JPG
etězec.jpg
Meze Empyrean.jpg
Síťový filtr: Mudra Akustik
Datová cesta: Roon - HQPlayer - AQ Jitterbug - AQ Coffee
DAC: Chord Hugo TT2
RCA-RCA: AQ Water
AMP: Auris HA-2 SE (1x 7316 Amperex Ct0, 4x Mullard EL95)
Sluchátka: Meze Empyrean (kabel Empyrean Silver Plated PCUHD)
pavel1756
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MHOE 6. 12. 2019 13:59

Byť popravdě preferuju jiný styl recenzí sluchátek, za mě ti patří velký dík za čas tímto textem strávený. Na tomto umírajícím fóru je už každý příspevěk vymykající se ranku "Poradte sluchátka do xxxx korun pro mě / moji tchýni / sousedovu kočku" pomalu nutné vyvažovat zlatem. :-)

Asi jen vyzdvihnu fakt, že názory na Empyrean se na světových fórech poměrně dramaticky liší osoba od osoby, tudíž bych byl opatrný s vyjádřeními typu "mimořádně pozitivní ohlasy ze zahraničí". Toto z mé zkušenosti obvykle značí specificky laděná sluchátka (konstrukčně či zvukově), která některým vyloženě sedne a některým naopak vůbec. Naměřené grafy frekvenční charakteristiky na internetu naznačují, že na tomto pohledu něco bude.

Jo a shodnem se na tom, že ryze pozitivní recenze jsou podezřelé pro spoustu lidí. Dokonalá sluchátka totiž bohužel neexistují, proto se poslední dobou ve svých hodnoceních snažím být raději neutrální a spíš se soustředit na popis toho, co vnímám, než se snažit z popsaných dojmů dělat závěry za ostatní posluchače. Zkrátka aby měl každý prostor si to přebrat podle sebe, byť to samozřejmě znamená vyšší nároky na zkušenosti a přemýšlení ze strany čtenáře. Ale to ber jen jako takovou poznámku pod čarou.

Těším se na dodatečné dojmy po uplynutí dalších 16 měsíců! ;-)
SOURCE: Roon | HQPlayer
DAC/AMP: Metrum Onyx (2xOS) | DNA Stratus

DESKTOP: PMx2 (rev2) | Auteur | Verum 1 (mod)
PORTABLE: Momentum 3 Wireless (EQed)
WORK: Jabra Evolve 80

MEASURING: MiniDSP EARS | Fulla 2 | HD650

REVIEWS: Viz "Web" v profilu
MHOE
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavel1756 6. 12. 2019 15:30

Přiznám se, že jsem byl velmi zvědav konkrétně na tvoji reakci, protože byť byla naše konverzace v minulosti trochu ostřejší, tvoje znalosti a zkušenosti považuji za obdivuhodné. A to nepíšu jen proto, že jsem teď od tebe dostal kladné hodnocení recenze, to je fakt, na kterém se tady asi všichni shodnou. Takže děkuju. A taky dík za věcné připomínky k recenzi. :-)

Bohužel, jak píšeš, tohle fórum skomírá a to je škoda. Uvidíme, třeba se to zlepší. Jsem v tomto mírný optimista, protože poslední dobou pozoruji sice pomalé, ale zřetelné narůstání zájmu o kvalitní zvuk u nás v ČR.

A za 16 měsíců budu čekat na tvoje hodnocení mé "druhé recenze". ;-)
Síťový filtr: Mudra Akustik
Datová cesta: Roon - HQPlayer - AQ Jitterbug - AQ Coffee
DAC: Chord Hugo TT2
RCA-RCA: AQ Water
AMP: Auris HA-2 SE (1x 7316 Amperex Ct0, 4x Mullard EL95)
Sluchátka: Meze Empyrean (kabel Empyrean Silver Plated PCUHD)
pavel1756
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Houbičkar 6. 12. 2019 16:36

Sice je to off topic, ale nakousli jste to. Zkomírání fóra, potažmo fór pozoruji posledních sest sedm mesicu vseobecne a to ve vetsi podobě nez kdy pred tim. Nejde jen o sluchatkovou divizi, u repro poslechu je to snad jeste vetsi katastrofa. Jedna se o neustale se opakujici tema jednech a tech samych receiveru a k tomu prislusneho setu stejnych repro. O zajimavy zesilovac, prehravac, soustavu a osobnich recenzí na ne clovek na foru nezakopne. Hifiroom zmírá dokonce i na prispevky (neni vyjimka jednoho, dvou prispevku za tri dny). Vyjimku tvori gramo sekce na highendforu. Tu si hlidaji nadsenci, tam vsak pochopitelne bohuzel neexistuje debata nad pristroji stredni tridy. Tedy zacina tak nějak vymirat národ bezneho hifisty, co se rad zapoji do zajimave debaty nad pristroji s dobrym zvukem, nikoli z pater mnoha set tisicu ci v radu milionu, ci z ranku opacneho, tedy absolutniho low endu.
Houbičkar
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod martas38 6. 12. 2019 17:20

Do sluchátkové sekce přestali přispívat staří harcovníci jako Bína, Mrazíkovo a další co sem vnášeli zajímavé příspěvky, jako je tenhle o Meze a na druhou stranu se tady vyrojilo pár lidí, co se sem chodí jen pohádat. Škoda...
iMAC -> Chord Mojo -> Campfire Solaris 2020
iBasso DX160 -> Audiosense T800
LG OLED65B9 -> Pioneer SX-S30DAB -> Polk S55E
martas38
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod zino333 6. 12. 2019 20:14

Hmm, veľmi zujímavé porovnanie LCD-4 vs. Empyrean. Ja som vystrelil asi pred týždňom a čakám na dodanie. Neviem či som bol niekedy viac zvedavý ako teraz.
HP: iMac > Roon (Tidal) + HQplayer > Chord Hugo TT2 > Meze Empyrean + Audeze LCD-2C
Speakers: Cambridge CXN + CXA80 > PMC twenty.21 + REL t5i

Na predaj: Audio-gd C2
zino333
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MHOE 6. 12. 2019 23:19

pavel1756 píše:Bohužel, jak píšeš, tohle fórum skomírá a to je škoda. Uvidíme, třeba se to zlepší. Jsem v tomto mírný optimista, protože poslední dobou pozoruji sice pomalé, ale zřetelné narůstání zájmu o kvalitní zvuk u nás v ČR.

Houbičkar píše:Sice je to off topic, ale nakousli jste to. Zkomírání fóra, potažmo fór pozoruji posledních sest sedm mesicu vseobecne a to ve vetsi podobě nez kdy pred tim. Nejde jen o sluchatkovou divizi, u repro poslechu je to snad jeste vetsi katastrofa. Jedna se o neustale se opakujici tema jednech a tech samych receiveru a k tomu prislusneho setu stejnych repro. O zajimavy zesilovac, prehravac, soustavu a osobnich recenzí na ne clovek na foru nezakopne. Hifiroom zmírá dokonce i na prispevky (neni vyjimka jednoho, dvou prispevku za tri dny). Vyjimku tvori gramo sekce na highendforu. Tu si hlidaji nadsenci, tam vsak pochopitelne bohuzel neexistuje debata nad pristroji stredni tridy. Tedy zacina tak nějak vymirat národ bezneho hifisty, co se rad zapoji do zajimave debaty nad pristroji s dobrym zvukem, nikoli z pater mnoha set tisicu ci v radu milionu, ci z ranku opacneho, tedy absolutniho low endu.


Zlepšení současného stavu je podle mě určitě reálné. Podobně jako v případě SBAF nebo ASR by však bylo potřeba začít budovat stabilní komunitu na solidním základu, který u nás chybí. Někdo (leadeři) a/nebo něco (kvalitní, organizovaný obsah) musí ten základ vystavět. Ideálně, když se obojí potká ruku v ruce.

Možný příklad, jak by se dalo vykopnout:
- Najít úzkou skupinou uživatelů fóra, kteří se buď znají nebo se vzájemně budou považovat za důvěryhodné. Řekněme kolem 5 lidí maximálně.
- Jednou za jeden/dva měsíce udělat rotaci konkrétního produktu (sluchátka / zesilovač / ...), který buď někdo ze skupiny vlastní, nebo jej za účelem této nové komunity získal (koupě / zapůjčka). Ideálně cenově dostupné modely, neb ty mají potenciál zaujmout nejširší spektrum audiofilů a není tak složité je získat (popř. oželet jejich ztrátu).
- Recenze, které každý z členů skupiny povinně napíše výměnou za příležitost k poslechu, se sdruží do příslušného vlákna daného produktu.
- Postup výše v průběhu času vygeneruje nejen konzistentní a kvalitní obsah, avšak potenciálně také zpopularizuje a zkvalitní přidružené diskuze. Přitáhne lidi.
- Tím se přirozeně začne budovat zdravá komunita. A ona původní užší skupina uživatelů fóra se bude moci v průběhu času přirozeně obměnovat nebo rozšiřovat. A přicházet s novými nápady, jak komunitu budovat ještě lépe.

Možností, co by se dalo v tomto smyslu dělat, je určitě vícero. Z mého pohledu má trumfy v rukou i samotné Audigo, které jsem již na toto jemně upozornil. Taktní spolupráce z jejich strany jakožto prodejce by mohla být oboustranně velmi výhodná.
SOURCE: Roon | HQPlayer
DAC/AMP: Metrum Onyx (2xOS) | DNA Stratus

DESKTOP: PMx2 (rev2) | Auteur | Verum 1 (mod)
PORTABLE: Momentum 3 Wireless (EQed)
WORK: Jabra Evolve 80

MEASURING: MiniDSP EARS | Fulla 2 | HD650

REVIEWS: Viz "Web" v profilu
MHOE
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod zino333 6. 12. 2019 23:40

@MHOE: S tým audigom dobrý postreh. Absolútne súhlasím! U nás inak okrem Audiga aj hifisluchadla.sk. Len či by tomu boli tie shopy aj naklonené?

-- 6. 12. 2019 22:47 --

Inak fórum by si zaslúžilo aj poriadnu starostlivosť. Redizajn a prechod na najnovší CMS by určite pomohol.
HP: iMac > Roon (Tidal) + HQplayer > Chord Hugo TT2 > Meze Empyrean + Audeze LCD-2C
Speakers: Cambridge CXN + CXA80 > PMC twenty.21 + REL t5i

Na predaj: Audio-gd C2
zino333
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MHOE 6. 12. 2019 23:55

Pokud bych jakozto prodejce vedel o kvalitni lokalni sluchatkove komunite, mym cilem by rozhodne bylo s ni aktivne spolupracovat. Jednak tim pomohu hobby, ktere miluji (a tudiz v nem podnikam), jednak je to pro me samozrejme velmi pozitivni PR. Nechtel bych v tomto ohledu "prohrat" na ukor jineho prodejce.
SOURCE: Roon | HQPlayer
DAC/AMP: Metrum Onyx (2xOS) | DNA Stratus

DESKTOP: PMx2 (rev2) | Auteur | Verum 1 (mod)
PORTABLE: Momentum 3 Wireless (EQed)
WORK: Jabra Evolve 80

MEASURING: MiniDSP EARS | Fulla 2 | HD650

REVIEWS: Viz "Web" v profilu
MHOE
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavel1756 7. 12. 2019 08:45

Tvůj koncept zní velmi zajímavě. Trochu se ale bojím, že spolupráce Audiga bude nutná. Jinak se to asi nerozjede.
Takže otázkou je, jak nastavit pravidla, aby to bylo pro obě strany přijatelné, respektive za jakých okolností by do toho Audigo šlo a zda by to za takových podmínek mělo přínos pro komunitu.
pavel1756
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Houbičkar 7. 12. 2019 09:06

Ano, souhlas, ze pro sluchatkove koníčkáře by to byla jedna z moznych cest a urcite bych si pral, aby se podobna vlna zvedla i u repro požitkářů. Soucasny obecny problem avmanie vidim predevsim v tom, ze se nejedna o diskusni forum, nybrz o amaterskou self poradni službu. Diskuse by mela davat prostor pro zastavani osobnich nazoru, klidne i zdrave rozohneni se nad problematikou, pro a proti argumentace, vse v ramci nesprostostí a osobniho napadani. Empatie a tolerance nutností. To tu na manii vsak nejednou narazilo. Opozicni nazor tu byl vniman stran provozovatelů jako arogantni, fóru neprospivajici a negativni nalady vyvolavajici ( mam na mysli samozrejme argumentace bez urazek). Takhle ale pochopitelne diskuse vcetne zdrave vymeny nazoru funguje, je to jeji princip. O to ale, bohuzel, provozovatel zajem nema, upozorni a pak banuje.
Houbičkar
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod MHOE 7. 12. 2019 11:26

Pokoušet se o spolupráci s prodejci by dávalo smysl až poté, co bude k dispozici něco hmatatelného. Diskuze s nimi by měla větší naději na úspěch, pokud by se jim ukázalo následující:
- Komunita má své konkrétníí zástupce, se kterými může prodejce na kontinuální bázi komunikovat.
- Komunita je aktivní, v danou chvíli již nějakou tu dobu produkuje kvalitní obsah a plánuje v tom pokračovat.
- Komunita je spolehlivá, je schopná si mezi sebou půjčovat výrobky bez jejich ztrát či závažného poškození.

V prvotní fázi je možné vykopnout bez kohokoliv. Stačí, aby se pár vzájemně "sympatizujících" zkušenějších členů fóra dohodlo, že do toho chtějí jít, a vzájemně si popůjčovat některé ze svých výrobků. Udám konkrétní příklad - zatímco bych já osobně nechtěl dávat z ruky např. Metrum Onyx nebo ZMF Auteur, neměl bych problém s tím půjčit Verum 1 nebo Schiit Eitr. Obojí jmenované má podle mě potenciál na zajímavou sadu recenzí a souvisejících debat.

===============================

Co se týče fóra jakožto místa, kde se sdružovat a publikovat obsah... je to složité. Na jednu stranu se mi nelíbí CZ/SK trend se rozpadat na spoustu (dysfunkčních) mikrokomunit/fór. Na druhou stranu však na jakémkoliv již existujícím fóru musí člověk "skákat, jak vlastník fóra píská", což se v praxi projevuje v příkladech zmíněných výše (struktura a moderace fóra, dostupné funkcionality a schopnost modernizace fóra). Hlavní problém vidím nejspíš v kvalitě moderace.

Příklady ze světa ukazují, že úspěšné a zapamatovatelné komunity typicky vyžadují vlastní vedení včetně fóra. Může to však fungovat i jinak (Discord, Reddit, ...). Obojí má své pro a proti, včetně těch finančních.
SOURCE: Roon | HQPlayer
DAC/AMP: Metrum Onyx (2xOS) | DNA Stratus

DESKTOP: PMx2 (rev2) | Auteur | Verum 1 (mod)
PORTABLE: Momentum 3 Wireless (EQed)
WORK: Jabra Evolve 80

MEASURING: MiniDSP EARS | Fulla 2 | HD650

REVIEWS: Viz "Web" v profilu
MHOE
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod akburt 7. 12. 2019 13:13

Jak to vidím já-Spolupráce s výrobci/prodejci HW i SW je podle me naprosto zásadní prvek.Jsme díky své velikosti naprosto marginální trh,takze velké výstavy,nebo dostatecne pestrá nabídka v obchodech u nás zrejme v dohledné dobe nebude.
Navíc dnes je bezné,ze mladí jsou jazykove vybaveni a tudíz nejsou na ceském forum nijak závislí.U nás,dríve narozených to az tak neplatí(bohuzel).
A tak je otázkou,zda je mozné na amaterské úrovni zajistit dostatecne zajímavé cteni a recenze.Ono totiz hitparáda Chi-Fi prestává být po urcité dobe a zkusenosti zajímavá.
A i kdyz se mezi uzivateli najdou super kousky z té nejvyssí ligy,nebudou si o tom mít s kým podiskutovat.Pokud chybí osobní zkusenost,citovat cizí fora,poprípade rozebírat grafy,to toto forum neudrzí.
Jazykove vybavení se presouvají na zahranicní fora,kde jsou uzivatelé,kterí se opírají o vlastní zkusenost.At uz s tím,ze výrobek vlastní,slyseli na výstave nebo na navsteve u kolegy.S tím obecne nase zkusenosti nemají cím zaujmout.
Pokud tady nebudou recenze,které podporí bud obchod,radeji prímo výrobce,bude se velmi spatne udrzovat urcitá úroven fora.
A navíc odliv tech,na kterí do fora prispívali urcuje jeho dnesní úroven.
Vím,jsem mozná pesimista,ale jak ríkám,můj pohled.
akburt
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod zino333 7. 12. 2019 13:33

V podstate súhlasím s niečim od každého. Mne by sa páčil podobný koncept ako SBAF. Jednoducho fórum vlastní pár nadšencov, ktorí si určujú svoje pravidlá a nenechajú im do toho nikoho pindať. Ak by sa spojilo niekoľko užívateľov, založilo si vlastné fórum, to by stále nestačilo. Musela by sa rozbehnúť spolupráca s napr. spomenutým audigom a užívatelia by museli byť navzájom aktívny. Požičiavať si veci, organizovať stretnutia, jednoducho budovať komunitu.
HP: iMac > Roon (Tidal) + HQplayer > Chord Hugo TT2 > Meze Empyrean + Audeze LCD-2C
Speakers: Cambridge CXN + CXA80 > PMC twenty.21 + REL t5i

Na predaj: Audio-gd C2
zino333
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod MHOE 7. 12. 2019 14:04

Mezinárodní fóra mají přirozenou výhodu ve větším záběru celosvětové populace. Funkční lokální komunita však může mít například tyto výhody:
- Má potenciál s naším hobby oslovit všechny lidi, kteří v našich zemích žijí.
- Má potenciál ovlivnit to, co lokální prodejci nabízí a jak se jim dlouhodobě finančně daří.
- Má potenciál přesáhnout virtuální prostory internetu.
- Má potenciál vykrýt specifika našich zemí, kulturní či finanční.

Zaměřím-li se na poslední bod: Pokud obecně nemáme ekonomickou sílu pro útraty nad 10 tisíc CZK, kdo říká, že se nemůžeme do hloubky zaobírat produkty právě do 10 tisíc? Exotické hifi přece nemusí nutně tvořit základ. Vlastně by správně ani nemělo, neboť je z podstaty věci okrajovou záležitostí.

Znovu zopakuju, že spolupráci s prodejci nevidím jako zásadní pro to, aby se to rozběhlo. Stejně jako to dokázalo SBAF (Changstar) rozběhnout s pár audiofily z Kalifornie, kteří si kupovali a půjčovali navzájem, může to fungovat i zde. Není to o Audigu, je to o nás samých. Zda chceme, nebo nechceme.
SOURCE: Roon | HQPlayer
DAC/AMP: Metrum Onyx (2xOS) | DNA Stratus

DESKTOP: PMx2 (rev2) | Auteur | Verum 1 (mod)
PORTABLE: Momentum 3 Wireless (EQed)
WORK: Jabra Evolve 80

MEASURING: MiniDSP EARS | Fulla 2 | HD650

REVIEWS: Viz "Web" v profilu
MHOE
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků