Budoucí vývoj audiofilních sluchátek

Stereo a vícekanálová sluchátka

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod MHOE 14. 8. 2020 19:28

ANC by bylo bozi (to bych ta sluchatka mel uz objednana taky), jenze co chlapci uz asi nedoprogramuji je serie odposlechovych mikrofonu, na zaklade kterych by to ANC mohlo fungovat. :-l
SOURCE: Roon | HQPlayer
DAC/AMP: Metrum Onyx (2xOS) | DNA Stratus

DESKTOP: PMx2 (rev2) | Auteur | Verum 1 (mod)
PORTABLE: Momentum 3 Wireless (EQed)
WORK: Jabra Evolve 80

MEASURING: MiniDSP EARS | Fulla 2 | HD650

REVIEWS: Viz "Web" v profilu
MHOE
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Doktor Trychtýř 14. 8. 2020 23:16

Bohužel se dvěma mikrofony, navíc jen na jedné straně, by to ANC asi bylo jen na přehrávání písničky od Ebenů “Z prava dobrý”...
Doktor Trychtýř
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod introvert 15. 8. 2020 17:11

MHOE píše:A co sis z té recenze odnesl, jaké jsou klíčové výstupy? :-)


Hifiman Deva jsou velmi zajímavá sluchátka. Za cca 200 dolarů bez BT modulu dostanete sluchátka, která znějí docela čistě, průzračně a mají širokou scénu. Jde o důkaz, čeho může být dosaženo za nepříliš mnoho peněz. Aby se přesvědčil, jaká je kvalita zvuku po kabelu, použil autor různé zdroje - včetně HiBy R3 Pro, HiBy R5, LG V30, Astell & Kern SA700 a Monolith Liquid Spark se stackem Schiit Modi. Používal jak svoje FLACy, tak Amazon Music HD. Porovnával Devu s Hifiman Sundara a Audeze LCD-1. K porovnání používal A-B přepínač, se sluchátky dodané kabely, a hlasitost srovnal jak nejlépe mohl.

Basy u Deva jsou čisté a zřetelné, s dobrou separací nízkých a středních basů. Částečným důvodem toho je, že nízké basy nejsou nijak zvlášť zdůrazněny. Ve skladbách jako Mountains od Hanse Zimmera je slyšet nízkobasové hřmění, ale není to jako kdyby se jednalo o bůhvíjak dynamické měniče. Nízké basy jsou rychlé, ale u dané skladby ne příliš přesné. Kupříkladu, když nastupuje v Mountains gradace, objeví se varhany, s dalšími nástroji v pozadí, a hlubokým hřměním ve spodní vrstvě skladby. Deva prezentuje všechny tyto prvky, ale nízkobasová složka varhan je vůči ostatním potlačena. Varhany nekomprimují a neutápějí střední frekvence, hřmění má rychlé tranzienty a nemá dlouhý dozvuk. Střední basy jsou také trochu nevýrazné. Neuslyšíte středněbasový slam, jako u 1More Tripple Driver IEM nebo Sivga Phoenix. Střední basy jsou skoro stejně rychlé jako nízké basy. Hip Hop postrádají na Deva jejich charakteristické basové dusání (buch buch). Nechápejte to špatně, to neznamená, ze Deva má roll-off u basů, nemá. Jde pouze o to, že basy nejsou nikterak zvláště zvýrazněny. U skladeb jako Angel od Massive Attack můžete opravdu ocenit více kontrolovaný průběh basů sluchátek Deva. Tato skladba má více vrstev basů s duněním (hřměním), které je přehnané. Toto je skladba pro příznivce basů (bassheady). Pokud nejste příznivci tohoto typu hudby, krátce po začátku vás začne bolet hlava, takto na to reaguje autor pokaždé, když slyší tuto skladbu. Ale s Hifiman Deva jsou ony přehnané, přesaturované, nerealisticky přepálené basy pod kontrolou. Autor pak slyší dunění (hřmění), hlasy, jiné basové nástroje, a hlava už ho nebolí.

Nízké basy u Sundara jsou méně výrazné, než u Deva, autor slyší rozdíl několika dB. Tranzienty jsou podobné, oboje sluchátka mají rychlé nízké basy a krátký dozvuk. Ale u Deva jsou pouze o trochu výraznější. V Mountains H. Zimmera je nízkobasové hřmění u Sundara o trošku potlačeno. Vygradování ve střední části skladby znělo na Sundara trochu zřetelněji, a to proto, že varhany jsou u Sundara o několik dB více potlačeny, než u Deva. Efekt hřmění (dunění) byl více zřetelný na Deva. U Hip Hop skladeb je v basech (buch buch) mezi oběma sluchátky velmi malý rozdíl. Nejvýraznějším rozdílem je separace nízkých a středních basů, které je trochu lepší u Deva. Zkušenost u Sundara se skladbou Angel od Massive Attack byla podobná jako u Deva. Sundara má tendenci slévat nízké a střední basy trochu více než Deva. Středněbasový slam je o trochu výraznější u Deva. Tato sluchátka mají v mnoha ohledech podobnou basovou charakteristiku. Ani jedna nejsou “basová”, a oboje odvádějí dobrou práci v oblasti čirosti basů. Rozdíly, které je možno slyšet u Deva oproti Sundara, jsou malé. Lze snadno poznat, že oboje sluchátka sdílejí společné ladění basů.

Obecně řečeno, LCD-1 nemají zřetelné basy. Nicméně, na začátku skladby Mountains je na nich možno slyšet hřmění. Bylo rychlé a postrádalo detaily, ale bylo přítomno. Největším problémem byla zřetelnost. Deva ji má, a LCD-1 prostě ne. Nízkobasové hřmění bylo blátivé a postrádalo na LCD-1 detaily, zatímco u Deva bylo zřetelné a s detaily. U vygradování ve střední části Mountains LCD-1 jednoduše zkreslí varhany a vrstvy ostatních nástrojů se jaksi vytratí. Hip Hop skladby ztrácejí na LCD-1 jejich důraznost v basech. Měl by zde být středněbasový slam, ale LCD-1 končí u promíchání nízkých a středních basů do neupravených basů bez detailů. Ani Deva, ani LCD-1 nejsou basová sluchátka. Jsou si podobná v tom, že nízké basy zobrazují skoro neutrálně, avšak ne úplně. Nízké basy u LCD-1 nejsou příliš vzdáleny od těch u Deva, jsou pouze o několik dB méně zvýrazněny. Největším problémem je zřetelnost, průzračnost. Při přecházení mezi sluchátky sem a tam je okamžitě zjevné, že LCD-1 jsou temnější, že míchají detaily dohromady.

Středy jsou na Deva velmi zřetelné, je tu excelentní rozlišení mezi basy a středy. Hip Hop skladby mají vokály o dva stupně před zbytkem mixu, a mají všechny odstíny a jiskru, které byste čekali od tohoto druhu hudby. Nic nezní drsně nebo zkresleně. Skladba Orly Gartland “Why Am I Like This?” je dobrým příkladem sykavek, které Deva zdůrazňuje. Orla má přirozené sykavky, které jsou zaznamenány v nahrávce. Deva je nepotlačuje, sykavky jsou zcela zřetelné. Není to drsné nebo únavné, ale pokud jste nikdy předtím neslyšeli ve skladbě pořádné sykavky, můžou vám připadat trochu uřvané. Orla má také zrnitý hlas, který Deva významně zaobluje. Ve výsledku dostanete velmi zaoblenou tonalitu, se sykavkami typickými pro umělkyni. Ve skladbě skupiny HAIM “Want you back” má sólistka také přirozené sykavky. Deva je příliš nezvýrazňuje. Ve skladbě můžeme také snadno rozlišit další dvě zpěvačky díky jejich tonalitě. Když však zpívají všechny tři, tyto dvě zpěvačky v pozadí se lehce slévají, ale pokud se budete snažit, můžete stále rozlišit jejich hlasy. Mužské hlasy znějí také hladce a zřetelně. Ve skladbě “Superposition” od Young the Giant zní primární vokalista o dva stupně před mixem. V jeho hlasu není zrno ani hrubost, nejsou zde sykavky. Akustické kytary mají velmi rychlé tranzienty, což není zrovna přesné. Plný zvuk kytar, kde tóny vibrují a odrážejí se a znějí plně, není to, co slyšíte na Deva. Místo toho obdržíte více klinické podání akustických kytar. Totéž platí pro basové kytary, které mají rychlejší dozvuk, než by měly mít reálně. Pozitivním aspektem ovšem je, že Deva nejsou uřvaná sluchátka. Vokály nezní výrazně (do ksichtu), sluchátka nemají žádné nepřirozené zvýraznění na 1 kHz. Některá sluchátka, jako Vokyl Erupt zní tence, Deva ne. Vokály mají přirozený dozvuk, a pokud je vokalistů více, můžete je většinou rozlišit.

Středy u Sundara zní trochu jinak než u Deva, je tu pár významných odlišností. Sykavky Orly jsou u Sundara potlačeny, zatímco na Deva jsou v plné parádě. Sundara také zobrazují zrno ve hlasu Orly, zatímco Deva její hlas zaoblují. Separace více vokalistů je na Deva o trochu lepší než u Sundara. Ve skladbě “Want you back” slyšel autor obě zpěvačky v pozadí na Sundara, ale když začali hrát všichni naráz, tyto vokalistky splynuly dohromady. Upřímně řečeno, na Deva splynuly také, ale pokud se snažil, dokázal je u Deva rozlišit. Mužské vokály nezní na Sundara tak hladce jako na Deva. Sundara zde zobrazuje trochu zrna, zatímco Deva ne. Toto zrno přitom mužské hlasy nezkresluje, ani je nečiní nepřirozenými. Mohli bychom tak tvrdit, že v oblasti mužských vokálů je Sundara přirozenější. Akustické kytary mají na Sundara trochu delší dozvuk než u Deva, a znějí o trochu plněji. Je to malý rozdíl, ale zjevný, pokud člověk dělá A-B test. Podání akustických a basových kytar se zdá u Sundara více realistické (delší dozvuk, plnější zvuk). Rozdíly mezi Sundara a Deva ve středním pásmu jsou více zjevné než u basů. Nejedná se o rozdíly světaborné, nelze říct, která sluchátka jsou lepší, jsou pouze trochu rozdílná.

Jak asi očekáváte, LCD-1 mají temnější středy, než Deva. Vokály znějí o dva stupně vepředu u většiny skladeb. Přirozené sykavky Orly Gartland jsou potlačeny ve srovnání s Deva. To způsobuje, že její hlas není drsný nebo únavný, ale není také nijak zvlášť věrný. Zrno v jejím hlase, přítomné na Sundara, není přítomné na LCD-1. Ve skutečnosti, hladkost vokálů je u LCD-1 podobná jako u Deva. Ve Want You Back opět schází sykavky ve hlase sólové zpěvačky. Obě vokalistky v pozadí se slévají dohromady podstatně více než u Deva. Na začátku je ještě můžete slyšet, ale když začnou hrát naráz více než dva nástroje, tyto zpěvačky zní jako jedna. Když hrají všechny nástroje, je velmi obtížné obě zpěvačky v pozadí od sebe rozlišit. Mužské vokály znějí na LCD-1 docela hladce, podobně jako na Deva, u žádných z obou sluchátek se nevyskytuje drsnost. Hlavním rozdílem je prezentace, na LCD-1 znějí mužské vokály plněji, sytěji, a otrochu vepředu oproti Deva. Na LCD-1 neslyšíte v mužských vokálech více detailů oproti Deva, slyšíte tam prostě více - vokálu. Oproti tomu Deva zní o trochu více analyticky, nebo snad možná neutrálněji. Akustické a basové kytary mají na LCD-1 delší dozvuk, než na Deva. Nemají však více detailů, pouze znějí plněji.

Sluchátka Deva odvádí fantastickou práci v oblasti výšek, aniž by zněla hrubě, nebo se snažila člověku provrtat uši. Je to typ výšek, o které se snaží velké množství referenčních sluchátek, které na tom pak vždy ztroskotají. Deva zobrazuje spoustu detailů v oblasti vysokých kmitočtů. Ve “Scherzo for X-Wings” (John Williams) dechové nástroje mají pro ně typické zabarvení bez hrubosti. Beze zkreslení je slyšíme mezi ostatními nástroji. Nebylo sice slyšet jednotlivé nástroje, ale jejich skupiny byly perfektně zřetelné, separované a hladké. Jedna skupina hrála v pravém sluchátku, a druhá v levém. Kontrabas nebyl nikterak zvlášť zdůrazněn, ale byl stále slyšet. “Flight From The City” (Jóhan Jóhannsson) - klavír se poslechově nachází ve zdálenosti cca 2,5 metru. Ve zvuku klavíru bylo slyšet přirozenost. Byla jasná separace klavíru a violoncella. Některá skuchátka příliš zvýrazňují nízké tóny klavíru, Deva ne. Nízké frekvence nezastínily ostatní tóny a díky rychlým tranzientům, nic se neslévalo, ani nebylo zkreslené. Je slyšet zvuk úhozů klavíristy do kláves, ale tento zvuk není přehnaně zdůrazněn.

Sundara má oproti Deva na výškách mírný útlum. Tonalita tím však není ovlivněna natolik, aby to změnilo barvu zvuku. Místo toho dostanete lehce uvolněnou prezentaci výšek. Sundara však nemá tak dobrou separaci nástrojů. Lze si to představit jako přeplněný zvuk tam, kde na Deva byly nástroje separovány. Kontrabas má o trochu výraznější zvuk na Sundara než na Deva, ale ne o moc. Tranzienty byly všeobecně o něco rychlejší na Deva. Ve Flight From The City zněl klavír na obou sluchátkách velmi podobně. Violoncello se však na Sundarách mírně slévalo s klavírem. Klavír byl zdánlivě tři metry od posluchače, a měl o něco delší dozvuk než na Deva. Nízké tóny klavíru nezkreslovaly ani nepřekrývaly ostatní tóny. Zvuk úhozů do kláves byl velmi podobný jako u Deva.

Temná podstata LCD-1 pokračovala i v oblasti výšek. Výšky jsou zde velmi výrazně potlačeny a vzdáleny neutrálnosti. Dechy měly lehce jiné zabarvení než u Deva či Sundara. Tyto nástroje mají na LCD-1 tendenci působit rozplizle, zatímco na Deva zněly výrazně mezi ostatními. Jednotlivé nástroje nelze na LCD-1 slyšet, skupiny nástrojů ano. Vykreslení skupin nástrojů je u LCD-1 jiné, než u Deva. Zatímco Deva jsou schopna skupiny nástrojů jasně separovat, LCD-1 mají tendenci je slévat dohromady. Ve Flight From The City má posluchač dojem, že klavír je vzdálen skoro dvacet metrů. Nízké tóny byly zdůrazněny jako u Deva, ale měly delší dozvuk. Violoncello a klavír se na LCD-1 slévaly, zatímco na Deva byly separované a výrazné. V některých místech se cello dokonce zdálo potlačené vůči klavíru. Žádná ze sluchátek však cello ani klavír nezkreslovala.

Ze všech tří sluchátek mají nejmenší scénu LCD-1. Přinejlepším průměrnou. Jak už bylo několikrát řečeno, LCD-1 jsou temná sluchátka, a tento jejich charakter je ještě umocněn intimní zvukovou scénou. Sundara mají zřetelně větší zvukovou scénu než LCD-1. Nástroje, které se na LCD-1 slévaly, mají na Sundara více vzduchu. Nejširší scénu mají však sluchátka Deva, což prezentovala v každé skladbě a každém žánru. Tento rozdíl je velký ve srovnání s LCD-1, a méně výrazný v porovnání se Sundara. LCD-1 znějí jako když posloucháte dobré reprobedny v ložnici, Sundara jako když je posloucháte v obýváku, a Deva jako když posloucháte kvalitní, na podlaze usazené bedny, které jsou na jednom konci vašeho domu, a vy na druhém s tím, že zdi byly odstraněny.

Pro zjištění detailů recenzent poslouchá mikrodetaily a jemné nuance ve skladbách. Často používá skladbu “New Light” autora Kazukii. V této skladbě se snaží spočítat, kolik slyšel kroků v prvních 60 vteřinách skladby. Rekord drží sluchátka Focal Clear s 16 kroky v prvních 45 vteřinách skladby. Když poslouchal různé skladby, tak bylo zjevné, že Deva zobrazuje více detailů než LCD-1 a Sundara. LCD-1 detaily válcuje díky husté a teplé prezentaci. Sundara podává podobný počet detailů jako Deva, ale protože Deva mají zřetelně širší scénu, jsou u Deva detaily více patrné. Skřípání stoličky klavíristy ve Flight From The City je u LCD-1 jiné, než u zbývajících sluchátek Hifiman. LCD-1 podává tento zvuk tlumeně, Sundara vám umožňuje slyšet skřípání, ale Deva vám umožňují slyšet ještě skřípot následný. To ale neznamená, že Deva jsou bůhvíjak dobrá v detailech - nejsou. Ve skutečnosti, jejich prezentace detailů není nic fenomenálního. Průzračnost je ovšem nadprůměrná. A průzračnost se širokou scénou vytváří zdání detailů. U skladby New Light slyšel autor tento počet kroků: u LCD-1 šest kroků, u Sundara jedenáct kroků, a u Deva okolo deseti kroků.

Pokud nějakou dobu sledujete kanál autora, víte, že není příznivcem Bluetooth. Tato technologie je užitečná a pohodlná, avšak její marketing je často zavádějící. Přes BT jednoduše nemůžete mít to rozlišení a věrnost jako v případě připojení pomocí kabelu. Navíc, výrazným přispívatelem k nevýraznosti BT sluchátek je nedostatek správného zesílení. Dokonce i při použití kodeku LDAC, pokud mají vaše BT sluchátka slabý zesilovač, měniče nebudou předvádět to nejlepší, co dovedou, což povede k méně než optimální zvukové kvalitě, a to přes nejlepší BT kodek, který máte. A zde Blue Mini září. Pohání sluchátka Deva dost dobře. Není to stejné jako správné zesílení pomocí DAP nebo stolního zesilovače jako Liquid Spark, ale je to blízko, a je to zcela určitě lepší, než jakákoli jiná BT sluchátka, která autor doposud slyšel. Blue Mini dokáže rozehrát Deva sluchátka hodně nahlas, daleko za bezpečnou úroveň, a ještě bude mít rezervu. Autor poslouchal Deva s Blue Mini několik hodin, a příležitostně ho měnil za připojení kabelem. Největší rozdíl je v basech. Přes kabel jsou basy pevnější a mírně rychlejší, zvuková scéna byla také o trochu širší přes kabel než BT. Průzračnost byla zhruba stejná přes oba typy připojení. Totéž platí všeobecně pro tonalitu. Blue Mini například nezpůsobil, že by Deva hrála studeněji nebo tepleji. Byly zde určité odchylky v dozvuku a detailech, ale nic, kvůli čemu byste chtěli Blue Mini vyhodit do odpadu. Kontrast: pokud by šlo nějak odstranit BT modul ze sluchátek AKG K361-BT, autor by to udělal. Mají nejhorší BT zesilovač, co autor kdy slyšel. U nich je připojení kabelem obrovské vylepšení oproti BT. To samé nelze říct o Deva. Blue Mini nemá zkreslení, ani žádný šum. Autor zkoušel kodeky SBC, aptX HD, AAC a LDAC, a všechny fungovaly bezchybně. Krom toho, Blue Mini toho umí více, než jen jeden kousek. Můžete ho používat přes USB-C kabel v případě, že byste nedokázali zrovna najít kabel 3,5 mm. Jsou jen dvě negativa, které autor vytkne kombu Deva + Blue Mini. Zaprvé, z nějakého důvodu je nestabilní spojení s HiBy R3 Pro a s aplikací HiBy na LG V30. Zadruhé, Blue Mini je navržen specificky pro Hifiman Deva, a bez zásadní modifikace ho nelze použít s žádnými jinými sluchátky.

300 dolarů za Hifiman Deva s Blue Mini je spousta peněz. Ale je to méně, než za některá jiná BT sluchátka, a také stále levnější než mnohá audiofilská sluchátka bez BT. Provedení sluchátek je slušné, není nic zásadního, na co by si bylo možno stěžovat. Každý Hifiman produkt, který autor kdy používal, má své zvláštnosti, a Deva není výjimkou. Nemusí se vám líbit vzhled, vyčnívající BT modul nevypadá elegantně, a celková velikost sluchátek může být nešikovná. Avšak, sluchátka Deva jsou lehká, velmi snadno použitelná po dlouhé časové úseky, a jejich buzení je snadné. Pro tato sluchátka nepotřebujete mít dedikovaný DAP. Excelentní Blue Mini modul způsobuje, že připojení přes kabel je spíše silné doporučení, než požadavek. Na těchto sluchátkách je spousta umělé hmoty. Základna mušlí je z umělé hmoty, náušníky působí dojmem houby, není to paměťová pěna. Pokud byste upustili sluchátka na beton, budete sbírat hromádku střepů. Ale buďme upřímní - LCD-1 za 400 dolarů nejsou také jako tank, což platí i pro AKG K361 a K371. Sluchátka ze řady Sony WH-1000X působí na to, že jsou z plastické hmoty, solidním dojmem, ale autor by je také nenazval robustními. Dle jeho názoru je konstrukce Deva sluchátek zcela srovnatelná s většinou BT sluchátek, a některými audiofilskými. Pokud jste typ, který nezachází se svým vybavením v rukavičkách, měli byste se poohlédnout někde jinde. A pak je tu zvuk. Deva je víceméně vybalancovaná - to ale neznamená neutrální. Pokud jste někdy slyšeli Sundara, pak Deva není příliš odlišná v celkovém zvukovém projevu. Ale zvuková scéna je to, v čem tato sluchátka excelují. Bez zaváhání deklasují LCD-1, a mírně též předstihují Sundara. Průzračnost těchto sluchátek je také impresivní, zejména pokud si uvědomíme jejich cenu. Takže výsledek: zcela určitě můžete žít s Blue Mini. Autor se domnívá, že 80 dolarů navíc za modul je v pořádku vzhledem k tomu, co modul nabízí. Ale není nezbytný. Pokud již vlastníte BT Amp/DAC jako Shanling UP4 nebo EarStudio ES100 , pak opravdu nepotřebujete utrácet 80 dolarů za Blue Mini. Problémem je, že pokud si nekoupíte modul se sluchátky, nemuseli byste mít možnost si ho pořídit separátně. On-line hledání a stránky Hifiman nenabízejí možnost si koupit samostatný Blue Mini. Deva sama o sobě stojí okolo 220 dolarů, a tato cena je zcela v pořádku, ve skutečnosti je docela dobrá. Dle autora jde o férovou cenu, dostanete za ni komfortní sluchátka s bezchybnou kvalitou zvuku, nadprůměrnou scénou, a průzračným zvukem. Zvukový projev se vám může, nebo nemusí líbit. Pokud nemáte rádi Sundara, váš názor se pravděpodobně u Deva nezmění. Jsou Deva náhradou Sundara? Ne, autor si to nemyslí. Sundara má mnohem lepší provedení. Zvukový projev Sundara je velmi blízký projevu Deva, až na zvukovou scénu a průzračnost. A pro Sundara si nemusíte objednávat speciální kabely. Ale stojí vám to za 100 dolarů navíc? To je ta otázka. Pokud jste zvědaví na planárně magnetické měniče a chtěli byste si planární sluchátka vyzkoušet, Deva je vhodné místo, kde začít. Pro většinu nebude problém dovolit si je koupit.
introvert
Junior

Odeslat příspěvekod martas38 15. 8. 2020 18:32

Google překládal?
iMAC -> Audirvana -> Chord Mojo -> Campfire Solaris 2020
iBasso DX160 -> Audiosense T800
LG OLED65B9 -> Pioneer SX-S30DAB -> Polk S55E
martas38
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod introvert 15. 8. 2020 20:19

Ne :-)
introvert
Junior

Předchozí stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků