TL;DR: HD 800 boli neskutočne lacné. Keby som vedel, že toto raz poviem, keď som ich kupoval ... Zatiaľ som nenašiel nič čo ich jednoznačne prekoná, ani za 5-násobnú cenu.
Zdroje:
- Chord Hugo TT2
- Hugo M Scaler (ktorý priniesol zlepšenie presne o toľkoto)
- Paltauf KHV ESD V3
- T+A HA 200
- Burson Audio Conductor 3X Performance
Metóda: Sútrediť sa na chyby a nedostatky a nevyhovujúce rýchlo vyradiť. Na to sú IMO dobré (resp. náročné na reprodukciu) hlavne nahrávky akustických nástrojov, orchestrov, etc.
Sluchátka:
- HD 800 S: počul som ich už keď som kupoval HD 800, stále rovnaký názor. Žiadne zlepšnie, tradeoff subjektívnej počúvatelnosti za skreslenie basov. OK, chápem že 95% ľudí toto preferuje, ale môj problém s nimi je, že Sennheiser núti zákazníkov platiť +300€ za XLR kábel.
- Focal Utopia:
Tuším outsourcovali vývoj do Beats. Nechutne nerealistické basy s dokonale neexistujúcou pozíciou a dynamikou, sú proste všade už pri jemnom náznaku v nahrávke. Cena je veľmi, ehm, optimistická. - Dan Clark Audio ETHER 2:
Najlepšia konštrukcia zo všetkých, pružné kde treba, pevné kde treba, maximálne pohodlné. Zvukovo ale tragická transparentnosť, najhoršia zo všetkých, ako keby hudba hrala za záclonou, a na to sa ľahko sústredí, strháva to pozornosť. Mali by stáť tak ⅓ súčasnej ceny. - Meze Empyrean:
Zásadný problém - horšia transparentnosť. Presne ako ETHER 2, len omnoho menej závažne. Je to malý rozdiel, ale sú jednoznačne menej transparentné než HD 800. Detailnosť rovnaká. Tonalita je teplejšia, ale len mierne, sú neutrálnejšie než som čakal. Akustické nástroje sú rovnako realistické. Basy sú o trochu prítomnejšie, idú hlbšie, impakt je výrazne lepší. Druhý problém je pomalosť. Není to ani z polovice na úrovni napr. LCD-2, ale oproti ostatným rozhodne idú tým smerom a sú jediné u ktorých som si to všimol. Adekváktna cena by bola tak 2000€. - Hifiman Arya:
OK, sorry, toto není flagship . Detailnosť a transparentnosť len o veľmi málo pod HD 800. Basy výrazne hlbšie, a lepší impakt. Stredy sú trochu málo hutné. Hlavne akustické nástroje majú detaily, texturu, ale ten objem a dojem fyzickej prítomnosti zaostáva. A to niekedu navodzuje falošný dojem V-tonality. Výšky sú neutrálnejšie a príjemnejšie než HD 800, ale drsnejšie, akoby umelo doostrené, opak elektrostatických. To tiež kazí realistickosť akustických nástrojov. Sountage a imaging asi tak 85% HD 800. Cena je skvelá, momentálne ich vidím na hifigo.com za 1400 USD vrátane DPH a cla. - T+A Solitaire P:
O malý kúsok detailnejšie a transparentnejšie než HD 800. Basy po všetkých stránkach lepšie, siahajú hlbšie, brutálny impakt, malinko lepšie texturované. Stredy majú teplý akoby elektrónkový nádych, rozhodne nie neutrálne. Výšky opačný posun než Arya, až elektrostaticky uhladené. Sountage a imaging asi tak 80% HD 800. Úchvatné, objektívne budú pre mnohých dokonalé, subjektívne je to downgrade v neutralite. Cena OK, asi jediný konkurent môže byť LCD-4. - STAX SR-L700MK2:
Posun presne k charakteristikám SR-009S a pomerne k cene. - STAX SR-009S:
Začnem problémami:
- Neodpojitelný kábel, ktorý stojí ~600€ ako samotný diel.
- Dynamika impaktu basov. Totiž, tam kde má byť dynamicky maximálny impakt, tam skutočne je. Ale tam kde má byť len náznak, napr. tichá pasáž kontrabasu a tuby v orchestri, tam není nič. A toto dokážu lepšie asi všetky magnetostatické, ale aj HD 800. A pri tej cene proste nesmie byť jednoznačný downgrade v žiadnom aspekte.
A v čom sú famózne:
- Úchvatne hladké, jemné a rýchle výšky. Proste bezkonkurenčné napr. pre husle.
- Úplne iný soundstage než HD 800. Zozačiatku veľmi divné, dokonca sa mi zdali horšie než L700MK2, akoby horšia separácia nástrojov. Trvalo mi pár minút prispôsobiť sa, 'naučiť sa ich počúcať', a uvedomiť si čo sa deje - soundstage v HD 800 je falošný. HD 800 vykreslia bezkonkurenčne obrovský soundstage, ale ten je ako konečný ohraničený dóm. A robia to s každou nahrávkou, ako umelá transformácia. A zdroje zvukov sú premietnuté do veľmi presných bodov niekde medzi tú maximálnu vzdialenosť a minimálny odstup. A zvuky prichádzajú priamo, zďaleka, ale nijak neovplyvnené. Veľmi veľmi málo nahrávok skutočne ukáže samotnú miestnosť kde boli nahraté. Ale rovnako to robia vlastne aj všetky ostatné sluchátka, vraj s výnimkou Abyss Diana Phi a 1266 Phi TC. Len som potreboval mať SR-009S aby som si to uvedomil.
Pri SR-009S není žiadny minimálny odstup, ani maximálna vzdialenosť, ani konečný soundstage, ani fixné bodové zdroje zvuku. Keď som toto prestal hľadať a snažiť sa na to sústrediť, to uvedomenie bolo dychberúce. Asi ako keď sa oči chvíľu nedokážu zaostriť, a potom zrazu áno. Ten soundstage začína v strede hlavy a rozprestiera sa až donekonečna. Resp. v závislosti na tom kde nahrávka vznikla. Skutočne originálny soundstage, akurát zmenšný. Nástroje sú tam kde majú byť, majú realistické rozmery, zvuky obsahujú (vďala detailnosti) nano-ozveny a skreslenie spôsobené miestnosťou, separujú a zlievajú sa úplne realisticky.
Toto je podporované aj dokonalou transparentnosťou. Ako sedieť tam s prázdnymi náušníkmi. Aj keď sa snažíte sústrediť a nájsť sluchátka, bez šance.
Wow-faktor z veľkosti ako s HD 800 sa nedostaví pri každej nahrávke, ale pri tých výnimočne dobrých to je neporovnatelne lepšie. Pri tých premerných môže byť ľahko preferovateľný výsledok HD 800.
- Výrazne detailnejšie. Vyjadriť to číselne, možno +10%. Ale stále najlepšie čo so počul. V niektorej nahrávke orchestra boli samotná flauta a hoboj a zneli fakt pokazene. Myslel som si že sú poškodené sluchátka, až po chvíli som si uvedomil že sú proste výrazne detailnejšie a realistickejšie. Oproti tomu na HD 800 zneli až syntetizovane jednoducho.
- Neprekvapivo, zlé nahrávky ukážu ešte výraznejšie než HD 800, až neznesitelne.
Vyradené pre komfort: Abyss Diana (úzky most), Focal Utopia (o 5mm malé náušníky), Final D8000 (malé náušníky, 54mm vnútorný priemer), MYSPHERE 3 (kus kovu sa dotýka hlavy nad ušami)
Zvyšní kandidáti: Abyss 1266 TC, Hifiman HE1000se
Zo zvedavosti: Raal SR1a, Warwick Sonoma