V roku 1980 německé firma Beyerdynamic uvedla na trh sluchátka DT880, hned ve verzích DT880, DT880S (Studio) a později (asi 1984) DT880M (Monitor). Všechny verze byly 600ohmové, lišily se lehce designem (dokonce přišla změna loga), ale hlavně equalizací na akustické straně a to zepředu, ale i zezadu měniče. Proto jsou označována jako polootevřená sluchátka. DT880M byly stejně jako třeba AKG K240DF laděné podle IRT diffuse-field equalizace. Přidávám odkaz na zajímavou teorii:
https://www.lesonbinaural.fr/EDIT/DOCS/ ... %20100.PDF Pravděpodobně se vývojové verze sluchátek v letech 1980-1984 lišily zvukem, standardní 880tky měly nejméně 2 verze. Sluchátka se vyráběla i jako OEM verze pro jiné výrobce, např. Revox. První facelift 880tek proběhl v roku 1990, kdy se změnil zvuk, hlavový most, náušníky a přidala se 250 ohmová verze. Později vznikla verze Pro. Poslední větší upgrade vznikl v roku 2005, kdy se začaly vyrábět verze 880tek v podstatě tak jak je známe dnes, s vypouklými mušlemi, tři impedance 32, 250 a 600ohmů a znovu o něco později verze Pro. Tolik něco málo k historii.
DT880 Monitor jsou 35 let stará sluchátka. Jsou velmi lehká, jen 210g. Ovšem použitý kroucený kabel s obyčejným 6,5mm jackem je naopak poměrně těžký, aspoň nezavazí. Sluchátka jsou velmi pohodlná, přítlak je mírný, pro mne optimální, koženka na hlavovém mostu příjemná stejně jako použité náušníky. Označení levé a pravé mušle je pomocí nápisů, dále žlutým a červeným puntíkem. Mám po těch letech štěstí, moje Monitory jsou pořád ve výborném stavu. Prostě držák pro použití ve studiu.
Zvukově potvrzují sluchátka svoji příslušnost k profi technice. Jejich sound neexistuje, hrají, co je v nahrávce bez příkras a efektů. Tonálně jsou příkladně vyvážená, snad jen nejvyšší výšky by někomu mohly chybět podobně jako u zmíněných AKG DF. Bas je suchý, rychlý, ale hluboký, středy neuvěřitelně prokreslené, barevné a pestré. Výšky neotravují, ale jsou znělé, neodtržené od zbytku spektra, jemné. Zvuk je v pravém slova smyslu normální. Rozlišení nahrávek podle zvuku je výjimečné. Současná verze 880tek, 250ohmů, hraje úplně jinak, bohužel hůře, více tlačí vysoké tóny, což mi u některých nahrávek vadí. Taky frekvenční spektrum vyladěné do Včka, kdy chybí znělost středů je časem otravná. Monitory mají lepší prostor nahrávek než AKG 240DF, zřejmě kvůli většímu prostoru pro ucho. Prostor nahrávek je trochu větší, proti skutečnosti a dobrým planárům jen mírně komprimovaný. Prostorové informace nahrávek jsou stabilní. Je možné, že použití lampového zesilovače by reprodukovaný prostor nafouklo, ale na úkor stability.
Pokud budete mít možnost si tato sluchátka poslechnout, doporučuji vám to. Pochopíte, že teorie nastíněná v 80tých a 90tých letech minulého století platí a její praktické využití má smysl. Módní ladění zvuku sluchátek má určitě něco do sebe. Ovšem v absolutním měřítku se pak jeví i úspěšná sluchátka např. AKG K701, Grado SR325, Sennheiser HD 600 zvukově hůře, bestseller Sony WH-1000xm3 dokonce jako naprostý šrot!