od Hiffista 16. 6. 2021 10:21
Jak už správně zaznělo, špatné nahrávce žádný ekvalizér nepomůže. To je míchání jablek s hruškama. A špatně hrající sestavě také ne. Ať už je tím důvodem sestava jako taková nebo nevhodná akustika místnosti.
A proč ekvalizér nemůže být lékem na špatnou nahrávku? To je nejdřív třeba pochopit, co to znamená, špatná nahrávka:
- malý dynamický rozsah celé nahrávky nebo některých nástrojů (typicky bicích)
- malé rozlišení
- frekvenční nevyváženost některých nástrojů nebo celku (typicky přehnané sykavky nebo příliš utlumené činely)
- špatná prostorovost, placatost zvuku
- celkové ladění zvuku nahrávky do moc ostra nebo naopak rozplizla
- špatná technický kvalita hudebního souboru jako takového = nízký datový tok
S tím vším je bohužel možné se dnes často potkat. Většinou nahrávky trpí více popsanými neduhy zároveň. A co s nimi může nadělat ekvalizér? No když si ty body vezmeme jeden po druhém, tak krom třetího bodu nenadělá vůbec nic.
A i s tím třetím bodem si neporadí nijak valně resp. stav "po" je z podstaty věci vždy horší než stav "před". Je nutné si uvědomit, že ve výsledné nahrávce jsou všechny nástroje v jedné stopě bez možnosti ekvalizérem ovlivnit třeba jen hlas. Tzn. spolu s případně příliš výraznými sykavkami takový zásah stáhne i vyšší frekvence klavíru, houslí, bicích, kytar atd.
Na basech zase často potřeba ekvalizace supluje buď nevyvážené podání basů bednama nebo dlouhou dobu dozvuku a módy místnosti, se kterými ale také nic nenadělá.
Všimněte si, že dobře hrající sestavy žádný ekvalizér nepotřebují (pozor, neplést s DRC, což je docela jiná disciplína).
A samozřejmě je taky třeba podotknout, že vše výše uvedené vychází zpředpokladu, že se bavíme o hifi a ne o bumcink hračkách, kde platí, že čím víc to duní a ječí, tím líp.