U digitálního přenosu je zásadní, že se bavíme o audiu - a ne (jak například píše viking81) o datovém přenosu. U datových přenosů slouží digitál k popisu informace a přenos probíhá obousměrně. Jakákoliv současná digitální cesta trpí výpadky/rušením a informace odeslaná se nerovná informace přijatá. Aby nedocházelo k chybám, probíhá neustálé zpětné ověřování a jednotlivé balíky informací sebou nesou kontrolní kódy, dle který je možno i poškozené informace částečně obnovit a pokud obnovit nelze, pošle se znovu a znovu a znovu... Díky kontrole je digitální přenos spolehlivý, ne proto, že by byl digitální.
V případě přenosu audia tato kontrola neprobíhá a přenos je pouze jednosměrný. Zařízení A ví, co poslalo, ale už netuší, co obdrželo zařízení B. Dokonce to je tak daleko, že v případě převodu signálu z elektrického na optický a zase zpět (například TV > kabel > zesilovač) dochází na straně zesilovače k rekonstrukci signálu, který v sobě nenese žádnou kontrolní informaci a dokonce ani čas.
Rozdíl mezi datovým a audio přenosem spočívá v přístupu k přípustnému míře chybovosti a času. Zatímco u datového přenosu je prioritou 100% přenos správné informace u audia je prioritou čas. Pokud bych přenášel program (data) a kousek informace by byl špatný, poškodí se celý program a nebude fungovat. Proto je jedno, jak dlouho bude přenos trvat, musí být hlavně správný.
Analogicky k poškrábanému CD a poškrábané LP desce u audia jedna drobná chyba nemá vliv na celek. Ovšem kdyby se audio měnilo náhodně bez ohledu na čas (vlivem opakovaných pokusů opravit chybu), to už by na celek dopad mělo - ať už v podobě rozchodu s videosignálem, nebo prostě jen v rytmu hudby.
Pamětník si vzpomene na přehrávání kazet ve Walkmanu, kdy se projevila chyba spojená s časem vinou natažení pásku, nebo nízké úrovně baterie. Z datového hlediska se přehrálo vše správně v celém rozsahu, ale z audio hlediska byl celek mizerný.
Digitální převodníky jsou tedy při převodu více či méně úspěšné a dokážou aplikovat vlastní kontroly, které vycházejí z povahy přenášené informace. Podobně jako k redukci šumu u fotografie lze přistoupit například k redukci časového posunu (jitter), který vzniká u optického kabelu (stárnutím, mírou ohybu, teplem). Výsledek je pak lepší, než s chybou, ale není to originál.
Každopádně chybovost u přeneseného audia je s ohledem na rychlost a počet přenesených informací relativně nízká. Respektive nesnadno odposlechnutelná.
Jinak, bylo tu zmíněné rozhraní HDMI. Daný kabel, pokud to není něco za 100 Kč, je nejlépe stíněný vodič pro digitální audio, nic moc lepšího mezi kabely už není. Vliv má samozřejmě i délka kabelu. Pokud bych chtěl elektrické rušení úplně eliminovat, sáhnu po optice, ale tam jsou zase jiné problémy viz jitter.
Pokud bych měl jednoduše popsat digitální přenos, pak analogový přenos je, že vezmu jednu cihlu a donesu ji tátovi. Digitální přenos, že zavolám a cihlu mu popíšu. Tím telefonátem jsem jednoznačně obešel veškerá rizika spojená s převozem cihly - nepoškodí se cestou a neztratí se. Vytvořil jsem však nutnost koncového převodníku - přišla jen informace a někdo tu cihlu musí vyrobit. Bez zpětné datové kontroly asi tušíte, jak výroba dopadne.
EDIT: a než jsem to dopsal, martas38 to shrnul