Na to stačí všeobecné znalosti na úrovni středoškolské fyziky. Klíčovou otázkou je, proč tenhle šamanismus se nepoužívá v profesionální praxi. Odpověď je prostá. Prodejem těhle naleštěných prdů se vydělává na hejlech. Protože v profesionální zvukařině se tyhle nesmysly nepoužívají. Ani v jiných oborech, fotografii, IT.
"Tento kabel zvýší rozlišení a barevnou hloubku Vašeho monitoru, a Vašim fotografiím dodá autentický lesk."
S takovou reklamou se nesetkáte. Natož v IT, jen si to představte... Špičatější jedničky, kulatější nuly... V žádné jiné oblasti než obasti audiokonzumní. Kde funguje "psychoakustika".
Jediné co můžu kategoricky říci, je, že ta nejlevnější "tkanička" je pro připojení nejen gramofonu velmi nouzové řešení.
Tím neříkám, že bordel v síti není problém. Řešil jsem brum (má jinou příčinu) gramofonu slyšitelný z beden i při knoflíku hlasitosti ani ne v polovině. To je častá potíž, probíraná na audiofórech i "highend" fórech. I s rezignujícím kosnstatováním, že nějaký brum vždycky zbude, a že je normální. Především u MC vložek s nižším napětím. Naproti tomu je honba za tím co není slyšet.
Odstranil předěláním jeho vnitřního rozvodu pohonu a audiovýstupu, výměnou dodané tkaničky za kvalitní kabel z profi metráže. Sakumprásk i s konektory, nepočítám vlastní práci, za necelé čtyři stovky. Správné propojení zemí přístrojů. Naposled i síťovým filtrem. Jeho materiál mě přišel asi na sedm stovek. Korun. Princip stejný jako i u těch za dvacet tisíc. Korun. No jasně, není vestavěný ve škatuli z broušeného gravírovaného hliníku, vykládané vzácným dřevem s modrou ledkou či dokonce displejem ukazujícím kolik voltů je právě v síti. Stačila konstrukční krabice z šedivého plastu. Ostatně je schovaná pod skříní. Nebudu psát kecy jak se zvuk úžasně vylepšil. Zprůzračnělé a přitom zklidněné výšky, transparentní vokály, zpevněné basy, vzdušnější podání prostoru... Kecy, kterými hýří kdejaká recenze. Jediné co je poznat, že propojením zemí gramofonu a zesilovače se zemí filtru (stejně tak to fungovalo při propojení na zemnící kolík v zásuvce, ale když už jsem se s tím bastlil, tak poč ne filtr, když už tak už) došlo ke znatelnému potlačení zbývajícího slabého brumu rozeznatelného v šumu phonovstupu jen na sluchátka a při knoflíku hlasitosti na doraz. Phono odstup zesilovače NAD 304 má 78 dB. S ohledem na parametry záznamu LP to bohatě stačí. Ostatně mám jen "lidovou" vložku Ortofon OM 10.... Na linkovém vstupu je zesilovač úplně "tichý".
Je humorné, že jsou i "pračky" proudu založené na filtraci, usměrnění, znovu filtraci, vyrobení nových pečlivě sínusových 50 Hz, aby to skončilo...v trafech jednotlivých přístrojů, znovu usměrněno, stabilizováno, filtrováno....
Kdybych potřeboval zvýšit odstup rušivých napětí v signálové cestě gramofonu, případně odstranit veškeré možné potíže souvisejícím s napájením ze sítě, použil bych napájení z akumulátorů. Vyšlo by daleko levněji a ve výsledku lépe, než "zázračné" kabely za desítky či stovky tisíc, ze stříbra, uhlíku, máčené v tekutém dusíku, zahořované patentovanou unikátní technologií snad i stabilizované, konzervované, prifarbené, datum spotreby vytlačené (Srdečný pozdrav ze Zeměkoule). Jenže to by znamenalo upravit komponenty pro napájení přímo stejnosměrným proudem. Což se nevidí, snad s výjimkami, u "snobendu". Třebaže nakonec u celé sestavy by to bylo řešení levnější než zdroj v každém zvlášť. Navíc síťový. Mohl bych, jenže nepotřebuju a jsem líný.
Jen pro gramofon by se vyplatilo napájení externího korekčního předzesilovače z akumulátoru. To se i dělá. Včetně pohonu gramofonu. Předzesilovač může být vestavěný přímo pod základnou raménka. V případě dobré konstrukce může mít odstup od šumu až 90 dB (pro vložku MM). Pak by gramofon fungoval jako každý jiný zdroj zvuku připojený přes linkový vstup. Bez rušivých projevů. Jestli by něco mělo význam, právě tohle.
A samozřejmě, že lecos z toho by bylo možno si odpustit, kdyby tak jako v profi zvukařině bylo propojení symetrické, "canon na canon". Nesymetrické propojení RCA konektorem, původně určeným pro nízkovoltové napájení, ne pro audiosignál, je příčinou spousty potíží, které jsou příležitostí k výdělku na hejlech.
Vidět ultraturbohighsnobend třpytící se drahými kovy a vzácnými dřevy, ....s připojením cinchi, je fakt nářez podle všech pravidel.
Jenže tohle jsou postupy vyžadující znalosti, šikovnost, dovednosti. A vzát šroubovák, a...porušení záruky, a všemožná nebezpečí. To dává příležitost pro prodejce snadno připojitelných naleštěných prdů a keců. Napájecí kabel z uhlíku máčený v tekutém dusíku.... No nekupte to. Třeba k tomu jako bonus dostanete zázračný spořič pro automobil snižující spotřebu až o polovinu a současně zvyšující výkon až na trojnásobek. Vynález šikovného automechanika. Internet je toho plný. Prosím, všimněte si slovíčka "až". Ďábel je skryt v detailu.
Jenže proč ne, vždyť "Kdyby nebylo hloupých, chytří by se tak snadno neuživili." I popíráním fyzikálních zákonů se lze živit. Elvis žije, Apollo 11 nepřistálo na Měsíci, Země je placatá, cédéčka uložená v mrazáku, omalovaná zeleným fixem a odmagnetovaná, znějí božsky.... Tak proč by metr kabelu ze zázračného materiálu extraturbostruktury krystalů tažených za měsíčního svitu....
Kdybyste někdo měl zájem, založil bych novou značku kabeláže "Knoblauchwire" současně chránící proti upírům