praskání vinylů - poradíte mi???

Kabely, převodníky, tunery, mikrofony, gramofony

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Jitka Kytka 3. 3. 2008 14:59

Čau,
byla bych vám vděčna za užitečnou radu ohledně gramofonů na poslech hudby, ne DJ-ing.
Mám slušnou hudební aparaturu (mosfetový zesilovač, 120W reproduktory) a miluju kvalitní poslech hudby. Protože jsem stála o supr dynamický zvuk, pořídila jsem si (mimo CD přehrávače) nejdřív starší Technics-SL gramofon, pak nový gramofon Omnitronic 2250. Zvuk je sice doopravdy dynamičtější, ale ve většině desek mi praská (o starých nemluvě, praská mi i ve fungl nových vinylech!), což mě příšerně deptá.
Nějak nemůžu uvěřit tomu, že všichni ti recenzenti vychvalují kvality desek a poslech na gramofonu i s tím faktem, že slyší v tichých pasážích praskání, které tam nepatří.
Kde je chyba? Musím se smířit s tím, že gramofonová jehla je tak citlivá, že při sběru nečistot z vinylu vytváří praskání nebo se gramofony zbavují této vady až v o několik tříd lepších kategorií. Jaký gramofon bych si musela pořídit, abych dostala z desek doopravdy kvalitní zvuk???

Díky za odpovědi!
Jitka Kytka
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod eraser_svk 3. 3. 2008 16:51

cely problem je imho v tom, ze zastancom gramofonoveho posluchu sa to praskanie dokonca paci. ak chces kvalitu, tak poriadny digital :wink: (podla mojho nazoru, ktory je okrem ineho podporeny aj faktom, ze vacsina platni sa orezava na nejakych 25 - 16 kHz)
eraser_svk
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 3. 3. 2008 17:29

Praskání ve zvuku reprodukovaném gramofony je opravdu způsobováno extrémní citlivostí přenosek na nepatrná zrnka prachu zachycená v drážkách - uvědom si, že výchylky hrotu při vysokých tónech jsou srovnatelně velké. Jediným řešením je dodržování co nejúzkostlivější čistoty a ochrana desek před prachem. Jinak zvuk desek není o gramofonu - TESLA, pokud je v dobrém technickém stavu a dobře seřízená, hraje líp, než nějaký ŤingŤongský šmejd. Gramofony, vyráběné v Litovli ať už pod domácí značkou, nebo jako ProJect nebo třeba LENCO, jsou světově hodnocené jako extratřída - to jen doma se o nich mluví jako o šmejdech. Je to způsobeno nevhodnou servisní politikou a vůbec absencí servisu těchto strojů - skoro nikdo už je neumí nastavit tak, aby chodily jako nové.
Co do kvality zvuku nejvíce záleží na desce, přítlaku hrotu a poddajnosti systému chvějka - vložka - ramínko, pak na samotné vložce, pak i na předzesilovači a jeho vlastnostech - není předzes jako předzes. Něvěřila bys, co se zvukem udělá použití kvalitního předzesilovače s dobrou dynamikou a solidním odstupem signál/šum. Nenapsala jsi, jaký předzesilovač používáš - proto nebudu hanět něco, o čem nic bližšího nevím. Ale pokud budeš mít zájem, můžu poradit pár fíglů, poslat nějaké podklady nebo poskytnout kontakty na ještě zkušenější lidi. Bývám na ICQ - můžeš to zkusit.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod patmann 3. 3. 2008 23:04

A už jsi slyšela o mytí LP? Zkus se podívat na konec tohoto článku:

http://www.elektroworld.info/modules.ph ... =0&thold=0
patmann
Junior

Odeslat příspěvekod UniFly 4. 3. 2008 10:34

doporuřuji navštívit
http://www.f-sport.cz/hifi
je tam dost velká komunita vinylářů a spousta z nich ví, co se s deskama/gramofonama dá dělat
Nevadí, když se míchají jablka s hruškami. Je ale potřeba umět rozpoznat Jablka od jablek a Hrušky od hrušek.
UniFly
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Jitka Kytka 2. 4. 2008 10:49

Cau,

moc díky za článek, našla jsem v něm spoustu užitečných informací. O poslechu desek "za mokra" jsem neslyšela, hned to jdu vyzkoušet. Vím, že někde v Praze je firma, která ti za 50,- umyje jednu desku, prostě takový "myčka na vinily". Byla by to fantazie, zbavit se nebo trochu omezit to hrozný praskání. Malinko jsem si už sice zvykla, ale při poslechu klidných pasáží Bjork nebo Neurorsis me to ukrutne deptá...
Díky! Jitka
Jitka Kytka
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Jitka Kytka 2. 4. 2008 10:56

Supr,
paráda, v týhle bandě vinylovejch fandů určitě najdu rádce...

Jseš zlato, díky za rady! Hezkej den! Jitka
Jitka Kytka
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Jitka Kytka 2. 4. 2008 11:06

Díky za odpověď. Začínám se s praskáním lehce smiřovat. Dostala jsem zajímavej odkaz na hraní desek "za mokra", tak to určitě zkusím - stojí to za to.
Předzesilovač nemám, používám mosfetový zesilovač Pioneer A 109: http://www.exa.cz/zesilovac-pioneer-a109-p-3368.html, se kterým jsem mooc spokojená, mám zvuk jak křen:-). S tím nemám problém, dynamika je supr, jediným problémem je skutečně jen to praskání.

Mohl bys mě zasvětit do závislosti kvality zvuku na "přítlaku hrotu a poddajnosti systému chvějka - vložka - ramínko a na samotné vložce"???

Dík moc! Musím si nainstalovat ICQ a pak až budeš mít čas, tak to proberem...

Hezkej den! Jitka
Jitka Kytka
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod EKKAR 2. 4. 2008 21:06

Kvalita zvuku je odvislá od souhrnu vlastností a požadavků, které si někdy protiřečí. Nejdřív je deska - ta by měla být co nejrovnější a nejčistší, drážka by měla být co nejlepším obrazem původního zvuku. Rovinnost desky se zajišťuje u špičkových zařízení i centrálním šroubem, kterým se deska přitlačí k talíři.
Dalším požadavkem na techniku je schopnost hrotu kopírovat drážku - souhrnu těchto vlastností se říká PODDAJNOST. Je do ní zahrnuté vyvážení ramínka tak, aby na hrot připadal jen minimální tlak, měřený u přenosek s krystalovým měničem (výchylkové přenosky) v desítkách milinewtonů (jednotky gramů podle starších zvyklostí) a v řádu 10-15milinewtonů (1-1,5g) u přenosek magnetodynamických = rychlostních. Další odborné definice na požádání po icq... :-D :-D Zároveň se musí rameno pohybovat do stran s minimálním odporem - proto se ramínko ukládá do hrotových ložisek, u špičkových strojů se safírovými kameny jako v hodinkách. Proti relativně těžkému ramínku a přenosce, které se dělají jako mechanická soustava s rezonanční frekvencí hodně hluboko pod prahem slyšitelných frekvencí, se podle drážky vychyluje hrot, spojený s chvějkou a jejím prostřednictvím se samotným systémem měniče. Snadnost pohybu chvějky nahoru - dolů a vlevo - vpravo vzhledem k samotné přenosce se nazývá PODDAJNOST PŘENOSKY. Čím je přenoska poddajnější, tím lépe hrot kopíruje průběh drážky. Právě poddajnost má souvislost s přítlakem na hrot - malá poddajnost (= "tvrdší" systém) vyžaduje vyšší přítlak, aby hrot nevyskakoval z drážky. Zároveň vyšší přítlak na hrot znamená i vyšší obrušování hrotu zrnky prachu v drážce (hrot "se ohrává") z původního zakulaceného tvaru do tvaru ostrohranného - a ten zase obráceně víc a víc poškozuje drážku, respektive její boky, nesoucí stereofonní informaci. Proto je udáváno, že krystalové = výchylkové přenosky s vyšší přítlačnou silou na hrot mají poměrně krátkou životnost počítanou v desítkách hodin reprodukce. Jsou levnější, na hroty se používá lacinější materiál - safír - a proto se používaly a používají u "spotřebních" gramofonů. Jejich signál stačí k vybuzení zesilovače s relativně velkým vstupním odporem - kolem 1MOhmu, což bylo velmi výhodné při použití elektronkových zesilovačů. Opačně přenosky rychlostní = magnetodynamické mají měkčí = poddajnější systém, který sice produkuje mnohem slabší signál, protože ale vyžadují řádově 5x - 10x nižší přítlačnou sílu než krystalové a navíc se na výrobu hrotů používá syntetický sice, ale stále diamant, opotřebení hrotů je daleko pomalejší a zpětně i daleko méně poškozují drážku desky. Jejich signál se ale musí zesílit - zhruba 250x a navíc se musejí zatěžovat předepsanou impedancí, aby jejich výstup byl lineární. O zesilovačích, charakteristikách a korekcích zase příště, aby toho nebylo moc najednou... :-D :-D :-D
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků