Stránka 1 z 1

Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 1. 2013 08:18
od Casial
Měl bych dotaz, který mě trápí už tak deset let, a stále se nemůžu dogooglit ani doptat odpovědi - týká se speciálních akumulátorů:

Před mnoha a mnoha lety, jsem se vyskytoval na Praze 6 v Kanále, což byl bývalý protiatomový kryt pod jedním barákem, kde různě přebývala velmi podivná individua (od věčných studentů FEL ČVUT po náboženské vůdce) a byly tam doslova tuny velmi exotického hardwaru. A žádné sluneční světlo a minimum čerstvého vzduchu (navíc prohnaného přes prastarou vzduchotechniku s prastarými filtry) - miloval jsem to tam.

Mimo jiné se tam vyskytovaly akumulátory, prý že z Migů. Relativně malé (menší než autobaterie, ale poměrně vysoké) s napětím okolo 1V a základ byl prý "něcoferritový". Kouzelné na nich bylo, že uměly dát takový proud, že pokud jste kombinačkami zkratovali vývody elektrod, zcela regulérně, i při tom cca 1V, to ty kombinačky utavilo.

Máte někdo tucha, co to mohlo být?

Re: Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 1. 2013 08:47
od Hergarok
Co třeba NiFE?

Re: Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 1. 2013 09:49
od Casial
NiFe by to teoreticky být mohly - otázka je, mohlo to být i něco jiného? Resp. tuší někdo, co používal Mig za akumulátor? :))

Re: Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 1. 2013 22:15
od bacil2

Re: Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 1. 2013 23:28
od EKKAR
Naprostej standart, stříbrozinkový akumulátor, běžně se dnes používá třeba v závodních autech - při daný kapacitě mají menší vnitřní odpor než olovo, navíc s vybíjením jejich vnitřní odpor zdánlivě paradoxně klesá = tím se vyrovnává klesající napětí během vybíjení. Neposlední výhodou je mnohem vyšší objemová/váhová kapacita - stříbrozinkový akumulátor má běžně čtvrtinovou váhu/objem proti olověnýmu akumulátoru srovnatelný kapacity. Ag-Zn akumulátory jsou ale choulostivý na zacházení - škodí jim hluboký vybíjení a jsou mnohem citlivější na přebíjení než olověný, dokonce se musejí nabíjet nabíječkou s omezením maximálního napětí, jinak se nenávratně přebitím zničí.

Re: Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 1. 2013 23:40
od Casial
Zvládne to při zkratování utavit kombinačky? :)

Re: Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 12. 1. 2013 23:56
od Hergarok
To zvládne i olověný akumulátor...

Re: Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 13. 1. 2013 08:46
od Casial
Až projedu i Voltíka III, tak si udělám UPS ze stříbrozinkových aku :)

Ten kamarád, co je tehdy do Kanálu dotáhl, z nich chtěl vytvořit soustavu k napájení "opravdové rychlovarné konvice", která by dokázala uvařit litr vody pod dvě vteřIny. Spočítáno a rozkresleno to měl, jen byl (možná naštěstí) příliš zdechlý (Ale co dotáhl do konce, a to jdem čuměl, tak ovládání dvouplotýnkového vařiče pomocí 386SX s Linuxem za pomoci optotriáků. A fungovalo to (utrhl se ten poťák u vařiče a mušle to opravit, tak to vzal z gruntu:)).

Re: Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 13. 1. 2013 09:27
od armaman
Casial píše:Zvládne to při zkratování utavit kombinačky? :)

V 1995 roku som pracoval v Rusku a tam som prvy krat videl ako sa da pomocou samotneho oloveneho akumulatora a uhlikovej tycky z monoclanku zavarit kontakt pre svorku. Ziaden acetylenovy horak ale bateria samotna..... Navyse nie raz som videl kluc opaleny po polozeni na kontakty autobaterie. Teda nie opaleny ale roztaveny :D
No stava sa.....

Re: Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 13. 1. 2013 14:37
od EKKAR
Casial píše:Až projedu i Voltíka III, tak si udělám UPS ze stříbrozinkových aku :)

Ten kamarád, co je tehdy do Kanálu dotáhl, z nich chtěl vytvořit soustavu k napájení "opravdové rychlovarné konvice", která by dokázala uvařit litr vody pod dvě vteřIny. Spočítáno a rozkresleno to měl...

No co, jen je potřeba uvolnit energii rovnou měrnýmu teplu litru vody potřebnýmu k ohřátí dejme tomu v průměru o 85-90°C (voda z vodovodu má něco mezi 10 a 15°C podle stavu rozvodu a ročního období) - plus nějaký to % navíc k ohřátí nádoby kolem tý vody. Kdyby se to vařilo v beztíži třeba na ISS, stačily by k udržení vody pohromadě jen vzduchový trysky, který by kouli vody udržely na topným článku...

Celkově to dělá při výchozí teplotě vody 15°C a objemu 1 litr energii 355 810J, pokud by se měla uvolnit během 2 sekund, byl by potřebný výkon topnýho tělesa 177 905J za sekundu neboli 177,9kW. Při napětí dejme tomu 230V (abychom mohli demonstrovat kolik by si to cuclo z obyčejné sítě) to odpovídá proudu 773,5A, při napětí 12V (obvyklá autobaterie) pak proudu 14825A.
Jen pro ilustraci zmíním některá "tlustoproudá" zařízení, která odebírají také proudy v řádu stovek ampérů:
- automobilový startér má obvyklý odběr kolem 150-250A při napětí 12V
- oblouková svářečka spojující kovy odtaveným materiálem dává proud cca 50 - 250A podle síly svařovaných kusů, napětí na oblouku kolísá obvykle mezi 30 až přibližně 70V
- rozjíždějící se tramvaj má z troleje odběr 150 - 350A při napětí 700-750V
- železniční lokomotiva odebírá při rozjezdu proud 300 - 1500A (podle váhy vlaku) při napětí 3000V
Kdo si představí sílu vodičů, jakými v těch zařízeních teče potřebný proud, dokáže si určitě i představit, jak by vypadala "rychlovarná konvice", umožňující ohřev litru vody k varu za čas v řádu sekund...

Re: Trochu více mimo - o aku

Odeslat příspěvekNapsal: 11. 4. 2013 06:38
od ThalesX
V tom bunkru jsem párkrát také byl. Tam není nic nemožné i kdyby to odporovalo fyzikálním zákonům :o)) Jestlipak to tam ještě funguje?