Digitalizace LP - možnost čištění záznamu porovnáním

Hifistudia, hifibazary a témata týkající se AV, která nelze zařadit do ostatních sekcí

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod anonymni 6. 1. 2021 21:18

Emil Pastelka píše:Před lety jsem takto "zálohoval" desky na minidisc. Jedinými extra kroky, které by se daly považovat za přípravu, bylo vyprání desek. Cesta byla gramofon > před/zesilovač > MD.

Aha, Minidisc před víc jak 20 lety. Takže "digitalizace" do ATRAC kodeku, bez možnosti následný práce s tím "digitalizovaným" záznamem. To je přesně ten styl "digitalizace" jak jí popsal MgX.
ATRAC je ztrátovej kodek (něco jako MP3) s maximálně 292kbps a vzorkovací frekvencí, pokud vím, maximálně 44 100Hz. To teda nějak neštimuje s tím, že "Lineární výstup gramofonu u 44.1 kHz docela utrpí," ani s tím, že "Záleží na schopnostech záznamového zařízení" a zmínkama o vzorkovacích frekvencích až 192 000Hz......

Já myslel, že jde o digitalizaci LP už na nějakej alespoň základní poslouchatelnej hifi úrovni. Tedy alespoň když se tu začaly zmiňovat Hi-res vzorkovací frekvence a DVD-A...... a pak jsme najednou u ATRACu a Minidiscu. V tom případě je to jak jsem říkal: "Pokud jde jen o nějakou nostalgii, nebo pokud člověku nejde o kvalitní poslech hudby, tak je to pak asi jedno"

A vyprání, a obecně správný zacházení s deskama, je při jejich poslechu i digitalizaci snad samozřejmost.
anonymni

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 7. 1. 2021 03:54

Ten MD jsem uvedl jako příklad snadného postupu s relativně uspokojivým výsledkem. Ne jako etalon. Dnes už není problém pracovat s vyšší vzorkovací frekvencí, rozlišením a ani datovou velikostí. Předpokládám ale, že je tu stále řeč o domácím zpracování analogové nahrávky.
Emil Pastelka
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 7. 1. 2021 17:08

Problém je, že aby se při digitalizaci LP dosáhlo alespoň trochu uspokojivých výsledků, tak to právě moc snadno nejde. A digitalizace, nebo obecně "převádění" nahrávek z "plný kvality" do ztrátovýho kodeku/formátu, jako je Minidisc a jeho ATRAC, to za uspokojivý považovat nelze.
Taky jsem předpokládal, že tu jde o nějaký uspokojivý výsledky, a jistou chvíli to tak i vypadalo, ale už nějakou dobu je mi jasný, že o digitalizaci, jejíž výsledek by měl bejt poslouchatelnej na nějakej trošku lepší úrovni, tu nejde a nepůjde. A když si vlastně vezmu už základní téma tohohle vlákna, tak mi to asi mělo dojít ještě mnohem dřív.

A že tu jde o domácí zpracování digitálního záznamu (zpracovat podomácku analogovou nahrávku opravdu půjde těžko ;-)) je přece jasný, dneska už i v domácích podmínkách máme docela slušný možnosti.
anonymni

Odeslat příspěvekod Kuba4 23. 9. 2021 13:13

Jak to vypadá s tím zázračným softem?
Marantz CD-17, PM-16 Casea, Pioneer PL-630, B&W 802N
Pioneer PD-95, SPL Phonitor, AKG K-1000
Kuba4
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod perpeťák 24. 9. 2021 15:19

Pro digitalizaci používám elektricky a mechanicky upravený gramofon Reloop HiFi Turn2 s vložkou Ortofon OM 10, snímací tlak 1,5 gramu. Zesilovač NAD 304. Kabely "Homemade", z profi metráže od Muzikeru, kapacita asi 57 pF/m. Délka asi 40cm. Konektory z GME asi za 40 Kč za kus. Rekordér Tascam DR-05 připojený asi půlmetrem trochu lepší audio dvoulinky osazené 3,5 konektorem Neutrik. Tedy nic čím bych oslnil. Přesto odstup rušivých napětí je hluboko pod hlukem prázdné drážky prakticky na úrovni phonovstupu s udávaným odstupem 78 dB. Kdybych chtěl dokonalé "ticho" nahrával bych přímo přes externí korekční předzesilovač napájený akumulátorem.

Nahrávám a ukládám v CD kvalitě 16 bit stereo. Stačí třebaže rekordér umožňuje vyšší kvalitu. Editor Audacity. Nahrávám, opravuju a ukládám po stranách, ne po stopách. Upravuju jen začátek a konec záznamu v zaváděcí a koncové drážce. Odstraňuju největší lupance. Ručně, vystřihnutím a následnou editací. Editor umožňuje automatickou opravu místa vystřihnutého lupance, v rozsahu asi do osmnácti vzorků. Někdy je lepší ruční úprava až na úrovni jednotlivých vzorků. Když se mi to nelíbí, použiju funkci "tužka" a ten kousíček zvuku domaluju tak, že to není slyšet. Odtraňuju jen vady, vylepšení zvuku, úpravu dynamiky, frekvenčného rozsahu, odstraňování šumu... nepoužívám. Ani funkci zesílení. Pro maximální využití dynamického rozsahu používám nastavení úrovně záznamu na rekordéru. V případě příliš silného signálu, který je mimo možnost nastavení úrovně (jeden náhradní hrot dává trošku vyšší napětí), před rekordér zařazuju regulátor hlasitosti jinak určený pro sluchátka Koss. Útlumový člen mám v plánu.

Kvalita nahrávky je taková že nelze poznat, že nehraje deska. Kdysi, když jsem ještě provozoval Garrard 401 s SME 3009, nahrával na notebook Acer 513T a upravoval audioeditorem z balíku NERO, citlivě jsem "naleštil" jazzovou nahrávku The Royal Dutch Swing College... Při bezprostřením porovnání subjektivně lepší než originál. Teď nepoužívám, nezasahuju. Jen někdy přehrávám na mokro s destilovanou vodou s trochou chemicky čistého izopropylalkoholu. Snižuje to šum a jiné ruchy drážky.
Tak se digitalizace nebojte. Jen je třeba mít všechno čisté, seštelováno a mít seřízené úrovně.
perpeťák
Junior

Předchozí stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků