Referenční nahrávky klasické hudby

Hifistudia, hifibazary a témata týkající se AV, která nelze zařadit do ostatních sekcí

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Do fóra se už nepřihlásíte přezdívkou, je potřeba e-mail. Hned teď se podívejte, jakou e-mailovou adresu tady používáte a zapište si ji: odkaz Uživatelský panel v hlavičce –> záložka Profil. (Podrobnosti)

Odeslat příspěvekod pavel1756 7. 7. 2022 12:33

Hádám, že to bude nějaká softwarová chyba. Mělo by to právě ukazovat “jen” HiFi. Nebo třeba taky ne. Možná to neřeší a i těm s polovičním předplatným dají mlčky Master kvalitu. :lol: :lol:
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon | Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
Sluchátka: Audeze LCD-5 (Meze Silver Plated PCUHD)
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod introvert 7. 7. 2022 12:56

Apple iPad OS aplikace Tidal mi ukazuje nahrávky na desce, jsou označeny M (= Master). Když si však kteroukoli z nich pustím, a rozkliknu si ji, vidím dole vlevo HiFi. Tidal si těžce zahrává s mojí důvěrou. Asi tuší, že Apple do Roonu nepůjde, protože Apple nikdy nepodniká dobrovolně kroky, kdy by byl závislý na někom jiném, nebo nedej bože musel někomu jinému něco platit ! Tedy jako jedinou cestu do budoucna vidím, že Apple koupí Roon, díky čemuž půjde Tidal ke dnu. Už aby se tak stalo ! :oboze
introvert
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod pavel1756 7. 7. 2022 13:19

Moje řeč. Pokud by byla Apple Music integrovaná v Roonu stejně jako Tidal či Qobuz, okamžitě zruším předplatné Tidalu.
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon | Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
Sluchátka: Audeze LCD-5 (Meze Silver Plated PCUHD)
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod L.U.K. 7. 7. 2022 14:16

introvert píše:Je zjevné, že jsem asi taky poloviční audiofil, když mi nevadí ten limit standardního CD

Jestli je na tidalu něco limitující, tak leda tak to MQA. My audiofilové/hifisti přece dávno víme, že CD v žádným případě limitující není. CD nám dokáže přinášet poslech hudby na tej nejvyšší úrovni, pořád je to nosič, na kterým i dnes stále nacházíme nepřeberných množství nejlepších vydání nejrůznějších alb.
L.U.K.
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod introvert 7. 7. 2022 14:24

L.U.K.: plně s Tebou souhlasím, z mé strany to byla spíše jemná ironie :-)
introvert
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod pavel1756 9. 7. 2022 10:02

Než se podíváme na další referenční nahrávku letošního roku, maličko odbočím a navážu na svůj předchozí příspěvek. Konkrétně bych vám chtěl doporučit jedno z největších hudebních děl programní tvorby klasické hudby, které jsem právě v minulém příspěvku zmínil. Řeč nebude o ničem menším než o Symphonie fantastique: Épisode de la vie d'un artiste … en cinq parties, Op. 14 francouzského hudebního skladatele Hectora Berlioze.

Symphonie fantastique je rozdělena do pěti vět, jak už ostatně napovídá samotný název skladby, a „vypráví“ příběh o beznadějně zamilovaném hudebníkovi, který se rozhodne svoji bezútěšnou situaci vyřešit sebevraždou. Otráví se opiem, avšak nevezme si smrtelnou dávku a pouze upadne do hlubokého snu, ze kterého se nemůže probudit. Myšlenky a pocity, které během snění prožívá, se potom přetavují do hudby.

První věta popisuje stav hudebníkovy mysli poté, co potkal svoji životní lásku. Poprvé se zde objevuje tzv. idée fixe (neboli leitmotiv, tedy příznačný motiv, který se v uměleckém díle neustále vrací a symbolizuje konkrétní osobu, věc či jev, v našem případě hudebníkovu milovanou). Tento motiv prostupuje celou skladbou.

Ve druhé a třetí větě se hudebník se svojí láskou náhodně setká nejprve na plese a poté kdesi na venkově. Obě věty mají svá vlastní témata, do kterých vstupuje a zase mizí naše idée fixe. Hlavním motivem druhé věty je nádherný valčík, ve třetí potom pastýřská píseň.

Zatímco se první tři věty nesou spíše v melancholickém či patetickém duchu, poslední dvě jsou zcela odlišné. Ve čtvrté větě se hudebníkovi zdá, že svoji milovanou zabil, jde na popravu a následně vstupuje do samotného pekla. Před samotným provedením exekuce se zjevuje zničená idée fixe, poté dopadá sekyra symbolizovaná žesti a tympány.

Celá skladba má zhruba padesát minut. Pokud je to na vás příliš, poslechněte si alespoň poslední pátou větu, opravdu stojí za to. Nejenže je to nejlepší část této symfonie, ale současně také jeden z největších uměleckých výtvorů napříč dimenzemi klasické hudby. Hrdina se ocitá v pekle na sabatu čarodějnic. Chvíli po začátku věty se naposledy vrací idée fixe, která se proměňuje v něco šíleného a zvráceného, načež nenávratně mizí. Celá věta je velmi dramatická a osudová. Samotný závěr potom zběsilý a současně velkolepý.


Přestože je tato skladba poměrně bohatá na referenční nahrávky, já se prakticky vracím stále k jedné jediné. Pentatone: Marek Janowski & Pittsburgh Symphony Orchestra (https://tidal.com/browse/album/12202127). Jako vždy doporučuju verzi, ve které byla nahrávka pořízena, DSD 64.

-- 9. 7. 2022 10:17 --

A pro fajnšmekry mám otázku. :D
Ve kterém filmovém hororu můžete slyšet motiv ze Symfonie fantastique?
Přílohy
Symphonie fantastique.jpeg
Naposledy upravil pavel1756 dne 9. 7. 2022 11:25, celkově upraveno 1
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon | Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
Sluchátka: Audeze LCD-5 (Meze Silver Plated PCUHD)
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod introvert 9. 7. 2022 11:13

pavel1756 píše:A pro fajnšmekry mám otázku. :D
V jakém filmovém hororu můžete slyšet motiv z Berliozovi Symfonie fantastique?

Noci s nepřítelem ! 8-) (vyhrávám TT2, nebo LCD-5 ? :D )
introvert
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod pavel1756 9. 7. 2022 11:23

To není horor. :D
A omlouvám se za tu strašnou hrubku v textu. Udělala to autokorektura. Nezná to slovo “Berliozovy”, tak to změnilo koncovku a já si toho nevšimnul. :roll:
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon | Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
Sluchátka: Audeze LCD-5 (Meze Silver Plated PCUHD)
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod introvert 9. 7. 2022 11:55

OK - Osvícení (The Shining). Bez Googlu bych to nedal, takže TT2 nebo LCD-5 můžeš zaslat jim ! :-)
introvert
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod pavel1756 9. 7. 2022 12:00

Správně. :tleskani
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon | Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
Sluchátka: Audeze LCD-5 (Meze Silver Plated PCUHD)
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavel1756 9. 7. 2022 17:54

Ještě bych doplnil, že v té nahrávce Symphonie fantastique, kterou doporučuji, je pátá věta rozdělena na čtyři části (č. 5 až 8 ) podle vnitřní struktury této věty.
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon | Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
Sluchátka: Audeze LCD-5 (Meze Silver Plated PCUHD)
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod TigiGold 11. 7. 2022 16:16

Jen bych si dovolil upřesnit, že autorem toho známého temného hudebního motivu, který se objevuje mimo jiné i ve filmu Osvícení, není Hector Berlioz. Jde o velmi starý motiv označovaný jako "Dies irae", pocházející snad z 12.-13. století a spojovaný s gregoriánským chorálem. Berlioz ho ve svém díle pouze citoval, obdobně jako to udělali jiní autoři, např. jeho kolega a přítel Franz Liszt v Tanci smrti pro klavír a orchestr. Přibližný seznam děl klasické hudby a soundtracků, kde se motiv "Dies irae" vyskytuje, nabízí (dříve akademiky opovrhovaná) wikipedie: https://en.wikipedia.org/wiki/Dies_irae
Ah, padron, siam tutti morti!
TigiGold
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavel1756 11. 7. 2022 19:05

Děkuji za upřesnění. Ještě tedy doplním, že i ta konkrétní část páté věty Symphonie fantastique nese právě název Dies irae.
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon | Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
Sluchátka: Audeze LCD-5 (Meze Silver Plated PCUHD)
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavel1756 16. 7. 2022 13:22

Na rozdíl od většiny ostatních hudebních skladatelů devatenáctého století, si dával Johannes Brahms poměrně dlouhou dobu na čas, než zkomponoval svoji první symfonii. Ta měla premiéru 4. listopadu roku 1876 v Karlsruhe, tedy v době, kdy bylo skladateli už čtyřicet tři let. Sám Brahms, na kterého okolí hodně tlačilo, ať už konečně s něčím přijde, si byl moc dobře vědom, že symfonie představuje vrcholnou formu hudební kompozice a své otálení zdůvodňoval obavami ze stínu, který na něj vrhaly kolosální symfonie jeho velkého předchůdce, Ludwiga van Beethovena. A vlastně je dobře, že to neuspěchal, když uvážíme, co předvedli jiní skladatelé jako například Čajkovskij či Dvořák, jejichž první, druhé ba i třetí pokusy v této oblasti představují jen velmi slabý čajíček ve srovnání s tím, co zkomponovali v pozdějších letech. Naproti tomu všechny čtyři Brahmsovy symfonie vykazují mimořádnou tvůrčí sílu přesahující hranici geniality a právem tak náleží k těm vůbec nejlepším, které kdy byly zkomponovány.

Nicméně Brahms ani předtím nezahálel a již v jeho ranějších skladbách je patrné koketování se symfonickým žánrem. Ve věku pětadvaceti let dokončil monumentální klavírní koncert d - moll, ve kterém je právě symfonický přesah neoddiskutovatelný. Stejně tak v symfonických variacích na Haydnovo téma, jak už ostatně sám název napovídá. Ale také i v komorní hudbě, konkrétně v klavírním kvintetu f-moll. Přestože jde o skladbu pro „pouhých“ pět nástrojů, nejedna pasáž, vlastně prakticky celá třetí věta nabývá nezvyklých symfonických rozměrů.

A právě nová nahrávka Brahmsova Klavírního kvintetu v f-moll, Op. 34 je další referencí, kterou bych vám chtěl doporučit. Dlouhou dobu jí byla nahrávka od Deutsche Grammophon v podání legendárního klavíristy Leona Fleishera s neméně slavným Emerson String Quartet. Ale stejně jako v případě Traviaty, si tohoto teď už bývalého favorita jen tak neposlechnu, protože ta nová nahrávka je… to musíte slyšet…
A tedy o které že je řeč? Supraphon: Boris Giltburg (klavír) & Pavel Haas Quartet.

Fajnšmekrům doporučuju originální formát PCM 24bit/192kHz dostupný na Apple Music či Supraphonline.cz.
Celá skladba má něco málo přes čtyřicet minut. Když nic jiného, zkuste dát šanci poslední větě. Ta patří k mým vůbec nejoblíbenějším skladbám komorní hudby. :-)
Přílohy
cover.jpg
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon | Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
Sluchátka: Audeze LCD-5 (Meze Silver Plated PCUHD)
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milancechmilan 16. 7. 2022 14:05

Tak to je velká paráda, Pavel Haas Quartet jede! Já už mám od nich mj. Šostakoviče, též na supraphononline.
milancechmilan
Kolemjdoucí

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků