Kapitola Druhá: Johannes BrahmsJe trochu paradoxní, že Johannes Brahms, který se jako jeden z mála hudebních skladatelů těšil mimořádné oblibě již za svého života, není dnešnímu světu znám stejně dobře jako například Mozart či Beethoven. Neboť mezi tyto velikány bez nejmenších pochyb patří. Ostatně největší český hudební skladatel všech dob, Antonín Dvořák, sám označil Brahmse za největšího žijícího skladatele jejich doby.
Brahmsovo dílo vykazuje stejné znaky jedinečnosti, mimořádnosti a nesmrtelnosti jako dílo Bachovo či Beethovenovo. Tyto dva hudební skladatele nezmiňuji náhodou. Právě z jejich odkazu Brahms nejvíce čerpal. Jeho kompoziční technika je založena na velkém smyslu, citu a nadání pro polyfonii, dokonalém zvládnutí kontrapunktu, hojném využívání tzv. sonátové formy, variační techniky a přetavení beethovenovské nespoutanosti do “klasické formy”.
K největším Brahmsovým skladbám v oblasti orchestrální tvorby náleží čtyři symfonie, dva klavírní koncerty, houslový koncert, dvojkoncert pro housle, violoncello a orchestr, dále ouvertury Akademická a Tragická; a cyklus symfonických variací na Haydnovo téma. Nejedná se o úplný výčet. Tyto orchestrální skladby zmiňuji jednak proto, že patří k Brahmsovým nejlepším, jednak ale také k tomu vůbec nejlepšímu, co bylo kdy v daném hudebním žánru zkomponováno.
Brahms je autorem i velkého množství komorní hudby. K mým nejoblíbenějším patří zejména pět skladeb, které zde také doporučím. Jedná se o Klavírní trio v H-dur, Klavírní kvartet v c-moll, Smyčcový kvartet v B-dur, Klavírní kvintet a Variace na Handelovo téma.
Přiznám se, že byly doby, kdy jsem byl Brahmsovými symfoniemi doslova posedlý. Shromáždil jsem a přeposlouchal velké množství nahrávek těchto skladeb a je až k neuvěření, že všechny čtyři symfonie podle mého nepříliš skromného názoru nahráli Marek Janowski & Pittsburgh Symphony Orchestra u vydavatelství Pentatone Music. Mohl bych vám tu vyjmenovat další skvělé nahrávky, zejména co se uměleckého výkonu týče, ale myslím, že by to bylo zbytečné. Janowského interpretace je natolik mistrovská a referenční, že to snad ani nemá smysl. Nemluvě o tom, že právě jeho nahrávkám nemohou ty ostatní “umělecky-referenční” konkurovat v oblasti kvality zvuku. Za výbornou cenu je k dostání celý komplet na Prestomusic ve verzi PCM 24bit/96kHz. Nicméně zde si dovolím důrazně doporučit investici do verzí DSD 64, které jsou dostupné na NativeDSD, a nebo případně SACD přímo z pentatonemusic.com. DSD ani SACD není dostupné v kompletu, ale ve třech samostatných nahrávkách. Velkou nevýhodou je dramaticky vyšší cena, ale na druhou stranu dostanete v případě nahrávky První symfonie i nejlepší nahrávku výše zmíněných Variací na Haydnovo téma, Op. 56a.
Špičkových nahrávek Brahmsových dvou klavírních koncertů je vcelku dost. Osobně mám nejradši dva komplety, kde každý má po jednom vítězi co do absolutního hodnocení. Jsou jimi nahrávky od Decca: Nelson Freire (klavír), Riccardo Chailly & Gewandhausorchestra a Erato: Nikolaus Angelich (klavír), Paavo Jarvi & Frankfurt Sinfonie Orchestra. S tím, že první jmenovaní mají vůbec nejlepší nahrávku Prvního klavírního koncertu a na druhé zbývá (překvapivě
) ten Druhý. Obojí k dostání v CD kvalitě (na Tidalu je i Master kvalita Druhého klavírního koncertu, která je ale horší než zakoupený FLAC 16bit/44,1kHz).
Brahmsův Koncert pro housle o orchestr v D-dur, Op. 77 je jedinou skladbou, u které si dovolím doporučit nahrávku, která sice není absolutní špičkou v rovině kvality zvuku, ale za to je natolik mimořádná a výjimečná uměleckým výkonem, že na míle překonává jakoukoli jinou nahrávku, kterou jsem slyšel, a představuje tak absolutní referenci uměleckého výkonu. (Ostatně ani její kvalita zvuku není nikterak zlá, ale přesto má v této oblasti určité rezervy.) A danou nahrávkou není žádná jiná než: DG: Gil Shaham (housle), Claudio Abbado & Berliner Philharmoniker. Nejvyšší dostupnou kvalitou je 16bit/44,1kHz.
Další orchestrální skladbou je Dvojkoncert pro housle, violoncello a orchestr v a-moll, Op. 102.
Jedná se o Brahmsovo poslední velké orchestrální dílo. Za referenční nahrávku bych označil následující: DG: Vadim Repin (housle), Truls Mørk (violoncello), Riccardo Chailly & Gewandhausorchester. Nejvyšší dostupnou kvalitou je 16bit/44,1kHz.
Nakonec tu máme ouvertury Akademická a Tragická. A tady musím přiznat, že vlastně žádné pro mě skutečně referenční nahrávky těchto dvou děl neznám. Nejčastěji si poslechnu Decca: Riccardo Chailly & Gewandhausorchester, ale není to úplně ono. Zejména mi vadí zvolené tempo a celková uspěchanost. Takže pokud má někdo z místních milovníků klasické hudby a Brahmse nějaké typy, prosím, sem s nimi!
Pokud byste se mě zeptali, kterou komorní skladbu považuji za tu vůbec nejlepší, na mysl by mi vždy přišla jedna jediná. Brahmsovo Klavírní trio č. 1 v H-Dur, Op. 8. Že by skladba s opusovým číslem osm, tedy jedno z nejranějších Brahmsových děl bylo tím nejlepším v komorní hudbě? Ve skutečnosti je to maličko jinak. No vlastně víc než jen maličko. Existují totiž dvě verze. Jednak původní z roku 1854 a poté, jak ji sám autor nazval, “Nová edice” dokončená na konci roku 1889. Upřímně původní verze je nanejvýš průměrné dílo a je až neuvěřitelné v co jej Brahms dokázal přetavit. A za to mu patří obrovský dík! Široko daleko nejlepší nahrávkou je potom ztvárnění od francouzského Trio Wanderer u vydavatelství Harmonia Mundi. (Nejvyšší je CD kvalita)
Vedle mistrovského klavírního tria, které tolik zastiňuje ostatní mnou vybraná komorní díla Johannesa Brahmse, se už zmůžu jen na jejich výčet s referenčními nahrávkami. Tedy Klavírní kvartet č. 3 v c-moll, Op. 60 v podání Fauré Quartett; Klavírní kvintet v f-moll, Op. 34 od Leon Fleisher (klavír) & Emerson String Quartet; Smyčcový kvartet č. 3 v B-Dur, Op. 67 také od Emerson String Quartet; a Variace na Handelovo téma v podání jednoho z největších klavíristů současnosti, Murray Perahia.
Shrnutí:-
Symfonie č. 1-4 + Haydnovy Variace, Op. 56a: Pentatone Music: Marek Janowski & Pittsburgh Symphony Orchestra (
https://tidal.com/browse/album/12199844; https://tidal.com/browse/album/12200701; https://tidal.com/browse/album/95887708)
-
Koncert pro klavír a orchestr č. 1 v d-moll, Op. 15: Decca: Nelson Freire (klavír), Riccardo Chailly & Gewandhausorchester (
https://tidal.com/browse/album/4496216)
-
Koncert pro klavír a orchestr č. 2 v B-Dur, Op. 83: Erato: Nikolaus Angelich (klavír), Paavo Jarvi & Frankfurt Sinfonie Orchestra (
https://tidal.com/browse/album/3726131)
-
Koncert pro housle a orchestr v D-Dur, Op. 77: DG: Gil Shaham (housle), Claudio Abbado & Berliner Philharmoniker (
https://tidal.com/browse/album/4443598)
-
Dvojkoncert pro housle, violoncello a orchestr v a-moll, Op. 102: DG: Vadim Repin (housle), Truls Mørk (violoncello), Riccardo Chailly & Gewandhausorchester (
https://tidal.com/browse/album/4662292)
-
Ouvertury Akademická a Tragická: Decca: Riccardo Chailly & Gewandhausorchester (
https://tidal.com/browse/album/79447236)
-
Klavírní Trio č. 1 v H-Dur, Op. 8: Harmonia Mundi: Trio Wanderer (
https://tidal.com/browse/album/47016550)
-
Klavírní kvartet č. 3 v c-moll, Op. 60: DG: Fauré Quartett (
https://tidal.com/browse/album/4550586)
-
Klavírní kvintet v f-moll, Op. 34: DG: Leon Fleisher (klavír) & Emerson String Quartet (
https://tidal.com/browse/album/4513739)
-
Smyčcový kvartet č. 3 v B-Dur, Op. 67: DG: Emerson String Quartet (
https://tidal.com/browse/album/4513739)
-
Variace na Handelovo téma, Op. 24: Sony: Murray Perahia (
https://tidal.com/browse/album/4841711)
Příští týden nebudu mít bohužel čas, takže pokračování bude až za čtrnáct dní. Dalším v pořadí je
Zázrak ze Salzburgu, Wolfgang Amadeus Mozart.