Ze všech Schubertových písní mám Pstruha asi nejraději. Je to skladba pro tenor a klavír. Schubert ji zkomponoval v roce 1817. Poté dílo několikrát revidoval, respektive vytvořil dalších šest variačních alternativ s drobnými úpravami.
Dva roky poté složil neobvyklý klavírní kvintet. Většinou je tento druh skladby komponován pro klavír a smyčcový kvartet (složený ze dvou houslí, violy a violoncella). Schubert zde ale druhé housle nahradil kontrabasem. Skladba má celkem pět vět, kdy čtvrtou tvoří soubor variací na téma výše zmíněné písně Pstruh. V originále
Die Forelle. Proto se pro (tento) Klavírní kvintet v A-dur, D. 667 vžil název
Forellenquintet.
Přestože jej Schubert napsal v roce 1819, tedy devět let před svou smrtí, za jeho života nebyl nikdy publikován. Je to poměrně značný paradox, uvážíme-li skutečnost, že se jedná o jedno z nejoblíbenějších děl komorní hudby všech dob. Bohužel tento osud zastihl mnoho dalších Schuberotvých děl včetně jeho možná nejlepší orchestrální skladby, Symfonie č. 8 v h-moll, D. 759.
Mou nejoblíbenější nahrávkou
Die Forelle je
Sony: Jonas Kaufmann (tenor) & Helmut Deutsch (klavír); klavírního kvintetu potom
Pentatone: Martin Helmchen (klavír), Christian Tetzlaff (housle), Antoine Tamestit (viola), Marie Elisabeth Hecker (violoncello) & Alois Posch (kontrabas).
Vím, že jsem s tím už otravný, ale jako vždy doporučuji verzi, ve které byla nahrávka pořízena. V případě Pstruha PCM 24bit/96kHz; kvintetu DSD 64.