Je tu dost zavádějících informací i mýtů. Přál bych vám, hifíci, slyšet opravdu hrající auto. Dovolím si tvrdit, že většina registrovaných nemá takový zvuk ani doma. Jediné co považuju za sporné je to, že kvůli soustředění se na řízení vozidla není zážitek z poslechu "plnohodnotný" a nemá s tím co dělat ani hluk od motoru ani aerodynamický hluk při obtoku vzduchu. Při použití správné technologie a výběru vhodných komponent lze dosáhnout audiofilního poslechu i v autech. Nestojí to malé peníze ale to nestojí ani doma. Bohužel spousta home hifíků se na auto hifíky dívá skrz prsty a naopak. Znám lidi, kteří tráví v autech deset i víc hodin denně a ti už pak doma na poslech nemají ani čas ani náladu a slušný zvuk chtějí. Zkusme to tak, že pro oba způsoby poslechu najdem argumenty pro i proti a zkusme respektovat přání jednotlivců. Přitom si o autohifi nebo home hifi můžeme myslet cokoliv chceme.
Ve svých autech mám různá CD autorádia víc než deset let. Za tuhletu dobu mi CD přeskočilo možná 5x. Na tohle moderní rádia netrpí a není třeba se toho bát i když souhlasím, že použití USB je velmi vhodné a užitečné.
Ale konkrétně. U Fabky jsou tři základní problémy. Prvním je nekompatibilita koncernem montovaného ISO konektoru s Euro ISO. Je to ale ptákovina obnášející přepojení jednoho drátu. Druhá věc je to, že rámeček k autorádiu je ve Fabce lehce menší než je Euro DIN a je třeba ho vyměnit (určitě ve starší verzi, ve dvojce si nejsem jist). Tady je třeba investice kolem dvou stovek za jiný rámeček. Posledním zádrhelem jsou montážní možnosti auta. U Fabie se vejdou reproduktory o průměru 165 mm což je standard. Trochu potíž je s montážní hloubkou. Tady je třeba vybírat reproduktory o max. montážní hloubce 60 mm. I na tuto možnost výrobci myslí a tak není až tak velký problém koupit reproduktory o uvedeném průměru a hloubce. Dál je všechno o penězích a je možné postavit systém za několik kaček stejně jako za několik set tisíc.
V rámci uvedeného zadání bych doporučil vybrat vhodné rádio JVC, která podle mých zkušeností (deset let praxe s autohifi) mají velmi dobrý poměr cena vs. kvalita (výbava). V zadané cenové kategorii bych viděl rádio někde na úrovni KD-R412, která disponuje jak USB slotem tak i pro základní audiosystém dostatkem přípojných míst a jde koupit kolem 2300,- Kč. Je ale víc použitelných. V poslední době se dost zlepšil Kenwood a dlouhodobě mají vysoký standard rádia Alpine, Clarion, Pioneer aniž bych se pokoušel sestavit jakékoliv pořadí.
Reproduktory bych volil Axton AC26ES s montážní hloubkou 50 mm. Zadní reproduktory bych já osobně neřešil vůbec (jen otravují zvuk na předních sedadlech) snad jen pro děti vzadu co nejlevnějí šumítka, která bych při vlastním poslechu stejně potlačil Faderem. Celé bych to doplnil malým aktivním subwooferem. Např. Axton AB20 (
http://autoaudio.wsc.cz/Boxes/fr0.html). Dohromady s vhodnou kabeláží a příslušenstvím (tlumící materiály...atd.) při vlastnoruční montáži bych to všechno viděl někde mezi 10500,- až 11500,- Kč. Za tenhle zvuk dám ruku do ohně. Ne, není to nic audiofilního ale hraje to velmi slušně a můžu to předvést u kamaráda ve Sprinteru. Možností na trhu je celé hejno a jde jen o to vybrat si to nejvhodnější nebo podle toho který obchodík je ukecanější. Já nastínil jen jednu z mnoha možností. Volba komponent je na tazateli. Myslím ale, že koncepčně to lépe v zadané cenové kategorii vymyslet nejde. Jistě můžeme požít udělátory jako externí zesilovače nejrůznější cenové i kvalitativní kategorie, prvky pro stabilizaci napájení, plynové nebo gelové baterie, externí DSP procesory, stříbřené, stříbrné nebo uhlíkové kabely, převodníky signálu atd. To už ale nejde do desítky.
DVD Pioneer DV-410V, CD CA Azur 340 C, Amp CA Azur 640A v2, repro Klipsch RB-81.
PC, DAC+HeadAmp Zero Tianyun 09 Version (OPA 627 + USB), sluchátka Audio Technika ATH-AD900, repro Focal XS Book.