"krabička" od JBL pro zlepšení zvuku v autě

Autorádia, reproduktory, zesilovače

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod marts 28. 8. 2010 09:18

Když jsem si procházel výsledky vyhlášení cen EISA pro rok 2010-2011 tak jsem zabrousil i do kategorie Elektronika v autě (In-Car Electronics, paradoxně tato jediná kategorie zůstala na www.eisa.org nepřeložena do češtiny).

A zde mne zaujala JBL MS-8, krabička, která dokáže vylepšit zvuk bez toho že by se musely v autě měnit zesilovače nebo reproduktory.

Jak to funguje? Tato krabička obsahuje výkonný signálový procesor a 8x zesilovač 18W (4ohm).
V praxi pak odpojíte autorádio od reproduktorů (nebo přídavných zesilovačů) a mezi rádio a reproduktory (nebo vstupy zesilovačů) vložíte MS-8. Do rádia vložíte nastavovací CD a s měřícími mikrofony na hlavě necháte systém postupně změřit až čtyři místa v autě (řidič, spolujezdec a 2 zadní spolucestující). Systém pak optimálně nastaví ekvalizéry pro vyrovnání charakteristiky zvuku celé soustavy. Poté už je možno normálně poslouchat a případně si dorovnat zvuk podle libosti na 31 pásmovém ekvalizéru který tato krabička dáva k dispozici pro uživatelské doladění. V případě, že máte ve svém autě i centrální reproduktor, tak potom můžete využít funkci Logic 7 která optimálně vyrovná úrovně a zpoždění signálu tak, že všichni cestující mají dojem jakoby seděli přímo proti stereo reprosoustavě.

Kdybych zrovna měl po ruce vůz do kterého bych potřeboval dát pořádné audio tak bych do tohoto systému určitě šel. Nicméně nic není zadarmo, na českém webu jsem našel cenu 20900,- Kč.

Pro podrobnosti a názorné ukázky viz http://ms8.jbl.com/
"Life is a game you can't win. But it may be quite a lot of fun playing it."
marts
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod All 30. 8. 2010 09:30

... že všichni cestující mají dojem jakoby seděli přímo proti stereo reprosoustavě... Tomuhle neuvěřím. Je to dané vzdáleností reproduktorů a nastavením jakéhokoliv zpoždění sice virtuálně eliminuješ rozdíly na jednom sedadle, nutně je ale musíš rozhodit minimálně pro sedadlo vedlější. Vzhledem ke vzdálenostem reproduktorů od uší posluchače ale velmi pravděpodobně pro všechna ostatní sedadla. Z toho plyne, že průběh frekvenční charakteristiky a vyvážení zvuku v prostoru sice můžeš udělat velmi precizně vždy ale jen pro jedno sedadlo. Nikdy to nebude fungovat pro víc sedadel současně. Další věc, která hovoří proti je i to, že třeba Pioneer DEH-P9800BT, který mám už docela dlouho má velmi solidní integrovaný DSP procesor a tyhle fičičárny jsem zkoušel docela dlouho. Přijde mi tak zbytečné utrácet za tuhle krabičku takové peníze. Ojetý pincek, o kterém jsem se zmínil jde sehnat okolo 8000,- Kč. Řada zesilovačů NXS v cenách do 18000,- Kč má integrovaný DSP procesor, který nastavíš nejen přes externí interface v autě ale také třeba noťasem nebo PC-čkem doma. Máš tak nejen DSP ale i velmi solidní vícekanálový zesilovač.
... bez výměny reproduktorů ... To je další chujovina. Podívej se do jakéhokoliv auta co montují výrobci jako OEM reproduktory. Většinou jsou to sračky za pár korun a můžeš mít jakkoliv vynikající zdroj stejně bude zvuk vždycky jen párkorunový. Je to v každém případě o investici do každého jednoho článku audio řetězce neboť jak známo, každý řetěz je jen tak silný jak silný je jeho nejslabší článek.
Ta krabička mi přijde jen jako umělé zvedání nákladů. Pokud bych stavěl audio v autě znovu koupil bych solidní vyvážené komponenty, které by měly DSP (pokud bych si s ním chtěl hrát) integrovaný ať už v rádiu nebo v zesíku. Prachy ušetřené na udělátoru JBL bych vrazil do ostatních komponent čímž bych s největší pravděpodobností dosáhl mnohem lepšího zvuku než s touto "speciální" útratou.
Tohle je xicht NXS zesíku.
Přílohy
nxli.jpg
DVD Pioneer DV-410V, CD CA Azur 340 C, Amp CA Azur 640A v2, repro Klipsch RB-81.
PC, DAC+HeadAmp Zero Tianyun 09 Version (OPA 627 + USB), sluchátka Audio Technika ATH-AD900, repro Focal XS Book.
All
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 30. 8. 2010 17:46

No tak určitě jde "rozšířit stereobáze" vzájemným fázovým odečtením obou kanálů a sečtením rozdílu s opačným kanálem - dojde tím k virtuálnímu rozšíření báze, které se třeba velmi běžně používalo u "dvojčat", která sice hrála stereo, ale s bází cca půl metru dlouhou (pokud nešlo o pokročilejší třídu "nadjezevčíků" s odnímacími rerproboxy). Takzvané "wide" neboli "široké stereo" si myslím pamatuje hodně uživatelů. Pochybuju ale, že v malém prostoru interiéru auta bude možné fázově přizpůsobit kompletní sadu 4 nebo dokonce 8 kusů reproduktorů k poslechu na všech sedadlech - i s digitální technikou...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod evlo 30. 8. 2010 19:13

Proste DSP, maximalne tak s potlacenim nejakych hluku - to maji lepsi vozidla vzakladu.

Uz jsem sem psal v jinem tematu o car audiu, ze jsem k tomu pristoupil stejne a ze kvalita zvuku se zacne zlepsi pri zapnuti dsp, nicmene kdyz to porovnam s mb quart sestavickou co mam ve vraku, tak je to furt hruza. Pocitam, ze to delaji stejne jak to dela dsp u me - do kazdeho repraku pousti jiny zvuk, takze kazdy hraje jen to svoje a tak se z nich vyzdima maximum co dokazou.
Me dsp rozpocita bez problemu zvuk pro 14 repracku, ale je fakt, ze 4 znich jsou subwoofery hrajici to stejne. Takze urcite neni problem ro rozpocitat do 8mi.

"All": mam repracky nokia pri vypnuti dsp je zvuk nevyrazny, po zapnuti zvuk docela ozije.
Naposledy upravil evlo dne 31. 8. 2010 13:56, celkově upraveno 1
evlo
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod marts 30. 8. 2010 19:50

Záměrně jsem nepsal že toto zařízení s původnímí reproduktory udělá zvuk který bude špičkový - jenom že to vylepší, o čemž nepochybuji že to dokáže. S ohledem na cenu se to pak vyplatí dát jenom do vozu kde už nějaké solidnější vybavení je.

Nejlepší by stejně bylo poslechnout si to v praxi.

No ten Pioneer není špatný stroj, ale tato JBL krabice je přece jenom o kus dál, minimálně tím že její nastavení je děláno přímým proměřením akustiky na jednotlivých místech.

Ten NXS vypadá též zajímavě. Ladění se dělá jenom podle "ucha" anebo se to dá i nějak změřit?
"Life is a game you can't win. But it may be quite a lot of fun playing it."
marts
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 30. 8. 2010 20:38

Evlo - pokud neznáš pojem "báze" nebo "stereobáze", tak raději začni studovat dřív, než tady začneš zase pleskat nějaká pseudo-moudra. I ten digitální sound-procesor totiž "dopočítává" fázi a zpoždění signálu do jednotlivých reproduktorů tak, aby to poslechově znělo, JAKO že jsou od sebe dál - to je totiž to ROZŠÍŘENÍ STEREOBÁZE, ty klapzubo...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod evlo 31. 8. 2010 13:57

marts píše:Záměrně jsem nepsal že toto zařízení s původnímí reproduktory udělá zvuk který bude špičkový - jenom že to vylepší, o čemž nepochybuji že to dokáže. S ohledem na cenu se to pak vyplatí dát jenom do vozu kde už nějaké solidnější vybavení je.
No a ktere auto s lepsim zvukem uz DSP a logic 7 nema? Phaeton s dynaudiem to nepotrebuje, 7er DSP s logic 7 maj, MB S ma, A8 a LS600h pravda nevim. Luxusni SUV moc neznam, ale minimalne LR a BMW maji.
evlo
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod marts 31. 8. 2010 18:29

No to je snad pochopitelné že do vozu které už toto všecko mají to nikdo cpát nebude. Ale pořád je spousta těch které jsou jenom na půl cesty, mají lepší repro a přídavné zesilovače, nicméně jim chybí pokročilé naladění celého systému od vstupu až po výstup. A tato krabička to elegantně řeší.
"Life is a game you can't win. But it may be quite a lot of fun playing it."
marts
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod All 1. 9. 2010 08:06

DVD Pioneer DV-410V, CD CA Azur 340 C, Amp CA Azur 640A v2, repro Klipsch RB-81.
PC, DAC+HeadAmp Zero Tianyun 09 Version (OPA 627 + USB), sluchátka Audio Technika ATH-AD900, repro Focal XS Book.
All
Junior

Odeslat příspěvekod EKKAR 1. 9. 2010 08:39

Já si nemůžu pomoct, pro mne je v autě stejně nejlepší hudbou zvuk motoru hezky v otáčkách... A nemusí to být zrovna dvanáctiválec Ferrari nebo Lambo, i když jejich zvuk je skoro symfonie - i čtyřválcová "kapela" umí vyhrávat...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod marts 1. 9. 2010 22:18

All píše:http://www.nxsmobileaudio.com/nxamplifiers.htm


Ano, toto jsem si už předtím pročetl. Takže pokud jsem specialista v oboru akustiky s dlouholetými zkušenostmi budu bez problémů schopen podle ucha, či s pomocí další měřící techniky tyto zesilovače optimálně naladit tak aby to v příslušném autě hrálo.
Tedy instalaci a naladění bych rozhodně doporučil svěřit profesionálům.

Krabičku od JBL akorát zapojím a podle návodu spustím autokalibraci která mě systém naladí sama - ideální pro laiky (případně líné profesinály).

Jak NXS tak MS-8 jsou zesilovače s DSP s funkcí korekce akustiky a nastavení dělících kmitočtů pro reproduktory. Hlavní rozdíl (kromě toho že NXS nabízí podstatně větší wattáž) je tedy v tom že na NXS musím mít znalosti a měřáky, zatímco v JBL MS-8 jsou ty znalosti a měřáky už uloženy uvnitř v podobě optimalizovaného automatického nastavovacího software.
"Life is a game you can't win. But it may be quite a lot of fun playing it."
marts
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod All 2. 9. 2010 05:48

Já profesionál přes akustiku s dlouholetými zkušenostmi nejsem a ani nevím nic o tom JBL. Co vím poměrně bezpečně je, že ten pincek, který jsem zmínil už dříve má v příslušenství kalibrační mikrofon. Zvukové pole tak nastaví i automaticky na něj. Při spuštění programu se doporučuje umístit ho na volant co nejblíže uším posluchače. Klidně si ho ale můžu přilepit na čelo aby tak byl ještě blíž. Udělal jsem to oběma způsoby ale výsledek se mi nelíbil a tak jsem nastavil všechno (pásmové propusti, strmost i zpoždění) manuálně. Možná to z pohledu audiofila mám úplně blbě ale zvuk se mi líbí a mám z něj radost.
P.S. Výfuk, motor ani jiný kravál zvenku slyšet nemusím a tak použiju třeba Andělu z Arch Enemy a ona už se mi o symfonii postará a když nevyhrávám jsem rád, když zvenku nic neslyším. Ani vejfuk ani motor.
DVD Pioneer DV-410V, CD CA Azur 340 C, Amp CA Azur 640A v2, repro Klipsch RB-81.
PC, DAC+HeadAmp Zero Tianyun 09 Version (OPA 627 + USB), sluchátka Audio Technika ATH-AD900, repro Focal XS Book.
All
Junior

Odeslat příspěvekod marts 2. 9. 2010 07:32

Jo, souhlas - pokud si v autě nehrajeme na audio puristy tak je samozřejmě nejlepší nastavit všechno tak jak se to líbí mě, než trpět při poslechu s tím že "ten přístroj přece ví co dělá".

Jinak čistě pro zajimavost mrkni na ty web stránky věnované MS-8. Kromě čistě propagačních videí tam ukazují i jakým způsobem se v autě provádí měření (obraz nahradí tisíc slov).

[a docela zajimavá je i diskuze (http://www.audiogroupforum.com/csforum/ ... d9&t=65668) s duchovním otcem MS-8, kterou vedli auto-hifi nadšenci už od roku 2006, kdy byl tento produkt poprvé oznámen - dopilování trvalo 4 roky]
"Life is a game you can't win. But it may be quite a lot of fun playing it."
marts
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod evlo 2. 9. 2010 08:07

All píše:P.S. Výfuk, motor ani jiný kravál zvenku slyšet nemusím a tak použiju třeba Andělu z Arch Enemy a ona už se mi o symfonii postará a když nevyhrávám jsem rád, když zvenku nic neslyším. Ani vejfuk ani motor.
Kazdy kdo jezdi autem vi, ze to steje muze na podlahu zaslapnout jen velmi zridka, takze to nema cenu resit, ekkar jen jako vzdy provokuje.
evlo
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 2. 9. 2010 08:41

Evlo, je vidět, žes ještě mlád a vesel - a životem nepříliš okopán a omlácen. A asi jsi ještě v ničem pořádně hudoucím neseděl, protože jinak bys mluvil jinak - když řeknu "symfonie dvanáctiválce", tak vím, o čem mluvím - a že i čtyřválec umí hezky zahrát... Když já se učil jezdit, byl otáčkoměr výsadou závodních speciálů a těch nej-nej-nejluxusnějších aut - nepočítaje těch pár nadšenců, kteří už tenkrát tunili co šlo. A tak POSLOUCHAT motor se pro nás běžné řidiče stalo životní nutností, protože zvuk motoru nám mohl hodně povědět, jak se motor "cítí". A říká nám to i dneska, přes všechno tlumení a tapecy, které si vymysleli konstruktéři - a proto když motor "chytne švunk", zní nám to jako rajská hudba... Protože my víme, co to znamená. Pro nás to není jen kravál vykuchaného tlumiče - my umime poslouchat i motor utišený někdy až nadměrně - kdy našpicovaným uchem lapáme po onom projevu RADOSTI z toho, že jsme motoru povolili opratě a on se může vytočit a ukázat, co v něm dřímá - přes všechny eurohujery a ekoteroristy s emisní sondou v jedný a hlukoměrem v druhý paprči...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků