od EKKAR 30. 9. 2011 19:37
RMS je podle jakýchsi zvyklostí "sinusový reálný výkon" měřený na výstupu zesilovače. Pro zjištění spotřeby je nutno započítat ÚČINNOST, což je koeficient vyjadřující jaký podíl vstupního příkonu se dostane na výstup. Ten koeficient je vždycky MENŠÍ NEŽ 1 - tedy na výstup se dostane jen část energie, kterou zařízení spotřebovává na vstupu. Účinnost běžných LINEÁRNÍCH zesilovačů ve třídě AB je kolem 60-65%, pokud se jedná o zesilovače SPÍNANÉ čili provozované ve třídě D (tuzérsky nazývané též "digitální"), ty mají účinnost vyšší, mezi 80 a 90%. K této účinnosti je potřeba připočítat účinnost zdroje takových zesilovačů, kterým je u všech přístrojů s výkonem vyšším než 25W na kanál tzv. MĚNIČ - prostě střídač, kterým se z napětí 12V z autobaterie vytvoří napětí (podle výkonu zesilovače) řekněme ±30 až ±80V. Účinnost běžných spínaných měničů napětí je také kolem 80%.
Když tedy budeš chtít vědět, kolik skutečně spotřebovává z autobaterie audiosouprava s tím Tebou zadaným výkonem 500W RMS, musíš výstupní výkon postupně vynásobit převrácenou hodnotou účinnosti zdroje i zesilovače.
Pro případ, že ten "půlkilowatt" bude pracovat v lineárním režimu (tedy třída AB = z pohledu účinnosti MÉNĚ PŘÍZNIVÁ SITUACE), musíš násobit výstupní výkon zesilovače (500W) převrácenou hodnotou účinnosti zdroje (1 / 0,8)a pak ještě převrácenou hodnotou účinnosti zesilovače (1 / 0,6). Výsledek moje kalkulačka vyhazuje jako 1041,67W - tolik energie tedy bude odebíráno z baterie v okamžiku, kdy lineární zesilovač bude odevzdávat plný výkon. Při "idealizovaném" napětí baterie 12V to dělá plných 86,8A (!!!!!) - tedy zhruba třetinu až polovinu toho, co bere startér!!!! Plně nabitá 72Ah baterie by pak podle mé kalkulačky vydržela tento odběr jen necelých 50 minut - pak by byla "totál trop". Uvědom si, že aby taková baterie byla schopná nastartovat motor, musí v ní zbývat nejméně nějakých 10Ah - a to platí pro ideální podmínky, moderní dobře seřízený motor v ohřátém stavu!!! Doba, po kterou bys tedy mohl výše zmíněnou zesilovací sestavu provozovat na 72Ah baterii, by byla o tento zbytek energie nutný pro natočení motoru přiměřeně kratší - přibližně po 40 minutách "hraní" už to bude na hranici...
V případě použití zesilovačů "spínaných" neboli "třídy D" (hnusně a vulgárně "digitálních") pak díky jejich vyšší účinnosti bude situace o málo lepší - výpočet odebíraného příkonu mi vyšel na přibližně 740W = při napětí 12V jde o proud asi 61,25A a pro "vyždímání baterie na šrot" mi vychází doba kolem 1 hodiny a 10 minut, pro dobu se zachováním možnosti nastartovat pak těsně kolem 1 hodiny.
To vše je počítáno pro případ stálého a trvalého výstupního výkonu 500W a baterie s kapacitou 72Ah. Pokud vezmeš tzv. "hudební výkon", který je nižší než "trvalý sinusový" (hudba obsahuje pasáže s různou hlasitostí = v reálné situaci není zesilovačem trvale odevzdáván plný výkon), můžeš počítat s dobami hraní přibližně 1,5x delšími. Ale i tak to je poměrně krátká doba, po níž auto s jednou jedinou baterií už nemusí být schopné nastartovat - zde je jasná příčina, proč dobří tunéři aut do svých exhibicí instalují znásobené bateriové sady s kapacitami doslova "jako z autobusu" - stovky Ah nejsou výjimkou. Takto posílená akumulátorová výzbroj auta pak "utáhne" nainstalované hi-fi vybavení po dostatečně dlouhou dobu...
A když se do auta navíc ještě namontují odpojovače, kterými se při zastavení motoru odpojí startovací baterie, aby se "ušetřila" pro další starty, je pak provoz takového monstra jen poněkud nákladnější při výměně starých akumulátorů - na spolehlivosti startů se vysoký odběr audiosoupravy nepodepisuje...
je mi tady z toho na blití.