Rádio Pioneer + repro Blaupunkt - problém s hlasitým zvukem

Autorádia, reproduktory, zesilovače

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod _jan91 20. 8. 2014 19:44

Koupil jsem si do auta nové rádio Pioneer MVH-160UI (4x50W) s ISO konektorem a k němu reproduktory Blaupunkt GTx 693 Dark Edition (3pásmové, 260W). Rádio mám stejně jako to staré zapojeno klasicky jeden drát na pojistku kvůli paměti, jeden na spínací skřínku a další na uzemnění. Repro mám ve dveřích, propojil jsem to dodávanou kabeláží. Rádio hraje, reproduktory taky, tady je všechno OK. Jakmile ale při jízdě zvednu hlasitost nad určitou úroveň (aby to trošku přeřvalo motor :) ) tak začnou reproduktory dost chrčet - na rádio i mp3 z USB, vypnul jsem ekvalizér a zesílení basů ale pomohlo to jen trošku... Je nějaké řešení co s tím? Aby to hrálo čistě i při větší hlasitosti? Poraďte prosím, v tomhle se až tak moc nevyznám...
_jan91
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod Petulda 21. 8. 2014 12:57

Pokud pomohlo vypnutí zesílení basů, pak to na první pohled vypadá tak, že zesilovač se prostě dostane do limitace (není schopen čistě zesílit zvuk a tvrdě ořezává signálové špičky - chrčí). U rádia udávaný výkon je popsán jako MAXIMÁLNÍ VÝKON 4x50W, což je bezobsažná veličina, která s největší pravděpodobností značí maximální chvilkový dynamický výkon do nějaké zátěže (odhaduji 4 Ohm) a s nějakým zkreslením (odhaduji 1% THD). Tzn. reálný stálý výkon zesilovače bude někde kolem 4x20W. A to už na moc hlasitý poslech není...
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod EKKAR 21. 8. 2014 13:31

Chrčení můžou způsobovat i "netěsný" dveře - prostě v nich ten reproduktor není dostatečně tlumenej a membrána při větší výchylce lítá jak hadr po bubnu. Ale nejdřív bych se zaměřil na napájecí dráty k rádiu, Petulda asi bude mít recht s tou limitací - akorát že nebude způsobená příliš malým výkonem rádia, ale spíš špatným elektrickým kontaktem v přívodu hlavního výkonovýho napájení, kde vinou většího odběru klesá napětí. Nejjednodušší to je udělat tak, že se ten "trvale připojenej drát" s pojistkou o větší ampérový hodnotě připojí přímo na + vývod baterie a k tomu propojení se použije pokud možno co nejsilnější drát se dá ještě normálně natáhnout - klidně žíla 4mm čtvereční i víc. Opravdu fajnšmekři natahujou od rádia i od samostatnejch zesilovačů zvlášťním drátem s potřebným průřezem i kostru = mínusovej přívod zase přímo na baterku. Vše má za úkol co nejvíc omezit počet "mezilehlejch kontaktů" na cestě od baterie ke spotřebiči.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod marts 21. 8. 2014 13:35

V manuálu k rádiu se píše 4 x 22W trvalý výkon do 4 ohmů při 5% THD, kteréžto zkreslení už bude slyšet docela pěkně.
"Life is a game you can't win. But it may be quite a lot of fun playing it."
marts
Expert
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Petulda 21. 8. 2014 13:46

...no je fakt, že jsem kdýýýsi dááávno měl ve Škodě 130GL k autorádiu připojený jakýsi ekvalizér s vestavěným zesilovačem 4x20W trvalý výkon a hrálo to nahlas jako prase (v mým tehdejším vnímání 20letýho floutka) a velmi čistě...
Noble Audio Sunrise
Denon DCD-2020
Parasound Halo Integrated
Focal Electra 926
JBL LS 120P
Petulda
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod _jan91 22. 8. 2014 11:56

Takže na rady zde i jinde jsem kompletně vyměnil dodávanou tenoučkou kabeláž za pořádné dráty (cca 2 - 2,5 mm^2) - jak napájení, tak k reprákům. Trochu to pomohlo...co je ale důležité - přišel jsem na hlavní problém:
Když při hrajícím rádiu zatlačím prstem na membránu reproduktoru, tak ten najednou hraje nádherně i s čistými basy a i ve velké hlasitosti (což mě utvrdilo, že i rádio za 1200 a repro za 800 od Blaupunktu a Pioneeru nemůžou být takové shity (i ve srovnání s tím noname audiem co bylo v autě před tím a hrálo mnohem lépe)). Současné repro je 6"x9" a do otvoru ve dveřích i tapecírunku je dost na doraz - je tedy možné, že na membránu něco ze zadu tlačí a proto je mizerný zvuk? (Dříve tam bylo mnohem menší repro, takže místa bylo všude dost a hrálo to normálně.) Pomohlo by tedy dát mezi tapecírunk a repro nějakou podložku aby bylo kolem samotného repra více místa (a tedy by nedošlo k tomu (asi) tlaku zevnitř na membránu)???
Díky za rady a snad mě neukamenujete... Jsem schopen zrobit cokoliv ale v audiu se zrovna moc nevyznám a zatím jsem využíval hlavně hotových řešení...
_jan91
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod EKKAR 24. 8. 2014 20:42

Jednak ty podložky, ale druhak - to položení prstu na membránu znamená UTLUMENÍ NEKONTROLOVATELNÝHO POHYBU - to znamená, že ty dveře, ve kterých máš repra, musíš změnit na UZAVŘENOU OZVUČNICI - utěsněním vnitřního prostoru, aby vzduch stlačovanej ve vdeřích při pohybu membrány "dovnitř dveří" nikam nemohl foukat - a další podmínka, aby na těch dveřích nedrnčel tím tlakem plech, musíš na vnitřek nalepit tlumicí materiál. Já si teď z hlavy za živýho Boha nevzpomenu, jak se tomu americkýmu tlumicímu materiálu nadává, ale připomíná to nabobtnalou YPU vyztuženou polymerovým vláknem a na vršku polepenou hliníkovou fólií - je to navíc na jedný straně opatřený samolepící vrstvou, takže to stačí nařezat na kusy o potřebným tvaru a nalepit na vnitřek dutin...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod ThalesX 9. 10. 2014 12:09

Také by to mohlo znamenat že do reproduktoru jde stejnosměrné napětí které vytlačuje cívku z mezery. Chtělo by to zkontrolovat jestli se po zapnutí autorádia membrána v nevybuzeném stavu nějak nevychýlí.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ...drát 9. 10. 2014 15:29

...drát
Mírně pokročilý


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků