[recenze] D/A převodník Casea Cepheus

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Kocmeister 17. 6. 2009 20:58

Postupem času se ze mě „bohužel“ stává čím dál tím větší milovník kvalitního poslechu, audiofil a už tato záliba nezvratně přechází až do diagnózy zvané hifi. Před nedávnem jsem se rozhodl, že chci povýšit svojí poslechovou soustavu zase o nějaký ten level výše. Sice všechny součásti byly i doposud z mého pohledu slušné, ale člověku (pokud se tak dá hifista vůbec označit) to stejně nedá…


Co to je a k čemu to slouží?

Jak jsem během poslechových seancí vypozoroval či spíše naposlouchal, tak velmi důležitou součástí každého řetězce je zdroj, tedy CD přehrávač, externí D/A převodník, gramofon případně zvuková karta. Zdá se mi, že dělá s výsledným zvukem více kouzel než zesilovač. Alespoň v případě sluchátkového řetězce jako v mém případě. Vzhledem k tomu, že jsem již několikrát zdroj obměňoval za lepší a vždy to byl velký přínos tak jsem se rozhodl posunout se již do co možná nejvyšší třídy co se dá za rozumné peníze ještě koupit. Prostě zvolit co nejméně kompromisní řešení. V mém případě, kdy veškerou hudbu skladuji v PC ve formě přesných kopií CD a sem tam i hires, tj. 24/96 ve formátech Flac nebo wav je v tomto případě jasnou volbou externí D/A převodník. Pro neznalé jen v krátkosti (velmi zjednodušeně) vysvětlím, že se jedná o zařízení s prakticky stejnou funkcí jako zvuková karta s tím, že jedinou funkcí je převést data, hudbu v digitální podobě na finální analogový signál, který lze reprodukovat skrze reprosoustavy nebo sluchátka. Akorát vzhledem k tomu, že naprosto vše je podřízeno jen a pouze této funkci je výsledná kvalita zvuku samozřejmě posazena výrazně výše než ze zvukových karet. Externí D/A převodníky lze připojit nejen k PC ale i k CD/SACD/DVD-A přehrávačům jejichž zvuk taktéž dokážou znatelně vylepšit. Prakticky se dá říci, že i z PC může být už v dnešní době nekompromisní hi-fi zdroj, což by bylo ještě relativně donedávna tvrzení opravdu úsměvné.

Zvolil jsem známý a vysoko hodnocený český výrobek Casea Cepheus. Jedná se o převodník ve vyšší třídě, kde konkurencí je např. Benchmark DAC1 a podobné. Podle toho co se lze dočíst tak by měl být zvukově srovnatelný s CD přehrávači v cenové třídě cca od 30 do 60-ti tisíc Kč. Toto však nemohu potvrdit, protože jsem neměl v době testu přímé srovnání.


Design, výbava a zpracování

„Střeva“ přístroje jsou uložena v poměrně rozměrné krabici z 1,5mm tlustého plechu s výrazným čelním panelem. Zpracování je perfektní . Konstrukce na mě působí pevná jako tank. Provedení zadní části s digitálními vstupy a analogovými výstupy taktéž bez chybičky. Na čelním panelu je malá červená led dioda indikují zapnutí přístroje. Tato nijak rušivě neozařuje místnost jak je dnes u mnoha výrobků z oblasti AV zvykem což považuji za malé ale významné plus. Designem se Cepheus hodí především asi do hifi věže, kde by naskládaný mezi CDP a zesilovači pěkně zapadl, ale ani u mě na stole ostudu rozhodně nedělá. Jenom zmíním, že na fotografiích vidíte verzi s jiným čelním panelem než je na stránkách výrobce: http://www.casea.eu

cep1komp.jpg


Cepheus má 2 digitální vstupy, optický (toslink)a koaxiální (BNC), těmito přístroj propojíte s PC nebo CD-P či DVD s digitálním výstupem. V mém případě jsem použil výstup z externí zvukové karty pomocí optiky. Občas se lze dočíst, že koax. propojení poskytuje z nějakého důvodu obecně lepší výsledky ve smyslu kvality zvuku. To bohužel nepotvrdím ani nevyvrátím, protože nemám doma nic s koax digitálním výstupem. Stejně tak nemůžu tvrdit, že moje zvuková karta je zrovna nejlepší transport, ale nedá se nic dělat prozatím to musí stačit. Výstupy z převodníku jsou jak RCA tak i XLR což je příjemné.
V Cepheovi je použit špičkový 24bit/192Khz D/A převodník Cyrrus Logic CS43122. Vstupní přijímač signálu je taktéž od Cyrrusu CS8416, který by měl být schopen omezit jitter pod hodnotu 200 pikosekund. Pro napájení jsou použita 2 toroidní trafa Talema. Jedno pro digitální a druhé pro analogovou část. Vychytávek v konstrukci je poměrně dost. Rozebírat je nebudu, protože tomu nerozumím a stejně je to lépe rozepsané do podrobností na stránkách výrobce.

cep2komp.jpg



Konec řečí, jdeme na věc…

Pro test zvukových kvalit jsem použil sluchátkové předzesilovače Dispre II a Little Dot MK IV. Signálové rca kabely RG62 s konektory Nakamichi. Sluchátka Sennheiser HD600, HD650, AKG K701 a In-eary Ultimate Ears TripleFi10. Reprosoustavy mám k dispozici pouze dvoupásmové sloupy Tannoy v ceně nižší než převodník sám v kombinaci s levným stereo AV receiverem. Je zbytečné k nim Cepheus připojovat, kvalitativně nejsou partnerem. Test tedy bude probíhat pouze se sluchátky, což je taky jediné na čem doma v současné době seriózně hudbu poslouchám.

Cepheus je nabízen ve dvou verzích lišících se zvukovým charakterem. Jsem rád, že jsem měl možnost slyšet obě. Původně jsem si objednal verzi „Emotion“, o které jsem si myslel že by mohla mým uším vyhovovat více. Podle slov konstruktéra převodníku je tato verze charakteristická větší barevností zvukového spektra, zemitějším celkově směrem k nižším kmitočtům posunutým projevem. Přirozenejší střední pásmo a větší předozadní prostor má být také jeho vlastností.

Po zapojení Cephea v této modifikaci, připojení sluchátkového zesilovače a sluchátek se začaly dít teprve věci. Co mě jako první „praštilo přes uši“ byl obrovský prostor ve kterém byla hudba reprodukována. Ano ve sluchátkách! S kvalitními reprosoustavami to musí být teprve požitek. Veškeré nástroje jsou od sebe vzorově odděleny a poskládány v tomto širokém a hlubokém prostoru. Zpěvák/zpěvačka se dosti vzdálila od obličeje směrem dopředu. V první chvíli jsem měl skoro dojem, že přístroj musí mít nějakou formu binaurálního procesingu. Což nemá, ale i tak dosti roztáhne dojem prostoru ve sluchátkách. Vokál má velmi pěkné neunavující, pocitově dosti příjemné zabarvení. Výšky nejsou agresivní , ale když je potřeba tak se opravdu silně projeví. Žádné zastřenosti se zde nedočkáme. Nadruhou stranu sykavky také neexistují (ve špatných nahrávkách samozřejmě ano). Pěkně vyvážené. Atmosféra nahrávek je přenášena pro mě s dosud nepoznanou realitou. Bas je mohutný, pěkně prokreslený bohužel ale z mého pohledu ne tak pevný jak bych si představoval. Tuto vlastnost nelze brát jako negativum. Je to vlastností verze Emotion. Poslouchám často rockovou hudbu a mám rád vysokou pevnost a průbojnost basu, proto jsem si nemohl tak úplně zvyknout. Ale abyste mě špatně nepochopili, bas je ve skutečnosti pevný oproti tomu jak hraje většina toho co má 90% + populace doma. To jen já jsem v tomhle trošku zmlsaný. Navíc je docela možné, že na jiné sestavě může být vše jinak.


cep3komp.jpg



Po dohodě s Panem Vránou z Casea mi tedy byl Cepheus předělán na verzi „Monitor“, která má být dle jeho slov tou zvukově otevřenější, dynamičtější s posunem zvukového spektra směrem výše. Nekompromisní akustická lupa odhalující všechny detaily, ale i nedostatky nahrávek. Usoudil jsem, že tato verze bude pravděpodobně nakonec pro moje chutě vhodnější.
Prakticky ihned po zaposlouchání se do hudby přes verzi Monitor mi bylo jasné, že tohle je přesně to po čem jsem toužil. Velmi dynamický projev. Přesný opravdu hodně pevný a zároveň silný bas. Tato vlastnost mě hodně potěšila. Doposud jsem měl za to, že bas aby byl přesný a pevný pak musí být poněkud slabší. V opačném případě měkně, má horší kontrolu, případně rovnou začíná zadunívat. U Cephea Monitor je skloubena nevídaná pevnost s velkou razancí či chcete-li tvrdostí basu. Toto se hodí k AKG K701, dodá to jejich basu trochu víc šťávy. Výškové pásmo se mi subjektivně nezdá nějak zvlášť výraznější než v předchozí modifikaci. Stále jsou tu čisté a rozlišené výšky. Nádherné činely v rockové hudbě jsou potěchou pro uši a ducha. Žádné tss tss agresivní syčení známé z levných zdrojů, ale skutečné činely se vší svojí cinkavostí a zvonivostí. V nahrávkách vypluje na povrch skutečně mnoho detailů, které jsou jinak schované nebo spíš slité do ostatních zvuků. Skvělé je podání rychlých rockových a metalových melodií kdy i Senn HD650, které obvykle tak trochu nestíhají díky své pomalosti, dokáží s Cepheeem překvapivě dobře podat rychlé bušení a mlácení neslévajíc se do divné zvukové koule. Ale něco za něco, přesně podle popisu pana Vrány je zde oproti verzi Emotion o něco méně rozsáhlý předozadní prostor. Pořád je však velký a pravolevý prostor zůstal stále obrovský. Člověk se až lekne když slyší kdesi napravo za sebou bubeníka mlátícího do bicích s kadencí kulometu. Dříve tam byl také, ale zdaleka ne situován tak daleko od ucha (stále se bavíme o sluchátkovém poslechu). Zabarvení vokálů je také trochu jiné. Takové „normální“ na jaké jsem byl zvyklý předtím. Možná že je ve skutečnosti reálnější, ale vokály u verze Emotion se mi líbili trochu více. Teď jsem si ještě vzpomněl, dojem ze sterea, návaznosti obou kanálů a stereo efektů je také nadstandardní. Něco takového jsem ještě neslyšel.

Když to shrnu, tak zvuk obou verzí je pro mne high-endový se vším všudy. Záleží na každém jednotlivém posluchači jaký charakter jedné ze dvou vyráběných verzí je jeho srdci blíže. Myslím, že si každý přijde na své. S Cepheem jsem nadmíru spokojen a považuji jeho koupi za dobrou investici, která mi určitě dobře poslouží i v budoucnu ke kvalitní reprosoustavě. Na nedostatky jsem neupozornil, protože jsem za krátkou dobu co ho vlastím žádné nenašel. Standardní cena je 24000 Kč což vzhledem k výkonům je myslím adekvátní.
REPRO: PKAudio Ghibli, SUBY: 2x B&W ASW 825, AMP: Audionet SAM G2, DAC: Chord Qutest battery powered, SLUCHÁTKA: Sennheiser HD800, FILTR, DRÁTY A DALŠÍ SNAKE OILY: vlastní konstrukce.
Kocmeister
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod bubaak 17. 6. 2009 23:58

Nevydržím a taky sem něco napíšu :roll:

Jako čerství majitel D/A převodníku (upravený Zhaolu D2.5C) mohu jen potvrdit že skok mezi zvukovou kartou a externím D/A převodníkem je skutečně znatelný. O to příjemnější bylo slyšet Cepheuse (od teď Cerphik). Největší obava byla z použitého čipu. Zatím co můj D/A převodník používá čip Cirrus Logic CS4398, tak jak zmínil Koč, Cerphík má trošku starší model CS43122. Tak jsem k němu i přistupoval a šel jsem na jistotu se svýma Senn HD 600 abych mu dal sodovku, že si koupil předražený krám.
Po připojení HD 600 mi trošku přeskočil úsměv. Tak sodovka zas nebude, sakra! Jak v poslední době je zvykem, čím novějši tím jsou větší úspory. Takže skok v generacích se zde skutečně neodehrál. Ale mělo cenu si připlácet 16 000,- na Cerphika? Bohužél mělo.

Už na HD 600 bylo o poznání více prostoru, než na co jsem byl zvyknutý. Nádherný na tom ale bylo, že každý nástroj byl přesně a důmyslně umístěn a odizolován od zbytku nástrojů. Hlavně bylo dokonálé jak si Cerphík poradil i s tím, aby bližší nástroje nepřehlušovali vzdálený (častý problém většiny zvukovek, které pracují v mnohem menším prostoru a stejně si sním neporádí a vše rozmáznou). A to že HD 600 z použitých sluchátek měli po Fi.10 nejmenší prostor. Dokážete si asi představit, jak monumentální byl prostor s AKG K701. Tady by si ani většina domacích sestav na bednách neškrtla (pokud za prostor neberete jak máte daleko bedny a z toho vám jde jen směť zvuků. Mínění o prostoru 90% lidí).

Basové pásmo a i středy nejvíc prokoukli HD 650. Po většinu času nepřesné a přeteplné sluchátka opět dokázala že si rozumí jen s dokonalým zdrojem. Nyní se v nich objevila nevídaná přesnost, na kterou jsem si zvykl spíš u HD 600 a FI.10. Každý hlubši detail nechal poskočit s hrtanem, až to bylo nepříjemné, ale chtěl jsem to zažít vždy znova a znova. Hloubka basů byla až omračující s nečekanou přesností. středy se vyčistili na úroveň AKG připojený k mému DAC (což je jednoznačné plus). Co se výšek týče ani zde se HD 650 nenechali zahanbit a směle se postavili do území HD 600 a ještě je mohli školit v přesnosti (eh, to jsem napsal?). a to samé co udělal Cerphík HD 650, to samé udělal i AKGčkům a HD 600. Bylo to ohromující! Většinou jednoúčelové HD 650 si vlezli do skupiny víceučelových a univerzalní, HD 600 si nyní hrali na chudší příbuzný HD 800 (dobře, trošku nadsázka).

Pokud bych to měl vzit v bodech:
Zhaolu D2.5C vs. Zvukovka
+ prostor
+ čistota
+ rozlišení zvuků
+ detail
+ dynamika
- kompaktnost

Zhaolu D2.5C vs. Cerphík
+ neuvěřitelný prostor
+ čistota
+ rychlost
+ nechutná dynamika
+/- čitelnost nahrávek (tady se už nehraje na 128 kb/s vs. CD, ale sra*ka vs. uf povedlo se)
+/- přesnost
- nemám ho doma :-/
jo a jeden důležitý plus! je z Čech!!!
Naposledy upravil bubaak dne 18. 6. 2009 18:45, celkově upraveno 2
Bu Bu Bu!
bubaak
Strašidlo
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Kozousch 18. 6. 2009 11:36

Už chybí jen recenze dostupnějšího DAC Karfík:
http://karafiat.unas.cz/audio.html
Kozousch
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod xxxdvorixxx 18. 6. 2009 13:46

Dost dobrá práce! Díky
Cowon D2 / Lumia 920 / Fubar IV+Sennheiser HD-25
xxxdvorixxx
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Bína 18. 6. 2009 16:08

Pěkné, tohle musím někdy vyzkoušet.
CIEM: qdc 8CS|AAW W500|HEIR 10.A|HIFIMAN RE1000
IEM: NOBLE Katana & Sage
DAP: SONY WM1A|SHANLING M5s & M2X & M0
TWS: Shanling MTW100BA

Zaměstnanec firmy Shanling, tohoto času v Číně
Bína
Sluchátkový recenzent
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod nocomichi 19. 6. 2009 21:54

Moc pěkné, taky se mi to líbí, sám si jedu v něčem podobném, zkuste se ale zamyslet nad těmi pěnezi, které jste na to vynaložili... Furt je to jen poslech přes sluchátka... Kdybych věděl co, za to ve výsledku utratím, dnes už bych asi šel do nižších Staxů a solidního CD-P z druhé ruky. Minimálně bych tím získal stejně muziky za zaplatitelny peníze...
nocomichi
Junior

Odeslat příspěvekod Kocmeister 20. 6. 2009 10:59

Nocomichi: Samozřejmě máš částečně pravdu. I já jsem přemýšlel o elektrostatech. Sluchátka jsou ale (aspoň teda u mě) nejlevnější článek řetězce. Převodník plánuju použít v budoucnu k repro, ten se neztratí. A kvalitní sluchátkáč se dá vždycky použít jako předzes ke koncovým zesíkum. Takže z tohohle pohledu ta investice neni nijak hrozná.
REPRO: PKAudio Ghibli, SUBY: 2x B&W ASW 825, AMP: Audionet SAM G2, DAC: Chord Qutest battery powered, SLUCHÁTKA: Sennheiser HD800, FILTR, DRÁTY A DALŠÍ SNAKE OILY: vlastní konstrukce.
Kocmeister
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Lobotor 20. 6. 2009 11:18

Hmm urcite to bude hrat dobre :-)) . Take jsem o nem uvazoval ale nakonec jsem zvolil CDP/DAC misto DAC. A taky kvuli tomu ze jsem byl vystraseny jinde hodne propiranou veci jmenem jitter. Nakonec to dopadlo tak ze neslysim rozdil mezi hudbou pustenou z orig.CD a Flacu z pocitace.coz znamena ze bud mam dobrej transport nebo to ten upsampling prebije.
A nezda se vam ze ted jste schopni vice rozlisit rozdil mezi zesilovacema? i kdyz teda mezi tema vasema bude asi mensi kvalitativni rozdil nez mezi mym Sleem a Headboxem kde jsem slysel dost slusne zlepseni (a to se rika ze zesilovac jenom zesiluje....).
Auzentech X-Fi Prelude => Real Cable => Cambridge Audio 840c => Oehlbach NF214 => Graham Slee Solo PSU1 => Denon AH-D7000
Lobotor
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Kocmeister 20. 6. 2009 11:35

Popravdě i přes to, že rozdíl lampáč a Dispre by měl být už z principu obrovský, tak je to spíš o nuancích. Takže rozdíl fakt moc neslyšim. Paradoxně rozdíl mezi signálovýma kabelama (tkanička vs. RG62) se mi zdá větší.
REPRO: PKAudio Ghibli, SUBY: 2x B&W ASW 825, AMP: Audionet SAM G2, DAC: Chord Qutest battery powered, SLUCHÁTKA: Sennheiser HD800, FILTR, DRÁTY A DALŠÍ SNAKE OILY: vlastní konstrukce.
Kocmeister
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Kozousch 20. 6. 2009 11:35

Zesilovač jen a pouze zesiluje jenom teoreticky. Prakticky je v zesilovačích mnoho konstrukčních limitů a kompromisů a u většiny je navíc ještě zvuk "laděn, aby měl charakter" příslušného výrobce (čti mršen).
Kozousch
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Kocmeister 20. 6. 2009 21:16

Myslim, že zrovna u sluchátkáčů tenhle fenomén mršení zvuku jako signatura výrobce moc neni. Nedostatky jsou daný spíš ošizenou konstrukcí. Je to dost úzkoprofilový zboží, moc se jich neprodá. Každej nedostatek se v komunitě uživatelů hned rozkřikne a výrobci se přecijenom trochu víc snaží. Ale to jenom můj názor.
REPRO: PKAudio Ghibli, SUBY: 2x B&W ASW 825, AMP: Audionet SAM G2, DAC: Chord Qutest battery powered, SLUCHÁTKA: Sennheiser HD800, FILTR, DRÁTY A DALŠÍ SNAKE OILY: vlastní konstrukce.
Kocmeister
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod The Wolverine 21. 6. 2009 17:50

Ten DAC vypadá dobře (slint)
Dalších cca 25 000,- půjde do HD 800?
Schiit Bifrost 4490 ► Schiit Asgard 2 ► Audeze LCD-X │ Grado GH4
Marantz PM7000N ► Bowers & Wilkins 684
The Wolverine
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Kozousch 21. 6. 2009 17:57

to Kocmeister: Já jsem měl na mysli "klasické" zesilovače pro reprosoustavy, ale nedošlo mi, že ty jsi "sluchátkovej". :D
Kozousch
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod hmpf 21. 6. 2009 18:29

Teda Koci koukám ty ses pěkně rozšoup.. doufám že budu vítán u tebe doma uděláme si pěknou chvilku :love: teď si asi řikáš kurnik jak to vlastně myslel..:-D
Naposledy upravil hmpf dne 22. 6. 2009 08:50, celkově upraveno 1
Sveda Blipo PRO, Alessandro MS1000
hmpf
Mírně pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Kocmeister 21. 6. 2009 19:16

Wolverine: Hehe, počkám až zlevní. Né teď vážně už to stačí, s novýma K701 jsem (prozatím) spokojen.

hmpf: Jsem sice už zadanej, ale na tebe, ty bejku si chvilku udělám :-*
REPRO: PKAudio Ghibli, SUBY: 2x B&W ASW 825, AMP: Audionet SAM G2, DAC: Chord Qutest battery powered, SLUCHÁTKA: Sennheiser HD800, FILTR, DRÁTY A DALŠÍ SNAKE OILY: vlastní konstrukce.
Kocmeister
Pokročilý
Uživatelský avatar

Další stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků