od PetrJč 13. 3. 2023 22:40
Trvej na záruční opravě!!
Nejdříve upozorním jako vždy na: takto na dálku je jakákoliv rada, identifikace závady a vadného dílu značně problematická, ale pokusím se snad srozumitelně pomoci:
1. Úroveň servisních techniků je všelijaká. Nelze jakékoliv tvrzení jednoho technika v žádném případě brát jako bernou minci. Pokud servisní technik nemá elektroniku zároveň jako koníčka a neprojdou mu rukama stovky podobných zařízení, tak odborně nebývá moc na výši.
2. ČOI má na stolech stovky podobných stížností (a za podstatně vyšší prodejní ceny), nestačí je řešit, nemá na to technicky vzdělané odborníky a ani to ČOI ze zákona nepřísluší tyto věci řešit. Může dát např. maximálně nějaký podnět k rychlejšímu řešení reklamace, ale většinou dostane vždy nějakou odpověď ze servisu, kterou není schopna ČOI technicky posoudit, zdali je správná. Takže když servis napíše, že je to mimozáruční oprava, tak ČOI nemá jak tento argument ověřit, maximálně ohlídá zákonnou dobu opravy.
3. Jakkoliv poškozený nabíjecí kabel prakticky nemůže poškodit zařízení, ke kterému je připojen. Jsou sice jisté, velmi vzácné případy, kdy může dojít k poškození datové sběrnice, ale nemůže (neměl by) odejít nabíjecí obvod. To není technicky možné.
4. USB konektor typu C je sice hezký a praktický konektor, ale má velmi titěrné kontakty. K mechanickému poškození samozřejmě dochází, ale je to většinou způsobeno nečistotami v konektoru - hlavně u mobilů, které se nosí venku a po kapsách, popřípadě mechanickým poškozením ve stylu: "nejde zastrčit nabíjecí kabel silou, tak použiji ještě větší sílu". Nebo po pádu na zem s připojeným kabelem. Vzhledem k titěrnosti USB-C konektoru je na 100% identifikaci jeho stavu potřeba kvalitní, ale opravdu kvalitní mikroskop! Ne každý servis ho má a bez něho je jakýkoliv popis stavu konektoru jen hádání.
Pokud je mechanicky USB-C konektor poškozen, tak se to projevuje tak, že nejdou data, nebo dochází k jejich výpadkům, popřípadě se zařízení nenabíjí vůbec, nebo jen malým proudem.
5. Z Tebou popisované závady si dovoluji odhadovat, že v zařízení HiBy zřejmě odešla nějaká elektronická součástka, která má nyní velmi malou impedanci, nebo je zcela ve zkratu. A to může být jak samotný nabíjecí obvod, nebo ochranná dioda, kterou někteří výrobci osazují kvůli ochraně právě nabíjecího obvodu na napájecí sběrnici z USB konektoru. Buď se jedná o zenerku, popřípadě transil. Zde záleží na každém výrobci, zdali ji osadí a čím zařízení osadí. Občas tyto ochranné předpěťové diody odchází. Nebo se mohl prorazit blokovací keramický kondenzátor na napájecí cestě, nebo kdekoliv jinde - také poměrně častá závada. Možností je více...
6. Mít HiBy u sebe, řekla bych ti to asi hned, ale záruční HiBy opravy nedělám...
Můj odhad je, že zařízení má vůči nabíječce malou impedanci na napájecí sběrnici kvůli výše popsané poruše (poškozená některá elektronická součástka). Díky malé impedanci se výrazně zvedl odebíraný proud z nabíječky a úměrně k tomu kleslo nabíjecí napětí. Vzhledem k tomu, že v konektoru USB-C je sice malý, ale ne zanedbatelný přechodový odpor na kontaktech, bude se konektor (třebaže je mechanicky v pořádku) silně zahřívat. To pak mnohdy vede k mylné představě, že je konektor USB-C vadný. Nicméně jeho vizuální kontrola pod mikroskopem vzhledem silnému zahřátí je ale nutná. Také by měla hřát poškozená součástka, na které se ztrácí výkon nabíječky. Ta pak ohřeje své okolí a pokud je v blízkosti konektoru USB, ohřeje i konektor USB. Díky tomu, že vadná součástka topí, měla by se po otevření přístroje rychle najít.
Jednoznačně bych trval na záruční opravě! Buď odborná oprava, (asi i včetně výměny USB-C konektoru), nebo nový přístroj.
Nesmíš si říkat, že kdyby sis koupil jinou značku, tak se to nestane. Tebou popisovaná závada je jednou z nejběžnějších závad. Nabíjecí obvody, součástky a cesty k nim jsou nejvíce zatěžované součástky v každém přenosném zařízení.