Ááá, tak tos byl ty, kdo je vyfouknul ostatním, kdo o ně měl tady na fóru zájem
. Každopádně gratuluju ke koupi těhle skvělých regálovek
. Osobně jsem neslyšel, ale mám jejich větší bratříky, tak si umím udělat představu o tom, jak hrajou.
Tohle vlákno vítám, protože se taky výhledově zajímám o náhradu dosavadního C375, kterej je s Electrama na svým limitu.
Pár mých postřehů, možná trochu širších než jak svou otázku vymezuješ - snad to nevadí:
- dopřej jim opravdu bytelný stojany. Čím těžší a stabilnější, tím líp. Obecně je to myslím dost podceňovaný komponent, ale u takhle kvalitních budek je zásadní pro bezchybné podání basů a nezabarvenost středů.
- dopřej jim stabilní (=výkonný) zesilovač. Čím větší kontrolu nad Electrama bude zesilovač mít, tím lépe zahrajou. Mají dost zvlněnou impedanční charakteristiku klesající pod 4 ohmy v kombinaci s fázovým posunem a pokud to zesilovač neustojí, nebudou Electry hrát dobře. Je to daň za vysokou citlivost. Když se ale dobře nakrměj, patřej právem k naprostý světový špičce. Může se to zdát jako nesmysl, pořizovat k nadprůměrně citlivým regálovkám s udávaným příkonem nijak závratných 90 W zesilovač třeba 2x200 W hudebního signálu do 8 ohmů, ale v tomhle případě je to smysluplné. Pokud aparaturu nepoužívá někdo nepoučený nebo nepoučitelný (dítě, puberťák, záškodník
) a neotočí volume příliš doprava, nic nehrozí.
- dopřej jim co nejlepší umístění, akustiku a nastavení. Je opravdu třeba, aby výškáče byly ve výšce posluchačových uší a v poslechovím místě směřovaly na jeho uši (natočení beden směrem k posluchači). Titanový výškáče Focal poslouchám už cca 9 let (nejdřív v Shanech, teď v Electrách) a jedině tak z nich dostaneš to, co umějí. Trochu klamou, protože nejsou nijak výrazně směrové, tzn. i když nejsou výškáče nasměrovány přesně, hraje to moc hezky. To "ono", to, co udělá rozdíl mezi nadprůměrnou a vynikající reprodukcí, ale přichází jen v ideálním nastavení - pak získáš jemný, ale sytý a skutečně (od "skutečnost") barevný výšky a opravdu překrásnou prostorovost. S tím souvisí i ta akustika - a to je jakási chtěná nectnost těhle beden. Hrajou opravdu rychle a megapřesně aniž by byly ostré nebo příliš analytické. Ale můžou tak znít v místnosti, která zvuk tříští, odráží a zvuk mění v čase a fázi. Jsou jako okruhový závodní auto, který, když je provozovaný v podmínkách jemu určených, tak předvádí excelentní výkony. Jakmile mu ale nedopřeješ, co potřebuje, upadá směrem k průměru kategorie a umí být i nepříjemný. Pokud to ale dostanou, budeš sedět v poslechovým místě jako přikovanej v úžasu z rozlišení, jemnosti a zároveň plnosti zvuku, jeho prostoru a naprostýmu zmizení reprosoustav v levopravým i předozadním směru.
- věnuj pozornost i kabeláži. Já nejsem žádný kabelomaniak, spíš naopak, kabely beru velmi racionálně. Nicméně výměna byť kvalitního kroucenýho stríbrnýho kabelu 4x4 mm2 za "dospělý" Vincent Premium přinesla jasný posun v dynamice a detailu.
A konečně k těm zesilovačům
... Pokud se ti zvukově líbí Vincenty, tak bych se já osobně začal zajímat o bazarovej nákup integrovanýho Luxmana nebo Accuphase. Jsou taky spíš na "hudební" straně přednesu, jedou taky v A-čku (buďto úplně nebo do nějakýho výkonu) a z Focalů dostanou výrazně více než Vincenty. Mají korekce, jakkoliv bych jejich používání u komponentů týhle kategorie považoval za závažný trestný čin
, protože jejich použití vede VŽDY k degradaci signálu a to i v případě sluchu, který už není úplně v kondici - ale respektuju, že tohle je věc individuálních preferencí.
A nebo zvolit jiný přístup a potřebný výkon zajistit koncovým(i) monoblokem (monobloky) a zvukovej charakter potunit elektronkovým předkem. Tady ale neporadím, elektronky jdou úplně mimo mou zkušenost a zájem.
Ještě jednou gratuluju a přeju poslech jako ze žurnálu
!
Mimochodem, jaký máš dosavadní dojmy z poslechu
?