Referenční nahrávky klasické hudby

Hifistudia, hifibazary a témata týkající se AV, která nelze zařadit do ostatních sekcí

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod introvert 27. 9. 2021 14:08

vgotic: samozřejmě, otázkou je, co je to referenční nahrávka :-) Jsou spousty jiných klavíristů a klavíristek (Argerich, Barenboim, Brendel, Kissin, ..). Jde o demonstraci hudebníkovy virtuozity, nebo o celkové provedení ? Nebo o kvalitu technickou - jak dobře to bylo nahráno ? Já nejsem žádný odborník, pouze se domnívám, že pavel1756 odvádí velmi záslužnou práci, za kterou mu musí být každý vděčný. Pokud máš další tipy, sem s nimi. Už teď sem Pavel dodal materiál na dobrý rok poslechu :-)
introvert
Pokročilý

Odeslat příspěvekod vgotic 27. 9. 2021 14:26

Děkuji za odpověď, jsem v podstatě jen laický posluchač a tak shromažďuji hudbu na cd podle laických kritéríí. Rád se seznámím s názory lidí na kvalitu hudby, kterou poslouchám. Vašek
vgotic
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod stano.stano 28. 9. 2021 08:25

@pavel1756
Po učesaní je to materiál na samostatný blog :)
Možno by sa to dostalo k viecerým ľuďom. Kopec mladších ľudí pokukuje po klasickej hudbe, ale jedná sa o tak rozsiahly záber, že nevedia kde začať, tak sa na to často vykašlú...
Ja som takto pokukoval po opere, kde a čím začať. až som nakoneic oslovil operného speváka :)
stano.stano
Junior

Odeslat příspěvekod vgotic 28. 9. 2021 13:04

myslím, že si může vybrat každý to, co je mu nejbližší. Někdo preferuje zvuk velkých orchestrů, někdo naopak menší komorní tělesa, někdo má raději koncerty samostatných nástrojů. I vokální tvorba má svoje posluchače. Každý jsme jednou začínali třeba u Smetany nebo Čajkovského koncertu pro klavír. Myslím, že v současné době jsou možnosti díky Tidalu apod. otevřené všem.
vgotic
Kolemjdoucí

Odeslat příspěvekod pavel1756 29. 9. 2021 14:54

stano.stano píše:@pavel1756
Po učesaní je to materiál na samostatný blog :)
Možno by sa to dostalo k viecerým ľuďom. Kopec mladších ľudí pokukuje po klasickej hudbe, ale jedná sa o tak rozsiahly záber, že nevedia kde začať, tak sa na to často vykašlú...
Ja som takto pokukoval po opere, kde a čím začať. až som nakoneic oslovil operného speváka :)


Díky. :)
Ale v dohledné době plánuji zůstat pouze u této formy. Jak píšeš, je to strašně veliký záběr. Nakonec sám tu ani neplánuji projít všechny skladatele. Například o Mahlerovi či Wagnerovi (a několika dalších) se tu ode mě nic nedočtete, protože nemám jejich hudbu rád. Takže pokud je tu mezi námi nějaký znalec těchto dvou, může sem dané kapitoly přidat. Nebo klidně i kapitoly o skladatelích, o kterých jsem už psal. ;-)
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager
Sluchátka: HiFiMAN Susvara | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Yiakubou 27. 10. 2021 11:25

pavel1756: Jsem smutny :-( Mam byt smutny dal, nebo se jeste muzu na neco tesit?
Velky hifi: 2xNUC (Euphony Stylus/Endpoint) > Singxer SU6 > RIHA LINE-4-DAC > 2x B200 bi-amp > Mega V2 Plus Custom
Maly hifi / produkce: RME Fireface UCX II > Neumann KH120 II + 750 DSP + NDH30
Yiakubou
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pavel1756 27. 10. 2021 14:04

Sypu si popel na hlavu. Další kapitolu jsem sliboval za 14 dní, už je to víc než měsíc a pořád nic. Ani pro to nemám žádný důvod hodný zvláštního zřetele. Není za tím nic jiného než hrozná lenost. :-[

Tak do večera to bude!
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager
Sluchátka: HiFiMAN Susvara | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Yiakubou 27. 10. 2021 14:25

Ja rozhodne nechtel, aby to vyznelo nejak negativne. Vzdyt nemusis delat vubec nic, tohle je (doufam) dobrovolna cinnost.

Kazdopadne diky, uz nejsem smutny :-)
Velky hifi: 2xNUC (Euphony Stylus/Endpoint) > Singxer SU6 > RIHA LINE-4-DAC > 2x B200 bi-amp > Mega V2 Plus Custom
Maly hifi / produkce: RME Fireface UCX II > Neumann KH120 II + 750 DSP + NDH30
Yiakubou
Pokročilý

Odeslat příspěvekod introvert 27. 10. 2021 15:13

pavel1756: a já jsem zase veselý, takže to můžeš v klidu odložit na později :-)
introvert
Pokročilý

Odeslat příspěvekod pavel1756 27. 10. 2021 15:48

Kapitola Třetí: Wolfgang Amadeus Mozart


V celých dějinách klasické hudby snad není tragičtějšího data než 5. prosinec roku 1791. Toho dne zemřel ve Vídni v pouhých pětatřiceti letech Joannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart. Sám si říkal prostě Wolfgang Mozart. Dnes běžně používané druhé jméno Amadeus je italská alternativa jména Theophilius (či Gottlieb), v překladu "miláček boží". Při jeho koncertních cestách po Itálii jej místní publikum nenazvalo právě jinak než Amadeo a po jeho smrti se tak ustálilo Wolfgang Amadeus Mozart.

Hudební éra osmnáctého století je označována jako klasicismus. A přestože je Mozartův kompoziční styl v podstatě klasicistní, druhou polovinu tohoto století nelze nazvat jinak než dobou Wolfganga Amadea Mozarta, neboť tehdy nebylo hudebníka, který by se mu mohl rovnat. Beethoven byl příliš mladý a Haydnovy či Myslivečkovy schopnosti prostě nebyly na úrovni Mozartových, a to nejen v rovině komponování, ale též ve hře na hudební nástroje. Mozart byl tak ve své době nejen nejlepším hudebním skladatelem, ale též nejlepším klavíristou a kdyby trochu víc cvičil také i houslistou. Během skládání hudby prováděl v notovém partu zřídkakdy nějaké úpravy. Obvykle skladbu nejdřív zkomponoval v mysli a poté ji až zapsal. Například v originální partituře jeho poslední symfonie v C-dur, K. 551 "Jupiter" naleznete pouze dvě drobné korekce. Díky jeho mimořádné hudební paměti mu stačil jediný poslech, aby si zapamatoval i dlouhé a složité skladby a poté je celé přepsal do not. Proto je také někdy označován za "prvního hudebního piráta”. :D

Uvážíme-li věk, ve kterém zkomponovali svá vrcholná díla jiní velcí hudební skladatelé, jako jsou například Beethoven, Brahms, Čajkovskij či Dvořák, u všech se dané číslo pohybuje okolo pětapadesáti. Lze tak téměř s jistotou konstatovat, že o ty nejlepší Mozartovy skladby jsme spolu s jeho předčasnou smrtí přišli. Přesto je ale jeho hudební odkaz mimořádný. Zahrnuje opery, symfonie, koncerty, serenády, duchovní díla a prakticky vše myslitelné na poli komorní hudby. Dohromady více než šest set skladeb. Jsou označovány písmenem “K” podle Ludwiga Ritter von Köchel, který roku 1862 sestavil, respektive dokončil, souborný katalog Mozartových děl (sám Mozart je totiž chronologicky neoznačoval).

Jádro Mozartova orchestrálního díla tvoří zejména symfonie a klavírní koncerty. Nepanuje jasná shoda na tom, kolik jich vlastně složil. Nicméně poslední symfonie má číslo 41, zatímco klavírní koncert 27. K jeho vrcholným symfoniím náleží takzvané "Pozdní symfonie" zahrnující symfonie č. 35 až 41 s tím, že to, co by měla být 37. symfonie se vůbec mezi symfonie nezahrnuje a která ani nenáleží mezi jeho vrcholné skladby. Z klavírních koncertů patří mezi ty nejlepší cca posledních deset.

Symfonie
Osobně mám obrovský problém se skutečností, že většina moderních nahrávek Mozartových symfonií obsahuje “nekonečné” repetice hlavních témat, aby tak danou skladbu "uměle" prodloužily. Namísto aby dané album zahrnovalo více skladeb, dostanete tohle. Holt komerční stránka věci prosákla i do nahrávání klasické hudby. :(
Když tedy pominu tento nedostatek, za nejzdařilejší nahrávky jak co do kvality zvuku, tak do uměleckého výkonu považuji následující:

- Symfonie č. 35 a 36: Harmonia Mundi: Jiří Bělohlávek & Pražská komorní filharmonie (https://listen.tidal.com/album/47020882)
- Symfonie č. 38: Linn Records: Sir Charles Mackerras & Scottish Chamber Orchestra (https://listen.tidal.com/album/156570987)
- Symfonie č. 39 až 41: Ambroisie: John Nelson & Ensenble Orchestral de Paris (https://listen.tidal.com/album/90856609)


Klavírní koncerty
Naštěstí nahrávky Mozartových klavírních koncertů jsou obecně neduhu repetic ušetřeny. Je zde jeden mimořádný komplet (nezahrnuje všechny koncerty), který ačkoli nepatří mezi absolutní špičku v rovině kvality zvuku, musím jej doporučit, neboť svým uměleckým výkonem se jedná o možná vůbec nejlepší cyklus nahrávek Mozartových klavírních koncertů. Níže je uveden na prvním místě. Vedle toho bych se chtěl ještě krátce pozastavit nad Koncertem pro klavír a orchestr č. 20 v d-moll, K. 466. Nedávno jsem totiž v jiném vláknu o tomto koncertu psal, konkrétně o jeho velmi zdařilé nahrávce s klavíristou Leif Ove Andsnes. Nakonec jsem se ale rozhodl ji sem nezahrnout, protože si myslím, že kvůli svému příliš modernímu pojetí nepatří mezi Mozartovy referenční nahrávky. A teď už k věci:

- Nejlepší komplet vůbec: Decca: András Schiff (klavír), Sándor Végh & Camerata Academica des Mozarteum Salzburg (https://listen.tidal.com/album/4440474)

- Klavírní koncerty č. 17 až 19 a 25: Decca: Mitsuko Uchida & The Cleveland Orchestra (https://listen.tidal.com/album/77617410; https://listen.tidal.com/album/77695926)

- Koncert pro klavír a orchestr č. 20 v d-moll, K. 466: Deutsche Grammophon: Jan Lisiecki (klavír), Christian Zacharias & Symphonie-Orchester Des Bayerischen Rundfunks (https://listen.tidal.com/album/77691330)

- Koncert pro klavír a orchestr č. 21 v C-dur, K. 467: Simax: Christian Ihle Hadland (klavír), Arvid Engegárd & Oslo Philharmonic Orchestra (https://listen.tidal.com/album/18553474)

- Koncert pro klavír a orchestr č. 22 v ES-dur, K. 482: Avie: Imogen Cooper & Northern Sinfonia (https://listen.tidal.com/album/11159549)

- Koncert pro klavír a orchestr č. 23 v A-dur, K. 488: Hänssler Classic. Iavn Moravec (klavír), Sir Neville Marriner & Academy of St. Martin in the Fields (https://listen.tidal.com/album/12467973)

- Koncert pro klavír a orchestr č. 24 v c-moll, K. 491: BIS Records: Yevgeny Sudbin (klavír), Osmo Vänskä & Minnesota Orchestra (https://listen.tidal.com/album/26072365)

- Koncert pro klavír a orchestr č. 27 v B-dur, K. 595: Mitsuko Uchida (klavír), Jeffrey Tate & English Chamber Orchestra (https://listen.tidal.com/album/35085311)


Pár dalších
Vedle klavírních koncertů a symfonií nesmím zapomenout na jedinečnou Serenádu č. 13 v G-dur, K. 525, notoricky známou jako "Malá noční hudba" a Koncert pro klarinet a orchestr v A-dur, K. 622 (Minimálně si poslechněte jeho druhou větu, je překrásná):

- Serenáda č. 13 v G-dur, K. 525: Harmonia Mundi: Andrew Manze & The English Concert (https://listen.tidal.com/album/47007223)
- Koncert pro klarinet a orchestr v A-dur, K. 622: BIS Records: Martin Fröst (klarinet), Peter Oudjian & Amsterdam Sinfonietta (https://listen.tidal.com/album/12128398/credits)


Opery
Co se oper týče, k těm nejlepším patří Figarova svatba, Don Giovanni, Takové jsou všechny (Cosi fan tutte) a Kouzelná flétna. Osobně moc operu neposlouchám, takže kromě dvou níže uvedených nahrávek Dona Giovanniho (což je má nejoblíbenější opera), za které ručím, berte ostatní doporučení trochu s rezervou. Nicméně si myslím, že všechny čtyři výborně nahrál dirigent Yanick Nézet-Seguin pro Deutsche Grammophon:

- Figarova svatba, K. 492 (https://listen.tidal.com/album/62539959)
- Don Giovanni, K. 527 (https://listen.tidal.com/album/16818215)
- Cosi fan tutte, K. 588 (https://listen.tidal.com/album/77793062)
- Kouzelná flétna, K. 620 (https://listen.tidal.com/album/114047596)

A ještě jedna vynikající nahrávka Dona Giovanniho:

- Don Giovanni, K. 527: Harmonia Mundi: René Jacobs & Freiburger Barockorchester, etc. (https://listen.tidal.com/album/47057370)


Duchovní hudba
Z duchovní hudby, kterou poslouchám ještě méně než operu, bych doporučil pouze dvě. Velkou mši v c-moll, K. 427 a Mozartovu úplně poslední skladbu, Rekviem v d-moll, K. 626:

- Mše v c-moll, K. 427: BIS Records: Masaaki Suzuki & Colegium Japan etc. (https://music.apple.com/cz/album/mozart ... 01207?l=cs)
- Rekviem v d-moll, K. 626: LSO: Sir Colin Davis & London Symphony Orchestra & London Symphony Chorus (https://listen.tidal.com/album/90051824)


Komorní hudba
A nakonec komorní hudba. Obecně velmi zdařilé jsou jeho klavírní sonáty č. 10 až 18, zejména pak Klavírní sonáta č. 11 v A-dur, K. 331 s legendární třetí větou známou jako “Turecký pochod” a Mozartova vůbec nejlepší - Klavírní sonáta č. 14 v c-moll, K. 457. Stejně jako v případě Mozartových klavírních koncertů i zde je jeden mimořádný komplet, který svým uměleckým výkonem zastiňuje všechny ostatní nahrávky klavírních sonát a který současně není úplně špičkový v rovině kvality zvuku. A je natolik mimořádný, že nedoporučím žádné další referenční nahrávky jen tu jednu. (Níže uvedený odkaz je na Apple Music, protože na Tidalu nejsou uvedeny názvy jednotlivých sonát.)

- Klavírní sonáty č. 1-18: Brillant Classics: Klára Würtz (https://music.apple.com/cz/album/mozart ... 86100?l=cs)

Dále vřele doporučuji Kvintet pro klarinet v A-dur, K. 581. Možná jej budete znát z jednoho dílu Krtečka (pokud se nepletu, je to “Krtek a kalhoty”) nebo ze závěrečného dílu, respektive celovečerního filmu, seriálu MASH:

- Kvintet pro klarinet v A-dur, K. 581: BIS Records: Martin Fröst (klarinet) & Vertavo String Quartet (https://listen.tidal.com/album/12128398)


Nejlepší dostupné verze všech výše uvedených nahrávek jsou dostupné na prestomusic.com v CD nebo studiové (24bit/96kHz) kvalitě. (Je tu několik výjimek v podobě SACD - Malá noční hudba; a nahrávky od BIS Records)

Existuje celá řada dalších skvělých skladeb od Wolfganga Amadea Mozarta. Výše uvedené je takový “užší výběr”. Pokud bych ještě měl tento výběr zúžit a vybrat to absolutně nejlepší, potom by to byly následující (abecedně):

- Don Giovanni, K. 527
- Klavírní sonáta č. 11 v A-dur, K. 331
- Klavírní sonáta č. 14 v c-moll, K. 457
- Koncert pro klavír a orchestr č. 20 v d-moll, K. 466
- Koncert pro klavír a orchestr č. 24 v c-moll, K. 491
- Serenáda č. 13 v G-dur, K. 525 “Malá noční hudba”
- Symfonie č. 40 v g-moll, K. 550 “Velká”



Na závěr bych se chtěl ještě jednou omluvit, že mi to trvalo tak dlouho a příště (raději už nebudu slibovat žádná data :D) se můžete těšit na dílo největšího českého hudebního skladatele všech dob, Antonína Dvořáka.
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager
Sluchátka: HiFiMAN Susvara | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod introvert 27. 10. 2021 16:30

Tolik skvělého materiálu .. o to všechno bychom přišli, kdyby se Mozart v dětství utopil .. a kdoví, kolik podobných géniů se utopilo, a třeba stačilo málo, mohli žít, a nasekat velké množství geniálních skladeb, které nyní vlastně neexistují .. a kolik toho ještě Mozart mohl vytvořit, kdyby nezemřel tak brzo .. proč je život tak zamotaný .. ?
introvert
Pokročilý

Odeslat příspěvekod NOWOCAYN_2 5. 11. 2021 23:34

Ahojte. Kde NA CD-čku (alebo inou formou, v kvalite FLAC, hoci aj v základnej CD kvalite) nájdem túto skladbu? Veľmi sa mi páči....

Johannes Brahms: Klaviertrio op. 8, H-Dur (Version 1889), 1. Allegro con brio - Ring Trio
Johannes Brahms (1833-1897)
Piano Trio op. 8, B Major (Version 1889)

Ring Trio:
Fatmanur Sahin (Violine)
Zeynep Akdil (Violoncello)
Dariya Maminova (Klavier)

Aufgenommen am 15. Juli 2013 im Konzerthaus der HfM Detmold
Tonmeisterin: Carolin Spille
https://www.youtube.com/watch?v=FnB1dwH ... -u2Mw0MroI
DAP/DAC : E1DA 9038SG3, Benjie S5, Walnut V2s, Zishan Z3 (CS43198 + MUSES8820)
Slúchadlá Mangird Tea + DAC E1DA 9038SG3 = PLNÁ SPOKOJNOSŤ
Repráky : TASCAM VL-A5, Creative T20, Creative Muvo 2
NOWOCAYN_2
Trvalý BAN

Odeslat příspěvekod pavel1756 7. 11. 2021 08:15

Danou nahrávku pravděpodobně nikdo nikdy nevydal. Nicméně můžeš zkusit kontaktovat dané hudebníky a požádat je, zda by ti tu nahrávku poskytli.

Nicméně si znovu dovolím agitovat za mnou doporučenou nahrávku od Trio Wanderer. Lepší jsem neslyšel. ;-)
Přílohy
Brahms. Trio Wanderer.jpeg
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager
Sluchátka: HiFiMAN Susvara | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pavel1756 21. 11. 2021 14:12

Před několika týdny vyšla u Reference Recordings nová nahrávka Brahmsovy Symfonie č. 4 v e-moll, Op. 98 ze série Pittsburgh Live! v podání Pittsburgh Symphony Orchestra pod taktovkou Manfreda Honecka.

Čtvrtá symfonie je Brahmsovým vrcholným dílem. Ba co víc, osobně ji považuji za jednu ze čtyř nejlepších hudebních skladeb všech dob.

V současné době žije jen velmi málo dirigentů, kteří dosahují mistrovské úrovně, respektive geniality Manfreda Honecka. Spoustu let řídí právě Pittsburgh Symphony Orchestra a stejně tak dlouho spolupracuje s vydavatelstvím Reference Recordings. Z jejich spolupráce vzešla celá řada vynikajících nahrávek. Například Beethovenovy symfonie č. 3, 5, 7 a 9 (o kterých jsem ostatně již psal) či Dvořákova Osmá symfonie v G-dur, Op. 88 a mnoho dalších. S velkým potěšením mohu oznámit, že výše zmiňovaná nahrávka Brahmsovy Čtvrté patří do stejné ligy.

Mým absolutním favoritem této skladby nadále zůstává snad nepřekonatelná nahrávka od Pentatone Music v podání stejného orchestru, avšak pod taktovkou Marka Janowského (https://tidal.com/album/95887708). Nicméně Honeckova interpretace si u mě vydobyla krásné druhé místo a má tak mé více než maximální doporučení.

Co se úrovně kvality týče, doporučuji verzi DSD 256, ve které byla nahrávka pořízena. Je k dostání na NativeDSD, kde mají aktuálně 25% slevu na vše. A pro ty z Vás, kterým stačí "tidalovská" kvalita :D, zde máte odkaz: https://tidal.com/browse/album/199287136.


Na závěr se ještě musím přiznat, že avizovanou kapitolu o Antonínu Dvořákovi jsem ještě ani nezačal psát. :-[ Tak si alespoň dovolím vypustit malou ochutnávku v podobě výše zmiňované Honeckovy nahrávky Dvořákovy Osmé symfonie, kterou považuji za absolutní referenci. Nejkvalitnější verze je k dostání v DSD 64 (opět na NativeDSD). A tady je odkaz na Tidal: https://tidal.com/browse/album/38110280.
Přílohy
Brahms & Honeck.jpeg
Dvořák & Honeck.jpeg
Napájení: AudioQuest Niagara 1200
Data: Roon Nucleus & Chord Hugo M Scaler
DAC+AMP: Chord Hugo TT 2
AMP: Burson Soloist Voyager
Sluchátka: HiFiMAN Susvara | Focal Utopia
pavel1756
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod milancechmilan 21. 11. 2021 21:05

pavel1756 píše:Díky za tip. :-)

Mimochodem, slyšel jsi Vivaldiho Čtvero ročních dob v podání Rachel Podger & Brecon Baroque? To je můj osobní favorit. (https://www.prestomusic.com/classical/p ... I5NDExOC4w)


K tomuto typu se připojuju. Další úžasné nahrávky od Podger jsou její Bachovy koncerty, např.můj oblíbený Koncert pro 2 housle c-moll BWV 1043. To jsou neuvěřitelně realistické hudební zážitky!
milancechmilan
Kolemjdoucí

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků