od šeďour 29. 4. 2010 14:00
Výborně, diskuze už zase jede.Tak tedy k principu Biwiringu.
Hifiteorie tvrdí, že basový repro po vykonání práce (rozuměj: po předání elektrického impulzu od zesilovače do vzduchu) snímá změny tlaku vzduchu přicházející v tom okamžiku od jiných repro nebo odrazy od stěn a protože díky velikosti membrány funguje jako mikrofon, tak sám vytváří elektromagneticky, nežádoucí el. proud.Ten by měl zaniknout vlivem tlumení na výstupu koncového stupně zesilovače.Ale protože mezi ním a zes. jsou dlouhé "dráty", tak touto škodlivou energií ovlivní chod nejbližšího souputníka a tím je výškový repro.Což by samozřejmě mělo být slyšet.A proto když se mezi bas. a výšk.repro připojí samostatné vodiče tak problém se vyřeší tím, že "škodlivá složka el.energie zanikne na výstupu zes. a nemůže pokračovat do druhé části vyhybky k výšk. repro.Uf, doufám, že to není moc krkolomné.
Co je důležité pro úspěšné propojení Biwiring?
Především, kvalitativní třída repro, jejich schopnost rozlišení, zkreslení a fázování(prostorovost).No a problém levnějších repro je v tom, že jim víc prospívá zvětšený průřez přívodních vodičů (ty dráty jsou tam dvakrát), než to, že mají rozdělenou vyhybku.
Nechci v žádném případě hanit levnější repro.Například HECO dost často vypadají opravdu dobře a pokud to výrobce příliš nešidí tak mají i velice slušný zvuk.Ale napadlo vás někdy podívat se dovnitř ? Je tam dost vláknité výplně? A co vyhybka? Jsou tam levné bipolární kondenzátory, nebo drahé a tím pádem kvalitní styroflexy.Myslím v cestě k výšk. repro, ne ty co jsou v kompenzacích.Je reprobox dostatečně tuhý, tak aby při poklepu co nejméně zněl (tak jako dutá zeď).
Reprobox s malou tuhostí ozvučnice se dá dodatečně zatlumit, aniž by se výrazně zasáhlo do jeho konstrukce.
No a pokud reprobedna hraje opravdu dobře (myšleno bez výrazných výkyvů ve frekvenční charakteristice), neduní, netahá za uši na vyšších kmitočtech, má slušné rozlišení prostoru (a tady pozor- prostor musí být v nahrávce, doporučuju vyzkoušet alespoň jednou nějaký audiofilský jazz....au,au, nemlaťte mne tolik...)pak má smysl pokoušet se, snížit zkreslení pomocí Biwiringu.Ano, ano, nejde o nic jiného, než snížit skreslení na středních nebo vysokých kmitočtech.
Tak a teď je čas pohovořit o rozmístění reprobeden.Klasická poučka říká abychom seděli (a poslouchali) na špičce rovnorameného trojůhelníku.Takže, pokud je standardní rozmístění reprobeden asi tak 3metry od sebe(závisí na typu a velikosti) tak je naprostá pitomost, že budeme sedět 3metry od nich.To by byl panečku obývák.Něco jiného je poslech v blízkém poli.Tam tahle poučka platit může.
Ve skutečnosti je trojůhelník tvořen poměrem 3:5 .Ale to není tak důležité.Běžně poslouchám muziku tak, že si udělám pohodlí v křesle, které je spíš v úrovni pravé reprobedny.Pokud si pustím něco tvrdšího, nehledám samozřejmě nějaký prostorový zážitek.Pokud si pustím klasiku sednu si na pohovku(v hrotu trojúh.) a pak tam ten zážitek je.Ale pokud si pustím opravdu skvělou nahrávku(a těch moc není) tak klidně sedím v křesle, mimo všechny pravidla správného poslechu a upozorňuju, že tam ten prostor nahrávky je, až holograficky.Některé nástroje hrají úplně mimo spojnici reprobeden a ta neuvěřitelná dynamika...
Někomu se nebude zdát ten údaj 3metry od sebe.Jasně záleží na postavení a na velikosti místnosti.Ovšem pozor na roztržení stereobáze.Poslechněte si monofoně nahraný šum(třeba z tuneru).Hraje přesně uprostřed, nebo každá reprobedna zvlášť ?
EDIT: příspěvky sloučeny
Ekkar
Doma: Ultimativní audio miniPC, DAC + zesilovač HEGEL, třípásma LSM (geniálně navrhl Kocour)
Sluchátka: AKG K812, AKG K701,Beyer 770, 990, planární SDR wood.DAC + zes. TEAC
Na ven: FiiO X5, Trinity Delta II, Oriveti Primacy, FiiO X1, Sony MH1, atd.