Testováno na dvou řetězcích:
- 1) Jriver MC 18 --- toslink (integrovaná zvuková karta) --- Meier Corda StageDAC --- Meier Corda Concerto
2) Jplay --- Audio PC (Xonar Essence ST - coaxial) --- Meier Corda StageDAC --- Meier Corda Concerto
Konstrukce a zpracování
- + HD800 jsou křehčí, zatímco K712 Pro oplývají kompaktnější konstrukcí znatelně vhodnější na přenášení
+ HD800 mohou být náchylné ke škrábancům, toho bych se u AKG nebál
+ HD800 mají po delší době vlastnění tendenci trošku skřípat při manipulaci na hlavě, u K712 Pro tohle podle mě příliš nehrozí
• Označení L - R u obou zřetelné
• Náchylnost náušníků k zachytávání nečistot bude podobná
• Mechanismus odnímání kabele ze sluchátek je u obou sluchátek podobně tuhý
-- Kabel K712 Pro má pouze 3 dráty
-- Bohužel jen 3.5mm koncovka se šroubovací redukcí na 6.3mm u AKG
Komfort
- + K712 Pro mají kabel jen na jedné straně sluchátek a ten je zároveň znatelně lehčí než u HD800, což preferuju.
-- Mechově hebká alcantara je znatelně pohodlnější povrch než tkanina K712 Pro, protože ji na kůži člověk vůbec necítí a drží si nižší teplotu i po delším používání. Přesto i AKG jsou v tomhle ohledu dostatečně komfortní.
-- HD800 mají dostatečně hluboké a široké mušle, zatímco u K712 Pro se mé uši bohužel konstantně dotýkají buď dna, či okrajů náušníků
-- Přítlak na uši znatelně větší u K712 Pro – hmota uvnitř jejich náušníků totiž není příliš poddajná, takže horní okraje náušníků tlačí ze stran do hlavy, zatímco u HD800 do hlavy netlačí vůbec nic
-- Automatický mechanismus usazení na hlavu u sluchátek od AKG neumožňuje větší variabilitu, tady mají HD800 s jejich manuálním nastavením hlavového mostu trochu navrch (ale to je spíš detail)
-- Mechově hebký hlavový most HD800 je komfortnější než obyčejná kůže K712 Pro. Přesto i hlavový most K712 Pro považuju za dostačující, nějak zvlášť mi nevadil (mám víc než dostatek vlasů).
Frekvenční charakteristika / zvuk obecně
- OBECNĚ:
+ K712 Pro více odpouštějí špatným nahrávkám, protože zkrátka nejsou tak technicky pokročilá… Označil bych je za rozumný kompromis mezi relativně neutrálním a forgiving charakterem zvuku. HD800 bohužel neodpouštějí… Přesto bych netvrdil, že se na nich nedá poslouchat modernější hudba, protože tak již přes půlrok činím a stále jsou pro mě tím nejlepším, co jsem kdy měl tu možnost slyšet.
-- Oboje sluchátka bych označil za vyrovnaná, HD800 jsou však znatelně neutrálnější (velmi lehce světlejší charakter), zatímco K712 Pro obecně temnější (dominantnější bas), ale zároveň trochu „uřvanější“ (důraz kolem 2khz). Zní to divně, ale K712 Pro jsou zároveň basovější a zároveň více ofenzivní ve vyšších středech, čili ve finále jejich charakter není až tak temný - může záležet i na poslouchané hudbě (v porovnání s HD800).
-- Zvuk je u K712 Pro zahalen v jakémsi nepřirozeně dutém až plastickém závoji, stejně jako u Q701 (jen v porovnání s HD800!)
-- HD800 se na vysokých hlasitostech poslouchají lépe, protože mají více lineární výšky než K712 Pro. Také mám pocit, že K712 Pro na vysokých hlasitostech nezní tak čistě jako HD800. Ani jedna sluchátka bych ovšem pro hlasitý poslech nedoporučil (preferuju poslech na nízkých až středních hlasitostech a na nich jsou oboje sluchátka naprosto vyhovující). Hlasitým poslechem míním to, co dělá většina lidí, která si u mě HD800 přišla poslechnout = hlasitost na zesilovači úplně nahoru (na nízký gain), zatímco já s ní nikdy prakticky nejdu přes polovinu.
- BASY:
-- K712 Pro zní temněji, jsou více zahalené v basu. Slyším u nich lehký důraz na středních basech, ale nepovažuji to za negativum (Hergarokovy elektrostaty jsou podstatně basovější a jejich důraz na středních basech je subjektivně rovněž větší, u AKG se jedná jen o jemný náznak). Přesto bych řekl, že je těch basů u AKG objemem víc, než je IMHO realistické… Téměř pořád slyším na scéně před sebou umělou „hradbu“/vrstvu basu, nezávisle na skladbě. U HD800 si umím představit trošku více basů, přesto se (nejen) množstvím daleko více blíží něčemu, co zní PODLE MĚ realisticky. Ale to je jen můj názor na věc.
-- Chtěl bych vypíchnout, že zatímco basy u HD800 vychází z konkrétního místa scény předemnou a přirozeně se rozlévají, u K712 Pro je basová linka méně přesně lokalizována a zároveň se rozlévá i do míst, kde ruší ostatní nástroje či hlasy. Tohle mi dost vadilo např. u LCD-2, kde je to ještě slyšitelnější. Bas HD800 je technicky rozhodně na vyšší úrovni – pevnější, čistší, textura má vyšší rozlišení. Bas K712 Pro je bohužel tak trochu hrubý, neotesaný (pouze ve srovnání s HD800!).
- STŘEDY:
• Základ všech nástrojů (středy + dostatek basů) je u obou sluchátek podobný – i proto považuji HD800 i K712 Pro za vyrovnaná sluchátka. Hlavní slyšitelné rozdíly mezi oběma modely jsou dle mého výsledek odlišných technických kvalit, které popíšu dále, a charakteru výšek.
-- Hlasy a středy jsou u HD800 naprosto neutrální s lehkou náchylností k sykavosti v závislosti na řetězci či hudbě, kterou posloucháte. K712 Pro mají překvapivě dobré podání vokálů, bohužel u nich slyším tendenci k „uřvanosti“ (ano, ten důraz na 2khz). K712 Pro pak mají k sykavosti bohužel větší náchylnost než Sennheisery, opět vlivem toho pásma kolem 2khz -- když sykají HD800, zní to autenticky (jako naživo), bohužel u K712 Pro uměle, nepřirozeně a ruší to jinak přirozený poslech. Naštěstí objemná vrstva basů dokáže tyto problémy docela dobře zakrýt, takže ve finále bych to neoznačil za dealbreaker.
- VÝŠKY:
• Lze slyšet určitý důraz někde kolem 8-10khz, ten však na rozdíl od sluchátek Beyerdynamic DT880 není v hudbě evidentní (když si prohlédnete graf na Headroom a porovnáte hlasitost basů-středů s touto špičkou u obou sluchátek, pochopíte proč). Bicí umí tato sluchátka od AKG zkrátka velmi dobře.
-- Výšky K712 Pro dle mého jsou dostatečně přítomné, přesto jsou po většinu času zahaleny v basu – nástroje tedy nejsou tak přesně odseparovány v prostoru a nezní tak vzdušně jako u HD800. U Sennheiserů má basová linka s ostatními nástroji zkrátka vyrovnanější pole působnosti, nebijí se navzájem či negativně neovlivňují – basová linka zní čistě a odseparovaně, stejně tak i ostatní nástroje mají dostatek prostoru a nejsou basem nijak zastřeny.
-- Nástroje u K712 Pro rovněž vyznívají méně realisticky zkrátka proto, že se AKG nemůžou na technické úrovni HD800 rovnat – znatelně větší detail, lepší prostor, pozicování nástrojů v prostoru, vzduch a prostor mezi jednotlivými zvuky u Sennů, jak již bylo řečeno…
-- Větší autenticita v podání vlajkové lodi Sennheiseru lze slyšet především u elektrických a akustických kytar včetně těch basových (realističtější ton a textura), klavíru (textura), symfonických či folkových pasáží (K712 Pro zní příliš zastřeně až dutě/plasticky, chybí detail a autenticita u mnohých nástrojů – rohy, tuby, akordeon, harmonika atd.). Naopak bicí se mi líbí na obou sluchátkách a věřím, že mnozí by mohli K712 Pro i preferovat (mají větší údernost).
Technické aspekty zvuku
- UMÍSTĚNÍ A SEPARACE ZVUKŮ V PROSTORU
-- Znatelně přesnější u HD800, K712 Pro nejsou vůbec špatné (na svoji cenovou kategorii vynikající), ale HD800 nedokáží konkurovat
- DIMENZIONALITA PROSTORU
-- znatelně širší prostor u HD800, ale i K712 Pro jsou na tom VELMI dobře
-- přetrvává dojem z x7xx série: L - střed - P, nic mezitím, zatímco HD800 nabízí znatelně kompaktnější prostor, přestože je expanzivnější
-- u K712 je prostor více plochý... u HD800 určitě hlubší. Řekl bych, že větší kompaktnost a kontinuita prostoru u HD800 tomu dopomáhají – člověk slyší více souvislou scénu a méně jen separované zvuky v jedné rovině jako u AKG
-- Výška prostoru je u HD800 lepší, působí to vzdušněji a autentičtěji především u živých nahrávek… Přesto K712 Pro naprosto dostačují.
- DETAIL
-- HD800 mají znatelně větší detail, K712 Pro zní víc "hrubě", chybí jim cit pro mikrodetail a podání jemných nuancí. Přesto si myslím, že K712 Pro nabízí dostatečný detail na to, aby si člověk s nimi užil jakoukoliv hudbu, pokud by mu vyhovovala samotná frekvenční charakteristika sluchátek.
- RYCHLOST
-- K712 Pro jsou technicky na výborné úrovni, ale v komplexních pasážích (např. s multisóly na el. kytaru) nestíhají a trochu slévají dohromady. Rozdíl oproti HD800 je však v reálu spíše malý a ve výsledku je zřetelný především v kombinaci s horší separací nástrojů oproti HD800. Dá se tedy říci, že oboje sluchátka jsou na tom víc než dostatečně.
Poměr cena/výkon a diskuze
- • Oproti konkurenčním sluchátkům v ceně do a kolem deseti tisíc (např. Sennheiser HD600/HD650, AKG x70x sérii, Hifiman HE-400, Beyerdynamic DT880, Shure 1440 a 1840, Audio-technica AD900 a AD1000) jsou AKG K712 Pro dostatečně všestranná – a to jak frekvenční charakteristikou, tak rychlostí, detailem, prostorem a v neposlední řadě komfortem. Grafy moji domněnku potvrzují – nejsou dokonale neutrální, ale zní všestranně a s přimhouřením oka by se dala doporučit na libovolný žánr. Z hlediska všestrannosti bych doporučil se poohlédnout i po Beyerdynamic DT880 600ohm, která by někomu rovněž mohla padnout do oka, mně na nich však vadil ten typický beyerovský důraz kolem 8 – 10khz a zároveň spíše slabý prostor, který mají K712 Pro rozhodně lepší.
• Mé srovnání s HD800 může vypadat pro K712 Pro trochu tvrdě, ale věřte, že je to především daň za velký cenový rozdíl obou sluchátek, který se zkrátka projevil. Je pravda, že jsem od K712 Pro čekal možná ještě trochu víc, ale je možné, že se mé dojmy po delším čase ještě upraví… Pochybuju však, že se v ceně kolem deseti tisíc dají na našem trhu sehnat sluchátka, která dokáží v tolika aspektech uspokojit. Sluchátka, která jsem zmínil výše, jsou na podobné kvalitativní úrovni jako K712 Pro, ale mají mnoho chyb – K712 Pro jich vzhledem k ceně příliš nemá, což z nich dělá v mých očích vítěze.
• Jaký je tedy poměr cena/výkon u těchto sluchátek? Abych mohl definitivně soudit, potřeboval bych slyšet AKG v přímém srovnání s konkurenčními modely… Pro mě však naprosto uspokojující. Tím víc, když jsem je sehnal v akci za 9 a půl tisíce. Zkrátka, pokud bych podobné srovnání provedl mezi K712 Pro a jiným modelem odpovídající cenové kategorie, pravděpodobně bych v mnohém chválil právě K712 Pro, a ne naopak.
• Dokážou plnohodnotně nahradit Sennheiser HD800? Ani náhodou… HD800 jsou trochu jinde, ač to nejspíš zní jako klišé. Aby však tento rozdíl byl v plné míře slyšet, je třeba oboje sluchátka řádně poslechnout v klidném prostředí na kvalitním řetězci s dostatkem času pro vzájemné srovnání. Při návštěvě poslechového studia může člověk velmi snadno nabýt pocitu, že kvalitativní rozdíl není až tak velký, především pokud je hodně limitován časem… Bohužel.
• Jsou to tedy AKG x70x s odlišným hlavovým mostem, náušníky a přidanými basy? Obávám se, že nejspíš ano, přesto z nich tyto úpravy činí sluchátka, která za těch 10 tisíc podle mě určitě stojí.
• Zároveň musím říct, že zatímco mé HD800 zní trochu jako reproduktory v místnosti i samy o sobě, K712 Pro v tomhle ohledu HODNĚ benefitují z crossfeedu na mém StageDACu. Mé hodnocení bylo psáno výhradně bez použití crossfeed efektu, ale kdykoliv jej s K712 Pro zapnu, jsem překvapený, jak dobře najednou AKG zní. Basy se srovnají do latě, zvuk se vyčistí, prostor se vysune dopředu a z L – střed – P charakteru prostoru se stane kompaktní scéna předemnou. Benefit u HD800 není až tak velký, přestože i u nich mám crossfeed efekt rád.
!TEXT NÍŽE OBSAHUJE POUZE PRVNÍ DOJMY Z POSLECHU,FINÁLNÍ VERZI SROVNÁNÍ SI LZE OD 21. 10. 2013 PŘEČÍST NA WEBU HEADAUDIO: http://headaudio.weebly.com/!