Gramofon s optickým výstupem

CD přehrávače, DVD/Blu-Ray/HD-DVD přehrávače a rekordéry

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Rmann 14. 3. 2023 20:11

Ahoj, možná mě za tenhle dotaz sežerete, ale mohli byste mi doporučit nějaký normálně-levnější gramofon s RCA a optickým výstupem? Levnější do 5-10k, méně lépe. Zvažuju koupení pár desek, ale mám jen soundbar a ten má HDMI(eARC)/jack/optický vstup/bluetooth. Nechci kupovat další set repro jenom kvůli toho, to si radši ty desky nekoupím. Vím, že to není ideální setup a hudba z toho soundbaru je víceméně dobrá jenom když se u něho sedí, ne když chci poslouchat z místnosti vedle. Ale přesto to zkouším. Nejsem audiofil, mp3 320kbit je pro mě vpoho. Díval jsem se, že existuje třeba Pro-Ject Essential III Digital.
Díky
Rmann
Junior

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 15. 3. 2023 00:33

Pokud má ten soundbar BT, použijte ten. Tak jako tak to bude jen na efekt. Podívejte se na Audio-Technica AT-LP60xBT nebo Teac TN-180BT-A3.
Emil Pastelka
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Jirkash 15. 3. 2023 20:57

U Gramofonu nekdo ocekava opticky vystup? Proboha..
Je toho hodně. Linn Nexus, Monitor Audio, Yamaha, Sony, Onkyo, Teac, Dual, JVC, Akai. Od vintage až po současnost.
Jirkash
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod Luda9sl 16. 3. 2023 06:46

Je nová doba. Já bych čekal že už bude vše zabudované v jednom zařízení. Například v Soundbaru o výkonu milion watt, sestavení 38.4.16. ať si užiješ konečně pořádné kino :-D . I Bluray by do něj mohli zabudovat.

Pak by možná někteří byly spokojení.
Denon AVR-X1700H
Magnat Signature 507 - Magnat supreme 5.1.2
Chord Mojo - Sennheiser HD 560S
HTPC - madVR - LG Oled B7
Luda9sl
Junior

Odeslat příspěvekod Andy Kraus 16. 3. 2023 11:10

Jirkash píše:U Gramofonu nekdo ocekava opticky vystup? Proboha..

a čo potom také ripovanie platní cez Bluetooth (napr. v.4.2) do pc?...je proste konzumná doba
Andy Kraus
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 17. 3. 2023 02:29

Pokud nepřehráváte velmi staré (minimálně přes 50 let) analogové nahrávky, pak je nová produkce LP jen "kulisa". Originální nahrávka je digitální, mastering pro LP se dělá maximálně u 1 % produkce a celé je to jen na efekt. Opravdu pak už nezáleží na tom, jaký konektor z gramofonu vede a co to bude reprodukovat.
Občas se objevují "zaručeně analogové AAA" nahrávky, ale po pravdě, moc tomu nevěřím, že by dnes někdo mixoval 4 a více sto plně analogovou cestou. I Beatles sice nahrávali na na pásku, ale cokoliv, co od nich vyšlo po roce 1986, bylo vždy digitálně upraveno. Tuším až někdy po roce 2010 vyšla původní mono verze pásek jako LP. Ovšem to už je silně mimo toto téma - cena nového setu LP je přes 2500 USD.
Ve výsledku je tak původní tazatelův záměr naprosto OK. Chce pouze efekt a pohodlí, o kvalitu reprodukce tu nejde.
Emil Pastelka
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 17. 3. 2023 06:46

Pokud nepřehráváte velmi staré (minimálně přes 50 let) analogové nahrávky, pak je nová produkce LP jen "kulisa". Originální nahrávka je digitální, mastering pro LP se dělá maximálně u 1 % produkce a celé je to jen na efekt. Opravdu pak už nezáleží na tom, jaký konektor z gramofonu vede a co to bude reprodukovat.

Tohle je jeden z klasickej internetovejch (a zcela nesmyslnejch) mýtů o vinylu, který už dnes bohužel spousta lidí bere jako fakt. Tyhlý mýty o LP ovšem vznikly jen proto, aby si lidi mohli stěžovat na to jak je LP špatnej, zastaralej a dávno překonanej nosič.
Zaprvé, analogově se běžně nahrávalo ještě i v průběhu 80. let, takže žádný že ta LP musí bejt přes 50 let stará, aby jako podle tohohle nesmyslnýho mýtu měla smysl.
Zadruhé, mastering pro LP se kvůli odlišnostem toho nosiče od digitálních formátů a nosičů i kvůli RIAA korekci musí dělat musí pro každou vycházející LP, takže ne "maximálně u 1 % produkce."
A zatřetí, neexistuje jedinej důvod, proč by to, že byla nahrávka pořízená digitálně (a klidně že byl i mix a mastering dělanej digitálně) mělo jakkoli snižovat smysluplnost či zvukovou kvalitu takhle vytvořených LP desek. Ani za mák nezáleží na tom, jestli byla nahrávka pořízená, mixovaná a masterovaná analogově nebo digitálně, záleží jen na tom jak kvalitně byl ten záznam a následnej mix a mastering udělanej, záleží jen na výsledku, neboli na tom jak kvalitně ten výslednej nosič hraje (ať už jde o LP, CD, SACD, Hi-Res atd.....).
anonymni

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 17. 3. 2023 12:52

Nerad bych tu rozpoutal zbytečnou hádku, ale pokud není cesta nahrávky plně analogová, nemá už moc smysl ji opět do analogu vracet. Dnes lze digitální záznam pořídit a upravovat v tak vysoké vzorkovací frekvenci, že už fyzicky není možné poslechem rozlišit od analogu. Nicméně takto se většinou nezpracovává (je to zbytečně náročné a tedy drahé), záznam je běžně v rovině 96 kHz/24bit případně, pokud předem autor předpokládá psí kusy při mixu, pak 192 kHz.

Otázka však zní, proč bych tak kvalitní záznam degradoval cestou analog (nástroj) > digitální mix > mastering pro vinyl (první degradace a omezení frekvencí) > převod do analogu (rytí/lisování, výroba desky) > přehrávání (další degradace dané možnostmi přenosky) > zesílení všech vad, které jsem cestou nachytal (a další potenciální převod do digitálu, dle typu zesilovače a následně opět do analogu) > a konečně výstup.

A to počítám tu nejlepší možnou techniku pro reprodukci. Protože abych se vinylem přiblížil průměrnému výstupu z CD, pak se bavíme o násobcích pořizovací ceny sestavy (gramofon/zesilovač) a podívejte se, v jakém tématu danou věc řešíme...
Mastering pro LP (pokud si ve studiu dá někdo tu práci) nahrávku limituje kolem rozsahu 40 Hz až 17000 Hz. Nižší frekvence už vibrují tak moc, že to může vyhodit jehlu z drážky, vyšší mohou působit zkreslení a cokoliv pod 200 Hz se většinou převádí do mono.
Můžete se přesvědčovat, že na nosiči slyšíte i trávu růst, ale aktuální stav vinylu je "přehrávání CD jehlou". Plně analogová nahrávka, která by tento typ reprodukce obhájila (tedy analogový záznam > analogový mix > lis > zesilovač třídy A/AB) již nes nevzniká. A věřte mi, nikoho to nemrzí více, než mne.
Emil Pastelka
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod gildintor 17. 3. 2023 15:07

Rozvynula se tu zajímavá diskuze nicméně zkusím trochu posunout tazatele k jeho cíli :)
Zaměř se na gramofony s Bluetooth a nebo inegrovaným zesilovačem. V tomhle případě pro tebe nebude mít Bluetooth žádný negativní vliv na zvuk. Pokud bys propojoval kabelem tak použiješ kabel RCA > Jack a na gramofonu zapneš phono zesilovač.
Pokud chceš kupovat zařízení v rozmezí 5-10k a raději levnější než dražší tak si můžeš poměrně s klidem vybrat zařízení, který se ti líbí podle vzhledu :) Na soundbaru bys možná v přímém srovnání rozdíl neslyšel. Přimluvil bych se za zařízení doporučená hned v prvním komentáři.
gildintor
Junior

Odeslat příspěvekod Andy Kraus 17. 3. 2023 16:51

ja som tiež uvažoval o kúpe nejakého pekného gramca ako dizajnového prvku v obývačke (miesto by sa na to našlo) ale keď som pozrel koľko stoja vinyly o ktoré by som mal záujem zvíťazil zdravý rozum, kamaráti nejaké pekné kúsky majú ale zbaviť sa ich nechcú lebo vinyl je teraz in
Andy Kraus
Mírně pokročilý

Odeslat příspěvekod anonymni 17. 3. 2023 17:09

Emil Pastelka:
Aha, ty si do toho přimotáváš kdejaký další věci okolo.
pokud není cesta nahrávky plně analogová, nemá už moc smysl ji opět do analogu vracet.

Tohle je nesmysl. Zaprvé do analogu vracíš nahrávku vždy když jí chceš poslouchat a zadruhé, podle týhle logiky by se vlastně dalo říct, že nemá smysl digitalizace zvuku, protože zvuk digitální není, takže jeho digitalizace je nesmyslná a jedině "full analog" by měl smysl. A to je zkrátka nesmysl.
A navíc podle logiky "pokud analog, tak jedině analog od začátku až do konce, jinak to nemá smysl" by to znamenalo, že u digitálu platí to samý? (Nebo platí dvojí metr?) Takže tedy když digitál, tak od začátku až dokonce, jinak to taky nemá smysl? A co ty nahrávky, který byly pořízený ještě před příchodem digitálu, a který tak na digitálu vycházely a vycházejí ADD a AAD, ty má tedy smysl poslouhcat jen ze starých LP a v digitální podobě je to jen "kulisa" a jen "na efekt" a pro kvalitní poslech hudby je to k ničemu a nemá to smysl? Jak říkám, tohle jsou nesmysly.
Dnes lze digitální záznam pořídit a upravovat v tak vysoké vzorkovací frekvenci, že už fyzicky není možné poslechem rozlišit od analogu. Nicméně takto se většinou nezpracovává (je to zbytečně náročné a tedy drahé), záznam je běžně v rovině 96 kHz/24bit případně, pokud předem autor předpokládá psí kusy při mixu, pak 192 kHz.

Dnes se nahrává v jiných rozlišeních a bitových hloubkách, než v jakých se nahrávalo na počátku digitálního nahrávání v 80. letech, první digitální nahrávky vznikaly v rozlišení 16 bit a 48 kHz. Ale to v jakým rozlišení je možný nahrávat, nebo v jakým rozlišení už jsou nahrávky nahraný nijak nesouvisí s tím, že jako pořizovat nahrávku a dělat mix a mastering pro LP digitálně nemá smysl. Nejde o to v jakým rozlišení nahrávka je, nebo v jakým rozlišení je možný zaznamenat zvuk, tady jde jen o to jak kvalitně se ten zvuk zaznamená a jak kvalitně se následně s tím záznamem pracuje. Je jedno jestli je všechno dělaný analogově, nebo všechno digitálně, nebo část analogově a část digitálně, to nehraje roli, důležitý je jak kvalitně se to udělá, ne jakým způsobem. Lze to udělat špičkově jak digitálně, tak analogově a stejně tak to lze jak digitálně tak analogově totálně zmršit. Nezáleží na tom jakým způsobem byla nahrávka dělaná, nezáleží na tom na jakým nosiči vyšla, záleží jen na tom jestli je daný vydání zvukově kvalitní a v dnešní době právě na LP mnohdy vycházejí alba s nejlepším zvukem, digitál bejvá v dnešní době díky Loudness War zmršenej znatelně víc než LP (ne vždy, samozřejmě, ale často to tak je). A ve světle tohohle už nehraje vůbec žádnou roli to jakým způsobem byl zvuk pro danou nahrávku pořízenej a jakým způsobem byl provedenej mix a mastering, podstatný je jakej je výsledek.
Otázka však zní, proč bych tak kvalitní záznam degradoval cestou analog (nástroj) > digitální mix > mastering pro vinyl (první degradace a omezení frekvencí) > převod do analogu (rytí/lisování, výroba desky) > přehrávání (další degradace dané možnostmi přenosky) > zesílení všech vad, které jsem cestou nachytal (a další potenciální převod do digitálu, dle typu zesilovače a následně opět do analogu) > a konečně výstup.

Ale tohle s tím o čem je tu řeč nijak nesouvisí. To jak se připravuje nahrávka pro výrobu LP desky je stejný ať už je nahrávka pořízená mixovaná a masterovaná analogově nebo digitálně, takže tohle nehraje roli. A to, že LP deska jako taková má svoje omezení a nevýhody oproti CD a ostatním digitálním formátům, taky nijak nesouvisí s smysluplností/nesmysluplností LP pokud je zvuk pro ní dělanej/připravovanej digitálně. To už je pak srovnávání jednotlivejch nosičů a jejich vlastností a parametrů atd. a to je zase trochu něco jinýho.

A to počítám tu nejlepší možnou techniku pro reprodukci. Protože abych se vinylem přiblížil průměrnému výstupu z CD, pak se bavíme o násobcích pořizovací ceny sestavy (gramofon/zesilovač) a podívejte se, v jakém tématu danou věc řešíme...

Tohle ale opět nijak nesouvisí s tím jestli má nebo nemá LP deska smysl, když pro ní není zvuk dělanej stylem "full analog" od začátku do konce, to na čem to pak kdo poslouchá, to je zase jiná písnička.
A ano, vinyl/gramofon není levná věc a jestli má tudíž pro někoho gramofon a LP smysl kvůli těmhle vyšším nákladům, to je zase a opět něco jinýho než smysluplnost LP, pro kterou byl záznam, mix a master pořízenej digitálně.

Mastering pro LP (pokud si ve studiu dá někdo tu práci) nahrávku limituje kolem rozsahu 40 Hz až 17000 Hz. Nižší frekvence už vibrují tak moc, že to může vyhodit jehlu z drážky, vyšší mohou působit zkreslení a cokoliv pod 200 Hz se většinou převádí do mono.

Znovu, mastering pro LP se dělá pro každou vycházející LP, takže ne "pokud si ve studiu dá někdo tu práci," tu si ve studiích dávají zcela běžně dnes a denně u celých hromad nahrávek.
A limitace nad 17kHz není zas takovej problém, užitečnej signál se beztak do nahrávek umisťuje a vyskytuje pod hranici 16 kHz (a mnohdy i míň) a nad touhle hranicí jsou už jen tranzienty.
Ale opět, vlastnosti a parametry LP desky jako nosiče ve srovnání s vlastnostmi digitálních nosičů nemají s tím o čem tu byla řeč nic společnýho, ty jsou stále stejný ať už nahrávku pro LP zaznamenáme a následně namixujeme a zmasterujeme analogově nebo digitálně.
Můžete se přesvědčovat, že na nosiči slyšíte i trávu růst, ale aktuální stav vinylu je "přehrávání CD jehlou". Plně analogová nahrávka, která by tento typ reprodukce obhájila (tedy analogový záznam > analogový mix > lis > zesilovač třídy A/AB) již nes nevzniká. A věřte mi, nikoho to nemrzí více, než mne.

Já neříkám, že LP je lepší nosič než digitální nosiče, i než třeba "jen" CD, není, znám víc než dobře všechna negativa a nevýhody LP, ale to právě v tom o čem je tu řeč nehraje roli, o srovnání s jinými nosiči tu vůbec nejde, protože to je jak říkám stále stejný ať nahrávku pořídíme a následně zpracujeme digitálně nebo analogově.
To co plně a zcela obhájí "tento typ reprodukce," tedy LP, není to jakým způsobem ta nahrávka pro tu LP vznikne, jestli plně analogově nebo plně či z části digitálně, to není podstaný. Podstatný a zcela a plně obhajující "tento typ reprodukce" je to, že na LP stále vycházejí zvukově skvělá a špičková vydání alb a mnohdy, zejména pokud jde o novodobou moderní produkci a nový nahrávky, jsou právě LP vydání těmi zvukově nejlepšími vydáními alb. A to přes všechny ty nevýhody a zápory LP. Je to paradox a z pohledu kvalitního poslechu hudby je to smutný, ale taková holt je v dnešní době realita.
anonymni

Odeslat příspěvekod Emil Pastelka 18. 3. 2023 00:50

Přesně takto dlouhému textu jsem se chtěl vyhnout :) Tím "pokud není cesta nahrávky plně analogová, nemá už moc smysl ji opět do analogu vracet" jsem myslel převážně to, že celkový proces poslechu LP je tak otravný/časově náročný, a tak moc vkládá do cesty chyby/rušení, že aby to mělo celé smysl, měla by existovat i reálná přidaná hodnota v podobě nepřerušené analogové cesty. Jinak pak není moc důvod dělat psí kusy a lze zůstat v digitální rovině až do konečného D/A převodu pro výstup repro.
Tedy přesněji - nemá smysl po zpracování záznamu digitální cestou jej vracet na analogový nosič.

Master pro LP se dnes ve valné většině dělá až z konečného mixu. Jde tak jen o normalizaci a ekvalizaci signálu. Dřív se s ohledem na výstup dělal už samotný mix. Je možné, že někdo nahrává a mixuje rovnou se záměrem vydat pouze LP, ale to jsou velmi limitované edice, ne běžná produkce.
Když píšu o analogu, myslím tím plně lineární signál, což je ta jediná přidaná hodnota. Pokud do cesty vstoupí digitalizace je to stejné, jako optickou cestou vyvolávat digitální fotky (a nejlépe černobíle s přidaným efektem šumu) - ano, lze to, ale proč.

Hlavním důvodem mého kritického pohledu na dnešní stav LP je ten, že, i při enormní investici a ideálních podmínkách, získám zpět jen část původního záznamu. Pak už vlastně hraji divadlo sám na sebe. Nerad bych však, aby to vyznělo jako odsuzování milovníků LP. Ve volném čase ať si každý dělá co chce :)
Emil Pastelka
Pokročilý
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod anonymni 18. 3. 2023 01:53

Ale to je jen o tvej osobní preferenci, o osobní názoru. Že je to složitější a dražší způsob přehrávání hudby a má to oproti digitálním nosičům nejrůznější nevýhody? Ano, ale to neznamená, že jen proto to nemá smysl. Má to smysl, protože nám to dokáže poskytovat poslech hudby na špičkovej úrovni. Takhle prostý to finále je.
Že je to otravný a časově náročný? To už je právě jen tvoje preference a tvůj osobní pohled na věc, spoustě lidí tohle vůbec nevadí, protože jim to dokáže poskytnout kvalitní poslech hudby.

"Že aby to mělo smysl, měla by existovat i reálná přidaná hodnota v podobě nepřerušené analogové cesty?" To je opět jen tvůj osobní názor a osobní pohled na věc, ta reálná přidaná hodnota, která dělá LP smysluplnou, je ale někde jinde, ta přidaná hodnota je v případě LP v tom, že na LP vycházejí a existují zvukově skvělá až nejlepší vydání alb. A proto ta LP má smysl, to jakým způsobem toho bylo dosaženo nehraje roli, když ta LP hraje skvěle.

A ano, mastery pro LP se dnes dělají z mixu, kterej je stejnej jako mix pro digitální formáty/nosiče a jde tak jen o přizpůsobení masteru pro LP, kdežto v dobách kdy byla jen LP se LP přizpůsoboval už i mix, přesně tak. A proč by jako ten dnešní postup měl bejt špatně? Když ta výsledná LP hraje skvěle, nebo alespoň líp než digitální vydání danýho alba, tak je to úplně fuk. Ten dnešní způsob není špatnej nebo horší jen proto, že dřív se to dělalo jinak a proto by jako dneska LP dělaná tím dnešním způsobem měla ztrácet smysl. Opět, záleží na tom jak kvalitně ta výsledná LP hraje, ne jakým způsobem se toho dosáhne. A zejména v dnešní době se často stává, že LP hraje líp než ty digitální vydání a to i přesto, že oboje pochází ze stejnýho původního mixu, tudíž ne že LP nemá smysl, naopak tady právě smysl má.

A "že, i při enormní investici a ideálních podmínkách, získám zpět jen část původního záznamu?" Ano, a v digitální podobě získám při nižší investici a ideálních podmínkách "celej" původní záznam, kterej je dnes ale v ohromným množství případů silně doprasenej díky Loudness War a přes všechny nevýhody vinylu hraje mnohdy i dost citelně hůř než ten vinyl i se všema těma jeho nevýhodama, negativama a nutnýma investicema do něj. Což nám dává odpověď na to jestli LP (ať už je dělaná jakýmkoli postupem) má nebo nemá smysl. Má, právě z tohohle důvodu.
anonymni


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků