Emil Pastelka:
Aha, ty si do toho přimotáváš kdejaký další věci okolo.
pokud není cesta nahrávky plně analogová, nemá už moc smysl ji opět do analogu vracet.
Tohle je nesmysl. Zaprvé do analogu vracíš nahrávku vždy když jí chceš poslouchat a zadruhé, podle týhle logiky by se vlastně dalo říct, že nemá smysl digitalizace zvuku, protože zvuk digitální není, takže jeho digitalizace je nesmyslná a jedině "full analog" by měl smysl. A to je zkrátka nesmysl.
A navíc podle logiky
"pokud analog, tak jedině analog od začátku až do konce, jinak to nemá smysl" by to znamenalo, že u digitálu platí to samý? (Nebo platí dvojí metr?) Takže tedy když digitál, tak od začátku až dokonce, jinak to taky nemá smysl? A co ty nahrávky, který byly pořízený ještě před příchodem digitálu, a který tak na digitálu vycházely a vycházejí ADD a AAD, ty má tedy smysl poslouhcat jen ze starých LP a v digitální podobě je to jen "kulisa" a jen "na efekt" a pro kvalitní poslech hudby je to k ničemu a nemá to smysl? Jak říkám, tohle jsou nesmysly.
Dnes lze digitální záznam pořídit a upravovat v tak vysoké vzorkovací frekvenci, že už fyzicky není možné poslechem rozlišit od analogu. Nicméně takto se většinou nezpracovává (je to zbytečně náročné a tedy drahé), záznam je běžně v rovině 96 kHz/24bit případně, pokud předem autor předpokládá psí kusy při mixu, pak 192 kHz.
Dnes se nahrává v jiných rozlišeních a bitových hloubkách, než v jakých se nahrávalo na počátku digitálního nahrávání v 80. letech, první digitální nahrávky vznikaly v rozlišení 16 bit a 48 kHz. Ale to v jakým rozlišení je možný nahrávat, nebo v jakým rozlišení už jsou nahrávky nahraný nijak nesouvisí s tím, že jako pořizovat nahrávku a dělat mix a mastering pro LP digitálně nemá smysl. Nejde o to v jakým rozlišení nahrávka je, nebo v jakým rozlišení je možný zaznamenat zvuk, tady jde jen o to jak kvalitně se ten zvuk zaznamená a jak kvalitně se následně s tím záznamem pracuje. Je jedno jestli je všechno dělaný analogově, nebo všechno digitálně, nebo část analogově a část digitálně, to nehraje roli, důležitý je jak kvalitně se to udělá, ne jakým způsobem. Lze to udělat špičkově jak digitálně, tak analogově a stejně tak to lze jak digitálně tak analogově totálně zmršit. Nezáleží na tom jakým způsobem byla nahrávka dělaná, nezáleží na tom na jakým nosiči vyšla, záleží jen na tom jestli je daný vydání zvukově kvalitní a v dnešní době právě na LP mnohdy vycházejí alba s nejlepším zvukem, digitál bejvá v dnešní době díky Loudness War zmršenej znatelně víc než LP (ne vždy, samozřejmě, ale často to tak je). A ve světle tohohle už nehraje vůbec žádnou roli to jakým způsobem byl zvuk pro danou nahrávku pořízenej a jakým způsobem byl provedenej mix a mastering, podstatný je jakej je výsledek.
Otázka však zní, proč bych tak kvalitní záznam degradoval cestou analog (nástroj) > digitální mix > mastering pro vinyl (první degradace a omezení frekvencí) > převod do analogu (rytí/lisování, výroba desky) > přehrávání (další degradace dané možnostmi přenosky) > zesílení všech vad, které jsem cestou nachytal (a další potenciální převod do digitálu, dle typu zesilovače a následně opět do analogu) > a konečně výstup.
Ale tohle s tím o čem je tu řeč nijak nesouvisí. To jak se připravuje nahrávka pro výrobu LP desky je stejný ať už je nahrávka pořízená mixovaná a masterovaná analogově nebo digitálně, takže tohle nehraje roli. A to, že LP deska jako taková má svoje omezení a nevýhody oproti CD a ostatním digitálním formátům, taky nijak nesouvisí s smysluplností/nesmysluplností LP pokud je zvuk pro ní dělanej/připravovanej digitálně. To už je pak srovnávání jednotlivejch nosičů a jejich vlastností a parametrů atd. a to je zase trochu něco jinýho.
A to počítám tu nejlepší možnou techniku pro reprodukci. Protože abych se vinylem přiblížil průměrnému výstupu z CD, pak se bavíme o násobcích pořizovací ceny sestavy (gramofon/zesilovač) a podívejte se, v jakém tématu danou věc řešíme...
Tohle ale opět nijak nesouvisí s tím jestli má nebo nemá LP deska smysl, když pro ní není zvuk dělanej stylem "full analog" od začátku do konce, to na čem to pak kdo poslouchá, to je zase jiná písnička.
A ano, vinyl/gramofon není levná věc a jestli má tudíž pro někoho gramofon a LP smysl kvůli těmhle vyšším nákladům, to je zase a opět něco jinýho než smysluplnost LP, pro kterou byl záznam, mix a master pořízenej digitálně.
Mastering pro LP (pokud si ve studiu dá někdo tu práci) nahrávku limituje kolem rozsahu 40 Hz až 17000 Hz. Nižší frekvence už vibrují tak moc, že to může vyhodit jehlu z drážky, vyšší mohou působit zkreslení a cokoliv pod 200 Hz se většinou převádí do mono.
Znovu, mastering pro LP se dělá pro každou vycházející LP, takže ne
"pokud si ve studiu dá někdo tu práci," tu si ve studiích dávají zcela běžně dnes a denně u celých hromad nahrávek.
A limitace nad 17kHz není zas takovej problém, užitečnej signál se beztak do nahrávek umisťuje a vyskytuje pod hranici 16 kHz (a mnohdy i míň) a nad touhle hranicí jsou už jen tranzienty.
Ale opět, vlastnosti a parametry LP desky jako nosiče ve srovnání s vlastnostmi digitálních nosičů nemají s tím o čem tu byla řeč nic společnýho, ty jsou stále stejný ať už nahrávku pro LP zaznamenáme a následně namixujeme a zmasterujeme analogově nebo digitálně.
Můžete se přesvědčovat, že na nosiči slyšíte i trávu růst, ale aktuální stav vinylu je "přehrávání CD jehlou". Plně analogová nahrávka, která by tento typ reprodukce obhájila (tedy analogový záznam > analogový mix > lis > zesilovač třídy A/AB) již nes nevzniká. A věřte mi, nikoho to nemrzí více, než mne.
Já neříkám, že LP je lepší nosič než digitální nosiče, i než třeba "jen" CD, není, znám víc než dobře všechna negativa a nevýhody LP, ale to právě v tom o čem je tu řeč nehraje roli, o srovnání s jinými nosiči tu vůbec nejde, protože to je jak říkám stále stejný ať nahrávku pořídíme a následně zpracujeme digitálně nebo analogově.
To co plně a zcela obhájí
"tento typ reprodukce," tedy LP, není to jakým způsobem ta nahrávka pro tu LP vznikne, jestli plně analogově nebo plně či z části digitálně, to není podstaný. Podstatný a zcela a plně obhajující
"tento typ reprodukce" je to, že na LP stále vycházejí zvukově skvělá a špičková vydání alb a mnohdy, zejména pokud jde o novodobou moderní produkci a nový nahrávky, jsou právě LP vydání těmi zvukově nejlepšími vydáními alb. A to přes všechny ty nevýhody a zápory LP. Je to paradox a z pohledu kvalitního poslechu hudby je to smutný, ale taková holt je v dnešní době realita.