Homemade zesilovač Zetawatt

AV receivery, stereo zesilovače

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod pech. 19. 5. 2013 21:44

tak místo tý KD138, co jsem zkurvil, jsem tam po poradě s katalogem šoupnul šuplíkovou KD338 a zesilovač nezkresluje, není přebuzenej, oba kanály se chovají shodně..

Jinak napětí jsou cca v 10% od hodnot ve schématu, krom toho, co jsem zmínil.
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 20. 5. 2013 00:17

Jak si ho tam narval?!? :shock: KD138 je v pouzdře TO126 a KD338 je v TO66.

Zaměnit je nelze jelikož mají oba dost rozdílné vlastnosti. Koukej tam dát co tam patří a nezkoušej to zaměňovat za nějaké náhrady.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 20. 5. 2013 10:55

dal jsem mu nožičky.

potřeboval jsem to udělat, abych to doměřil, mezi těma co byly v šuplíku byl nejblíž a pak jsem to zkusil a hraje to.

Teď jdu do města, koukal jsem čím nahradit kD138, protože tu asu zase neseženu, po netu jsem vyzjitil že by to mělo jít nahradit BD140. Koupím i tu keramiku.

Nicméně zajímavý je, že když jsem to zkusil, tak se zesilovač choval normálně a levej kanál nejni přebuzenej a nezkresluje spodek, tak jak zkresloval, oteplení chladičů na koncích je rovnoměrný.. Takže by ta původní závada mohla bejt tím, že už byla ta 138 nějaká "načlá"?

Napětí teď celkem sedí cca v desetině voltu, napájecí jsou tak v +10%, krom těch 6 a 7 V před vazebním kondenzátorem C31/32 za korekcema, před balancí.
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 20. 5. 2013 11:08

Ano mohla být načlá. Už jsem je párkrát měnil poté co selhala ta keramika, odnesly to koncáky a vzaly sebou i tu 138.

Problém je v tom že ty BD140 se už dost blbě shání od kvalitních výrobců. To se se běžně prodává (pokud to nejsou opravdu letité zásoby) jsou druhovýroba, často mizerné kvality. Doporučuju sehnat KD - např. u Denkla. Sice zacvakáš poštovné ale víš co kupuješ a můžeš tam koupit i jiné věci co se ti mohou při renovaci starého stroje hodit.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 20. 5. 2013 15:13

Těch trandů se stejným čipem je v řadách KC/KD/BC/BD celkově 24 typů, lišících se vodivostí, výkonem a závěrným napětím.
Řada KC63x má ve vodivosti NPN následující typy :
KC635 - závěr Uceo 45V, Ic max 1A, Pmax 0,8W;
KC637 - závěr 60V, proud i ztráta stejná;
KC639 - závěr 100V, proud i ztráta stejná;
K těmto typům jsou komplementární typy PNP:
KC636 - závěr 45V, proud i ztráta totožný jako u NPN;
KC638 - závěr 80V, proud i ztráta stejný;
KC640 - závěr 100V, proud i ztráta stejný.
Dělala je Tesla, při pohledu na potisk pouzdra jsou vývody odleva CBE (báze uprostřed) u obou vodivostí. Byly to opajcy typů z výroby Philips-Valvo, který se lišily dvěma věcma - v označení typu měly místo K písmeno B a řazení vývodů mají právě podle toho kdo je vyprodukoval buď BCE nebo ECB - vždycky je kolektor uprostřed, orientaci báze a emitoru ale mají "podle toho jak to vyšlo" - nedokázal jsem identifikovat podle čeho je to rozlišené, ale už jsem potkal obě modifikace. všecky uvedené typy, jak KC635/636/637/638/639/640, tak stejně očíslované BC jsou v pouzdru TO-92 - malé černé plastové, svislý váleček s ploškou pro potisk na boku, vývody 4hranné "drátky" - ale už jsem se setkal i s potiskem shora.

Stejný čip, stejně tříděný podle závěrného napětí, ale pouzdřený do pouzdra TO-126 s dírou pro přišroubování na chladič a s měděnou pocínovanou ploškou na zadní straně pouzdra spojenou se středním vývodem = kolektorem mají typy KD/BD/135/136/137/138/139/140. Typy s lichým číslem jsou NPN, se sudým PNP, závěrné napětí je odstupňované podobně - 45V, 60V, 80V, liší se akorát maximální kolektorový proud a nejvyšší ztrátový výkon - proud je Icmax = 1500mA (1,5A) a ztráta je 12,5W.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod pech. 20. 5. 2013 19:29

tak jsem sehnal BD140, od STm. jednu od GM jsem nakonec vyškrabal taky, zbyde ve forotě. Zes s nima normálně hraje, jdu ještě pro sichr poměnit ty blokovací keramiky.
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 20. 5. 2013 20:50

poměnil jsem keramiky, zesilovač hraje normálně, jsou tam teda dvě BD140, protože ten druhej rozkmit byl KD136, tak jsem ho vypájel, uschoval a dal tam BD140 taky, původní hodně topily, tak jsem jim dal kousek plíšku na chlazení, teď jsou jenom přivlažený tak na 40st., konce při bežný hlasitosti prakticky studený.

Dodělal jsem rovnou ty dirky do chladiče na potom, kdyby mne napadlo předělávat ten kliďák.

Teď pořešit mechaniku, chybí tomu většina hmatníků, ty jsem vyfrézoval a mám, kroutítka mám atky vymyšlený, takže ještě musim přepáchat ten zlámanej síťovej isostat. mám tu jeden z televize, ten má jiný uhycení, tak to budu muset rozebrat a přepáchat,a by to šlo vypnout :-)

Do budoucna si můžu hrát s indikátorem a kliďákem.
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 21. 5. 2013 05:48

Jestli na tom nechceš hrát moc nahlas a chceš hrát s kliďákem tak vůbec není od věci udělat ten obvod regulace se dvěma trandy jako jsem to udělal já. Výhody jsou jasné - je to jen pár součástek navíc a přitom kliďák drží lépe a hlavně reaguje rychleji protože snímací tranzistor se dá více přiblížit koncákům, respektive já ho strčil přímo pod každý z těch "vnitřních" koncáků. On ten chladič není moc velký a zahřeje se celkem rychle takže je třeba na to dávat bacha. Další možnosti jsou ten chladič zvětšit nebo na něj foukat. A pozor! Aby se to tam vešlo tak je třeba nejprve odstranit ta pojistková pouzdra, dodat obvod ss ochran, předrátovat to a pár dalších úprav :o)
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 21. 5. 2013 07:44

tak mám tu třípásma s 8" spodkem, který užene i ZW, kterej je o pár wattů slabší a nejsem extrémista, poslouchám prakticky bezvýhradně běžnou hlasitost - normálně :-)

Teď na něj hraju, tak abych tu ještě vydržel, bylo to bez zkreslení a zesilovač měl zátěž - chladič je vlažnej. Snímací jsou ty T15 a T16 KD139 ne? AZS222 měla koukám pojistky taky a kliďák podle tebe, tak proč je párat? Navyšovat výkon nehodlám. Modul ochran možná časem taky ale teď nebude čas.

ale to jen tak do budoucna.
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 22. 5. 2013 11:31

Nemyslím že by zrovna Zettawatt dohnal nějaká normální 3p do kouta, to spíš posluchače kvůli zvuku.

Ad 223
Důvodů je celá řada:

- 222 i 223 mají nastavený stejný kliďák (resp. nemají žádný), jen se liší způsob řízení. Nemůžeš tedy prohlásit že ve 222 něco nastavené je a ve 223 ne.

- Nepřítomnost normálního klidového proudu působí zančnou degradaci zvuku zejména na výškách a středech.

- Ten zesilovač nemá v sobě žádné ochrany. Ani proti SS na výstupu, ani proti nadproudu. Tím pádem se nechá celkem snadno zničit přetížením (práce do malé impedance, zkrat a podobně). jediná ochrana spočívá ve velmi měkkém zdroji a tavné pojistce na výstupu. To má za následek značnou degradaci zvuku, zejména na basech. Tavná pojistka nedokáže vždy ochránit reproduktory jelikož jí trvá příliš dlouho než se přeruší. Někdy to bedny přežijou, někdy ne. Kdybys viděl jak tenkým drátkem jsou vinuté cívky basáků pochopil bys. Každopádně dostanou bedny šlupku.

- Tu dostávají (samozřejmě v mnohem menším měřítku) při každém startu vlivem přechodových jevů. Lupání je nepříjemné. Oba problémy řeší modul ss ochran se zpožděným připojením.

- Chladič je vlažný proto že se na něm protápí jen ztrátový výkon způsobený zpracováváním signálu, pokud se nastaví klidový proud tak vznikne trvalá tepelná ztráta a chladič se pak zahřeje o dost víc.

- Klidový proud nijak nesouvisí s výkonem, tudíž nevím proč mluvíš o zvyšování výkonu. Klidový proud slouží k odstranění přechodového zkreslení. Pokud víš co to je tak ti musí být jasné proč se odstraňuje, pokud to nevíš tak se zeptej. Zeptat se není ostuda.

- Ano kliďák hlídají v původním zapojení AZS222 T15 a T16, v novějších verzích 222 a ve všech 223 totéž dělají ty diody, jen méně kvalitně.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 22. 5. 2013 16:10

po opravě jsem to tu den poslouchal, a zw mi přijde zvukově lepší... hlavně ve vejškách a nejnižších hloubkách.. Byť to taky není zázračnej stroj... Ale to jsem věděl, AZS znám a posluochal jsem jej i dříve, a tak vím že se mi ZW zvukově líbí víc... ale to jen na okraj.

Právě mne udivilo, že ale proti zw, kterej při bežný hlasitosti topí dost, tak asz netopí vůbec...

možná má tedy zw nastavenej vyšší trvalej - klidovej proud?

Aby se teda s kliďákem hejblo, musí se hejbnout s odporovým děličem na T15/16 trochu jinam, než původně byl, jestlit omu dobře chápu, a nsatavit mu tedy jinak pracovní bod a on podle toho hrne do konců?

K bednám - můžu napsat osazení, ale myslím že přes 15w je nedoženu...
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 22. 5. 2013 17:04

MDAčka v Zettawattu pracují ve třídě B, tj s nulovým nebo zanedbatelným klidovým proudem. Jediný důvod proč by měly více topit je že to kmitá, což je jejich oblíbená kratochvíle. Je to dáno jednak nepříliš povedeným návrhem desky, jednak nepovedenou výrobou MDA. Prostě špatná kopie TDA2020. Pak to nějak před koncem výroby vylepšily, takže poslední série na tom byly se stabilitou lépe, ale to už bylo pozdě. TDA2020 se dá ještě koupit v doprodeji, případně kdybys byl šikovný bastlíř tak tam s mechanickými úpravami narveš LM1875 a je vymalováno.

Ano aby se s kliďákem hejblo je třeba změnit poměry v bázovém děliči tak, aby se tranzistor trochu přivřel. Pak stoupne napětí mezi bázemi koncáků a ty se více otevřou. Optimální by bylo pustit tam cca 30mA ale to už se pak chladič hřeje.

AZS se dá obecně dost pomoci k lepšímu zvuku, jen to znamená strávit nad tím nějaký ten čas a finance.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 22. 5. 2013 17:10

ThalesX píše:...
- 222 i 223 mají nastavený stejný kliďák (resp. nemají žádný), jen se liší způsob řízení. Nemůžeš tedy prohlásit že ve 222 něco nastavené je a ve 223 ne.

- Nepřítomnost normálního klidového proudu působí zančnou degradaci zvuku zejména na výškách a středech.
.....
- Ano kliďák hlídají v původním zapojení AZS222 T15 a T16, v novějších verzích 222 a ve všech 223 totéž dělají ty diody, jen méně kvalitně.

Thalesi, když už něco napíšeš, tak to piš pořádně - AZS222 i 223 MÁ KLIDOVEJ PROUD, ale 222 ho má regulovanej v závislosti na oteplení chladiče právě tím regulačním trandem našroubovaným na chladič = když se větším klidovým proudem koncovýma trandama chladič ohřeje, "snímací" trandík se taky ohřeje, tím se víc pootevře, klesne na něm úbytek napětí = zmenší se předpětí pro báze výkonových konců a ty konce se tím zase přivřou = klesne jejich klidovej proud. Následně klesne jejichteplota a cyklus se opakuje. V reálu se celá sestava kvůli tepelný setrvačnosti chladiče nerozkmitá, ale zastaví se v určitým rovnovážným stavu. Takhle to probíhá u AZS222.
Ale u AZD223 nějakej koumák ze socialistickejch inovátorů a zlepšovatelů zjistil, že ten tranzistor se dá vypustit a nahradit neregulovaným předpětím jen tvořeným úbytkem napětí na několika Si diodách v sérii. Navíc ty diody ani tepelně nesvázal s chladičem, takže jejich úbytek "courá" podle teploty ve skříni zešilovače = má obrovský zpoždění za ohřevem vlastních polovodičů. Aby se ten zes moc rychle neohříval je navíc u AZS223 takhle nastavená hodnota kliďáku tak nízká, že dochází k přechodovýmu zkreslení. Proto má ten zes v určitých režimech horší zvuk než jeho předchůdce a proto může dojít až k poškození repráků vinou nedostatečně otevřených trandů.

Proto se musí upravit chlazení zesilovače, když se do AZS223 doplní právě ten obvod řízení klidovýho proudu a nastaví se jím vyšší základní hodnota kliďáku. Koncový trandy se tím víc zahřívají, takže i když se tím vylepší kvalita zvuku, může dojít zvýšeným ohřevem k negativnímu ovlivnění funkce, protože původní chlazení koncovýcch trandů AZS223 je horší než u jeho předchůdce.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod ThalesX 23. 5. 2013 04:49

To já všechno vím, nemusíš mi to vysvětlovat. Někdo sice ty diody správně umístil ne kamkoliv ale nad chladič, ale v podstatě s ním nemají tepelný kontakt a v tom je problém.

Ekkare jak myslíš že velký klidový proud vyvolá úbytek napětí na třech sériově zapojených přechodech diod mezi bázemi dvou darlingtonových tranzistorů, když ty darlingtony mají v sérii přechody čtyři? Tohle jen způsobí že tam nebudou na signálu zuby jak od princezny zubejdy, ale na eliminaci přechodového zkreslení to nestačí ani náhodou. Můžeme to tedy v podstatě zanedbat.

Domnívám se že přechodové zkreslení není tak dramatické aby dokázalo zničit reproduktory. Mnohem horší je limitace, která zde nastává velmi snadno protože ten zesilovač má takový měkký zvuk na basech (slabý zdroj, spousta přechodových odporů po cestě, vlastní koncepce zesilovače) což nutí basofily přidávat, zaženou zes do limitace a je vymalováno.

Pokud to někdo nebude hulit ale hraje rozumně (bedýnky u PC, podkres v ložnici a pod.) dá se kliďák zvednout i s původním chladičem na rozumnější hodnotu. Ne ideální, ale dá se. Pomůže tomu částečně i nadzvednutí chladiče od DPS, které jsem prováděl v rámci instalace snímacího tranzistoru rovnou pod vnitřní koncové trandy pro co nejtěsnější vazbu. Holt ty dva trandy uhlídají kliďák lépe než jeden. Dá se v případě potřeby nastavit dokonce záporná charakteristika sklonu (tím spíš když jsem tomu ještě o něco navýšil výkon - výměna zdroje). Nepopírám však že kvalitnější chladič by tomu dost pomohl, šlo by pak krásně zvednout hudební výkon takřka na dvojnásobek.
Naposledy upravil ThalesX dne 23. 5. 2013 07:02, celkově upraveno 1
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod pech. 23. 5. 2013 06:06

THalex ekkar: Kdyby Mda kmitalo, bylo by to slyšet ne? prostě při běžný hlasitosti je na MDA cca 40-50st. stejnej výkon na 223 je jen přivlaženej tak na 30st.

Mně prostě, přijde subjektivně ZW zvukově lepší hlavně na vejškách, trochu i na hloubkách, proti 223.

nechci z vetrána dělat supervýkonnej stroj, protože výkonově vystačím v pohodě i se slabším zesem a nárůst výkonu mezi ZW a 223 je značnej ve prospěch 223. Jen mne trochu mrzí ten zvuk, že zesilovač z diskrétních součástek, hraje trochu hůř, než prehistorickej integráč.

Takže pokud by lepší řízení kliďáku mohlo tenhle problém vyřešit, jsem ochoten se v tom ještě s vaší pomocí pošťourat, třeba i jen na způsob řízení z 222, která jak píše ekkar, hraje trochu líp, je totiž docela možný, že to trochu, je to co mi vadí.

Thlaes: ty máš teda krom těch dvou řídících trandů ještě jeden navíc, jestli to dobře chápu, přímo pod jedním z těch darligtonů.

To beru jako vizi do budoucna, hrát budu stejně asi dál na zw (zvuk, rozměry), na PC do ložnice šoupnu AZS100L, tam bude stačit, a tohle je spíš na hraní za dlouhejch zimních večerů. KOupil jsem to náhodou, jako ubožáčka vybrakovanýho za pár stovek, chyběly tomu hmatníky, rozsekanej izostat, vybrakovanej indikátor, v desce se několikrát někdo pohrabal a levej kanál v pr... s vaší pomocí teď normálně jede, za což děkuji a tohle bude další rank :-) pokud možno.

O výkon mi nejde, spíš tomu pomoci aby byl zvuk alespoň takovej jakej má ZW.
Rip: Škoda 105 DeLuxe 5Q
Sold: Favorit 135LX zvaný Sysel
Aneb já to říkám furt, zlatej karburátor!
A nyní učebnicový příklad produktu globalizace a Francouzským jménem a Českým pasem a strojem jež je svědkem Rumunské obrody s Francouzským srdcem :-)
pech.
Junior
Uživatelský avatar

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků