od reproman 15. 4. 2018 07:55
Naprosto bezcenné povídání. Porovnávat něco, co slyšíš na různých místech v různé době, různém prostoru, na různých bednách, z různé nahrávky, to je volovina. A navíc si vůbec nejsem jistý, co si pisatel představuje pod pojmem "dynamický".
Popis toho PA1000 z inzerátu vypovídá o jedné velmi pravděpodobné věci: Že ten zesilovač nejspíš vyhořel. Výměna původních koncových tranzistorů za TIP41/42 je poněkud diskutabilní a pokud ty původní šlapaly, kdo a proč by to probůh dělal? Výměna trafa za "silnější" už tak trochu zavání technickým diletantstvím a měla by význam jedině pokud původní trafo odešlo, nebo pokud začalo nesnesitelně bručet. Navíc ten zesilovač nemá vůbec žádné výstupní ochrany, takže bych v tomhle stavu nedoporučoval připojovat k němu bedny v ceně přes 1000Kč... Zapojení je primitivní jak jen může být.
Leony5: Co přesně tě vede k tomu, že chceš měnit? Ne že bych byl ze Sonyho nějak urvanej, ale espritová řada byla velmi dobrá a je dodnes zvukově ceněná (tím myslím, že to hraje opravdu dobře, ne jenom "hezky").
Vincenta nějak neznám, ale jak někde vidím úplně zbytečně zakomponované elektrónky z Katody Holomóc, začínám se ošívat. Ono to bude s největší pravděpodobností hrát slušně, ale ty prachy za nesmyslné elektronky bych investoval spíš do něčeho užitečnějšího. Třeba do lepšího D/A převodníku. Popis od výrobce/prodejce radši nekomentuju, to je jen sbírka plků, která má kupujícího zabavit a očarovat. Tak to prostě je i u těch opravdu špičkových strojů. Jinak samozřejmě mašinka pěkná.
Na celé té věci kolem porovnávání je zásadní malér, že se drtivou většinou porovnávají prostorově, časově i obsahově velmi vzdálené zážitky. Něco ve stylu "předloni na lyžovačce jsem se odreagoval líp než letos u moře". Proto se dělají třeba koníčkářské srazy, kde se jakž takž dají shodné podmínky dodržet, a kde hlavní motivací není někomu něco prodat nebo dokazovat, ale společnými silami objevovat. Jeden takový sraz vydá za víc než tuny recenzí a týdny běhání po předváděčkách. Při testování beden se vezme asi čtvrthodinový set nahrávek normální muziky různých žánrů, která se pak pouští přes jeden kvalitní vybraný zesilovač do několika různých párů beden. Pokud mají bedny výrazně rozdílné citlivosti, doladí se úroveň podle měření kalibrovaným hlukoměrem. Kde je nějaká pochybnost, je možné kdykoli porovnat konkrétní páry okamžitě a největší vypovídací hodnotu má přímé mžikové přepínání, kdy nehraje roli žádná zvuková paměť a posluchači často ani nepostřehnou, který pár že zrovna hraje. Technicky to není žádný problém, jenom si někdo musí dát ten čas a práci a přepínací zařízení nachystat. A při téhle příležitosti ještě zmíním jednu věc: Pokud jsou na místě vícery dobré bedny, byť různých konstrukcí, pak většinou hrají hodně, ale opravdu hodně podobně a o jejich zvuku pak člověk pomalu nemá co říct. "Muzikálnost", "detail", "výrazný vokál", "vhodnost hlavně pro jazzové nahrávky", "hedvábné výšky", "zřetelné metličky na virblu" a podobné výstřelky jsou ve skutečnosti zásadní nedostatky, nikoli přednosti.
Porovnávání zesilovačů chystáme takto (cituju):
- Vezmeme jedny osvědčené a dobře hrající bedny. Tady bych se zatím spolehl na Scarabea a jeho URS, které jsou podle jakési obecné shody velmi dobré a snesou kdeco.
- Testované zesilovače budou současně buzeny shodným signálem z jednotného zdroje tak, aby byl signál na vstupech přesně stejný (distribuce z tvrdého bufferu).
- Hlasitost bude u všech zesilovačů nastavená na shodný výstupní signál naprázdno pomocí generátoru šumu a měření úrovně na výstupu.
- Výstupy porovnávaných zesilovačů se budou mžikově připínat bezpečným způsobem k reprobednám tak, že v kterémkoli okamžiku bude možno přepnout na kterýkoli ze čtyř současně zapojených zesilovačů.
Čili pokud mezi zesilovači jsou vůbec nějaké slyšitelné rozdíly, budou ty rozdíly slyšet okamžitě, v momentě přepnutí a s vyloučením ovlivnění ucha různou hlasitostí reprodukce, pamětí během přepojování a všech dalších matoucích vlivů. Můžeme si zkusit cokoli - různé výrobce, různé cenové kategorie, různé typy konstrukcí. Máme snad slíbený nějaký nový HiFi zesilovač třídy D. Nebude špatné připojit nějakou starou Teslu nebo Transiwatt, domadělku, bídný kvazikomplementár, špičkový komplementár, integrované konce... Prostě co kdo přiveze.
Předpokládám, že stihneme vyzkoušet kdeco, protože nebude nutné dělat nějaké dlouhé poslechové sety. Půjde to ráz na ráz. Vybere se jedna nahrávka řízná a basující, jiná jemná a detailní - a pak už jen cvak - cvak.
Jak jsme tady předběžně domlouvali, můžeme udělat i samostatnou kategorii "malých" nebo "laciných" zesilovačů, ty "velké" porovnávat i při velkých a velmi velkých hlasitostech, prostě co koho bude bavit.