Zesilovač TW-40 Junior -1 strana nehraje

AV receivery, stereo zesilovače

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod Gamer123 25. 11. 2016 14:22

Dobrý den, mám tu vetší problém. Jde o TW-40 Junior který jsem si koupil a jelikož bedna byla rozklížená musel jsem ji opravit. Při opravě jsem zrovna vytažený zesilovač odzkoušel a hrál tak jak měl. Nedalo mi to, a radši kvůli šumu a samotné kapacitě jsem přidal kondenzátor 1uF na vstup sítě do trafa a 1000uF na koncák i korekčák. Znova odzkoušel a vše fungovalo a hrálo nádherně lépe jak před tím. Jak mile jsem dal zesilovač do opravené krabice a pak zapnul tak už jedna strana nechtěla hrát. Myslel jsem že je to jen na vstupu přerušený kontak, ale nejsem si jist, zdali to není spíše chyba korekčního zesilovače. Při zapnutí strana co nehraje vydává pod mírným šumem, tak jak už je známo u TW-40 i -"" menší brum ""-. Koncový stupeň je v 100% stavu, naprosto v pořádku. Byl testován. Děkuji za odpověď Vajda :-D
Gamer123
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 25. 11. 2016 15:06

Někde na desce sis při manipulaci spáchal studenej spoj, zkrat nebo prasklinu v desce. U staršího kusu to není nic nepravděpodobnýho. Chce to schéma, diagnostiky znalýho člověka, měřáky (aspoň multimetr, generátor, osciloskop) a projít zapojení bod po bodu podle schématu. Uvědom si, že to může bejt i zkratem mezi koncema součástek na spodní straně desky, jestli se něčeho dotýká. Bohužel ti nedokážu slíbit schéma, Jandova TRANSIWATTU bylo několik variant a schéma TW-40 zrovna nemám. Zkus pohledat na netu, je možný že zrovna ten svůj najdeš.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Gamer123 25. 11. 2016 15:23

Před chvílí jsem se na to ještě mrknul a vypadá to že na korekčním vstupu bude chyba někde v tranzistoru neboť nwm jistě ale ty ladící generují na té straně co nehraje ale ty 2 vstupní ne. Možná jak jsem přidal ten kondenzátor i na ten korekčak tak tam vzniklo vetší napětí a ty tranzistory se uvařili. :-| Ale nwm no. Kdybych měl osciloskop tak bych aji na to nejspíš došel ale mám jen multimetr. Jdou ty Tranzistory změřit jen Multimetrem? :hm

-- 25. 11. 2016 16:26 --

Obrázek
Gamer123
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 25. 11. 2016 17:04

Jistě že se dá funkčnost zapojení ověřit jen multimetrem, ale musíš mít schéma. Podle něj si najdeš odpovídající body zapojení - stejný pozice v levým i pravým kanálu a měřením porovnáš napětí mezi kanálama navzájem. Například pokud v jednom kanálu na bodu mezi kolektorovým odporem a samotným kolektorem tranzistoru NPN najdeš plný napájecí napětí, nebo napětí jen o maličko snížený - zatímco v druhým (fungujícím) kanálu je tam napětí třeba jen poloviční (obvykle se tak nastavuje = ale není to podmínkou!) nebo prostě obecně podstatně menší než napájecí, můžeš si bejt jistej tím, že se dotyčnej tranzistor neotvírá = buď je přerušenej, nebo nemá buzení do báze.
Obdobně pokud mezi bází a emitorem tranzistoru nenajdeš žádný napětí, nebo tam naopak najdeš napětí větší než je obvyklý napětí Ube, můžeš usuzovat na závadu - ale tohle všecko jsou fakta, ze kterejch se skládá "ars diagnostica" = umění nacházet závady, který se nedá jen tak jednoduše načíst, to se musí pěstovat doslova létama praxe...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Gamer123 25. 11. 2016 19:03

No tak už jsem došel na tu chybu. :-D Ještě že mě ta praxe neminula a neustále mě elektro láká a nepřestávám s tím. Praxi už mám od 6 let to jsem poprvé začal pájet a teď je mi 16 a od té doby už jsem celkem zkušený ale prostě nemůžu se srovnávat např. s Vámi neboť máte mnohem více let praxe a dalších věcí. Ale abych nezapomněl na tu chybu! Byla a je zatím :-D v přepínání mono a vstupů, už jsem i přepájel vše kolem kontaktů a vyměnil tvrdé dráty za měkké ale ani to nepomohlo řekl bych, že to bude tím přepínačem vstupů ten často blbne ale je mi záhadou, že nejde jedna strana úplně na všech vstupech :hm to jsem ještě nezažil, proto mě to furt táhlo k tomu korekčáku. Ještě přeměřím ten přepínač a pokud bude v pořádku tak je to plošný spoj :-)) Ale nakonec jsem teda příčinu zjistil a už zase hraje na oba kanály, ale musel jsem vstup připájet na vstup korekčáku. Děkuji že jste po celou dobu pěkně a srozumitelně odpovídal a zase jsem se něco nového naučil :-D Hned jak bude vše v pořádku tak jsem dám foto celku a i možná video pokud to půjde :-))

Obrázek

Obrázek

-- 25. 11. 2016 20:05 --

Obrázek
Gamer123
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 25. 11. 2016 20:01

Zkus ještě jednu věc. Vypni ten zes, na multimetru nastav funkci ohmmetru a rozsah do 200ohm, nebo pokud má, tak funkci zkratmetru (pískadlo). Potom jedním hrotem píchni přímo do cínu na pájecím bodu pro vývod přepínače a druhým jeď po cestičce od něj k příslušnýmu vstupnímu konektoru. Musíš samozřejmě přitlačit a mít ostrej hrot, vidím že ta deska je lakovaná (minimálně natřená rozpuštěnou kalafunou), takže je potřeba se proškrábnout až na měď. Tak prověříš celistvost tý cestičky od jednoho pájecího bodu až ke druhýmu. Skoro bych se vsadil, že tam je někde ta cestička těsně u pájecí plošky přerušená ... Takový místo stačí opatrně překápnout kapičkou pájky (doslova roztáhnout roztavenou pájku z pájecí plošky až na cestičku tak, aby se vytvořila "pacička" až na tu cestičku) a funkce je obnovená ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Gamer123 25. 11. 2016 21:31

No a je to, stačilo přitáhnout matičku na tom přepínači a ještě jsem všechny kontakty znovu přejel pájkou a funguje konečně vše jak má :-D :-D byl to tedy vše jen přepínač :roll: a jelikož to furt ukazovalo na ten korekčák tam mě to hodně zmátlo ^^ jinak bych na to přišel asi dříve :-D No hlavní je konečně můžu budit sousedy a má fakt nádherný zvuk. Sice to není dokonalé do moc tiché místnosti ale tak to už je jen na tom že jsou u většiny TW-40 ne zrovna kvalitní součástky ale přece jen jeho účelem je hrát co to dá :-D a kdyby byli použity kvalitnější součástky tak by se na 80% zabránilo menšímu šumu při nulovém signálu. A tady už je na svém místě :-D

Obrázek

-- 25. 11. 2016 22:36 --

A ještě nemůže přece chybět video!!! :-D

https://www.youtube.com/watch?v=oA0tY1pU86k&feature=youtu.be
Gamer123
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 25. 11. 2016 22:57

No, o moc míň šumu bys z něj nedostal ani kdybys tam dal chlazení kapalným dusíkem... On totiž tenhle zes má takový "jezuitský" zapojení. A než se zeptáš proč jezuitský, připomenu ti heslo Jezuitů "Ad majorem Dei gloriam" (vše pro větší slávu Boží) doplněný sloganem "účel světí prostředky". Prostě když tuhle zpotvořeninu na začátku 70. let pan Janda navrhoval, v tuzemsku neexistovala výroba dostatečně homogenního sortimentu polovodičovejch součástek.

Jinak řečeno, tehdejší národní podnik Tesla uměl ve svý fabrice v Rožnově (jinde tehdá s polovodičema ještě nedělali, Vrchlabí a Piešťany se teprve na polovodiče připravovaly) vyrábět jen některý druhy výkonovejch tranzistorů. V germaniu to byly typy GD607/617 (nejvýkonnější komplementární pár v Ge), se kterýma šel při pevným zavření obou bulev postavit push-pull stupeň o trvalým výstupním výkonu 10W při ideálním chlazení. Pro vyšší výkony se komplementární páry "v germániu" prostě nedělaly, byly k dispozici jen PNP typy z řady xNU73 (12,5W kolektorový ztráty) a xNU74 (50W), ke kterým chyběl odpovídající typ vodivosti NPN.

A další paradox nastal v momentě rozjetí "křemíkový" výroby v Rožnově pod Radhoštěm - tam se potom Tesle daleko líp dařily typy s vodivostí NPN, zatímco na plně dostupnej typ PNP se čekalo až do poloviny 70. let = v době vzniku Transiwattu už byly poměrně rozumně dostupný křemíkový typy KD601 a 602 s kolektorovou ztrátou 35W nebo KD605, 606 a 607 s kolektorovou ztrátou dokonce 70W, zatímco na první a doslova jedinej použitelnej křemíkovej PNP typ KD617 (typy s menším Uceo KD615 a 616 se "neujaly" = v podstatě se nevyráběly) se muselo čekat doslova až do roku 1975 ...

Ergo kladivo, kolem roku 1970, kdy se ve světě už polovodičově zesilovalo o 106, v tehdejším "socialistickým táboře" nikdo nedokázal učunit čistě polovodičovej dvojčinnej stupeň s výkonem větším než cca těch 10-15W .

No a Jandovi se podařil doslova husarskej kousek - zkřížil jabka s hruškama, protože se mu povedlo i díky dalšímu zázraku z Rožnova, kterým byl původně NPN spínací křemíkovej typ KU611 (vyrobenej technologií "mesa") a kterej se ale ukázal bejt mimořádně povedenej i v lineární oblasti, zkonstruovat výkonovej zešilovač, kterej měl v koncovým stupni "horní" tranzistor vodivosti NPN Z KŘEMÍKU a "dolní" tranzistor vodivosti PNP Z GERMÁNIA - a to bez klidovýho proudu (neboli čistá třída "B") !!!!!.

To, že takhle zkonstruovanej výkonovej stupeň má bez dalších opatření naprosto šílený přechodový zkreslení, protože kladnou půlvlnu reprodukuje až od vstupního napětí cca +0,65V, zatímco zápornou od napětí přibližně -0,35V (lidsky řečeno nedal by se vůbec poslouchat), milej pan Janda poměrně elegantně obešel použitím budicího stupně (právě s tím KU611) pracujícím čistě ve třídě A (žádný přechodový zkreslení), ze kterýho je až do hranice přibližně 1W výstupního výkonu odebíranej veškerej proud do zátěže - ty výkonový tranzistory (původně KD601 a 4NU74) se "přidávaly" až když výstupní napětí právě toho budiče překročilo jejich prahový otevírací napětí a tím plynule přebíraly od budiče další zatížení. Zbytek zkreslení ve finále přetloukala plná zpětná vazba zaváděná do emitoru vstupního tranzistoru z výstupu - proto má taky Transiwatt v původním zapojení tak malý zesílení a potřebuje na vstupu úroveň často i vyšší než 1V ...

Dneska, v době dostupnosti plně komplementárních párů s kolektorovým napětím dosahujícím až stovek voltů při proudu kolektoru desítek ampér (doplněných dokonce integrovaným a od samotnýho systému izolovaným PN přechodem pro kompenzaci teplotní závislosti kolektorovýho proudu v jednom pouzdru = tranzistory ThermalTrak) je zapojení Transiwattu dávno překonaným reliktem - doslova fosílií. V podstatě tady ucvrkáváš blahem nad tím, jak nádherně ti jezdí Octavia Super STW z roku 1969 před davem vlastníků novodobejch vochcávek "vnaftěfturbu", který si ani matně nedokážou vzpomenout, že by někdy po českejch silnicích jezdily oktávie s rokem výroby starším než 1996 ... Nechci ti brát iluze, líbit se ti to s určitou třídou reprobeden může, ale skutečně jsou a hrajou kvalitnější zesilovače - a to i českýho původu. Tohle je fakt veterán - se vším všudy, co k takovýmu veteránovi patří ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod Gamer123 25. 11. 2016 23:37

Pro to se mi taky líbí. Je jednoduchý a svůj účel plní tak jak má! Jde o to že po přidání filtrace je zesilovač na dost vysoké úrovní proti druhým, na to, že byl dělán v 70. letech a ještě byl navržen ze součástek, které byli zrovna dostupné. Sám vlastním spoustu zesilovačů různých kvalit a mám i elektronkový za několik tisíc korun a můžu ten zvuk srovnat. Prostě na to stáří má dost kvalitní zvuk podle mého poslechu a srovnání. Moc děkuji za rady a nové zkušenosti. Doufám že jste se podíval i na video. Hezký zbytek večera ;-)
Gamer123
Junior
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 26. 11. 2016 04:49

Jo, to video jsem viděl - a nevím na který bedny ti to tam hrálo, jestli na ty budky 1PF 067 62 nebo 1PF 067 33 od Synkopy/Allegra/Sopránu/Sextetu, nebo na který ... jinak ty soustavy 1PF 0xx xx jsou určený pro provoz ve svislý poloze, ne položený na bok - mají totiž eliptickej vejškáč orientovanej s delší osou vodorovně, takže mají vyzařovací diagram ve vodorovný rovině užší než v rovině svislý = nevadí jim tolik, pokud jsou umístěný nestejně vysoko, ale umožňujou tak lepší směrovou lokalizaci zdrojů zvuku ve stereonahrávce. Když je položíš na bok, ta vyzařovací charakteristika se změní (taky se otočí o 90°) a pokud je máš umístěný jako na tom videu cca 1,5m vysoko, po sednutí si před tu stěnu už máš hlavu mimo nejlepší "záběr" a uniká ti ten správnej poslech ...
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel


Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků