od EKKAR 25. 11. 2016 22:57
No, o moc míň šumu bys z něj nedostal ani kdybys tam dal chlazení kapalným dusíkem... On totiž tenhle zes má takový "jezuitský" zapojení. A než se zeptáš proč jezuitský, připomenu ti heslo Jezuitů "Ad majorem Dei gloriam" (vše pro větší slávu Boží) doplněný sloganem "účel světí prostředky". Prostě když tuhle zpotvořeninu na začátku 70. let pan Janda navrhoval, v tuzemsku neexistovala výroba dostatečně homogenního sortimentu polovodičovejch součástek.
Jinak řečeno, tehdejší národní podnik Tesla uměl ve svý fabrice v Rožnově (jinde tehdá s polovodičema ještě nedělali, Vrchlabí a Piešťany se teprve na polovodiče připravovaly) vyrábět jen některý druhy výkonovejch tranzistorů. V germaniu to byly typy GD607/617 (nejvýkonnější komplementární pár v Ge), se kterýma šel při pevným zavření obou bulev postavit push-pull stupeň o trvalým výstupním výkonu 10W při ideálním chlazení. Pro vyšší výkony se komplementární páry "v germániu" prostě nedělaly, byly k dispozici jen PNP typy z řady xNU73 (12,5W kolektorový ztráty) a xNU74 (50W), ke kterým chyběl odpovídající typ vodivosti NPN.
A další paradox nastal v momentě rozjetí "křemíkový" výroby v Rožnově pod Radhoštěm - tam se potom Tesle daleko líp dařily typy s vodivostí NPN, zatímco na plně dostupnej typ PNP se čekalo až do poloviny 70. let = v době vzniku Transiwattu už byly poměrně rozumně dostupný křemíkový typy KD601 a 602 s kolektorovou ztrátou 35W nebo KD605, 606 a 607 s kolektorovou ztrátou dokonce 70W, zatímco na první a doslova jedinej použitelnej křemíkovej PNP typ KD617 (typy s menším Uceo KD615 a 616 se "neujaly" = v podstatě se nevyráběly) se muselo čekat doslova až do roku 1975 ...
Ergo kladivo, kolem roku 1970, kdy se ve světě už polovodičově zesilovalo o 106, v tehdejším "socialistickým táboře" nikdo nedokázal učunit čistě polovodičovej dvojčinnej stupeň s výkonem větším než cca těch 10-15W .
No a Jandovi se podařil doslova husarskej kousek - zkřížil jabka s hruškama, protože se mu povedlo i díky dalšímu zázraku z Rožnova, kterým byl původně NPN spínací křemíkovej typ KU611 (vyrobenej technologií "mesa") a kterej se ale ukázal bejt mimořádně povedenej i v lineární oblasti, zkonstruovat výkonovej zešilovač, kterej měl v koncovým stupni "horní" tranzistor vodivosti NPN Z KŘEMÍKU a "dolní" tranzistor vodivosti PNP Z GERMÁNIA - a to bez klidovýho proudu (neboli čistá třída "B") !!!!!.
To, že takhle zkonstruovanej výkonovej stupeň má bez dalších opatření naprosto šílený přechodový zkreslení, protože kladnou půlvlnu reprodukuje až od vstupního napětí cca +0,65V, zatímco zápornou od napětí přibližně -0,35V (lidsky řečeno nedal by se vůbec poslouchat), milej pan Janda poměrně elegantně obešel použitím budicího stupně (právě s tím KU611) pracujícím čistě ve třídě A (žádný přechodový zkreslení), ze kterýho je až do hranice přibližně 1W výstupního výkonu odebíranej veškerej proud do zátěže - ty výkonový tranzistory (původně KD601 a 4NU74) se "přidávaly" až když výstupní napětí právě toho budiče překročilo jejich prahový otevírací napětí a tím plynule přebíraly od budiče další zatížení. Zbytek zkreslení ve finále přetloukala plná zpětná vazba zaváděná do emitoru vstupního tranzistoru z výstupu - proto má taky Transiwatt v původním zapojení tak malý zesílení a potřebuje na vstupu úroveň často i vyšší než 1V ...
Dneska, v době dostupnosti plně komplementárních párů s kolektorovým napětím dosahujícím až stovek voltů při proudu kolektoru desítek ampér (doplněných dokonce integrovaným a od samotnýho systému izolovaným PN přechodem pro kompenzaci teplotní závislosti kolektorovýho proudu v jednom pouzdru = tranzistory ThermalTrak) je zapojení Transiwattu dávno překonaným reliktem - doslova fosílií. V podstatě tady ucvrkáváš blahem nad tím, jak nádherně ti jezdí Octavia Super STW z roku 1969 před davem vlastníků novodobejch vochcávek "vnaftěfturbu", který si ani matně nedokážou vzpomenout, že by někdy po českejch silnicích jezdily oktávie s rokem výroby starším než 1996 ... Nechci ti brát iluze, líbit se ti to s určitou třídou reprobeden může, ale skutečně jsou a hrajou kvalitnější zesilovače - a to i českýho původu. Tohle je fakt veterán - se vším všudy, co k takovýmu veteránovi patří ...
je mi tady z toho na blití.