Rozebrání a odstranění brumu v repro

Stereo a vícekanálové reprosoustavy, subwoofery

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod 4sAd 11. 2. 2013 18:20

Pardon, že jsem se nějakou dobu neozýval, ale byl jsem na služební cestě.

- Hodnoty potenciometrů u korekcí dodám snad dnes večer.
- Pod stávající DPS by místo bylo. Původně tam bylo trafo, ale to už je dávno venku.
- Vyměnit TDA2030 za LM1875 mě také napadlo, ale všechno pěkně postupně :). O víkendu se vrhnu na výměnu filtračních elytů a zkusím si pohrát s tím šíleným poměrem zesílení. Také mě napadlo vyřadit korekce a zjistit, jak "otřesně" to bude hrát (samozřejmě po úpravě zesílení).
4sAd
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 11. 2. 2013 19:23

Na rovinu - potřebuješ tam ty korekce vůbec? Nestačily by ti ty v PC? Pak bys mohl ten znásilňovač uvést do relativně normálního stavu a tím by se leccos vyřešilo. beztak se ale domnívám že je lepší řešení když je v každé bedně samostatný zesilovač, samostatný zdroj a buď v jedné nebo mimo je řízení hlasitosti, eventuálně další řídící funkce. A vůbec - dej sem nějakou sadu fotek ať víme jak to vypadá zvenku i co za paskvil je to celkově vevnitř.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 4sAd 11. 2. 2013 22:19

- V principu je tam nepotřebuju, ale musím zjistit, jak to bez nich vůbec hraje :).
- Potenciometry jsou 50k pro hlasitost, 100k pro basy a 100k pro výšky. Takže docela hrůznost.
- Nějaké to foto zde (síťový vypínač je vypojen a bude přesunut k trafu do krabičky, tavné lepidlo vzadu je pouze dočasné řešení):
http://upload.skarka.info/P2119448_res.jpg
http://upload.skarka.info/P2119449_res.jpg
http://upload.skarka.info/P2119451_res.jpg
http://upload.skarka.info/P2119453_res.jpg
http://upload.skarka.info/P2119454_res.jpg
4sAd
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 12. 2. 2013 11:46

Jak to tak vidím, je to spíš celý zralý na vyhození (toho znásilňovače včetně těch pseudokorekcí) a předělání na něco POŘÁDNÝHO - Ondro, co Ty na to ???
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Odeslat příspěvekod ThalesX 12. 2. 2013 22:31

Tak jasně že je to krám jako všechny tyhle věci k PC (vyjma lepších studiových monitorů), ale když si nebudeme hrát moc na HiFi (což tady nemá smysl) tak se tomu pomoci dá. Otázka spíš je jak moc si s tím hodlá majitel hrát, jak je zručný, kolik do toho hodlá investovat.

Ten výškáč vypadá stejně jako ten co je ve starých Genius HT 5.1. Má stejné čelo i stejně atypické provedení membrány, jen v těchto bednách má o něco větší magnet. Můžeme předpokládat že buď u tohoto novějšího použili víc šmejdský materiál pro dosažení stejné citlivosti (ten co je v Geniusech je na to konstrukčně uzpůsoben aby bylo možné použít obě verze) a nebo bude mít citlivost o něco větší (za použití stejného materiálu). Bude se tedy pravděpodobně chovat podobně. Ten ze sosustav Genius byl měřený a byla pro něj navržena nová výhybka (velmi jednoduchá 3 součástky - víc to nemá cenu)ve spolupráci s reproduktorem TVM ARN116, který ač je to lowend poslouží mnohem lépe než originál. Bedny jsou v podstatě stejně velké a se stejným uspořádáním takže by výhybka pro Geniusy mohla vyhovovat i zde. Tedy pokud se podaří ten 8R ARN116 sehnat. TVM už neexistuje, ale v doprodejích se to ještě stále sehnat dá a není nijak drahý.

Co se zesilovače týče tak bych se na něj vybodl, spáchal 2x základní modul LaDA2075 (materiál cca 400Kč za dva kanály včetně konektorů a protikusů, v ceně není zdroj, ochrany a DPS), který byl vyvinut právě pro takové nenáročné aplikace, kde člověk chce něco lepšího než ten obvyklý sajrajt, ale zase do toho nechce investovat nějaké nesmyslné částky, ani se babrat s nastavováním. Do každé bedny jeden a je to. Do jedné bedny přidat fyziologickou regulaci hlasitosti. Zbývá vymyslet chlazení.

Takto už by to mohlo nějako vykonávat svou činnost. Highend to nebude, ale jistě to bude lepší než teď.

http://svetelektro.com/clanky/nizkofrek ... 5-400.html
http://svetelektro.com/Forum/regulace-h ... 10597.html
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 4sAd 14. 2. 2013 02:02

EKKAR: S tím souhlasím. Experimenty o víkendu ukážou, co se z toho dá dostat. Podstatné je, aby to nebrumělo a nešumělo.

ThalesX: Zbastlit dokážu téměř cokoliv, když vím jak na to. LaDA2075 už jsem před nějakou dobou vyráběl kolegovi. Výhybku chápu, ale nechtěl bych se pouštět do nějakých extra výměn středobasů, protože to za to nestojí (to už je lepší si poskládat od základu nové repro). Tudíž si myslím, že pro stávající konfiguraci ta výhybka pro Geniusy asi nebude to pravé (btw. není hodnota 1000 uH trochu hodně?). Fyziologickou regulaci bych asi volil s jednoduchým potenciometrem bez odbočky (http://belza.cz/audio/lpots.htm)
4sAd
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 14. 2. 2013 02:37

Ta ale zabírá dost málo a ani ten průběh není zrovna nic moc. Ale lepší něco než nic. Ta druhá mě osobně vyhovuje víc ale to si musí přebrat každý sám poměr požadavky/finance/práce/přínos.

S tou Ladou si byl spokojený?
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 4sAd 14. 2. 2013 19:34

Já vím, jenom je třeba posoudit, jestli investice do potenciometru s odbočkou má pro stávající řešení smysl. S Ladou je kolega zatím spokojený.
4sAd
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 15. 2. 2013 01:55

Jo to já ti říkat nemůžu. Já bych řekl že ano protože pak stejně zjistíš že největším limitem jsou ty bedny, za čas to vyrabuješ, elektroniku si necháš a pořídíš nějaké normální regálovky ke kterým tu elektroniku dáš :mrgreen: Jinak zdá se ti ten poťák tak drahý?
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 4sAd 15. 2. 2013 11:09

Ke stávajícímu řešení, tzn. dvě chrchlátka pro PC, je drahý. Pro kvalitní soustavu drahý není. Takže asi tak :).
4sAd
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 15. 2. 2013 19:34

Já to mám k PC taky ;-)
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 4sAd 15. 2. 2013 23:50

Njn :). Ale zpět k tomu podstatnému, co jsem s repro provedl.

Před časem:
- Přesunutí trafa ven z reproduktoru do samostatné krabičky, což eliminovalo nepříjemný rezonanční brum.

Nyní:
- Výměna dvou párů rezistorů R13+R14 a R15+R16 (330 R, 68 k) zodpovědných za prasácké zesílení 200× za doporučené (680 R, 22 k) a světe div se, šum a brum téměř zmizel.
- Výměna 1 páru kondenzátorů C22, C26 (100 nF) na vstupu signálu do TDA2030 za doporučené hodnoty (1u, PET).
- Výměna 1 páru kondenzátorů C13, C14 (150 nF) na výstupové větvi za doporučené hodnoty (220 nF, PET).
- Výměna stávajících elektrolytů (2200 uF, 25 V, 105 °C) za nové (4700 uF, 35 V, 105 °C).
- Doplnění ochranných diod (klasika 1N4007 stačí) k TDA2030 mezi piny 3-4, 5-4. Proč tam proboha nebyly je mi záhadou.

Také jsem vyzkoušel vyřadit korekce. Vyzkoušel jsem dva způsoby:
- Jako první jsem připojil zdroj zvuku přímo až na potenciometr regulace hlasitosti, tzn. vyřadil jsem vše mezi tím. Zvuk byl lehce zarušený.
- Podruhé jsem propojil signál zvuku, který prošel přes rezistor 220 R, jeden elektrolyt 4,7 uF a mezi tím propojení se zemí přes 0,47 nF keramiku, s potenciometrem hlasitosti. Zvuk byl mnohem čistší než v prvním případě.

Jenom pro doplnění ještě jednou hodím odkaz na pcb -> http://upload.skarka.info/pcb.png

Samozřejmě jsem si vědom, že to stále není to pravé. Chybí fyziologická regulace, lepší zesilovač, výhybky, ale myslím si, že výměnou součástek za pár korun a trochou toho pájení se dramaticky zlepšil celkový projev repro.
4sAd
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 16. 2. 2013 22:37

Tak především bych tě měl pochválit za dokreslení osazováku do DPS. Tak by to mělo být vždycky.

Bodově:

- Diody tam nebyly protože se na nich dalo dle čínského soudruha ušetřit. Funguje to i bez nich a to že svou funkci tam mají, byť pro někoho ne na první pohled zcela zřejmou nebyl podstatný argument pro jejich zachování.

- Nastavení normálního zesílení a vyřazení původních korekcí je krok správným směrem

- Vstupní RC článek by měl mít přeci jen trochu jiné hodnoty. Zkus ten odpor 220R navýšit na 1K. Třeba tam pak proleze méně rušení.

- Mohl bys přímo pod IO zablokovat napájení IO keramikami 100nF

- Kdybys poťák na hlasitost nahradil 10K tak bys mohl zkusit jestli se brum vrátí když trafo dáš zpátky poblíž. Je otázkou do jaké míry se tam brum indukoval vlivem vysokých impedancí + zesílení a do jaké je to dané topologií DPS. Když vezmu Ladu a položím jí rovnou na trafo tak nic nebrumí.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod 4sAd 17. 2. 2013 11:58

Topologie byla to první, co jsem udělal. Už jsem ji tu dával v jednom z minulých příspěvků, ale asi to zapadlo.

- RC článek - Dosažením vyšších hodnot není pozorovaný žádný rozdíl. Ale už jsem tam ten 1 k rezistor nechal. Má ta větší hodnota ještě nějaký jiný důvod? Jako třeba zvýšení impedance?
- keramiky - Vtipné je, že ony tam jsou, ale rozhodně ne do cca 1 cm od IO. Zkoumal jsem možnost je nacpat blíže. Bohužel tím, že jsem přímo na vývody IO doplnil ty chybějící diody, už tam kvůli stupidnímu návrhu PCB není moc místo. Nechci škrábat ochranný lak, protože vodivé cesty drží tak nějak na heslo a moc se jim nelíbilo ani opětovné pájení.
- brum - Ten prvotní brum je opravdu tvořen mechanickým přenosem. Když jsem zkoušel trafo v repro odtlumovat, tak se brum snížil, ale nezmizel. Proto je trafo venku.
- 10 k potenciometr - kdybych ho tam dal, tak bych prevděpodobně musel snížit poměr zesílení na IO, protože by to docela hodně řvalo a asi by se ta hlasitost nedala rozumně regulovat.

V každém případě díky za rady.
4sAd
Kolemjdoucí
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod EKKAR 17. 2. 2013 15:47

Ten odpor ve vstupním článku "rezonuje" s kondíkem připojeným hned u něj ke vstupu a tvoří dolní propust = filtrujou nadakustický frekvence. Když se to správně nastaví, odřeže se tak velká část šumu na vstupu.

A ten 10kohm potenciometr na vstupu bude jen ovlivňovat vstupní impedanci - nezapomeň, že správně zapojenej se má chovat jen jako napěťovej dělič = pokud má zdroj signálu dostatečně malou impedanci výstupu, je jedno jestli vstupní potenciometr je 10k nebo 100k, protože jeho dolní konec je vždycky na společný zemi a horní konec má napěťovou úroveň shodnou se vstupním signálem. Jezdcem zapojeným na další vstup pak jen měníš hodnotu napětí odvedenou z potenciometru dál jako z proměnnýho napěťovýho děliče. Použití 10k potenciometru na místě 100k tím pádem úroveň signálu ovlivní minimálně, podstatně ale ovlivní celkový impedanční parametry na tom vstupu.
je mi tady z toho na blití.
EKKAR
VIP uživatel

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků