Tak ona to není jen estetika, ona ta cívka je celkově poddimenzovaná. Já to myslel spíš tak že když se podívám na tu původní výhybku, vezmu do úvahy její schema, mechanické provedení, kvalitu použitých komponent (kondenzátory) tak tu cívku bych zařadil až na poslední místo toho co by mě trápilo. Kdybych to dělal já nezůstalo by z té výhybka nic. No možná podložka pokud by z ní šel dolů snadno ten černý sajrajt
Na výhybky BS acoustic se vykašlat. Nic proti téhle firmě, jde spíše o to že jimi produkované výhybky spadají do kategorie "univerzální". Univerzální v tomto případě však neznamená že by bylo možno je beztrestně nacpat kamkoliv, ale pouze to že nejsou odladěné na nějakou konkrétní konfiguraci. Jsou počítány čistě vzorečkově a pro ideální reproduktory. Maximálně jsou tam v jejich případě ještě tlumící odpory, které počítají s tím že středový a výškový reproduktor bude mít +- autobus vyšší citlivost. Tím to hasne. To je však zcela zásadní faktor! Ideální reproduktory neexistují stejně jako neexistují ideální ženy, poslanci, policajti atd. Každý jednotlivec a stejně každý typ reproduktoru má svá specifika a chceme-li od něj aby ukázal maximum co umí (myšleno ve smyslu kvality - ne ve smyslu rambajzu) tak vyžaduje individuální přístup. A teď si představte že takový reproduktor není v soustavě jeden ale dva nebo dokonce tři. To je jako kdybyste dostali na starosti partu z toho horšího oddělení blázince a měli je sami převést pěšky přes město. Když to dobře nezorganizujete zblázníte se z toho. To znamená že výhybka je centrálním mozkem reproduktorové soustavy. Na ní stojí a padá výsledek. Můžete mít sebelepší reproduktory, které budou v sebelepší ozvučnici, mohou se k sobě sebelépe hodit, ale když to výhybka nezvládne tak to prostě dobře hrát nebude. Paradoxně to pak přehrají soustavy s mnohem horším osazením (myslím horším - ne nějaký nesmyslný a k sobě se nehodící odpad) ale s dobře navrženou a odladěnou výhybkou. Technicky to můžeme vyjádřit tak že seriozně navržená výhybka počítá a vzájemně slaďuje tyto parametry:
Rozděluje pásma tak, aby
- respektovala optimální pracovní pásma jednotlivých reproduktorů za určitých podmínek (např. v závislosti na strmosti dělení)
- zohledňuje směrovost jednotlivých reproduktorů a tyto směrovosti navzájem správně navazuje
Dále výhybka
- srovnává nerovné charakteristiky jednotlivých reproduktorů (je-li to třeba)
- správně nafázuje reproduktory k sobě v závislosti na průběhu jednotlivých filtrů a hlavně v místě dělení jednotlivých pásem
- srovnává k sobě citlivosti jednotlivých reproduktorů
To vše seriozně navržená výhybka dělá na základě předchozího měření frekvenčních a směrových charakteristik reproduktorů v konkrétní ozvučnici (ano i bedna má vliv a to nejen na basech), zkušeností, úvah a znalostí jednotlivých reproduktorů a celé konstrukce jejím konstruktérem, co se domnívá že je pro tu kterou koncepci nejlepší...
Univerzální výhybka bez jakýchkoliv reálných vstupních údajů rozdělí pásmo tak aby nedošlo k jejich zničení (počítáno s nějakým průměrným reproduktorem - neplatí to univerzálně), maximálně od oka trochu zatlumí středy a/nebo výšky a tím to hasne. Nic z toho co jsem psal výše se nekoná. Tak se navrhovaly bedny v 60. letech minulého století protože to jinak tehdy neuměli, ale s tím rozdílem že oni si to pak eventuálně ještě zpětně doměřili a alespoň trochu se to snažili srovnat s realitou. Dnes však máme 21. století, máme výpočetní techniku a člověk vybavený potřebnými věcmi sám doma pokud ví co dělá dosáhne v domácích podmínkách výsledků které jsou někde úplně jinde.
A teď konečně k jádru věci - pokud někdo není naprostý zoufalec tak nemá cenu se zabývat tzv. univerzálními výhybkami. Tím si totiž zcela jistě nepomůže. Jsou dobré tak na to aby se nezničily reproduktory dřív než dotyčný pochopí že takto to nefunguje. Mnohem lepší investice je zajít za někým, kdo takové možnosti má, domluvit se a dosáhnout tak rozumného výsledku. Pravda není to za pivo, ale za pivo vám také nikdo neudělá z rezavé Škodivky Ferrari. Další možnost je pak si vybrat (nebo si nechat poradit) něco osvědčeného, ať už hotového a nebo nějaký hotový projekt.