Prasklá guma po obvodu membrány

Stereo a vícekanálové reprosoustavy, subwoofery

Moderátor: Moderátoři AVMania.cz

Odeslat příspěvekod šeďour 10. 8. 2016 15:19

Co to prosím meleš o těch reproduktorech ?...to má bejt nějaká vtipná hláška ??...nerozumím.

Díky za ty háčky/čárky :tleskani
Doma: Ultimativní audio miniPC, DAC + zesilovač HEGEL, třípásma LSM (geniálně navrhl Kocour)
Sluchátka: AKG K812, AKG K701,Beyer 770, 990, planární SDR wood.DAC + zes. TEAC
Na ven: FiiO X5, Trinity Delta II, Oriveti Primacy, FiiO X1, Sony MH1, atd.
šeďour
Pokročilý

Odeslat příspěvekod mistr Oizo 10. 8. 2016 19:01

No, tak toho sem se chtěl dočkat, aby tady Thales prohlašoval, jak pozná zalepenou vlnku svým vycvičeným uchem :-D To bude jistě chtít takových aspoň půl tuny naposilovaného železa denně.
mistr Oizo
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 10. 8. 2016 21:36

šeďour píše:...
ThalesX ->Jak velký je zkreslení samotnýho reproduktoru (měniče) v rozsahu, ve kterým pracuje ?
O kolik se může změnit natrženým závěsem ?
A po opravě ?
Můžeš to nějak kvantifikovat, třeba odhadem, nebo nějakým příkladem ?
Projeví se to nárustem zkreslení v celý šíři pracovního rozsahu, nebo jen v určitý oblasti ?


Záleží na typu a kvalitě reproduktoru. Dnes už dávno neplatí, že by měl reproduktor jednotky procent zkreslení jak se mnohdy mylně traduje. U kvalitních reproduktorů je to při normálním použití klidně o více než řád nižší hodnoty. Nemohu ti povědět přesně o kolik vzroste zkreslení, to se musí změřit na konkrétním kuse, který byl konkrétně "opraven", ale oproti původnímu stavu zdravého kusu může vzrůst až o stovky procent. Samozřejmě záleží v jaké kategorii se bavíme. Pokud to bude nějaký čínský vergl, který byl blbě vystředěný už od výroby a celkově kvality mnoho nepobral, tak rozdíl nebude tak dramatický proti špičkovým reproduktorům, jejichž označení tu na fóru asi mnoha lidem nic neřekne. Přesto i tam nějaký rozdíl bude. Ostatně řada výrobců reproduktorů jejichž vyšší řady rozděluje nejen materiálově, ale i jaké péče jim bylo věnováno při jejich sestavování, centrování atd.
Znovu ale opakuju že záleží moc jak to opravíš. Třeba někdo tu gumu slepí jen tak lehce bokem, pak by to nemuselo mít zas tak velký vliv, ale pak bych se zase bál o trvanlivost. Když to podlepíš tak to bude trvanlivé, ale už máš zase problém. Tím spíše když ten reprák nehraje jen nejnižší basy, kde je ucho na zkreslení málo citlivé. Čím více se blížíš středovému pásmu, tím citlivost na zkreslení roste když to máš třeba ve dvoupásmu tak máš problém.

šeďour píše:Možná kladu moc otázek najednou.Neber to tak, že tvoje odpovědi chci za každou cenu zpochybňovat, chci si na to jen udělat vlastní názor.Pochybnosti o důležitosti některejch parametrů oproti jinejm, v návaznosti na jejich slyšitelnost, budu mít, ale vždycky.

To je v pořádku že se ptáš. Lepší je když člověk pochybuje a hledá argumenty pro a proti než když bezhlavě někde něco přečte nebo zaslechne a pak to papouškuje dál. Ono totiž poznání, které si vybojuješ oproti oponentům je to nejcennější.
Ale zpět k věci. Lidské ucho je poměrně málo citlivé na změnu charakteristiky v tom smyslu, že poměrně velké odchylky od ideální křivky dokáže vnímat stále ještě pozitivně nebo alespoň akceptovatelně. Pokud někdo poslouchá nahrávky nepříliš valné kvality, tak si toho dost dobrá ani nevšimne. Ostatně stačí si vzpomenout na někdejší módu mnohapásmových ekvalizérů. Jenže jak kvalitní steroprostor dokázaly vykreslit aparatury třeba v 70. a 80. letech a jaký dnes? Myslím ty kvalitní. Někdy je dojem až neuvěřitelně živý. Nezmiňuju se o tom náhodou. Právě že na tento vjem má obrovský vliv mnoho faktorů, které mnoho lidí mimo odbornou obec neřeší. Je to právě to zkreslení, křivka nevybočující příliš od ideálu, správné sfázování (nejen) reproduktorů v soustavách, rovnoměrný vyzařovací diagram atd. Poznáš to tím víc čím máš kvalitnější aparát. Nejlépe to je slyšet, když máš nahrávku, která tohle v sobě má, máš aparát, který to umí v potřebné kvalitě přehrát a pak jen přepneš bedny. Však to znáš. Pak si všimneš rozdílu, kterého sis předtím nevšiml, protože jsi nevěděl co máš hledat. Ale třeba to opravdu neuslyšíš. Pak buď vlastně rád - v životě ti to pak ušetří spoustu peněz za věci, které nebudeš muset řešit. To nemyslím nijak zle, žádné narážky, žádné rýpání. Nebylo by fajn mít spoustu věcí levných, protože dražší a kvalitnější třeba vůbec nevyužije? Mě by se to také líbilo. Navíc je to komplikovanější o to, že každý člověk je citlivější na něco jiného. Já určitě spoustu věcí také nevnímám jako někdo jiný a naopak. Holt nejsme stroje. Ale také nejsme ignoranti. Alespoň doufám.

šeďour píše:Na poslech moderními prostředky vytuněnejch reprosoustav Tesla bych byl zvědavej a rád příležitost k poslechu využiju (abych nebyl jen za žvanila a pomlouvače starejch pořádků).

OK, to je slovo do pranice! Tak příští rok to možná zrealizujeme, nějak se mi to letos vymklo z rukou ohledně bydlení a nabral jsem obrovské zpoždění. Teď bych si tu netroufl prezentovat ani gramofon po babičce :D
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mistr Oizo 10. 8. 2016 22:25

já se taky hlásim a vezmu s sebou vykopáfky BW DM3000 a Wharfedale Dovedale v originálním stavu, ať porovnáme zahraniční a domácí střepy, schválně co vyjde, když ty české špičky Ekkhart tak vychvaloval.
mistr Oizo
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod ThalesX 11. 8. 2016 07:06

Oizo, nebráním se porovnání s jinými soustavami, klidně i v jiných cenovkách. Nejde přece o to co je ve výsledku lepší, jde spíše o to že je zajímavé co je možné s těch starých střepů někdy dostat. O ten posun. Kdyby se stejná péče věnovala reproduktorům, které byly v té době technologicky někde jinde (třeba zrovna B&W) tak by to byl také zajímavý posun. Pochybuju ale že bys měl doma něco z toho co jsi psal.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod mistr Oizo 11. 8. 2016 07:42

ti mám udělat fotky, nebo co?
mistr Oizo
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod šeďour 11. 8. 2016 10:35

ThalesX -> děkuju za odpověď.To co píšeš dává smysl.Je klidně možný, že platí to, co jsi napsal...
ThalesX píše:Ale třeba to opravdu neuslyšíš. Pak buď vlastně rád - v životě ti to pak ušetří spoustu peněz za věci, které nebudeš muset řešit
Máš pravdu, že mě to nejspíš nechává v klidu.

Moje auto má rezavý dveře.Spousta lidí mě na to upozorňuje, případně mi radí co s tím.Je mi to putna.Dveře nejezděj.Brzdy a motor pravidelně kontroluju.Ty jsou důležitý...jezděj.
A takhle to mám se vším.


Ty Oizolovi bedny o kterejch píše jsou nějaký unikáty, nebo co ? :hm
Doma: Ultimativní audio miniPC, DAC + zesilovač HEGEL, třípásma LSM (geniálně navrhl Kocour)
Sluchátka: AKG K812, AKG K701,Beyer 770, 990, planární SDR wood.DAC + zes. TEAC
Na ven: FiiO X5, Trinity Delta II, Oriveti Primacy, FiiO X1, Sony MH1, atd.
šeďour
Pokročilý

Odeslat příspěvekod mistr Oizo 11. 8. 2016 10:57

nejsou, sou to jenom staré střepy z 70. a 80. let, proto sem nadhodil to srovnání s teslama.
mistr Oizo
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod šeďour 11. 8. 2016 11:04

Já měl doma nějaký dvoupásmový Pionýry z 80tejch let, který sice vypadaly moc hezky, ale stejně starý a stejně velký dvoupásma od Tesly je zvukově naprosto převálcovaly.

Ach jo, ta nostalgie... :-P
Doma: Ultimativní audio miniPC, DAC + zesilovač HEGEL, třípásma LSM (geniálně navrhl Kocour)
Sluchátka: AKG K812, AKG K701,Beyer 770, 990, planární SDR wood.DAC + zes. TEAC
Na ven: FiiO X5, Trinity Delta II, Oriveti Primacy, FiiO X1, Sony MH1, atd.
šeďour
Pokročilý

Odeslat příspěvekod mistr Oizo 11. 8. 2016 11:14

to ne, ty DM2000/DM3000 jsou dobré bedny i v porovnání s dnešní produkcí a tesly si proti tomu ani neškrtnou. Ale přecijen to stáří už je znát, dneska je to taková lepší střední třída, tehdy to byly vysoké modely.

tady je k nim datový list
http://www.bowers-wilkins.com/Downloads ... _sheet.pdf

jinak kamarád má uplně první reprosoustavy s kevlarovou membránou na světě od BW, jmenují se těhotný tučnák (pregnant penguin) modelové označení teď z hlavy nevim, ale mám v plánu je z něj vytáhnout :D
mistr Oizo
Trvalý BAN
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod šeďour 11. 8. 2016 12:27

Aha, tak tenhle model vůbec neznám.
V 80tejch jsem o tom neměl ani páru a v 90tejch o nich už Stereo&Video nepsalo.Zepředu vypadaj dobře.Ale ten dizajn ve tvaru stojícího domu se sedlovou střechou je trochu šílenej.
Samozřejmě naprosto očekávaně je v tom letáku právě tenhle šílenej tvar ozvučnice zdůrazněnej jako výhoda...prej...potlačení vnitřního stojatýho vlnění :D

To je historka dobrá tak pro Březinu v Audiodromu.
Doma: Ultimativní audio miniPC, DAC + zesilovač HEGEL, třípásma LSM (geniálně navrhl Kocour)
Sluchátka: AKG K812, AKG K701,Beyer 770, 990, planární SDR wood.DAC + zes. TEAC
Na ven: FiiO X5, Trinity Delta II, Oriveti Primacy, FiiO X1, Sony MH1, atd.
šeďour
Pokročilý

Odeslat příspěvekod ThalesX 11. 8. 2016 19:26

BW byli tehdy technologicky dost vepředu a nešetřilo se, což se o Tesle povědět rozhodně nedalo (lidé tam byli šikovní, ale režim), takže to umožnilo být vepředu i zvukově. Co se ale týče znalostí ohledně návrhu výhybek tak tam zas až tak dramatický náskok neměli, spíše byli s obdobnými znalostmi pečlivější a důslednější. Dnes se na to jde jinak, což je velmi pozitivní pokrok.

Ten tvar k omezení stojatého vlnění funguje. Může to hrát roli pokud jsou bedny uvnitř málo tlumené. Určitě nejde na rozdíl od jiných reklamních volovin o blábol.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod šeďour 12. 8. 2016 09:09

S tím tlumením stojatýho vlnění to doufám nemyslíš vážně :hm

V jakym frekvenčním rozsahu by to jako mělo fungovat ?...na středech ?...to je asi trochu zbytečný, ne ?
Doma: Ultimativní audio miniPC, DAC + zesilovač HEGEL, třípásma LSM (geniálně navrhl Kocour)
Sluchátka: AKG K812, AKG K701,Beyer 770, 990, planární SDR wood.DAC + zes. TEAC
Na ven: FiiO X5, Trinity Delta II, Oriveti Primacy, FiiO X1, Sony MH1, atd.
šeďour
Pokročilý

Odeslat příspěvekod ThalesX 12. 8. 2016 16:27

Ono to někde je zbytečné? Obecně vzato nikde to není zbytečné, jde jen o vliv. je jasné, že u nízkých basů to vzhledem k vlnové délce a odražené vlně není nic moc zajímavého, ale právě u středů to zajímavé být může. ne že by neexistovaly jiné cesty jak se s problémem vypořádat, ale tohle se mi principiálně opravdu nejeví nijak nesmyslně. Má to mimo jiné tu výhodu že stačí tlumit po stěnách a ne uprostřed, což se třeba mě subjektivně (!) zdá lepší.
ThalesX
VIP uživatel
Uživatelský avatar

Odeslat příspěvekod šeďour 15. 8. 2016 16:43

Tlumit energii stojatý vlny u stěny (v místě minimální rychlosti) je dost málo efektivní způsob.A platí to uvnitř reproduktorovýho boxu stejně, jako v poslechový místnosti.
Doma: Ultimativní audio miniPC, DAC + zesilovač HEGEL, třípásma LSM (geniálně navrhl Kocour)
Sluchátka: AKG K812, AKG K701,Beyer 770, 990, planární SDR wood.DAC + zes. TEAC
Na ven: FiiO X5, Trinity Delta II, Oriveti Primacy, FiiO X1, Sony MH1, atd.
šeďour
Pokročilý

Předchozí stránkaDalší stránka

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 0 návštevníků