šeďour píše:...
ThalesX ->Jak velký je zkreslení samotnýho reproduktoru (měniče) v rozsahu, ve kterým pracuje ?
O kolik se může změnit natrženým závěsem ?
A po opravě ?
Můžeš to nějak kvantifikovat, třeba odhadem, nebo nějakým příkladem ?
Projeví se to nárustem zkreslení v celý šíři pracovního rozsahu, nebo jen v určitý oblasti ?
Záleží na typu a kvalitě reproduktoru. Dnes už dávno neplatí, že by měl reproduktor jednotky procent zkreslení jak se mnohdy mylně traduje. U kvalitních reproduktorů je to při normálním použití klidně o více než řád nižší hodnoty. Nemohu ti povědět přesně o kolik vzroste zkreslení, to se musí změřit na konkrétním kuse, který byl konkrétně "opraven", ale oproti původnímu stavu zdravého kusu může vzrůst až o stovky procent. Samozřejmě záleží v jaké kategorii se bavíme. Pokud to bude nějaký čínský vergl, který byl blbě vystředěný už od výroby a celkově kvality mnoho nepobral, tak rozdíl nebude tak dramatický proti špičkovým reproduktorům, jejichž označení tu na fóru asi mnoha lidem nic neřekne. Přesto i tam nějaký rozdíl bude. Ostatně řada výrobců reproduktorů jejichž vyšší řady rozděluje nejen materiálově, ale i jaké péče jim bylo věnováno při jejich sestavování, centrování atd.
Znovu ale opakuju že záleží moc jak to opravíš. Třeba někdo tu gumu slepí jen tak lehce bokem, pak by to nemuselo mít zas tak velký vliv, ale pak bych se zase bál o trvanlivost. Když to podlepíš tak to bude trvanlivé, ale už máš zase problém. Tím spíše když ten reprák nehraje jen nejnižší basy, kde je ucho na zkreslení málo citlivé. Čím více se blížíš středovému pásmu, tím citlivost na zkreslení roste když to máš třeba ve dvoupásmu tak máš problém.
šeďour píše:Možná kladu moc otázek najednou.Neber to tak, že tvoje odpovědi chci za každou cenu zpochybňovat, chci si na to jen udělat vlastní názor.Pochybnosti o důležitosti některejch parametrů oproti jinejm, v návaznosti na jejich slyšitelnost, budu mít, ale vždycky.
To je v pořádku že se ptáš. Lepší je když člověk pochybuje a hledá argumenty pro a proti než když bezhlavě někde něco přečte nebo zaslechne a pak to papouškuje dál. Ono totiž poznání, které si vybojuješ oproti oponentům je to nejcennější.
Ale zpět k věci. Lidské ucho je poměrně málo citlivé na změnu charakteristiky v tom smyslu, že poměrně velké odchylky od ideální křivky dokáže vnímat stále ještě pozitivně nebo alespoň akceptovatelně. Pokud někdo poslouchá nahrávky nepříliš valné kvality, tak si toho dost dobrá ani nevšimne. Ostatně stačí si vzpomenout na někdejší módu mnohapásmových ekvalizérů. Jenže jak kvalitní steroprostor dokázaly vykreslit aparatury třeba v 70. a 80. letech a jaký dnes? Myslím ty kvalitní. Někdy je dojem až neuvěřitelně živý. Nezmiňuju se o tom náhodou. Právě že na tento vjem má obrovský vliv mnoho faktorů, které mnoho lidí mimo odbornou obec neřeší. Je to právě to zkreslení, křivka nevybočující příliš od ideálu, správné sfázování (nejen) reproduktorů v soustavách, rovnoměrný vyzařovací diagram atd. Poznáš to tím víc čím máš kvalitnější aparát. Nejlépe to je slyšet, když máš nahrávku, která tohle v sobě má, máš aparát, který to umí v potřebné kvalitě přehrát a pak jen přepneš bedny. Však to znáš. Pak si všimneš rozdílu, kterého sis předtím nevšiml, protože jsi nevěděl co máš hledat. Ale třeba to opravdu neuslyšíš. Pak buď vlastně rád - v životě ti to pak ušetří spoustu peněz za věci, které nebudeš muset řešit. To nemyslím nijak zle, žádné narážky, žádné rýpání. Nebylo by fajn mít spoustu věcí levných, protože dražší a kvalitnější třeba vůbec nevyužije? Mě by se to také líbilo. Navíc je to komplikovanější o to, že každý člověk je citlivější na něco jiného. Já určitě spoustu věcí také nevnímám jako někdo jiný a naopak. Holt nejsme stroje. Ale také nejsme ignoranti. Alespoň doufám.
šeďour píše:Na poslech moderními prostředky vytuněnejch reprosoustav Tesla bych byl zvědavej a rád příležitost k poslechu využiju (abych nebyl jen za žvanila a pomlouvače starejch pořádků).
OK, to je slovo do pranice! Tak příští rok to možná zrealizujeme, nějak se mi to letos vymklo z rukou ohledně bydlení a nabral jsem obrovské zpoždění. Teď bych si tu netroufl prezentovat ani gramofon po babičce
