To, co jste teď napsali, je do určité míry ve shodě s tím, jak jsem se to dnes ráno pokoušel ladit. Koukal jsem se na Xaviany a zkoušel jsem nastavovat sub tak, abych těm hlavním repro věřil, že to hrají ony. Měl jsem tu hlavní hlasitost celkem na umírněnou hodnotu, no a subwoofer mně vycházel kousek pod první stupínek z jedenácti. Jakmile jsem přišel k němu a slyšel, že hraje, tak už to bylo moc. Až když jsem se bál, že nehraje, tak to bylo to správné dokreslení. Člověk když si to koupí, i když za naprosto neodolatelnou cenu (5 500 Kč místo 8 500 Kč), tak má psychický blok to zkrotit tak, aby ten sub člověk na první dobrou neslyšel, ale je to tak správně.
Zatím to mám naladěné tak, že některé skladby paráda, něco není ono.
Třeba na tom: Blackmores Night- Darkers Shade of Black
https://www.youtube.com/watch?v=nPSwnXni1vY (Youtube verze, takže s rezervou), tak tam když vypnu sub, tak ty šíleně hluboké struny hrají jako tlumené špagáty, se subem jsou to kovové extrémně hluboké struny. Protože hrají na začátky skoro samy a zněle, tak tam se ten sub projeví asi nejlíp jak to jde. Ale současně je snadné, aby se pozitivně projevil.
Na Wayfaring Stranger od Poutníků mně ten sub doplní odspodu basu taky skvěle. Koncerty kostelních varhan - tam taky není třeba zdůrazňovat, že je to ono a spoustu bubnovacích vypalovaček je zase posílení zážitku, namátkou
https://www.youtube.com/watch?v=0R6WIbx8ysE (pochopitelně ve vyšší kvalitě, než je na Youtube).
Jenže ne všude je to hotové. Na řadě skladeb, kde ty basy nejsou takhle hezky oddělené a prokreslené, už ta souhra není takhle fajn. Někde mám pocit jako kdyby to celkové vyznění ten sub trošku rozmáznul. Tím, jak je ten zvuk trochu měkčí, než z Xavianů, si to u některých skladeb nesedne. Může to být taky tím, že je to přímo v té skladbě, v nahrávce, že tam ten spodek je horší, než když je to bez něj, ale může to být taky tím, že někde se ten sub pere. Dnes mám nastaven ten limit na cca 90 Hz, ale možná bych měl zkusit jít níž, aby se co nejméně zvuků mohlo spolu prát. Jinak jsem na zřetelných samotných basech
jako třeba Darkers Shade of Black nebo Cohenovo poslední album zkoušel 0 a 180 stupňů a nula zní hlasitěji a zřetelněji, 180 je lehce slabší, tlumenější a méně zřetelné, takže jsem nechal 0.
Dost dobré je u každé skladby si představit, že to někomu pouštím a že ho chci přesvědčit, že takhle ty basy hrají ty repro, aby byl překvapený, že by to do těch malých bedýnek neřekl a aby nenašel ten sub v rohu.
Ještě mě napadá, ten sub má na jednu stranu 25 cm měnič s měděnou membránou a na druhou stranu bassreflex. Nemělo by smysl buď ten bassreflex naopak namířit do místnosti aby se neodrážel od zdi ve vzdálenosti 30 cm? Prostě nejen ten sub posouvat pod tím piánem, ale i ho otáčet? Ne, neslyším to piáno rezonovat a fakt jinam ten sub přijít nemůže, protože bychom ho museli 50x denně přeskakovat. Ale dá se posouvat po šířce piána. Snad jen před pedály je to blbý.
