od Mjero 9. 7. 2020 08:05
Taky nechci kazit radost, ale zaznělo tu několik sporných nebo dokonce nepravdivých informací:
"Sotva najdeš nahrávky, ve kterých by se vyskytovaly frekvence pod cca 30Hz, kromě velkých varhan a snad tu a tam kontrabasu."
- takových nahrávek jsou mraky a mraky. Je třeba si uvědomit, že při masteringu se často a hojně pracuje s ekvalizací a dalšími frekvenčními úpravami zvuku. Proto i nástroje, které nativně pod 30 Hz sahají třeba jen svými harmonickými, jsou často na finální nahrávce v tomhle rozsahu saturované. U elektronické hudby jsou zvuky v pásmu 20-30 Hz na pořadu dne běžně.
"V místnosti daných rozměrů dole končíš někde kolem 30Hz. Ten prostor tě prostě níž nepustí."
- řeč je o cca 20 m2, to zase není na naše poměry tak malá místnost. Kolega má jen o málo větší (asi 22 m2). Je to fanatik do DK, má vynikající stereo/DK sestavu včetně dvou 15" subů REL a zvuky 18-20 Hz u něj svlékají kalhoty. Ale je to hodně o akustice, správném umístění subů a kvalitním řetězci jako celku.
"Taky je otázka, jestli zesilovač/zdroj reálně dokáže do toho subu pustit signál nižší než 20Hz, mám pocit, že většina má omezení dolní propusti právě na 20 Hz."
- pokud není řeč o nějakých paskvilech vyloženě pochybných výrobců, tak žádná taková frekvenční omezení ani zdroje signálu ani zesilovače zabudované nemají. Třeba i levňoučký Marantz PM5003 má na 10 Hz útlum jen kolem 0.5 dB (měření Stereophile)...
"Otázka je jestli je reálně poznat jestli soustava hraje od 30 nebo od 20Hz?"
- poznat to je celkem výrazně. Ani ne tak v tom ohledu, že bys najednou slyšel nové zvuky, ale spíš tak, že hudba má přirozenější fundament, ambienci. Ale pozor, nepíšu o nějakém hučení a extrémní ekvalizaci pod 30 Hz, ale o plnohodnotném frekvenčně vyrovnaném zvuku. Nejvýraznějí je ten rozdíl slyšet, když jsi na plnorozsahový zvuk zvyklý a teď pásmo pod 30 Hz ořízneš. To si teprve člověk uvědomí, jak je i tohle nejspodnější pásmo v hudbě důležité a celkem hojně obsažené.
Ale aby nejspodnější oktáva hrála opravdu tak, jak má, je to náročné na peněženku, akustiku místnosti, zbytek komponent i umístění subů (ano, dva jsou z několika ohledů lepší než jeden).