od svlastik 11. 11. 2024 05:07
No já se to snažil vysvětlit. Je to nahrávka od nahrávky. Tak začněme tou nejlehčí. Špatně udělaný live záznam - ten má jasný podpis zařízení. Mixpult čím dražší, tím nižšší zkreslení. Vysoké zkreslení značí, že se toho opravdu hodně ztrácí v šumu. Naučil jsem se to velmi snadno rozpoznávat pomocí DJ mixpultů. Ty nejlepší Pioneery mix pult za sto tisíc mají stále zkreslení kolem 0,1-0,5%THD. Už v nich se dalo velmi dobře rozeznat, kolik se toho ztratilo při puštění až 4 skladeb najednou. 4 vstupy a 1 výstup. Bohužel neznám jinou veličinu a tak používám THD. Kéž by existovala, pak tu jsou už lepší kousky a to na běžných vesnických festivalech, pak lepší koncerty atd. No a nakonec to nejlepší jsou samozřejmě mixy ve studiu, nejen v nahrávacím, ale i ve stabilním. Tam už bývá zkreslení pod 0,08%, na to už je třeba mít vskutku velmi dobrou výbavu rozeznat od mašiny skutečný originál. Ale i v takovém nízkém zkreslení mají své podpisy. Dalo se to rozeznat už třeba puštěním rádia. Ani jste nepotřeboval znát frekvence a každé rádio má svůj podpis. Nebylo to skladbou, ale tou mašinou. To se taky dá vytrénovat i když jsou rádia popové máte naslepo frekvence, přeci zní každé rádio jinak. Další level je software. Obejdu DJ, protože opět, ten je snadno rozeznatelný. Je snadněji rozeznatelný než rádia. Software, který nahrává ve studiu už ale nenechává vůbec žádné zkreslení. Tady už nastává problém. Nejde rozeznat, jak poznáme? Velmi dobrou aparaturou a skladba se nám ukáže jako rozházené stopy, hlavně sledovat odezvy ozvěn, když je každá jiná. V dobré aparatuře to máte pěkně rozložené. A dovolím si tvrdit, že není úmyslem toto těžké rozložení, naopak je smyslem producenta zakrýt tento neduh. Tím pádem, jestli máte lepší aparaturu, než zvukař-producent co vyráběl skladbu přes software, odhalíte tuto chybu. Chyba je úplný rozklad, rozpad skladby kdy doprovodný vocál slyšíte zvlášť, hlavní zpěv a slyšíte, že zpívá v místnosti 3m2, že kytara hraje zvlášť, že bicí hraje zvlášť, vše je nahrávané úplně zvlášt. A do toho zakrývací moderní ozvěna prostoru, která to má slepit, kterou odkryjete, právě lepší aparaturou. To je právě podpis softwaru, který je úplně nejčistčí. Dnešní nástroje i ve vážné hudbě jsou už digitální a jsou už i 24 bitové, dokonce s volbou zvuků. U akustického nástroje podpis mikrofonu se asi nedá zachytit, dnešní běžné mikrofony umí, dá se odchytit ozvěna i v nahrávce. Jak daleko hraje zvuk z bicího v místnosti do ztracena nebo odraz. Pro mne je to nahrávka od nahrávky, když si jeden producent veme na hlavu Sony, tak je vzorem sony, když druhý Beyerdynamic tak on. A lepší aparatura není etalonem, hraje lépe, kdyby jí měl ten producent tak ten záznam udělá taky lépe podle svých uší a už jsem to taky rozděloval každý jedinec má to základní C vyladěné v hlavě po svém. Čili celou stupnici, celou tzv frekvenční charakteristiku a takhle to mají i výrobci zařízení a také i výrobci nástrojů. Škatulkuji jako kdysi podle nástrojůy kde italský nástroj je rychlý dynamický, německý důsledný precizní, severský prostorně roztáhlý. Takže každý jsme jiný americká nahrávka je například mohutnější, než česká. My máme například syrovou, ryzí s důrazem na nižší středy, protože ji nahrává typický čech. A je to zakomponované ve všem protože jak nástroje, tak nahrávky dělají lidé. A když někdo používá aparaturu, co neodpouští už se nedívá tolik na skupinu, ale na producenta nahrávky. Třeba u nás Supraphon, nebo u němců Deutche gramophon.