
Proč ale o tom vůbec píšu. Nedávno tu opět tak trochu ožila debata ohledně míry vlivu jednotlivých částí sluchátkového řetězce na výsledný zvuk. A asi se obecně shodneme, že většinový podíl náleží sluchátkům. Nicméně už jsem se mnohokrát setkal s případy, kdy to tak jednoznačné nebylo a kdy i jiná komponenta měla natolik "svébytný" charakter zvuku, že bych se to nebál přirovnat právě ke sluchátkům.
A jednou z posledních takových příležitostí byl poslech výše zmíněného Kenzie a jeho srovnání s Hugo TT2 (s M Scalerem). Jako sluchátka posloužily Audeze LCD-5 a převodník pro Kenzie potom Astell&Kern SP2000T. Rozdíly jsou, nebojím se říct, propastné. Nechci se tady nějak zvlášť do hloubky zabývat technickou úrovní zvuku, ale spíš charakterem a celkovou prezentací, respektive dojmem, který ve mě poslech takto rozdílných zařízení vyvolával.
S TT2 máte pocit jako byste seděli ve velkém koncertním sále, kde se na vás valí mohutný zvuk symfonického tělesa. Vše působí velmi transparentně a v dobrém slova smyslu surově. Zatímco s Kenziem se ocitnete v malém útulném klubu, kdy se k vám za pološera linou odněkud z druhé strany místnosti vábné zvuky jazzového kvarteta. Kenziho hudební scéna je ve srovnání s TT2 velmi komorní, a to doslova. Je zhruba na padesáti procentech. Nicméně nabídne velmi nadstandardní vrstevnatost, respektive dojem trojrozměrného prostoru, kde aby TT2 také skutečně zazářil, musí mu za zády stát M Scaler…
Zatímco TT2 v zásadě reprodukuje všechna frekvenční pásma v celém dynamickém rozsahu, Kenzie z obou stran naráží na své limity a nízké basy ani výšky nezahraje, respektive ne v plné dynamice. Je to prostě typický středový zkreslený zvuk, jaký má spousta (nebo většina těch "levnějších"?) lampových zesilovačů. Nicméně nelze mu upřít to nezaměnitelné kouzlo, které do zvuku vnáší použití elektronek.
Kdybych absolvoval slepý test a nevěděl, že sluchátka zůstala stejná, nevěřil bych, že v obou případech (TT2 vs Kenzie) poslouchám přes LCD-5ky. Tak moc je to rozdílná prezentace. Samozřejmě dané srovnání nebylo moc férové, když na jedné straně stálo kombo M Scaler+TT2 podpořené kvalitním síťovým filtrem a odpovídající kabeláží a na straně druhé DAP (i když velmi drahý, cca 70k) s Kenziem (který nakonec taky vyjde na pěknou sumičku 50k), ale s relativně základním kabelem (AudioQuest Golden Gate) a bez podpory síťového filtru. Nemluvě o stále obrovském rozdílu v ceně těch základních komponent.
Abych to shrnul, chtěl jsem tímto konkrétním příkladem dát názorně najevo, že by byla velká chyba podceňovat ostatní části sluchátkového řetězce. Ano, mnohdy ty rozdíly nemusí být nikterak dramatické, ale z mé zkušenosti tomu tak v nemálo případech skutečně je. Současně tímto příspěvkem také nechci vyvolat nějaký flame, ani se nejedná o "útok" na konkrétní osobu či osoby. Prostě jsem chtěl jen nastínit jiný možný úhel pohledu na danou problematiku založený na odlišných zkušenostech.

PS: Omlouvám se za kvalitu fotografie. Byla pořízena za špatných světelných podmínek.